Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Subaru Outback

Publicerad 21 januari 2015 (uppdaterad 22 januari 2015)
Nya Outback känns slankare och mer förfinad än sin föregångare. Fyrhjulsdrift och boxermotor finns kvar.
Nya Subaru Outback lär komma att gillas av såväl gamla som nya kunder. Lösningar som 4WD och boxermotor finns kvar men Subaru börjar nu få stil på design och kvalitetskänsla.
Subaru har väldigt gott rykte i Sverige. Tidigare har dock Subarus bilar fått kritik för bristande förfining men en förändring tycks vara på gång. Nya Outback visar på ett snitsigare formspråk såväl exteriört som interiört. Inuti har också känslan i materialen förbättrats påtagligt.

Modellen har vuxit 2,7 cm på längden och 2 cm på bredden. A-stolparna har flyttats 7 cm framåt jämfört med nuvarande Outback och sammantaget ger detta förbättrade innerutrymmen och mer plats i fram- och baksätet. Bagageutrymmet har vuxit med 33 liter och klarar nu 559 liter. Det är inte dåligt, men lastgolvet är högt och såväl bredd som längd känns begränsad jämfört med konkurrenter som Ford Mondeo och VW Passat. Att fälla baksätet är lätt och smidigt via manöverhandtag i lastutrymmets sidor.

Baksätet känns riktigt bekvämt då den högre sitthöjden ger mindre fällknivsvinkel för benen. Baksätets ryggstödslutning är ställbar. Inredningen har fått betydligt bättre känsla i material, knappar och reglage. Instrumenten är tydliga och lätta att läsa av. Mittkonsolen är ny. I botten hittar vi klimatanläggningens manöverpanel. Ovanför sitter en ny infotainmentanläggning vars hjärta utgörs av en sjutums tryckkänslig display.
 
Två typer av boxermotorer finns att välja mellan. Dieseln på 2,0 liter går att få med manuell eller steglös automatlåda av CVT-typ medan bensinmotorn på 2,5 l enbart erbjuds med automat. Subaru tycker CVT har för dålig klang så företaget kallar istället växellådan Lineartronic. Subarus växellåda är dock långt ifrån Volvos ”remjohan” och andra forna tiders steglösa transmissioner. När man kör mjukt fungerar Subarus låda som en vanlig CVT men vid tuffare gaspådrag simulerar den en sjustegs automat med tydliga växlingssteg.

Växellådan är inte den snabbaste i ligan utan reagerar med viss eftertänksamhet. Måhända är det därför som vi också upplever dieselmotorn som lite tam i lägsta registret. Enligt databladet ska den ge god dragkraft tidigt men trampar man gasen i botten känns det som om det tar tid innan alla hästarna kommer ut på banan. Dieseln går i alla fall tyst och vibrationsfritt.
 
Subaru säger sig ha jobbat hårt med att dämpa bullret jämfört med föregående generationens Outback. Vind- och vägljud uppges ha reducerats med sex respektive 15 procent. Vad detta gör för ljudkomforten på vår högröstade asfalt återstår att se. Fjädringskomforten är åt det fasta hållet utan att bli obehagligt stötig. Jämfört med tidigare generation har hjulupphängningarna arbetats om och karossens styvhet ökat. Dragvikten har höjts och Outback får numera dra upp till två ton med bensinmotorn och 1,8 ton med diesel, givet att föraren har körkortsbehörighet som matchar.
 
Konstant fyrhjulsdrift är en av de saker som Subarus supportergrupp gärna framhåller som säkerhetshöjande. Dessutom är nya Outback standardutrustad med ett aktivt säkerhetssystem kallat Eyesight3. Det består av ett par kameror som sitter på varsin sida backspegeln och som övervakar området framför bilen. Kamerorna arbetar med den adaptiva farthållaren och håller avståndet till framförvarande bil konstant.
Dessutom är systemet kopplat till en automatisk nödbroms som först varnar och sedan bromsar om inte föraren vidtar åtgärder för att förhindra att man kör in i ett hinder eller framförvarande fordon. Eyesight  upptäcker och bromsar även för cyklister, fotgängare eller fasta hinder. I hastigheter upp till 50 km/tim hinner bilen stanna helt.

Subaru Outback är ingen lågprisbil. Prislistan startar på 319 900 kronor för bensindrivna 2,5i. I ärlighetens namn ska sägas att då ingår också en hel del utrustning som andra tillverkare tar extra betalt för, samt fri service i tre år.

Diskutera: Vad tycker du om nya Subaru Outback?
FAKTA Subaru Outback 2,0D Lineartronic

PRIS, FRÅN KR: 333 700.
MODELL: 5-d, 5-sits kombi med 4WD.
SÄLJSTART: Mars 2015.
MÅTT, CM: L 482/B 184/H 160.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från cirka 1 668.
MOTOR: Fyrcylindrig boxerdiesel med turbo. Volym 1 998 cm3. Max effekt 150 hk vid 3 600 v/min. Max vridmoment 350 Nm från 1 600 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Konstant fyrhjulsdrift. Steglös växellåda (CVT).
PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 159 g/km.
KONKURRENTER: VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Volvo XC70 med flera.

