Bild
Nästa artikel
Golf Alltrack är komfortabel och trivs på långturen.
Golf Alltrack är komfortabel och trivs på långturen.

Provkörning: Volkswagen Golf Alltrack 2015

Provkörning

Volkswagen Golf Alltrack är komfortabel och lätt att trivas med. Men den tuffaste konkurrensen kommer från de egna leden.

Volkswagen Golf finns i år för första gången i Alltrack-utförande. På folkvagnsspråk betyder det kombikaross, fyrhjulsdrift från svenska Haldex, grövre stötfångare samt ordentliga skärmbreddare och tröskellister i svart plast. För att matcha det bruksiga utseendet ökas även markfrigången, i detta fall med 20 millimeter.

20150207151135.jpg?itok=u-beuXwP

Den vanliga kombiversionen av Volkswagen Golf är redan från början en bil med fina köregenskaper och en praktisk samt välplanerad kupé. I Golf Alltrack har detta förvaltats väl och det som främst tillförts är en mjukare och bekvämare fjädringskomfort, något som gör denna Golf till en trivsam kamrat på långfärden. Framstolarna är bekväma och baksätet är lagom rymligt för två vuxna eller tre barn. En miss där är möjligtvis att det bara finns en USB-port att tillgå när det börjar bli ont om ström i telefonen. USB-anslutningen sitter även knepigt placerad bakom en lucka framför växelspaken.
Liksom standard-Golfen dras Alltrack med ett påtagligt buller i kupén i hastigheter över 60 km/tim.

20150207151207.jpg?itok=yrlJx5AA

Går du till Volkswagens konfigurator av Golf på tillverkarens hemsida går det just nu bara att välja en bensindriven turbomotor med 180 hästkrafter eller en dieseldriven variant med 184 hästkrafter till Alltrack. Det enda växellådsalternativet är en sexstegad DSG-automat. Bilen vi provkörde var utrustad med dieselmotorn,  som visade sig vara ett riktigt kraftpaket när vi provkörde den i plattformssyskonet Skoda Octavia Scout. Detta var också fallet i denna folkvagn. Motorljudet är dovt och påtagligt i kupén vid tomgång men blir mindre markant när färden kommit igång.


20150207151226.jpg?itok=ehOGxihP

Den sexstegade DSG-lådan portionerar klanderfritt ut vridmomentet på 380 Nm under hela accelerationen och den mellanstora kombin känns snudd på övermotoriserad. Om DSG-lådan i Golf Alltrack förtjänar ros under normal färd ska den dock har ris för sin ryckighet i parkeringssituationer. Den är lite väl på hugget och rycker gärna iväg när du vill finjustera placeringen i p-rutan.

20150207151244.jpg?itok=wYN_2BlU

På säkerhetssidan har Alltrack autobroms som fungerar under 30 km/tim samt kollisionsvarnare och adaptiv farthållare i standardutförande. Utöver det får alla Golf Alltrack Volkswagens system som bromsar bilen till stillastående efter en kollision för att förhindra att bilen rullar vidare in i en värre olycka.

20150207151320.jpg?itok=1ibk9rw-

Grundpriset för Golf Alltrack med bensinmotor är 269 900 kronor och dieselbilen kostar 291 900 kr. Det kan jämföras med Skoda Octavia Scout som kostar från 261 000 kronor med manuell växellåda och en dieselmotor med 34 hästkrafter färre.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf Alltrack?
FAKTA VW Golf Alltrack 2,0 tdi 4motion

PRIS, FRÅN KR: 291 900.
MODELL: Femdörrars kombi.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 456/B 180/H 152.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 584.
MOTOR: Tvärställd 4-cyl dieselmotor. Volym 1 968 cm3. Dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Enkelturbo. Max effekt 184 hk vid 3 500–4 000 v/min och max vridmoment 380 Nm vid 1 750–3 250 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad automat. Fyrhjusdrift.
PRESTANDA: Toppfart 219 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
KONKURRENTER: Seat Leon ST X-Perience, Skoda Octavia Scout, Volvo V60 CC, Subaru Outback.

Kommentarer

#1
2015-07-03 11:02

Finns väl snart ingen anledning att köpa VW när Skoda har likvärdiga konkurrenter till ett lägre pris och vill man lyxa till det lite så sneglar man väl snarare på Audi då.

