Bild
Nästa artikel
Nya Camry är den åttonde generationen av Toyotas storsäljande sedan.

Provkörning: Toyota Camry (2019)

Provkörning

Efter 15 års frånvaro låter Toyota den stora sedanen Camry göra comeback i Sverige. Fansen gläds men vi tror det här främst kommer att bli en taxifavorit!

Camry är en global försäljningssuccé. 19 miljoner exemplar rullar på fler än 100 bilmarknader och nu är det nypremiär för modellen hos oss.

Karossformen ger onekligen sina fördelar. Baksätet är rymligt, inte bara när det kommer till benutrymmet. Även axlar och huvuden har gått om plats. Vår testbil är utrustad med det extra bekväma baksäte med fokus på två passagerare som ingår i premiumpaketet. I mittarmstödet sitter en egen manöverpanel med vilken passagerarna kan reglera temperatur, styra medieanläggningen och dessutom reglera ryggstödets lutning elektriskt. Det lyxigare baksätet inkräktar en smula på bagageutrymmet men 500 liter återstår vilket kan ge  plats åt rejäla resväskor. Det krävs dock viss försiktighet när man lastar. Bakluckans gångjärn inkräktar på utrymmet när luckan stängs. 

"Fjädringskomforten är lite av en besvikelse."

Toyota Camry delar uppbyggnad och komponenter med bland andra RAV4 och Lexus  ES. Den tas bara in med hybriddrift till Sverige, en drivlina som passar bilens karaktär utmärkt. Systemet blir ovanligt effektivt med en förbrukning på 5,2 l bensin per 100 km enligt normen WLTP. Det är lågt med tanke på att vi talar om en stor och stark bil. 218 hk ger snabb acceleration men trots det känns inte bilen särskilt sportig.  Köregenskaperna är inte mycket att orda om. Camry gör snällt det man ber den om utan att visa någon större entusiasm. Styrningen är lite trög och ger ingen närmare information om underlaget. 
 
Motorljudet är bättre dämpat än i RAV4 och inte alls lika irriterande under acceleration. Fjädringskomforten är däremot lite av en besvikelse. Förmodligen går färden bekvämare i varianter med de mindre 17-tumshjul som är standard. På vårt fullutrustade exemplar sitter 18-tumshjul med däck i 45-profil. 
 

Förarmiljön blandar digitala bildskärmar med analoga knappar på bästa möjliga sätt. Instrument och reglage är lätta att använda och enkla att trivas med.

Förarmiljön är bra. Instrumenten är tydliga och reglagen sitter och fungerar som man förväntar sig. I den fullutrustade varianten ingår en stor vindrutedisplay (HUD) som kan visa hastighet, navigationsinstruktioner och hybridsystemets arbete. 

Den  avancerade klimatanläggningen med tre temperaturzoner är ett arv från Lexus. Den skickar ut små joniserade vattendroppar som ska återfukta huden hos de åkande för högre komfort och kanske också bättre utseende? Själv upplevde jag inga dramatiska förbättringar... 

Utrustningen är generös. Redan i grundutförandet ingår läderklädsel. Märkligt nog har Toyota ännu inte ordnat upp sitt förhållande till Apple och Google så Carplay och Android Auto saknas. En brist är också att dragkrok inte är tillåtet.
I prisklassen finns många tuffa konkurrenter men ingen av dem har samma grundmurade kvalitetsrykte som Toyota Camry.

Tillsammans med låga driftskostnader är det säkert något som kan att tilltala taxiåkare. Kanske blir Camry 2020-talets Checker?

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Camry?

Toyota Camry 2,5L Hybrid Executive Premiumpaket

Pris, från kr: 384 900.
Svensk lansering: Augusti. 
Mått, cm: L 488/B 184/H 144.
Bagagevolym, l: 500
Tjänstevikt, kg: 1 660.
Motor: 4-cylindrig bensinmotor. Volym 2 487 cm3. Max effekt 177 hk vid 5 700 v/min. Vridmoment 221 Nm från 3 600 v/min. Elmotor Max effekt 88 kW. Max vridmoment 202 Nm. Max systemeffekt 218 hk. 
Kraftöverföring: Steglös växellåda. Framhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 180 km/tim Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Skoda Superb, Ford Mondeo, VW Passat. 
 

