Bild
Nästa artikel
Dörrarna är överflyttade från den gamla bilen.

Provkörning: Toyota Avensis Touring Sports 1,6D-4D 2015

Provkörning

Toyota Avensis har uppdaterats med bland annat autobroms, nya mediefunktioner och modernare interiör. Det räcker för att ge konkurrenterna i stora mellanklassen en tuff match!

Vad som gör en ny bil ny är en evig fråga när motorjournalister samlas. Nya Avensis har i förhandssnacket av många bedömts inte vara tillräckligt förändrad för att räknas som helt ny. Här handlar det snarare om en radikal ansiktslyftning. Må så vara men de 480 000 timmar som Toyota investerat i projektet har gett påtagliga skillnader.

Sedan urminnes tider är Toyota Avensis populär bland svenska bilköpare, även om man inte nått riktigt så många tjänstebilsinnehavare som företaget hoppats. Nu får Avensis autobroms och vingelvarnare som standard vilket Toyota räknar med ska vara tillräckligt för att bilen ska nå fem stjärnor i Euro NCAP:s nya, tuffare, krockprov. Därmed är Avensis med i matchen när många större företag och myndigheter ska välja tjänstebilar. Fem stjärnor är ett grundläggande krav hos många storkunder.

Det aktiva säkerhetssystemet är här en relativt enkel anläggning som med hjälp av laser och kamera övervakar området närmast bilen och hinner bromsa till stillastående i farter upp till 30 km/tim. Systemet upptäcker inte fotgängare och cyklister. Avensis finns inte heller med dödavinkelnvarnare eller adaptiv farthållare.
 
Interiören har fått ett mer elegant utförande med fräschare färg- och materialval. Instrumenten är tydliga och reglagen lättanvända. Från utrustningsalternativet Active och uppåt ingår en medieenhet med 8-tums pekskärm på mittkonsolen samt en 4,2-tums färddatordisplay i färg framför föraren som standard. Till systemet hör en backkamera. Parkeringssensorer fram och bak kostar 6 600 kr extra (standard i högsta utrustningsnivån Executive) men någon automatisk parkeringsassistent finns inte att få.


Även drivlinorna är delvis nya och uppfyller utsläppsnormen Euro6. Dieselmotorerna kommer från BMW och klarar den nya normen utan att man behöver tillsätta särskilda additiv. Dieselmotorn 1,6 D-4D ersätter den tidigare tvålitersmaskinen och gör det med den äran. Toppeffekten är begränsad men den lilla dieseln drar överaskande kraftfullt om man växlar lite och priset är konkurrenskraftigt. Nackdelen är att BMW:s dieselmotorer vibrerar en del och är ganska grova i tonen. Här ligger maskinerna från VAG-koncernen långt före.

En riktig tavla är att man inte kan få dieselmotorerna i kombination med automatlåda. Enligt Toyota är det inget som kunderna efterfrågar men risken finns att det är ett beslut som gör att man går miste om många fina företagsaffärer i Sverige.
 
Chassit har finslipats för ökad körglädje och lägre buller. Det sistnämnda får vi vänta med att bedöma tills vi kört bilen på svensk asfalt men Avensis följer i alla fall villigt med i svängarna uppför de branta schweiziska bergsvägar där provkörningen äger rum.

Känslan i styrningen ska ha förbättrats och mittläget blivit mer markerat för färd rakt fram. Av detta märker vi inte mycket. Ärligt talat så är inte Avensis särskilt underhållande att köra.  Däremot är den en duglig långfärdskamrat och de förbättrade stolarna ger gott stöd även för stora kroppar. Måhända hade vi önskat möjlighet att sänka förarstolen något även om takhöjden räcker till.
 
Bagageutrymmet klarar
543 liter vilket ligger någonstans mitt i fältet i klassen. När baksätets ryggstöd fälls bildas en helt plan lastyta. Själva baksätet är rymligt för två vuxna men sittdynan känns något kort. Toyota hävdar att dörrarna är det enda som är direkt överflyttat från föregående modell och karossidorna är högt uppdragna. Det kan ge begränsad utsikt för baksätespassagerarna och en känsla av instängdhet för kortväxta.
 
Oavsett om Avensis är en ny bil eller ”bara” ansiktslyft kommer förändringarna att stärka modellens position på den svenska marknaden. Ägare av tidigare generationer känner sig omedelbart hemma samtidigt som modernare medieanläggning samt höjd säkerhet hjälper till att locka nya kunder.

