Bild
Nästa artikel
Nya Outback känns slankare och mer förfinad än sin föregångare. Fyrhjulsdrift och boxermotor finns kvar.
Nya Outback känns slankare och mer förfinad än sin föregångare. Fyrhjulsdrift och boxermotor finns kvar.
Nya Outback känns slankare och mer förfinad än sin föregångare. Fyrhjulsdrift och boxermotor finns kvar.

Provkörning: Subaru Outback

Provkörning

Nya Subaru Outback lär komma att gillas av såväl gamla som nya kunder. Lösningar som 4WD och boxermotor finns kvar men Subaru börjar nu få stil på design och kvalitetskänsla.

Subaru har väldigt gott rykte i Sverige. Tidigare har dock Subarus bilar fått kritik för bristande förfining men en förändring tycks vara på gång. Nya Outback visar på ett snitsigare formspråk såväl exteriört som interiört. Inuti har också känslan i materialen förbättrats påtagligt.

Modellen har vuxit 2,7 cm på längden och 2 cm på bredden. A-stolparna har flyttats 7 cm framåt jämfört med nuvarande Outback och sammantaget ger detta förbättrade innerutrymmen och mer plats i fram- och baksätet. Bagageutrymmet har vuxit med 33 liter och klarar nu 559 liter. Det är inte dåligt, men lastgolvet är högt och såväl bredd som längd känns begränsad jämfört med konkurrenter som Ford Mondeo och VW Passat. Att fälla baksätet är lätt och smidigt via manöverhandtag i lastutrymmets sidor.

Baksätet känns riktigt bekvämt då den högre sitthöjden ger mindre fällknivsvinkel för benen. Baksätets ryggstödslutning är ställbar. Inredningen har fått betydligt bättre känsla i material, knappar och reglage. Instrumenten är tydliga och lätta att läsa av. Mittkonsolen är ny. I botten hittar vi klimatanläggningens manöverpanel. Ovanför sitter en ny infotainmentanläggning vars hjärta utgörs av en sjutums tryckkänslig display.
 
Två typer av boxermotorer finns att välja mellan. Dieseln på 2,0 liter går att få med manuell eller steglös automatlåda av CVT-typ medan bensinmotorn på 2,5 l enbart erbjuds med automat. Subaru tycker CVT har för dålig klang så företaget kallar istället växellådan Lineartronic. Subarus växellåda är dock långt ifrån Volvos ”remjohan” och andra forna tiders steglösa transmissioner. När man kör mjukt fungerar Subarus låda som en vanlig CVT men vid tuffare gaspådrag simulerar den en sjustegs automat med tydliga växlingssteg.


Växellådan är inte den snabbaste i ligan utan reagerar med viss eftertänksamhet. Måhända är det därför som vi också upplever dieselmotorn som lite tam i lägsta registret. Enligt databladet ska den ge god dragkraft tidigt men trampar man gasen i botten känns det som om det tar tid innan alla hästarna kommer ut på banan. Dieseln går i alla fall tyst och vibrationsfritt.
 
Subaru säger sig ha jobbat hårt med att dämpa bullret jämfört med föregående generationens Outback. Vind- och vägljud uppges ha reducerats med sex respektive 15 procent. Vad detta gör för ljudkomforten på vår högröstade asfalt återstår att se. Fjädringskomforten är åt det fasta hållet utan att bli obehagligt stötig. Jämfört med tidigare generation har hjulupphängningarna arbetats om och karossens styvhet ökat. Dragvikten har höjts och Outback får numera dra upp till två ton med bensinmotorn och 1,8 ton med diesel, givet att föraren har körkortsbehörighet som matchar.
 
Konstant fyrhjulsdrift är en av de saker som Subarus supportergrupp gärna framhåller som säkerhetshöjande. Dessutom är nya Outback standardutrustad med ett aktivt säkerhetssystem kallat Eyesight3. Det består av ett par kameror som sitter på varsin sida backspegeln och som övervakar området framför bilen. Kamerorna arbetar med den adaptiva farthållaren och håller avståndet till framförvarande bil konstant.
Dessutom är systemet kopplat till en automatisk nödbroms som först varnar och sedan bromsar om inte föraren vidtar åtgärder för att förhindra att man kör in i ett hinder eller framförvarande fordon. Eyesight  upptäcker och bromsar även för cyklister, fotgängare eller fasta hinder. I hastigheter upp till 50 km/tim hinner bilen stanna helt.