Plus: Rymligt och komfortabelt baksäte. Snål.  
Minus: Ej dragkrok, stötig fjädring.

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Taxiåkare och mogna bilköpare som inte gillar kombi.    
 

Kommentarer

#1
2019-06-16 11:21

Äntligen; )

#2
2019-06-16 11:26

Skippa 18 tum och slå på 225×55×17 så finns finfin fjädringskomfort.

#3
2019-06-16 12:28

Märkligt att generalagenterna alltid envisas med att erbjuda testbilar med dessa pajashjul, som ger vägbuller och stötig fjädring. Kör de aldrig sina egna bilar? Toyota Camry är annars "a gentlemans car," och likvärdig med motsvarande Lexus.

#4
2019-06-16 17:39

Ingen dragkrok ? Fungerar det för taxi som rimligen kan behöva ett cykelställ för att ta med cyklar emellanåt.

#5
2019-06-16 19:15

Säkert en utmärkt bil. Jag åkte en del i Camry för ca 15 år sedan och jag trivdes med den då, men alternativen då var en seg fyra eller en törstig sexa.
Ska bli trevligt att prova den, inredningen verkar tilltalande,synd bara att den i typisk Toyotastil försetts med en så vulgär grill och jag håller med Pi, varför ingen krok? Är man fast i Priusträsket med elektrisk backväxel?

#6
2019-06-16 20:12

MB600: 225x55 är rena ballongdäcken med massiv luftkammare. Visst blir det bekvämt, men på en modern bil med ypperlig fjädring så behöver man inte mera ballongdäck. Det gör bilen bara obehaglig ifall man behöver hantera den mer avancerat än att rulla rakt framåt. Jag är inte för njurbälte när man kör, men det finns en variabel sweetspot för alla bilar. Vettigt satta bilar gör sig gott med mindre än 225/55.

#7
2019-06-16 20:23

Milky, det är nog inte bilen som kräver den ena eller den andra däcksdimensionen, det är föraren. Den som kräver avancerad, sportig, "rolig" körning av sin bil, vill också ha motsvarande hjulutrustning. Vi andra, som inte finner nöje i hård kurvtagning, hisnande omkörningar etc, vill hellre ha hjul för komfort och tysthet.

#8
2019-06-16 21:26

0,52 liter/milen på bensin.. hmm, det kommer knappast vara så i verkligheten...

#9
2019-06-17 06:04

"Pris, från kr: 384 900." enligt faktarutan, helt fel. Du kan inte betala "mer än" 384900 kr för din nya Camry däremot.

Frånpriset är 334900 kr

#10
2019-06-17 07:53

Styggavargen,
Det kan mycket väl bli den förbrukningen på riktigt. De flesta Toyota framförs av äldre människor som inte har ett arbete att gå till och den enda tid de har att passa är att vara i butiken samtidigt som folk som ska handla på väg från jobbet. Med den körstil de har drar bilarna mindre bränsle.

#11
2019-06-17 08:19

@Henrik A: Tja, för "Toyota Camry 2,5L Hybrid Executive Premiumpaket" som rubriken lyder i rutan ovan så är frånpris 384,9 kkr gissar jag. Men självklart börjar den billigare versionen lägre ned på prisskalan.

Om förbrukningen: för nya RAV4, som har samma drivlina, har väl någon/några forummedlem(mar) och/eller tester rapporterat att det går att köra runt 0,60 l/mil? Alltså borde 0,52 vara helt rimligt med denna bil.

#12
2019-06-17 08:40

"Kanske blir Camry 2020-talets Checker?"
Intressant. Jag körde lite taxi runt -80 -81 och vi hade ett par Checker i garaget men de var alltid något problem med dem och de stod mest på verkstad till åkaren tröttnade och gjorde sig av med dessa. Åkarens favoriter då bar MB240 och MB300.