#2
2015-07-03 11:12

Att motorjournalister aldrig tycks lära sig att köra sakta med en DSG-låda! Det har blivit ett mantra på ViB att alltid påpeka detta.
Jag har kört DSG-bilar under typ 7-8 års tid och ser inga som helst problem med att köra sakta in i en P-ruta eller för all del backa, men det är kanske jag det... Då är faktiskt S60:n mer på hugget när man skall backa, då är det att justera farten med bromsen istället!

Jaja, vi äro alla olika!

#3
2015-07-03 16:29

Måste vara första testen jag läst där man gnäller på att bilen bara har EN USB port.

#5
2015-07-03 19:38

Handen på hjärtat, varför skulle inte en vanlig Golf funka lika bra för minst 99% av alla som är inne på att köpa en? Denna version drar bara extra bränsle och tillför inte något för den vardagliga bilisten som jag avser med dessa nyss nämnda 99%.

#6
2015-07-03 20:50

Skoda låg på topp-10 i en engelsk undersökning hur bra kvalitet bilarna hade. VW låg på en mindre smickrande 17:e plats. Skall man betala nästan 300 papp för denna Golf tror jag säkert man kommer att titta på andra bilmärken och modeller. Men visst, som jag sade i mitt andra inlägg, klarar man sig utan fyrhjulsdrift och annat onödigt som inte finns på den vanliga Golf modellen så kommer man undan minst 80.000 kr billigare. Svårt att hämta in de pengarna i slutändan.

#7
2015-07-04 08:28

Detta är en bil som man bara kan ta med sig ca 60 kg bagage
när man har med 4 vuxna passagerare USELT
Undrar om VW upplyser detta till sina kunder?

#8
2015-07-04 08:58

http://www.thevasstech.com/volkswagen-skoda-rate-customer-satisfaction/
Skoda VW tar mycket från samma hylla,men
Skoda ligger konstigt nog ofta aningen bättre till.
Kanske är det att VW ofta har nyare och mer oprövade "hylldelar" då.

#9
2015-07-04 09:04

Ganska ointressant att som Vibilägare jämföra en Golf 184 hk med en Octavia 150 hk...jämför med Octavia 184 hk så skiljer det *endast* 2000 kr. Man ska ej jämföra äpplen och päron ;-)
Vad gäller hur mycket last man får ta med sig så skiljer det ju beroende på hur mycket utrustning man väljer att köpa/lägga till.
Tjänstevikten höjs med mer utrustning(glastak mm) och eftersom totalvikten inte ändras så minskar ju bilens möjliga maxlast. Detta faktum gäller väl för alla bilar och är inte synonymt för just VW.
Det är knappast endast VW som bör/ska upplysa köparna om detta faktum.

#10
2015-07-04 09:06

http://m.whatcar.com/car-news/2014-jd-power-survey-volkswagen-big-winner...
Lexus & Octavia ligger "sida vid sida" flera år.
Så nog "vinner"VW lite gentemot Skoda & Lexus med en bättre bil,även då med en helt annan prislapp än den sistnämnda..
Rörigt,javisst!
;-)

#11
2015-07-04 12:45

"...ett påtagligt buller i kupén i hastigheter över 60 km/tim."
En bil för 300.000 kan inte ´unna sig´ denna egenskap. Det ska vara TYST i kupén för så mycket pengar. För drygt 300tusen får man en Mercedes C-klass, och då kan man prata om åkkomfort.
Sen instämmer jag med @EnannanRobban, motorjournalister har nog fått blyfot efter så många år av sportig körning och häftiga accelerationer... medan det är inget problem alls att krypköra med en DGS... bara man är tillräckligt känslig (= har finmotorik) i högerfoten.

#13
2015-07-04 14:15

Det så hände att vartannat DSG produkter både bra och dålig beteende genom ryckighet. Dubbelkopplingar på olika bilmärke märkte lite grann ryckningar. Mindre ryckningar är momentomvandlare pga drar lite mer bränsleförbrukning än dubbelkopplingar. Japansk bilmärke med CVT är helt steglös som har metallband mellan sekundär och primär remskiva som är mjukare körning och ryckfri krypkörning.

#14
2015-07-05 18:58

Komplettering till sign 'aldrig mer audi':
Egentligen är det ännu värre, med utnyttjad taklast och påkopplat släp blir det bara ca 20 kg(!) kvar till packning i bilen med 4 st 90 kg:s passagerare.

#16
2015-07-06 00:03

Just detta exemplar - CJC119 - har en maximal lastkapacitet på 496 kg enligt bilregistret - i samma nivå som t ex en Avensis Kombi som är en större bil. Även om det inte är klassledande så finns det åtskilliga exempel på bilar i samma klass som får lasta väsentligt mindre så jag förstår inte riktigt klagomålen från ett par skribenter... T ex får Auris HSD Kombi bara bära 340 kg last - i o f s ingen 4WD-bil men dock en bil i samma storleksklass.