Subaru Outback är ingen lågprisbil. Prislistan startar på 319 900 kronor för bensindrivna 2,5i. I ärlighetens namn ska sägas att då ingår också en hel del utrustning som andra tillverkare tar extra betalt för, samt fri service i tre år.

Diskutera: Vad tycker du om nya Subaru Outback?
FAKTA Subaru Outback 2,0D Lineartronic

PRIS, FRÅN KR: 333 700.
MODELL: 5-d, 5-sits kombi med 4WD.
SÄLJSTART: Mars 2015.
MÅTT, CM: L 482/B 184/H 160.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från cirka 1 668.
MOTOR: Fyrcylindrig boxerdiesel med turbo. Volym 1 998 cm3. Max effekt 150 hk vid 3 600 v/min. Max vridmoment 350 Nm från 1 600 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Konstant fyrhjulsdrift. Steglös växellåda (CVT).
PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 159 g/km.
KONKURRENTER: VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Volvo XC70 med flera.

Kommentarer

#2
2015-01-21 18:44

Jaha du... en fråga: har du någonsin kört en Subaru över huvud taget?

#3
2015-01-21 19:27

Jahapp då var det bara att beställa då. En mycket bra bil har blivit överlägsen. Och snygg! :D
Hög kvalite, hög kvalitetskänsla, bäst awd, pålitlig, bekväm, modern, högsta säkerhetsbetyg och unik aktiv säkerhet, låg bränsleförbrukning, andrahandsvärde i topp och vägegenskaper som är absolut bäst i klassen. Vad mer kan man önska? Jo EN sak.. hoppas de fixat så defrostern på bakrutan når ända upp under överkant. Det är det enda som stört mig under 10år med Outback. Men att jag bytte från BMW har jag inte ångrat en sekund. Volvo? Aldrig, vill inte ha dåliga vägegenskaper. Något från VAG koncernen? Nej tack, De som provat vet. Jag håller med Jeremy Clarkson, världens bästa bil är Subaru Outback.

#4
2015-01-21 19:35

Grattis då erito, lång leveranstid?

#5
2015-01-21 20:21

Fult med högglans kring displayen. Allmänt tråkig design i övrigt med. Säkert vettig bruksbil dock.

#6
2015-01-22 06:31

Synd att det inte finns en variant i samma stil som Subaru Artica på 90-talet. Jag vill inte ha EyeSight med Pre-collision braking, Adaptive cruise control, Lane sway warning, Lane departure warning, pre-collision throttle management eller Lead vehicle alert. Jag KÖR bil och vill inte ha en bil som gör mitt jobb!
Resten av bilen är fantastisk.

#8
2015-01-22 08:40

Hackenbush, verkar som att man kan få redan i juni, men det tror jag när jag ser det. Sist jag beställde ny Outback så kostade demo-bilarna lika mycket som en ny pga. leveranstiden var 4-6mån :(
Den som väntar på något gott :D

Det som är bra är att redan den "enklaste" varianten har allt jag vill ha utom dragkrok och värmare. Skinnklädsel och nyckel-löst bla bla bla är inget jag prioriterar. El-stolar och 7" infotainment, värmesäten bak m.m. ingår ju ändå. Och Lineartronic blir det såklart, helt underbar låda som bara BMW's 7+ stegade matchar.

#9
2015-01-22 09:15

Världens bästa bil enligt Clarksson är Range Rover. Inget annat.

#10
2015-01-22 09:27

Japsen, jo nog pratar han gott om brittiska bilar, men här är facit från Jeremy :
"And to everyone, a Subaru stands as a shining beacon of hope that one day, all cars will be made this way. When you slam the door, it makes exactly the same sound as a recently shot pheasant hitting the ground, and that, as everyone knows, is one of the most satisfying noises in the world. 
Plainly, this attention to detail goes further than the door though, because in every survey on reliability, Subaru always comes in the top five.