#13
2019-06-17 09:35

Med tanke på att det troligtvis finns en hyfsad rabatt på det priset med så får man nog säga att det måste vara en av de absolut mest prisvärda tjänstebilarna på marknaden sett till storlek och utrustning. Första Toyotan på väldigt länge jag kunnat tänka mig. Tycker instrumentpanelen har en suspekt form i mitten bara, men i övrigt en snygg bil, med trots stor nedre grill en välbalanserad formgivning i stort. Sen kan man ju tycka de där jättegångjärnen för bakluckan är sjukt otidsenliga, men säkert billigare för dem än ett par mer platssparande. Hade jag fortfarande åkt med en gräns på PBB hade detta helt klart kunnat varit en kandidat. Provkör mycket nya bilar pga intresse även när jag inte ska byta bil, detta kommer helt klart bli en av dem.

#14
2019-06-17 10:33

Fast skulle jag titta på en sedaninriktad förmånsbil med krav på PBB är Peugeot 508 ett betydligt trevligare alternativ.

Snyggare design och enligt uppgift förträfflig komfort. Den kommer desdutom som laddhybrid så man inte blir utestängd från eventuella miljözoner. Tre uppenbara svagheter med nya Camry.

Och taxibil som inte är kombi känns rätt ovanlig idag, i alla fall i Sverige.

MVH AL

#15
2019-06-17 12:56

Reglera ryggstödets lutning elektriskt i baksätet?
Det är inte mer än 35 år sen man hittade den finessen hos Ford Scorpio, det går långsamt i Japan...
Det där med fjädring har Toyota svårt för, det är ju inte några extrema däck på testbilen.

#16
2019-06-17 10:48

A.L: Design är en smaksak och personligen anser jag denna betydligt snyggare än 508 som dessutom har en interiör jag inte blir vän med. Med mitt körmönster är inte laddhybrid speciellt gynnande.
Nu är detta dock hypotetiska frågor då jag redan gått över till att köra 100% på el och som det ser ut nu kommer jag inte byta tillbaks till nå´t annat om inte det av nån anledning blir helfel köra på el framåt.

Hultarn: Visst var Scorpion tidigt ute med elektriska baksäten, men hur många bilar i prisklassen under halvmiljonen har det idag? Scorpion var dessutom som kuriosa den första bil jag hade med rattknappar om jag inte minns fel....en Scorpio 2.9i Ghia Halvkombi......stor som ett hus, bekväm men jädrar vad törstig den var....

#17
2019-06-17 10:52

Är det bara jag eller känns inte Camryn som förlegad och passé? Designen exteriört och framför allt interiört är inte ”up-to-date”.
Tittar man på spec för sugmotorn som är föråldrad så kan man konstatera att den inte kan inbjuda till limousinliknande eller taxikörning. Max vridmoment vid 3600? Väldigt dåligt tycker jag....

Förbrukningssiffrorna tror jag på men under förutsättning att man ständigt kör med ägg under gasfoten. Är övertygad om att förbrukning lär ligga på runt 0.8 den dagen man känner för att ha lite mer bråttom...

#18
2019-06-17 11:43

Henrik M:

Ja design är individuellt - även om det faktiskt finns en vetenskap i grunden. Och frågar man mig ligger en 508 betydligt närmare det gyllene snittet än vad Camry gör (obs jag är lite sarkastisk nu). https://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet . Men tycker du att Camry är snygg respekterar jag det på precis samma sätt som jag respekterar din uppfattning att Peugeot 508s inredning inte är bra för dig. Det är ju våra olikheter som gör att tillverkarna erbjuder olika alternativ.

Det som gör att jag inte gillar Camryn är att den dels är slätstruken men också helt identitetslös. Det finns ingen elegans eller avantgardism ö.h.t( när Toyota försöker sig på sådant blir det bara vulgärt). Kort och gott; Camry är ritad för USA medan Peugeot ritat 508 för den franska och europeiska marknaden. Det är ju inte för inte som Frankrike inhyser stora mängder konsthantverk. Kort och gott: Hade Peugeot ritat bilen på ett sätt som inte kan relateras till den gedigna kosttradition som finns i Frankrike skulle man inte kunna sälja en enda bil på hemmaplan. Även om det finns mycket annat hos bilarna som är tveksamt så attraheras jag som konstälskare av PSA-koncernens design (även Renault får till det bra). Toyota och USA däremot.....