Toyotas fina kvalitetsrykte till trots är Avensis ingen dyr bil. Den känns måhända inte lika förfinad som vissa tyska konkurrenter men å andra sidan kanske risken att drabbas av barnsjukdomar är mindre. Att ligga i framkant har sina risker. Toyota tar det säkra före det osäkra och placerar sig istället tryggt i mitten. För många potentiella kunder är det gott nog.

Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota Avensis?
Toyota Avensis Touring Sports 1,6D-4D

Pris, från kr: 224 900.
Modell: 5-sitsig, 5 dörrars kombi.
Säljstart: Juni 2015.
Mått, cm: L 482/B 181/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 530.
Max dragvikt, kg: 1 600.
Motor: 4 cyl turbodiesel. 4 vent/cylinder. Volym 1 598 cm3. Max effekt 112 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 270 Nm från 1 750 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift 6-vxl manuell låda. Start/stopp-system. 
Prestanda: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,7 s.
Deklarerad förbrukning: 4,2 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 109 g/km.
Konkurrenter: VW Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb, Hyundai i40, Mazda 6, Peugeot 508.

Plus: Gott kvalitetsrykte, ekonomi, förarmiljö.
Minus: Inte helt modern, automatlåda finns ej att få.
 
Vad nytt? Kraftigt uppdaterad version av Avensis.
För vem? Förnuftiga privatkunder och tjänstebilsförare.  

Kommentarer

#2
2015-09-06 10:23

brut 33, varför inte nya Auris kombi?

Håller med artikeln om att Toyota måste skärpa sig och snabbt få fram en snål automatlåda för dieseln, gäller även Auris.

#3
2015-09-06 10:27

Lätt bäst i klassen.

#5
2015-09-06 10:58

"En riktig tavla är att man inte kan få dieselmotorerna i kombination med automatlåda. "
Märkligt, en snåldiesel utan automatlåda är inte trevlig.
Ännu märkligare när just Toyota har tillgång till de kanske bästa automatlådorna på marknaden!

#6
2015-09-06 10:58

Det var förrut diesel sålde mycket som mellanbil men nu är det tillbaka bensin istället. Norge i Oslo förbjudet att använda diesel men kommande förslag i Stockholm ej bestämt. Diesel är mest köra långt med många mil och storbil klassen. Toyota tänker mest på Hybrid och lite på bensin har automatlåda ökar försäljning än diesel att skippa automatlåda och sålde mindre. Nuvarande är mest att köpa version Hybrid/bensin eller enbart bensin. Framtid om 10 - 20 år kommer antagligen mest sålda på el än bensin och diesel och bensinstation kommer att minska kommun.

#7
2015-09-06 11:21

Plus: Gott kvalitetsrykte?

Minus: Inte helt modern, automatlåda finns ej att få. Seriöst?!

#8
2015-09-06 11:50

brutt 33, kanske inte ska tjata om Auris men där har du ju en snål version med automat i och med HSD. Dessutom bra komfort vad jag vet i och med att bakaxeln är modern multilänk i HSD-versionen, alltså bättre än Prius. HSD saknas ju till Avensis.

#9
2015-09-06 11:56

Tjänstebil/företagsbil utan automatlåda eller adaptiv farthållare, snälla vad tänkte man nu?
Nä denna kommer att köpas av sin trogna skara Toyota-fantaster, men kommer aldrig att ersätta någon tysk eller svensk bil som tjänstebil. Sorry.

#10
2015-09-06 11:56

Varför använder så många uttrycket "sports", bara för att de kan ta bilen till gymet eller?

#11
2015-09-06 12:24

Håller med saabnisse att speciellt de s k snåldieslarna är i stort behov av en bra automatlåda. Visst - åker man till stor del bara långkörningar på våra stora vägar så fungerar ju manuell låda men annars är dessa motorer inte speciellt lyckade i den kombinationen.
Sen undrar jag var det tog vägen med de avancerade autobromssystem som Shogun antydde skulle komma när Toyota väl skulle introducera autobroms för då talade han vitt och brett om existerande system som s k B-system. Känns snarare som att Toyotas system i denna bil (om man skall tro artikeln - kan ju vara fel) är att betrakta som just B-system. Dock givetvis bättre än inget alls men det kanske bekräftar att man skall vara lite försiktig med sådana uttalanden innan man sett verkligheten...