But it’s not a convertible, I hear you cry. That’s true, but the last version I drove had such a massive sunshine roof, it may as well have been. The Legacy Outback, then, covers more of the bases for more of the time than anything else. And that’s the hardest trick of all. It’s a big, small, fast, economical, well-made, cheap, fine-handling, comfortable SUV that’s not an SUV.
Is it therefore the best car in the world? Well yes, obviously, except for one thing: if I had £30,000 to spend on a set of wheels, I’d have an Alfa Brera. "

:)

#11
2015-01-22 10:33

Att Subaru tillverkar bilar med hög driftsäkerhet och minimalt trassel för kunderna kan nog nästan alla som ägt en bekräfta. 4 hjulsdriften verkar hålla länge och jag har provat att dra upp båtar ur en sjö i minst sagt sank strandkant och det gick betydligt bättre än med en 4 hjulsdriven Volvo. Efter allt som är fantastiskt med deras bilar så kommer jag till något att klaga på. Fjädringen är dåligt avstämd. Mjuk fjädring är aldrig fel. Lite hårdare kan vara OK men de Subaru jag kört har vickat fram som småbilar brukar göra. Bilar med bättre fjädring, exempelvis Volvo har en kaross som rullar plant, vilket ökar komforten när man ska åka lite längre sträckor. Synd att de förfinat inredningen och vi får hoppas att de inte ersatt riktig och gedigen kvalitet med något som brukar kallas kvalitetskänsla.

#12
2015-01-22 11:03

Vad är det för fel med återvinning nu då..!

#13
2015-01-22 11:41

Det är bra att den har utvecklade säkerhetssystem men vad menar du erito med " unik aktiv säkerhet" ? Har svårt att tro att denna bil är "unik" i det avseendet även om den säkert är bra - men "unik" betyder nåt helt annat....

#14
2015-01-22 12:45

Pi, vilket annat system ser med stereo-kamera olika typer av hinder? Vad jag vet så kan andra system upptäcka ett hinder, men inte analysera vad hindret är. Dessutom ser EyeSight bromslampor m.m det gör inte en radarbaserad lösning.

http://www.subaru.com/engineering/eyesight.html

http://safecarnews.com/subaru-to-offer-eyesight-driver-assistance-in-eur...

Snart får vi se liknande hos andra tillverkare kanske?

#16
2015-01-22 14:38

Var det inte en viss sträcka Jeremy hade kört först med en Prius och sedan med en Vw Polo Diesel och Vw drog mindre drivmedel än Priusen gjorde?
Att han för övrigt inte gillar Prius är ju ingen hemlighet.

#17
2015-01-22 15:46

erito - om man har kameror eller nån form av radar vet jag inte men t ex Volvo och även Mercedes har ju tämligen avancerade system numera så jag är ytterst tveksam till ditt ordval "unik" för denna bil.

#18
2015-01-22 16:10

Pi, läs länkarna, kolla youtube m.m. och http://www.iihs.org/ samt euroNcap så kan man nog säga unikt ändå. Visst finns flera av funktionerna på andra lösningar med radar m.m. men inget har presterat så bra som EyeSight ännu. Och inget annat system ser färger, cyklister som just cyklister (inte bara hinder) osv.

Kul att testa, även om alla sådana system känns lite läskigt på något sätt...

Jeremy Clarkson är ju inte allvetande övermänniska, men vad gäller Outback så måste jag nog hålla med ;)

#19
2015-01-22 18:06

erito - du skall nog också läsa på lite om Volvos senaste varianter på nya XC90 - som bl a klarar cyklister, fotgängare och vänstersvängande bilar. Det är därför jag inte riktigt tror på att Subarus system är "unikt" (ensamt om avancerade funktioner i detta fall) men att det är ovanligt funktionsrikt har jag aldrig sagt emot. Men "unikt" är liksom ytterligare en dimension. Hade Al varit med i diskussionerna hade du säkert kunna få betydligt exaktare svar.

#20
2015-01-22 20:27

#Hackenbush
Det var en BMW M3 som kördes parallellt med en Prius. Och drog mindre bränsle.

#24
2015-01-22 22:26

PI: Volvos system klarar både cyklister (standard från 2013) och gångtrafikanter (standard från år 2010 i samma system). Volvo bromsar dessutom fullt (>0,8g) - eller nästa i alla fall :-). Volvo använder tvärtemot Subaru radar och kamera, där kombinationen av insamlad data sedan utnyttjas för att skapa bästa möjliga "verklighet" (s.k sensor fusion).

