Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Jetta TDI 105 BMT GT (2011)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Jetta TDI 105 BMT GT (2011)

Publicerad 9 februari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Volkswagen Jetta är knappast en modell som fått blodet att svalla hos bilentusiasterna. Till sommaren lanseras nya Jetta och den tidigare lite gubbiga stämpeln ska tvättas bort. Sett till försäljningssiffrorna på senare år är det inte djärvt att förutspå succé.

I USA har Jetta sedan länge en gedigen marknadsposition med drygt 100 000 nya ägare per år. I Europa har det gått något trögare och på svensk marknad har bilen sjunkit som en sten.

Förra året nåddes botten med endast 19 nyregistreringar, vilket innebar en promilles marknadsandel och plats 236 på försäljningslistan.

Det har i och för sig sin förklaring; generalagenten i Södertälje gav upp efter första kvartalet 2010 och tackade nej till fler leveranser. Från att ha sålt omkring 4 000 bilar årligen i början av 80-talet gick det brant neråt.

Trista namnbyten i Europa (Vento och Bora) gjorde sitt till för att sudda ut identiteten och påskynda den negativa utvecklingen. År 2006 återkom namnet Jetta men då var det för sent.
Nu lanserar Volkswagen den sjätte generationen av Jetta som faktiskt går in på det 32:a tillverkningsåret. Mycket talar för att det blir ett rejält lyft.

Jetta har betraktats som en Golf med koffertlucka bak och keps upptill. Inte så fräscht för en yngre publik. Nu ska den med sina 464 cm stå på egna ben och fylla tomrummet mellan Golf (420) och Passat (477) i VW-familjen.

En mellanklassbil som tar sikte på att utmana B-segmentet (stora mellanklassen). Och som riktar sig till en ny och yngre målgrupp: från 30–35 år och uppåt, gärna såndana som kör tjänstebil.

Fräschare attityd
Grundtekniken är densamma som i Golf och det mesta på instrumentpanelen känns igen från koncernkusinerna. Det är utanpå som förändringen är mest märkbar – den fula ankungen har blivit en vacker vit svan.

Designen är helt ny och har fått veck och kanter som formgivarna har långa och djupa utläggningar om. Faktum kvarstår, de har lyckats med uppdraget att ge Jetta en betydligt fräschare och sportigare attityd.

På längden har bilen vuxit med nio centimeter, vilket utnyttjats till att öka benutrymmet bak och lastvolymen till 510 liter.

Till Sverige kommer bilen med fyra motoralternativ, två bensinare på 160 respektive 200 hästar (1,6 och 2 liters volym) och två dieselvarianter. Den större på 2 liter med 140 hästar, den mindre 1,6 liter med 105 hk. Samtliga motorer är förstås turboladdade.

Alla har också GT-paketet som utrustningsstandard, vilket bland annat innebär sex krockkuddar, krockoptimerade nackstöd, hill-hold, multifunktionsratt, färddator och sportstolar med åttavägsinställning.

Liten motor – stor kapacitet
Vi provkörde lilla dieselmotorn som har Volkswagens miljöspecifikation BlueMotion Technology (BMT). Den innefattar stopp/start-funktion, återvinning av bromsenergi, växelindikator och lägre utväxling på tredje, fjärde och femte växeln.

1,6-litersdieseln kvalar in som miljöbil både med manuell låda och automat. 109 respektive 113 grams koldioxidutsläpp per kilometer. Den uppgivna bränsleförbrukningen är 4,2 liter per 100 kilometer vid blandad körning, vilket i verkligheten torde innebära omkring en deciliter mer per mil.

Vår upplevelse är att den mindre dieseln räcker gott och väl. Den är förstås inte genuint sportig till sin karaktär men har ett bra vrid och framför allt: man kommer långt på en tank.

Vägegenskaperna har vässats och tillsammans med en väl avvägd styrning och bra balans är Jetta en mycket lydig följeslagare både rakt fram i högre farter och på kurvigare avsnitt.

Den femväxlade manuella lådan kan uppgraderas till en sjustegad DSG-låda för 14 500 kronor. Större bekvämlighet och fortfarande under miljöbilsgränsens 120 gram koldioxid per kilometer i utsläpp.

Krocksäkerheten är ännu inte testad av Euro NCAP. Det kommer att ske inom kort och VW-folket är hundra procent säkra på att det blir fem stjärnor. Ambitionen är att erövra maximalt antal poäng.

Som sagt, allt talar för att nya Jetta kommer att ta hissen uppåt i försäljningsstatistiken. Den är bra på mycket och inte dålig på någonting. Egentligen är det bara den tidigare låga statusen som spökar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Jetta TDI 105 BMT GT

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Jetta TDI 105 BMT GT

Pris, från: 229 900 kr.
Modell: 4-dörrars sedan.
Säljstart: Till sommaren.
Mått, cm: L 464/B 154/H 148.
Vikt, manuell/automat: 1 400/1 420 kg tjänstevikt. 1 900/1 920 kg totalvikt.
Motor: 5-växlad 4-cylindrig turbodiesel med commonrail. Pristillägg för sjustegad DSG-låda 14 500 kr. Volym 1 598 cm3. Effekt 105 hk vid 4 400 v/min. Vridmoment 250 Nm 1 500–2 500 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,7 s. Toppfart 190 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,2 l/100 km (man), 4,3 (aut).
CO2-utsläpp, man/aut: 109 g/km/113 g/km.
Konkurrenter: Volvo S40, Saab 9-3, Mazda 3, Mitsubishi Lancer, Honda Civic, Suzuki Kizashi.