Kommentarer

#1 • 2015-01-21 18:44
bborn

Jaha du... en fråga: har du någonsin kört en Subaru över huvud taget?

#2 • 2015-01-21 19:27
erito

Jahapp då var det bara att beställa då. En mycket bra bil har blivit överlägsen. Och snygg! :D
Hög kvalite, hög kvalitetskänsla, bäst awd, pålitlig, bekväm, modern, högsta säkerhetsbetyg och unik aktiv säkerhet, låg bränsleförbrukning, andrahandsvärde i topp och vägegenskaper som är absolut bäst i klassen. Vad mer kan man önska? Jo EN sak.. hoppas de fixat så defrostern på bakrutan når ända upp under överkant. Det är det enda som stört mig under 10år med Outback. Men att jag bytte från BMW har jag inte ångrat en sekund. Volvo? Aldrig, vill inte ha dåliga vägegenskaper. Något från VAG koncernen? Nej tack, De som provat vet. Jag håller med Jeremy Clarkson, världens bästa bil är Subaru Outback.

#3 • 2015-01-21 19:35
Hackenbush

Grattis då erito, lång leveranstid?

#4 • Uppdaterat: 2015-01-22 06:31
Boxer

Synd att det inte finns en variant i samma stil som Subaru Artica på 90-talet. Jag vill inte ha EyeSight med Pre-collision braking, Adaptive cruise control, Lane sway warning, Lane departure warning, pre-collision throttle management eller Lead vehicle alert. Jag KÖR bil och vill inte ha en bil som gör mitt jobb!
Resten av bilen är fantastisk.

#5 • 2015-01-22 08:40
erito

Hackenbush, verkar som att man kan få redan i juni, men det tror jag när jag ser det. Sist jag beställde ny Outback så kostade demo-bilarna lika mycket som en ny pga. leveranstiden var 4-6mån :(
Den som väntar på något gott :D

Det som är bra är att redan den "enklaste" varianten har allt jag vill ha utom dragkrok och värmare. Skinnklädsel och nyckel-löst bla bla bla är inget jag prioriterar. El-stolar och 7" infotainment, värmesäten bak m.m. ingår ju ändå. Och Lineartronic blir det såklart, helt underbar låda som bara BMW's 7+ stegade matchar.

#6 • 2015-01-22 09:27
erito

Japsen, jo nog pratar han gott om brittiska bilar, men här är facit från Jeremy :
"And to everyone, a Subaru stands as a shining beacon of hope that one day, all cars will be made this way. When you slam the door, it makes exactly the same sound as a recently shot pheasant hitting the ground, and that, as everyone knows, is one of the most satisfying noises in the world. 
Plainly, this attention to detail goes further than the door though, because in every survey on reliability, Subaru always comes in the top five.

But it’s not a convertible, I hear you cry. That’s true, but the last version I drove had such a massive sunshine roof, it may as well have been. The Legacy Outback, then, covers more of the bases for more of the time than anything else. And that’s the hardest trick of all. It’s a big, small, fast, economical, well-made, cheap, fine-handling, comfortable SUV that’s not an SUV.
Is it therefore the best car in the world? Well yes, obviously, except for one thing: if I had £30,000 to spend on a set of wheels, I’d have an Alfa Brera. "

:)

#7 • 2015-01-22 10:33
Meganmannen

Att Subaru tillverkar bilar med hög driftsäkerhet och minimalt trassel för kunderna kan nog nästan alla som ägt en bekräfta. 4 hjulsdriften verkar hålla länge och jag har provat att dra upp båtar ur en sjö i minst sagt sank strandkant och det gick betydligt bättre än med en 4 hjulsdriven Volvo. Efter allt som är fantastiskt med deras bilar så kommer jag till något att klaga på. Fjädringen är dåligt avstämd. Mjuk fjädring är aldrig fel. Lite hårdare kan vara OK men de Subaru jag kört har vickat fram som småbilar brukar göra. Bilar med bättre fjädring, exempelvis Volvo har en kaross som rullar plant, vilket ökar komforten när man ska åka lite längre sträckor. Synd att de förfinat inredningen och vi får hoppas att de inte ersatt riktig och gedigen kvalitet med något som brukar kallas kvalitetskänsla.

#8 • 2015-01-22 11:03
mw73

Vad är det för fel med återvinning nu då..!

#9 • 2015-01-22 11:41
Pi

Det är bra att den har utvecklade säkerhetssystem men vad menar du erito med " unik aktiv säkerhet" ? Har svårt att tro att denna bil är "unik" i det avseendet även om den säkert är bra - men "unik" betyder nåt helt annat....

#a • 2015-01-22 12:45
erito

Pi, vilket annat system ser med stereo-kamera olika typer av hinder? Vad jag vet så kan andra system upptäcka ett hinder, men inte analysera vad hindret är. Dessutom ser EyeSight bromslampor m.m det gör inte en radarbaserad lösning.

http://www.subaru.com/engineering/eyesight.html

http://safecarnews.com/subaru-to-offer-eyesight-driver-assistance-in-europe_n5113/

Snart får vi se liknande hos andra tillverkare kanske?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.