Subaru har dock också ett bra system för autobroms, det håller jag med erito om. Innan vet jag att det byggde på att man köpte bilen med CVT men kanske att man ändrat på det i och med nyare årsmodeller. Vad jag känner till introducerade Subaru sitt uppdaterade system, d.v.s det som omnämns med cyklister etc, år 2014 på marknaden (ungefär ett år efter Volvo - samma sak gällde autobromsen för bilar, den kom år 2007 i Volvo och 2008 hos Subaru) .

Det som avgör hur bra ett system kan bli är kvaliteten hos både radar och kamera. Inom flyg och vapenindustrin, där kunderna är beredda att betala mer, utnyttjas sådan här teknik på bred front. Och mig veterligen är det ytterst sällsynt att man enbart använder kamera i försvarsindustrin - i alla fall i de mer exakta och precisa systemen. Men kanske att det kan finnas sådana exempel i alla fall. Dock är det kostnaden som avgör.

Jag återkommer efter helgen! Hoppas det gav lite svar.

MVH AL

#26
2015-01-23 10:12

Boxer det med M3 gjordes i programmet, jämförelsen med Polon och Prius gjorde Jeremy själv vid körning mellan hem och studio.

#28
2015-01-23 15:18

Har läst det mesta om även Volvos radarbaserade system. Finns en del intressanta videoklipp på dessa också.
Kommentarerna från MVH AL och c k bevisar bara trångsynthet och dålig pålästa, inte ens värt att kommentera egentligen, men rena faktafel som att CVT krävdes för EyeSight kunde ni ju kollat upp med en enkel google-sök. Dessutom tvärnitar inte en Subaru om bromsljusen framför lyser, det är ett förarASSISTANS system som gör dig uppmärksam på detta för att undvika olyckor och wiplash.

Kör de bilar NI tycker passar er bäst, så fortsätter jag att köra Outback tills Volvo, Passat, m.fl har visat sig bättre på något av de saker jag prioriterar såsom säkerhet, komfort, bränsleförbrukning, framkomlighet, ekonomi, vägegenskaper och hållbarhet. Sedan om en bil är snygg eller inte, det får andra bry sig om ifall de önskar.

Trevlig helg

#29
2015-01-24 06:28

Om nu Volvo är så mycket bättre än Subaru kan man ju fråga sig varför Volvo sålde ca. 450.000 bilar 2014 och Subaru ca. 750.000. Är världens bilister idioter? Eller är det som vanligt vi svenskar som vet bättre.

#31
2015-01-24 12:09

Min ärade fader frågade en expedit en gång i tiden:
"Är den här bra?"
"Ja, den har vi sålt mycket av!"
"Det var inte det jag frågade."

Jag har alltid haft ett gott öga till Subaru, dock lite mindre på senare år eftersom de halkat efter beträffande utrustning och deras design har väl, med få undantag, aldrig varit så bra. Deras drivlina har dock alltid varit bra och inte alls så känslig som många andras. (Och här kan vi faktiskt använda ordet unik.)

Vad jag kan se, c k, sä mer eller mindre hänger bilen på underredet i din länk som alltså bevisar just ingenting.

Beträffande autobromssystem så är det väl ingen tvekan om att Volvo gör det säkraste, möjligen även Mercedes.
Att endast använda sig av kameror och inte i kombination med radar, kan vara lite tveksamt. Att endast använda radar är nog ännu värre.

#33
2015-01-24 12:59

Subaru=orginalet! En Volvo hade bränt upp sitt 4wd system. Erito har helt rätt om Subaru. Har haft att göra med dessa Volvos på min frus jobb och även min högsta chef, det är inga pålitliga bilar utan behöver bogseras med jämna mellanrum till verkstad.

Det finns betydligt pålitligare bilar som tex Subaru.

#35
2015-01-24 12:58

Den länken är mer rättvisande, ck. Men hur kan man jämföra med en betydligt större bil av riktigt terrängstuk med låsbara diffar, med längre fjädringsväg och framförallt större och grövre däck!
Subarun klarar sig ju ändå riktigt bra.
Andra tester mot mer jämförbara konkurrenter har visat att Subaru klarar sig bra. Men de Youtube-klippen kanske inte är lika intressanta...