#17
2015-07-06 08:52

Jag gör ingen värdering av lastförmågan, bara ett torrt konstaterande att ännu en nykonstruerad bil egentligen inte kan bära den last den gör sken av att klara. Detta kan få flera obehagliga konsekvenser. En är väl beskriven i olika biltester där tungt lastade/överlastade bilar haft stora problem i 'älgtester'. Nästa är att bilar med låg frigångshöjd i kombination med dålig lasttålighet får stora problem på sämre vägar eller i snö. Finns ett exempel där en Passat Alltrack (med 16,5 cm frigångshöjd olastad) inte hade en chans, lastad med 5 personer och 5 ryggsäckar för dagsutflykt, att följa en gammal Volvo 740 på en oplogad skogsväg. Bilen blev hängande på underredet. Alla utom föraren fick stiga ur med sina ryggsäckar och försöka skjuta på!

#18
2015-07-06 09:07

Vilka av de 496 kg är det bilen inte klarar av att bära?
Vore intressant att veta. :-)

#19
2015-07-06 09:22

Känns som att det mest är att få klaga som är det väsentliga i detta fall - utan att ha speciellt mycket "på fötterna" för just denna bilmodell.

#20
2015-07-06 14:31

bgl, du har faktiskt rätt i det du säger. En gammal Honda Accord (1991 års modell) jag hade fastnade när jag skulle på en färja. Bilen var låg ifrån början och med 5 vuxna personer i bilen med packning så blev den jättelåg. Det vara bara att lasta ur allt ur bilen...köra på färjan och sedan lasta in allt igen. Och som du säger, bilen uppträder annorlunda vid maxlast...det blir antagligen svårt att få den dit man vill vid en hastig undanmanöver. Det är viktigt att man lastar tunga saker så långt ner man kan, och även så att de inte kan få fart och orsaka skada. Man ser dagligen folk som lastar sina bilar fel, och i många fall kan det bli direkt livsfarligt om en hård inbromsning skulle ske.

#21
2015-07-06 16:25

Styggavargen - jag förstår nog inte riktigt vad du avser att bgi har rätt i. Och att jämföra nya bilar med en 24 år gammal bil känns väl inte heller riktigt relevant när du kommenterar bgi's kommentar om nya bilars dåliga lasttålighet - och specifikt denna Golf.... Dålig lasttålighet kan säkert vara rätt i vissa fall, Auris HSD t ex, men min uppfattning är att Golf för det mesta varit hyfsade bra på att tåla den maximala lasten. Ett annat exempel i denna bilklass är förra generationens Focus som bar relativt hög last riktigt bra. Sen att bilar tyvärr har relativt låg frigångshöjd idag kan man nog bara konstatera men det följer väl av att man jagar förbrukning och likaså väghållning eftersom det finns många som vill ha ett "sportigt" chassi...Fast det 'r nog få som egentligen har det behovet.

#22
2015-07-06 19:31

Så en del som påstår sig vara "neutrala" vad gäller bilmärken bevisar gång på gång motsatsen här på hemsidan.........utan visar hur "neutrala" de är...........

#23
2015-07-06 19:49

Ca 500 kg i maxlast är väl inte dåligt eller?
Vare sig man är *neutral* eller ej.

#24
2015-07-06 20:08

Shogun - detta har inget med neutralitet att göra utan att rätt skall vara rätt. Sen får den eventuelle köparen avgöra om det är tillräckligt.

#25
2015-07-06 20:42

Nu får ni ta och kamma er VAG kramare vart nämns Toyota i tråden?

VW har lyckats bra med sina modeller på senare tid inget snack om saken. provkörde själv den utgående Passat alltrack och den gick helt ok men jag tyckte inte om förarstolen , vinkeln på stolen gjorde att jag fick kramp i låren så den passade inte mig. Men många andra är nöjda så det är väl bra.

#26
2015-07-07 09:08

Peter E
på pappret så är det så
Men vekligheten så stämmer det inte då tjänstevikten är betydligt högre
än angivet.
BlueberryDox
Vist har Vw lyckats bra!
Med usla växellådor, motorer som rasar hög oljeförbrukning, vatten läckage, spindelleder, tändspolar, m,m, Ja listan blir lång om man skall nämna alla brister
Vilket märke kan slå detta tro?