Angående drivlinan är jag ingen direkt entusiastisk tillskyndare av vare sig ladd- eller vanliga bensinhybrider i den här klassen. De är på tok för smutsiga vid praktisk användning och många gånger olämpliga urbana områden (även om det inte är ett bekymmer i Sverige) . Så jag är nog mer inne på en diesel och då helst med fyrhjulsdrift. Och diesel finns vad jag vet bara hos Peugeot 508. En av världens största dieseltillverkare, Toyota, säljer inte sin teknologi i personbilarna längre.

Men snart kommer vi inte att diskutera diesel eller bensin längre. Det kommer ju bli elektrifierat över hela linjen. Då är det trevligt att den linjen är vacker :-)

MVH AL

#19
2019-06-17 12:30

A.L: Håller med dig om sista raden, och där anser jag redan jag håller mig till en vacker linje ;)

#20
2019-06-17 13:05

Håller med om att 508 har en snyggare design, men jag är heller inte överens med inredning. Snygg, men det saknas diverse småfack.
Camry är väl först designad för USA, och de har en annan smak, de kanske gillar överdrivet stora grillar.
Sen sätter ju en del tillverkare spjäll i grillen för att minska luftmotståndet, medan Toyota gör tvärtom och monterar jättegrillar.
2,5 liters motor, påminner om en Jetta som står utanför med 2,5 motor, import från USA, för sån finns väl inte här annars?

#21
2019-06-17 13:46

Lär få många vag taxin att gå över till denna för driftsäkerhetens skull;)

#22
2019-06-17 13:55

När jag var i New York tidigare i år, åkte jag en del Camrys genom UBER. Det är en härlig bil att åka i som passagerare, baksätet är bekvämt och rymligt. Bilen tog ojämnheter väldigt bra (vägarna i NY är allt annat än toppen).

#23
2019-06-18 00:00

Klart detta borde bli en storsäljare, det är inte för intet som den är så populär i USA. Det handlar om marknadens mest driftsäkra och hållbara bil. Enormt många bekymmersfria mil. Ingen gillar bilar som ska in på verkstad och kostar skjortan att reparera, eller börjar bli sliten efter 20-tusen mil. Snål är den också

#24
2019-06-18 08:01

Outstanding kvalité :)

#25
2019-06-18 08:09

Ganska fantastiskt hur folk kan uttala sig om problemfrihet på en ny bilmodell som precis introducerats i Sverige. Är ni lika synska på aktiemarknaden? Eller varför inte lotteri?

Personligen tror jag inte att denna modell kommer i närheten av den tidigare varianten som såldes på 90-talet med avsikt på driftsäkerhet.

Jag tror tvärtom att även denna Camry har ungefär motsvarande mängd problem som alla andra Toyota har - d.v.s i linje med resterande bilar på marknaden.

Toyota är ju inte vad det har varit - vilket både dess ledning, oberoende undersökningar som koncernredovisningen vittnar om.

MVH AL

#26
2019-06-18 12:00

Snygg för att vara en Camry. Men att man inte får till en ok fjädringskomfort med 18” i den storleksklassen för 385 tkr i en bil där kördynamik är långt ifrån dess främsta egenskap är svagt av Toyota.

#27
2019-06-18 12:29

Dåligt att den inte går att få med drag. Där går den nog bort för många i Sverige. Toyota borde kunna gjort samma lösning på den här som på Rav4 hybrid, satt dit en elmotor även på bakaxeln, så den fått ca1600kg dragvikt. Prislappen känns även lite hög och med det priset borde man slippa både stötig fjädring och väskknäckar gångjärn. Fixa till det så är det en intressant bil.

#28
2019-06-18 13:47

Ja bättre med en bil med medioker driftsäkerhet och kvalite än ett drag;)

#29
2019-06-18 15:33

Re AL #25, har du inte läst Autoindex 2019? Min första Toyota var en Camry 1999 och den hade den kvalitet som du nämner, den gick fullständigt felfritt i sex år och så har det varit med alla Toyota (6st) som jag haft sedan dess. Att Toyotas kvalitet försämrats har jag inte märkt. Min nuvarande Auris hämtade jag ut i feb 2015 och efter 6000 mil lovar jag att den inte haft ett enda fel.

#30
2019-06-18 16:11

Jodå 107Carlsson: Jag har läst Autoindex och kan konstatera att det inte har med produktens felfrekvens att göra.