#38
2015-01-24 16:06

Att blanda in användares familjer och fru i inläggen är inte god ton. Vi diskuterar inte familjeangelägenheter här, vi diskuterar artikeln ovan. Eftersom inlägget var anmält av adressaten så tyder det på att han var inte bekväm med att hans familj diskuterades.

#40
2015-01-24 16:25

Oavsett vem som kastar vad här kan vi inte bortse från anmälda inlägg.
Man får uttrycka sin åsikt om artiklar/bilar utan vidare men när det blir personligt måste vi kolla upp det och vidta åtgärder.
Om Shogun eller vem som helst kastar skit på någon så anmäl inlägget så kollar vi upp det.

#42
2015-01-24 17:37

ck.

Ja de pratar än idag på frugans jobb vilken idiot det var som ringde dit och undrade. Klart som korvspad att man inte ville ha med en sådan vettvilling att göra utan svarade vad han ville höra. Sedan att frun skulle få sparken är ju bara stor humor, sedan kan man undra hur många nick man får ha här.......SiggeN och ck :o)...........här är mitt nr 070-3147828 som SiggeN ? ville ha.

XC 70 är lika dålig som tidigare anser de som jobbar på frugans jobb. Tänk att ta sin dåliga bil på så stort allvar.......
Subaru är bilen för det fina folket med adligt påbrå.......

Var har jag kastat skit på någon? Jag har kritiserat ett dött ting, som bekanta har mycket dålig erfarenhet av. Subaru har de flesta mycket god erfarenhet av, av de jag känner som har märket.

Vart är Volvo?

http://www.vibilagare.se/nyheter/japaner-tillverkar-palitligast-bilar-39017

#45
2015-01-25 07:54

Man kan fundera på om det inte är lite sjukt att sitta och gasa på sina egna inlägg onormalt mycket och bromsa på andras......vad har det för funktion?

Sedan kan man undra hur många nick man får ha och sedan sitta och låtsas att det är en annan person som skriver, när man gör personliga påhopp. Nej, Hackenbusch VIB borde kolla upp två nick om de inte kommer från samma "tangentbord" och detta är inte första gången......och radera dessa. Kontakta gärna mig om det.

#47
2015-01-25 10:56

Jag förvånas över att Subaru ännu använder sig av boxermotorn som de ju ärvt och utvecklat med gott resultat från Lloyds original.
Naturligtvis är det ett av deras signum och visst har den vissa fördelar, men de ligger inte på tillverkningsplanet, den är alldeles för dyr och kräver mycket komplicerad produktionsteknik jämfört med konventionella raka eller V-motorer.
Det insåg VW och därför försvann den ju redan på 1980-talet på deras volymbilar.
Nu är det ju bara Porsche som fortfarande använder den, men de har ju en betydligt mindre produktion och kan ta duktigt betalt för sina bilar.
Men det är ju trevligt med de som vågar vara annorlunda och när det fungerar!

#48
2015-01-26 14:11

Erito är påläst skriver han. Kanske att det är sant, vad vet jag. Men om man utgår från Eritos egna definitioner av en "bra bil", som citeras nedan:

"Volvo, Passat, m.fl har visat sig bättre på något av de saker jag prioriterar såsom säkerhet, komfort, bränsleförbrukning, framkomlighet, ekonomi, vägegenskaper och hållbarhet (#28)."

Jämför vi säkerheten så ligger Volvo främst av alla biltillverkare. Bilarna har lägst skadeföljd ute i den verkliga trafikmiljön, betydligt färre skador än Subaru. En av företagets storsäljare har faktiskt inte en enda dödsolycka på sitt samvete (oskyddade trafikanter exkluderade) - jag avslöjar inte vilken. Komforten är en smaksak. Volvo går tystare - särskilt på svensk asfalt - och stolarna tillhör bilvärldens främsta. Vad gäller förbrukningen är de nya VEA-motorerna mycket snåla och andrahandsvärdet är ytterst högt (värdefallet är nämligen en tung post i allt bilägande). Vägegenskaperna är trygga och stabila. Inget pubertalt sladdande utan understyrt och stabilt. Framkomligheten är en annan faktor som tas upp. Men givet >99,99999% av de totala trafikarbetet och behov så klarar man sig utmärkt med Haldexkopplingen. Om Erito sedan tycker det är kul att köra i terräng så räcker inte en Subaru särskilt långt heller, dessutom är det förbjudet i svensk lag.