Vad nytt? Ny design, nytt och förlängt chassi, ny image.
För vem? För ”lagombilister” som sätter funktion, säkerhet och ekonomi före status.
Bra köp? Ja.

Plus: Ekonomi, komfort, säkerhet, utrymmen.
Minus: Tidigare image.

”Jetta värd en chans”

Fem frågor om Jetta-lanseringen till Fredrik Wiss, produktspecialist hos Volkswagen Group AB i Södertälje.
 
Hur ska ni locka nya köpare till Jetta?
– Det viktigaste är att få folk att provköra bilen. Gör dom det så inser dom hur bra den är. Vi tror att det är många tjänstebilsförare som är intresserade av att byta till en något mindre bil av ekonomiska och miljömässiga skäl, utan att behöva göra avkall på utrymmen och säkerhet.

Behövs det verkligen en modell mellan Golf och Passat?
– Golf är ingen riktig familjebil och steget upp till Passat är stort. Så svaret är ja, det finns ett behov.

En ny sedan-modell i kombilandet Sverige, hur smart är det?
– Visst, marknaden är inte jättestor. Totalt rör det sig om 19 000 bilar, varav mellanklassen har cirka 6 000. Men vi strävar efter att ta kunder från B-segmentet, den större mellanklassen, med modeller som Volvo S60, Opel Insignia och även Passat.

Tvekade ni om att ta in nya Jetta med tanke på den usla försäljningen de senaste åren?
– Vi har tänkt efter och kommit fram till att den här bilen är värd en rejäl chans att få utmana konkurrenterna. Men vi måste jobba hårt på att förändra imagen för att lyckas. Den gav ett lite för snällt intryck tidigare.

Vilket är det nya försäljningsmålet?
– När vi får bilen till Sverige har vi ett halvår på oss att nå målet 500 sålda fram till årsskiftet. Nästa år är ambitionen att fördubbla det antalet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-09 09:06
Verdes (ej verifierad)

Perfekt gubbil. Kul att Håkan testade.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-09 09:15
EXPERT (ej verifierad)

Jetta är en sedan, sedaner säljer inte i Sverige, iaf inte om dom kostar 200' +

#3 • Uppdaterat: 2011-02-09 09:34
Bose (ej verifierad)

Trevlig och lagom bil som många säkert fastnar för i bilhallen. En sedan känns alltid lite mer lyx än en svensson-bruks-kombi.

Men det kanske blir en dyrköpt historia för Jetta-köparen. Sverige är och förblir ett kombiland och andrahandsvärdet på sedaner är inte alltid de bästa.

Målgruppen 30-35 år känns helt fel. Där är de flesta barnfamiljer med 2-3 barn som behöver utrymmet som en större kombi ger.

Nya Jetta blir nog precis som föregångaren en pensionärsbil för de med utflugna barn och mindre behov av utrymme.

Men den kan säkert även tilltala "tuffa-killen" på 18-23 som gillar sänkta och stylade sedaner med feta fälgar och stor vinge på bakluckan. Den målgruppen lär dock inte ha råd....

#4 • Uppdaterat: 2011-02-09 09:37
emellertid (ej verifierad)

Denna ser mycket trevligare ut än "nya" Passaten.
Skall bli intressant att se prisbilden.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-09 09:40
emellertid (ej verifierad)

Glömde att säga att det ser ut som idag har Audi VW, Skoda väldigt många gemensamma bildelar och det är ju bra för tillverkning och reservdelar.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-09 09:56
Peter i Sydney

Ser mycket trevlig ut. Utgår att den är billigare än Audi A4 och BMW 3-serie. Föredrar sedaner men har haft kombibilar sedan 10 år för jag tror inte att vår hund skulle gilla att ligga i skuffen på en sedan.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-09 10:12
McTar (ej verifierad)

Den har (i mitt tycke) ett väldigt tilltalande utseende. Om GT-utförandet kostar 229.000:- så kommer det billigare varianter. Som tjänstebil borde den här bilen vara ganska perfekt, ja kanske till och med för barnfamiljen som gjort sig av med barnvagnen.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-09 11:11
McTar (ej verifierad)

Oj, läste dåligt... GT-utr. standard.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-09 12:16
Hansson R (ej verifierad)

Perfekt för alla som är 65+

Ytterst tråkig bil.

Ungdomen kör hybrid!

#a • Uppdaterat: 2011-02-09 12:46
jørgen (ej verifierad)

jeg vil hellere ha den nye corolla sedan, man kan købe den i Norge men ikke i sverige og danmark , synd for det er en meget bedre bil end jettaen..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.