#12
2015-09-06 12:36

Försäljningsstatistik för Avensis på bensinversion på 76% och dieselversion på 24%.
Diesel har höga miltal och kör mycket på landsväg eller motorväg och diesel har stark ork på låga varvtal slipper växla ofta också så många människor köpt manuell med diesel är hög marknadsandel än automat därför Toyota skippa automat för diesel!

#13
2015-09-06 12:38

Provsatt en Skoda Superb i veckan och i jämförelse med den så upplevs Toyotan som hopplöst pappig och omodern.
Upplevda kvaliten är extremt mycket bättre i Skoda, synd att man inte kan lita på att grejorna håller bara.

#14
2015-09-06 12:45

Provsatt också en ny Superb häromveckan och visst kändes den nästan "premium" men den är nog också långt ifrån Skodas ursprungliga slogan om en "nuftig bil". Så det genomsnittliga slutpriset kommer nog att skilja avsevärt mellan en Avensis och Superb skulle jag gissa... M a o känns dom inte riktigt jämbördiga att jämföras med varandra. I den jämförelsen så är nog Avensis att klassa som mera "folkbil" än den nya Superben.

#15
2015-09-06 12:50

Att jämföra Avensis och Superb känns konstigt,Octavia däremot.

#16
2015-09-06 13:09

Försäljningsstatistik endast dieselversion för årsmodell 2010 - 2015, Avensis automatlåda på 27% och manuellåda på 73%! Facelift 2016 Avensis blev skippa automatlåda för diesel efter försäljningsstatistik i procent!

#17
2015-09-06 13:12

@GF, nu är du lite svårbegriplig. Menar du att få skulle köpa Avensis 1,6D med automat om det så fanns?

Tidigare har ju ett problem varit när bilen inte blir miljöklassad alt får betydlig högre fordonsskatt för att automaten inte är bränslesnål nog. Men det borde inte vara nåt problem idag med CVT eller DCT och en så pass snål dieselmotor.

Själv tycker också att lite större bilar har ännu mer att vinna på automat än mindre bilar då ju bilen blir smidigare att hantera och trollar bort lite av storleken. Så automat på Avensis tycker jag skulle vara ett självklart val för dom flesta idag. Som jag skrev tidigare finns det inte heller nån hybrid att tillgå för Avensis, dvs man kan inte få automat den vägen heller.

#18
2015-09-06 13:14

GF - gissar du eller är du anställd av Toyota Sverige ? Vi övriga vet nog inte orsaken till varför dom inte har automat till dieseln... Kanske har nåt att göra med att det är en BMW-motor som kanske inte passar ens fysiskt med Toyotas automater - vad vet jag ?

#19
2015-09-06 13:23

leifer 2015-09-06 13:12

Toyotas fabrik för regering beslut om återskapa eventuellt framöver kan fås Avensis diesel med automatlåda och Hybrid. Just kommer snart för nya RAV4 med Hybrid och få dragvikt för 1600 kg.

#20
2015-09-06 13:35

Pi 2015-09-06 13:14

Jag är inte expert för anpassning automatlåda CVT för BMW diesel skulle fungerar. BMW använder ZF automatlåda! Toyota fabrik säljer bara för E - CVT och Multidrive - S!

#22
2015-09-06 14:33

c k, jo vi har diskuterat den märkliga nya fronten tidigare och kom väl fram till att svart lack var bästa färgen för att "tona ner" fronten. Modellen börjar ju bli lite till åren nu också så det känns som att Toyota behöver en ny generation Avensis egentligen, men visst, den är ju inte så dyr i alla fall så ändå mycket bil för pengarna. Annars är väl egentligen RAV4 ett roligare val än Avensis.

#23
2015-09-06 17:28

GF - förstod tyvärr inte riktigt vad du skrev som svar till mig men du skall nog undvika att påstå saker som "Facelift 2016 Avensis blev skippa automatlåda för diesel efter försäljningsstatistik i procent!" när du inte vet den riktiga orsaken till att det inte finns automat på den faceliftade diesel-Avensisen. Sen får jag hålla med leifer om att den, relativt sin storlek, inte är speciellt dyr men den tycks ändå ha svårt att hitta sin plats på den svenska bilmarknaden. Så - det kanske behövs mera än en facelift för att den skall ha en möjlighet att "lyfta".
Å andra sidan har den haft många år på sig och den mest framgångsrika tiden var antagligen runt 2004 och nåt år framåt för den modellen ser man ju fortfarande rätt ofta ute på vägarna.