Sedan har vi hållbarheten. Och där är Volvo det märke som lever längst av alla bilar i populationen. Det är inte sällsynt med miltal på 35-45 000 mil på en XC - och mer därtill. Åter mer än Subaru...

Så baserat på Eritos egen definition över vad han efterfrågar så borde han köpa sig en Volvo. Den är säkrare, har bättre komfort och med en bättre totalekonomi. Dessutom håller den längre.

MVH AL

#49
2015-01-26 22:01

Vi som kör, med tyngdpunkt på kör, Subaru kanske inte helt instämmer i MVH AL:s åsikter.

#50
2015-01-26 22:47

Jag har egentligen inga synpunkter på att man gillar att köra Subaru signatur Boxer. Det som är oförenligt är när man försöker få detta "aktiva körande" till att vara säkrare än en som kör försiktigt. Både fysikens lagar som enorma mängder data visar nämligen på motsatsen. Det borde ju den enligt egen utsaga så "pålästa" Erito känna till tycker man....:-)

Men i sedvanlig ordning, och som alltid när man har med märkesfanatiker att göra, så skall andras bilval idiotförklaras till förmå för sitt eget. I min värld tycker jag inte att det är ett konstruktivt eller intellektuellt vettigt sätt att föra en diskussion på, dessutom är det fruktansvärt enögt och, ja rent ut sagt, genomkorkat att baserat på ett varumärke negligera brister och tillkortakommanden hos en produkt ifråga. Det blir bara perspektivlöst och onyanserat. Därför kommer jag även i fortsättningen att argumentera emot märkesfanatiker, oavsett de pläderar för någon farlig Opel, skramlande Peugeot eller Citroen, återkallad Toyota eller rostig Subaru - så enkelt är det.

MVH AL

#51
2015-01-27 06:15

Att köra försiktigt är att köra aktivt. Motsatsen är passiv körning där man åker med bilen och i bästa fall litar till att bilens hjälpsystem reder ut situationen.
För övrigt är man tydligen inte märkesfanatiker om man framhåller Volvo som det enda riktiga i bilvärlden...

#52
2015-01-27 10:51

Ok Boxer, om du definierar försiktig körning som aktiv sådan så har jag inga synpunkter på resonemanget. Jag har dock svårt att se eller härleda en sådan körning, enligt idealet ovan, till Subaru och motsatsen till Volvos bilar, d.v.s att det finns en påvisbar skillnad i olycksfrekvens och incidentsannolikhet kopplad till den aktivare körningen hos Subaru kontra Volvo och hur detta kan beräknas. Men kanske att Boxer kan utveckla hur han menar så att jag förstår bättre.

Personligen åker jag BMW och Citroen. Min fru har en V70 som tjänstebil. Så jag ser inget skäl att framhäva Volvo utan studerar istället olycksdata - samt andra verifierbara källor innan jag uttrycker mig. Och baserat på detta drar jag slutsatsen att Volvo har lägre skadeföljd än Subaru ute i trafikmiljön och en längre förväntad livslängd innan de skickas till skroten, precis det som erito påstod att han efterfrågade. Men så kom ju märket in i bilden, och då blundar man som alltid för obehagliga fakta, det är så märkesfanatikerna fungerar...:-)))

MVH AL

#53
2015-01-27 15:11

All verkar arga och otrevliga. Köp en vanlig tvåhjulsdriven bil istället för att kasta skit på varandra. Man kan gå de där 500 meterna om nu inte kommer hela vägen fram. Under de 22 åren jag haft bil har jag aldrig fastnat eller behövt fyrhjulsdrift eller högre markfrigång. Jag gissar på att nästan alla här i detta forum, och även 99% av alla vanliga bilägare i detta landet klarar sig precis lika bra en en helt vanlig personbil utan dessa "terräng" attribut. Skall vi prata terräng, då är det en försvarets 11-bil som gäller med diffspärr mm. Jag tycker ändå Subaru börjat få lite snits på denna nya modellen. Positivt att de fått ner vikten på fordonet. Dock har jag aldrig riktigt gillat designen hos Subaru, men det kan nästan kvitta eftersom jag sitter i fordonet och kan se hur ful den är så är det andra som får ont i ögonen om den är ful *skratt*.