#27
2015-07-07 10:48

Precis ALDRIG mer AUDI men det är två olika saker att lyckas med design och upplevd kvalitet än verklig kvalitet (men schhhh ) det pratar vi inte om på detta forum.
Har ett liknande exempel från sportbranchen där jag var verksam i ca 19 år.
Det finns ett stort japanskt sportsko märke som säljer mycket bra i Sverige och även i övriga världen , deras toppsko ligger runt ca 2000 . Den är jätteskön på foten men hållbarheten i hälkappan precis kass.
Men kunder är där precis som här (den va ju bäst i test så den måste ju vara bra!)

#28
2015-07-07 15:04

@Aldrig mera Audi - förstår dig fortfarande inte. Tjänstevikten på den aktuella bilen anges till 1584 kg (fullt rimligt), maxlast till 496 kg och totalvikten till 2080 kg. Var ligger problemet med den bristande lastförmågan på denna bil ?

#29
2015-07-07 18:29

Fyra passagerare som väger 90 kg styck inklusive kläder och handbagage =360kg + utnyttjad max taklast 75kg + kultryck från släp 40kg = 475 kg. Alltså 21 kg(!) kvar till resväskor eller annan packning för 5 personer.

#30
2015-07-07 19:38

Problemet är att tjänstevikten är en sak - vad bilen väger är en annan sak. Det finns exempel på bilar som väger 200 kg mer än vad tjänstvikten anger. Om man då lastar vad bilen är registrerad för (i detta fall knappt 500 kg) och den i grunden väger 200 kg mer än tjänstevikten - ja då är styrlappen i fara.

Om detta gäller för Golf Alltrack har jag ingen aning om, men problemet finns hos de flesta biltillverkarna.

#31
2015-07-07 20:07

Nu är ju tjänstevikten relativt hög för denna bil och en maxlast på 500 kg är också rätt bra för bilklassen så jag förstår fortfarande inte kritiken mot just detta med max last och totalvikt för denna bil. Kritisera gärna men ha mera på fötterna och jämför med andra bilar i storleksklassen. Och en snittvikt på 90 kg per passagerare brukar man nog inte räkna med. Se då hur detta skulle slå på t ex en Auris Touring HSD med 340 kg maxlast (har jag för mig att det var)... Där kan man tala om problem men knappast på just denna bil. Och har man behov av högre maxlast får man väl helt enkelt köpa en större bil. Eller banta...:)

#32
2015-07-07 20:42

Verkligheten är att den nakne svenske mannens genomsnittsvikt är 83 kg. Med vandringskängor, regntåliga fritidskläder och matsäck för dagen inklusive termos; en utrustning som borde vara normal och möjlig för en 'terrängbil', blir vikten lätt 90 kg. Dessutom tror Transportstyrelsen att den svenske mannen fortfarande bara väger 75 kg, så där minskar lastkapaciteten teoretiskt sett med ytterligare 15 kg. Om föraren också är genomsnittsviktig blir det bara 6 kg kvar att lasta i skuffen.

#34
2015-07-07 21:16

F ö är väl lastexemplet rätt märkligt.... Sällan som man har 4 st 90 kg passagerare när man tar en tur med husvagnen och dessutom har 75 kg på taket... När vi var ute med husvagn och åkte flera än jag och hustrun så var det ofta när barnen var små - och då vägde ingen av oss i närheten av 90 kg - även med handbagage förvarat i bilen inräknat. Och 75 kg på taket samtidigt inträffade aldrig. Så det är ett exempel uteslutande konstruerat för att klaga - och dessutom som Gäsp säger så är maxlasten högst normal för bilstorleken - eller snarare lite högre än många konkurrenters. Som sagt - har man behovet att åka ut med husvagn med 4 fullvuxna kompisar och dessutom behöver lasta 75 kg på taket så skall man nog i så fall fundera på en bil i en större storleksklass. Kritisera det som är relevant men just denna kritik anser jag högst irrelevant för just denna bilmodell. Rätt skall vara rätt och att vilseleda på märkliga grunder är ohederligt.

#35
2015-07-07 21:35

bgl är bara ute efter att provocera. Hans resonemang kan appliceras på i stort sett alla bilar. Men det gör han inte.

#37
2015-07-30 18:19

6kg är sannerligen magert...
Och med 70kg kultryck (rekomenderat) så blir det minuslast...
Kommer den med vanlig manuell växellåda eller automat med momentomvandlare? Vilket är premium på riktigt med lock-up så klart.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.