Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017)

Publicerad 2 april 2017 (uppdaterad 2 april 2017)
Laddhybriden kisar mer än vanliga Prius. LED-lyktorna anpassar ljuset efter fart, möte och styrriktning.
Toyotas laddhybrid är som besatt att hushålla med energin. Med alla elektroner i bagaget går bilen uppemot fem mil på el. Själva paketeringen lämnar dock en hel del att önska…
Ljudet liknar en vinande spårvagn när de två elmotorerna sätter bilen på rull. EV Mode är påslaget, batteriet är fullt – nu ska vi se hur långt eldriften räcker. Drivsystemet delar många komponenter med vanliga Prius, motorerna är samma men i laddhybriden är ”lilla” elmotorn inte bara generator utan kan också driva hjulen. Batteriet har större kapacitet, 8,8 kWh mot 1,31 i basmodellen och 4,4 i förra Prius laddhybrid. På höger bakskärm finns ett ladduttag.
 
För att köra så effektivt som möjligt ska man snabbt upp i marschfart, en särskild mätare hjälper till att hålla pedalen på precis rätt nivå. Gasresponsen är direkt och lika fort ”vänder” elmotorerna vid gasuppsläpp för att motorbromsa och återvinna energi. Drivningen är tyst och mjuk. Bilen är hur lättkörd som helst men, till skillnad från andra eldrivna bilar, är accelerationen beskedlig.
Efter 47 kilometer lugn körning – hälften i stan och hälften på motorled, med 17 grader ute och AC:n på 20 – brummar bensinmotorn igång och hybridläget tar vid. Med sådan räckvidd och rätt möjligheter till laddning kan man klara många resor på el.
 
Ett problem med eldrift är kyla, kupévärme får elektronerna att forsa ur batteriet som ur en öppen dammlucka. Förra Prius Plug-in Hybrid använde därför bensinmotorn för att alstra värme. Nu finns en varmluftspump/värmeväxlare som, åtminstone ner till minus tio, ska kunna ordna dräglig innetemperatur utan bensinhjälp.

"Som förare känner man sig delaktig i en fokuserad, nästan manisk, strävan att hushålla med energin."

Även om batterinivån är i botten fortsätter hybridsystemet att ligga i och stryper bensinmotorn närhelst möjligt. Som förare känner man sig delaktig i en fokuserad, nästan manisk, strävan att hushålla med energin. Nog går det att köra snålt, 0,4 liter milen är realistiskt, kanske 0,3 med mycket disciplin. Samspelet mellan bensinmotorn och den steglösa växellådan må vara effektivt men ljudet vid gaspådrag är ansträngt och det vibrerar osnyggt i pedalstället. Styrningen är bättre än i tidigare Prius men saknar fortfarande precision. Fjädringen är fast och känns stötig i låg fart men fungerar bättre i högre tempo. Sittpositionen är relativt hög. Den fotmanövrerade p-bromsen känns inte direkt 2017.
 
Det stora smolket i bägaren är själva paketeringen av bilen, grundkonstruktionen verkar inte förberedd för att bli laddhybrid. Batteripaketet har installerats i bagageutrymmet, vilket höjer lastgolvet 16 centimeter. Utrymmet som finns kvar är på småbilsnivå. Batteriet på 120 kilo innebär också att laddhybriden kommer upp till viktgränsen för vad plattformen TNGA klarar att hantera. För att hålla vikten nere har Toyota tillverkat bakluckan i kolfiberförstärkt plast, begränsat fälgalternativen till 15-tummare och gjort baksätet tvåsitsigt, det sista en extra tråkig kompromiss.

Priset på 377 900 kronor, 357 900 efter den så kallade supermiljöbilspremien, är svettigt för privatköpare men tjänstebilsförare kan gnugga händerna åt månadskostnaden på en dryg tusenlapp netto.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius Plug-in Hybrid?
Toyota Prius Plug-In Hybrid

Pris, från kr: 377 900.
Modell: Fyrsitsig halvkombi.
Säljstart: April.
Mått, cm: L 465/B 176/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 625.
Max dragvikt: Drag inte möjligt.
Lastvolym, l: 360–1 204.
Motor: Två el, max effekt 72 respektive 32 hk. Fyrcylindrig bensin, volym 1 798 cm3, max effekt 98 hk vid 5 200 v/min, max vridmoment 142 Nm vid 3 600 v/min. Max systemeffekt 122 hk vid 5 200 v/min.
Batteri: Litiumjon, 8,8 kWh.
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 162 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s.
Deklarerad räckvidd, km: 63.
Deklarerad förbrukning: 1,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 22 g/km.
Full laddning: 2,3 kW: 3 timmar 10 minuter. 3,3 kW: 2 timmar.
Konkurrenter: VW Golf GTE, Volvo V60 Twin Engine, BMW 330e, Hyundai Ioniq med flera.

Plus: Effektivt hybridsystem, upp till fem mil eldrift.
Minus: Dålig paketering, högljudd bensinmotor.

Vad nytt? Laddbar variant av senaste Toyota Prius.
För vem? Tjänstebilsförare med miljösamvete.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.