Autoindex handlar istället om andra saker, såsom kundbemötande (20%), verkstad (20%), lojalitet (20%) och egenskaperna hos produkten (40%) där köregenskaper och komfort värderas högst.

Om vi däremot tittar på felnivån redovisar Toyota själva fler fel än tidigare, och så även tysk och europeisk bilbesiktning (där 10-15 år gamla Toyotor har färre fel per kilometer än de nyare som bara rullat ett par år ute i trafik). Dessutom har man fallit rejält i JD Powers enkät som just behandlar ägarnas upplevelse av fel.

https://europe.jdpower.com/press-releases/2019-uk-vehicle-dependability-...

Camry är dock en ny modell så här finns inga data att tillgå än. Det enda vi kan studera är just trenden, och den ser ju inte längre lika ljus ut som den vi kunde observera under 90-talet.

MVH AL

#31
2019-06-18 16:17

Det som är lite intressant med JD Power är att man genomför en undersökning varje år, så att man också kan jämföra över tid. Enligt JD har då Toyota följande felnivå mellan åren 2015 och 2019:

År: resultat (fel per 100 fordon)

År 2019: 134
År 2018: 108
År 2017: 105
År 2016: 95
År 2015: 88

Som synes observerar de ägare som svarat (mellan 10 - 12000 per år) 52% fler fel år 2019 än vad motsvarande Toyota-ägare gjorde år 2015.

MVH AL

#32
2019-06-18 16:49

Du har helt rätt 107Carlsson, allt är som det alltid varit vad gäller Toyota, det beror på vilken agenda du har emot märket....och ju mer du säger emot denna agenda ju hårdare blir agendan observera det.

https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2019/02/13/j-d-power-2019-lexus...

https://www.reliabilityindex.com/manufacturer

https://www.carbuyer.co.uk/reviews/recommended/most-reliable-cars

https://inews.co.uk/essentials/lifestyle/cars/car-news/most-reliable-car...

#33
2019-06-18 17:15

Fortfarande Inte en enda länk som handlar om felfrekvensen.

Vissa lär sig aldrig.

MVH AL

#34
2019-06-18 17:16

Verkar som om Toyota fått till det med nya Camry, snygg, bra divlina, bra utrymmen och förhoppningsvis billigt ägande, även om kvaliteten inte är som förr.

Synd att den inte kommer som kombi vilket diskvalificerar den från att bli en bästsäljare i Sverige.

#35
2019-06-18 22:14

@ToRy
:) Det blir ju lite kul när man testar den mest utrustade bilen som finns, där allt som finns i utrustningsväg att lasta på inkluderas (endast metalliclack kan läggas till) och skriver att den har ett "frånpris" !

Nä, ska man skriva ett frånpris så är det priset för den billigaste Camryn som ska redovisas !

#36
2019-06-18 22:58

Toppfart 180 km/h... den kommer garanterat bli en framgång i Tyskland;-).

MVH AL

#37
2019-06-18 23:01

Enligt Toyota pris från 334 900 kr.

#38
2019-06-18 23:15

Kul med folk som inte kan läsa:
Toyota Camry 2,5L Hybrid Executive Premiumpaket
Pris, från kr: 384 900.
Det står klart och tydligt att det är den modellen som kostar från 384.900 kr....

#39
2019-06-19 00:35

Ok, frånpris på Executive 359 900 kr.

#40
2019-06-19 10:47

Och med premiumpaketet som det står klart och tydligt från 384.900......

Sen kan man helt klart tycka de borde presenterat en prislista över de andra utrustningsmodellerna med.

#41
2019-06-20 14:38

Henrik
Det håller jag med om.
Dock tycker inte jag att olika paket och tillval ska räknas med i ett frånpris.
ViB skulle kunnat ange frånpris och pris på testad modell.

#42
2019-06-22 21:11

Nej , TOYOTAS kvalitet er faktisk højere end det der siges .ingen over ingen under, i en klass. for sig..

#43
2019-06-23 06:57

Jörgen.

Kvaliteten är nog fortfarande hög ja. Driftsäkerheten är det inte med återkallelser och driftsfel i mångmiljardklassen.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.