#54
2015-01-27 17:46

Jag tillhör nog den där sista procenten som idag kör taxi i inre Norrland och uppskattar AWD. Jag skulle nog klara, och har tidigare klarat, jobbet med 2WD men skillnaden är stor.
Taxi kör jag med Haldex, privat med Subaru och också där är skillnaden, om inte stor, ändå märkbar.
Subaru fungerar ungefär som Wallenberg, verka utan att synas, medan Haldex rycker och sliter för att leverera resultatet.
Jag nedvärderar inte de som väljer att åka Haldex men föredrar nog helst själv riktig AWD.

#56
2015-01-28 13:17

Jag tycker det är spännande med diskussionerna om olika awd-system. Jag har själv en Honda CR-V-08 som vid en jämförelse mot en Forrester-11 klarade en backe med ena hjulparet på is och andra på grus som inte Forrestern klarade. Forrestern hade dubbdäck och min har dubbfria centraleuropeiska friktionsdäck.

När det gäller nya Outbacken så har jag samma fundering som för alla nyare suv'ar som kommer från Asien, 0-100 på 10s? Det är 2015! 150-160hk i en bil som väger 1600kg+? Volvo, Bmw, Audi, MB, Range Rover, Porsche, VW osv. erbjuder alla suv'ar med över 200hk.
Jag ger Honda samma kritik, nya CR-V får 160hk i dieselversionen, hallå! Volvo har haft sin 163-hästare som basmotor sedan över 10 år tillbaka! Och Volvo är väl inte direkt kända för att erbjuda hästkraftstinna motorer i sitt program.
Samma sak med sugmotorer! Vem vill ha en stor 2,5-liters sugmotor idag? Det känns lite 90-tal.

#57
2015-01-30 04:22

Hur är det med Subaru och rostskydd?

#60
2015-01-30 17:31

Är ganska säker på att Subarun inte hänger med i samma terräng som Lada-Niva klarar.

#61
2015-02-10 12:05

Lada Niva och Subaru Outback.. Vilken relevant jämförelse ;) Säkert många många som ligger sömnlösa över det valet ;)

Blev lite nyfiken på detta med Haldes dock. Har en Caddy DSG 4-motion på jobbet. Underbar arbetsbil. Har den Haldex? Det är den senaste modellen. Eller var det VAG-bilar med rak motor som hade Haldex och de med tvärställd nån annan? Minns ej.. Tycker den verkar i det tysta iallafall. Har aldrig märkt av nåt väsen - men fram kommer den överallt!

#62
2015-09-13 16:19

Har läst igenom alla kommentarer och man kan ju konstatera att vissa här i tråden är helt enögda XC-70-lovers. Det är helt OK att gilla den, men varför man hela tiden försöker misskreditera andra bilar är ju ett mysterium.
Har en Outback 2015 och har nu avverkat 1100 mil. Detta är min tredje Subba och följande är mina erfarenheter:
Den nya Outbacken är snyggare, har mycket bättre kvalitet i inredningen, är betydligt tystare än tidigare. Skramlig kärra...såna uttalanden visar ju bara att du inte provat den nya Outbacken. Eyesight funkar helt klockrent, använder det hela tiden. Styrning och väghållning är mycket bra, man kan pusha bilen mycket hårt i tvära kurvor utan att den beter sig lömskt. Innerutrymmen och lastutrymmena är mycket väl tilltagna. Fyrhjulsdriften är ju som alltid omvittnat kanonbra. För min egen del så är det inte aktuellt med XC 70 eller Passat. Men dom är säkert också trevliga bilar. Men det som nog också spelar in i att Subaru-ägarna är så nöjda är ju att bilarna bara går och går, dom pajar inte. Och jag har avverkat mer än 20000 mil i en Legacy och 2 Outback utan ett enda fel! Andrahandsvärdet är också oerhört bra då bilarna är mycket eftertraktade av folk som bl.a. behöver bra dragbilar. Om det är något jag skulle vilja justera är väl möjligen att det inte skulle sitta fel med ytterligare 50 hästar...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.