#24
2015-09-06 18:06

Superb ligger nära Avensis i pris numera efter faceliften så de kan jämföras faktiskt.
Ungefär lika långa bilar dessutom.
En Octavia är baserad på golfchassiet och ska jämföras med Auris.

#25
2015-09-06 18:12

Tror inte att CVT-n pallar vridmomentet i dieslarna därav har de tidigare haft ålderdomliga momentomvandlarautomater och numera inga alls!
Toyota ligger helt klart långt efter i utveckling numera även om grejorna de har håller.

Min Avensis från oktober 2014 håller på att reta gallfeber på mig. De styvade ju upp fjädringen vid förra faceliften och det leder till att massor av saker skramlar i bilen.
Jag har plockat bort nätet mot bagaget, det skramlade hela tiden. De har bytt båda låsen till baksätet eftersom de knäppte i vartenda gupp.
Nu skramlar listen uppe vid skyviewen samt plasten vid främre stolparna,
Varje gång jag haft passagerare i bilen ligger bältesspännet emot plasten i B-stolpen och måste vridas.
+ ytterligare skrammel.
Som sagt efter att ha suttit i en Skoda Superb så känns Toyotan så extremt pappig speciellt som de kostar ungefär lika med samma utrustning.

#26
2015-09-06 18:20

Pi, en sak tänkte jag på nu och det gäller halvljuset. Jag har själv LED på min Toyota och det är nånting jag inte skulle vilja vara utan. Helt suveränt faktiskt. Bra vitt ljus som aldrig går sönder normalt. Ingen risk att bli enögd, man slipper hålla på att "tramsa" med halogenlampor som ska bytas i tid och otid liksom att det kan vara svårt att komma åt. Tyvärr verkar det fortfarande vara lite special att få detta och vet inte om Toyota är sämre än nån annan men man måste upp till "Active plus" i paketval för att få det på Avensis, då blir bilen ca 50,000 kr dyrare. Xenon verkar man förresten ha plockat bort helt nu. Just nu har man dock en kampanjpris på Active plus så bilen kostar då från ca 250,000.

#27
2015-09-06 18:52

junkers, tråkigt med din Avensis. Vad har du för fälg och däckdimensioner? Kanske kan du minska problemet om du väljer minsta möjliga fälgstorlek och högsta möjliga profil, då brukar det bli mer fjädringskomfort men samtidigt något sämre vägkänsla. Man kan också testa att minska däcktrycket för att däcken ska fjädra mer.

#28
2015-09-06 18:58

Ska man behöva köpa grejer för 10000:- extra för att få sin Toyota skrammelfri menar du?
Det är 17" orginal med 55 profil om jag minns rätt så det är rätt hög däcksida, det är undermålig dämpning och dålig ihopsättning som är problemet.

Sådant här inträffade inte på Japanbyggda camrys i början på 90-talet, betydligt nättre ihopsatta förr.

#29
2015-09-06 19:04

junkers, tänkte som en nödlösning för ditt problem, jag försvarade inte Toyota.

#30
2015-09-06 19:07

Jag håller med junkers: Skoda torde vara ett utmärkt val sett till vad man får för pengarna!

#31
2015-09-06 19:22

543 liters bagage i en bil som är 482 lång.???
Skrattretande.

#32
2015-09-06 19:31

En Toyota handlare jag pratade med sade att dessa sedan/kombi bilar i D segmentet är hotade och han var inte säker på om det kommer fler versioner av Avensis. Bakgrunden är att fler köper SUV och dessa växer också för varje version. Han sade att de istället skulle sälja massor med RAV4 hybriden som kommer men tveksamt om den kommer att vara så snål som det säga, dels pga vikten och dels luftmotståndet. Ingen diesel är heller planerad utan det blir bensin/hybrid lösning. Helt fantastiskt att vi höjt utsläppen med dessa små/medel SUV's som ofta väger 1500-1800 kg och är inte längre än en Skoda Fabia kombi.

Peter, jag håller med dig. En Fabia kombi rymmer 505 liter på sin korta längd. SUV's skall man inte egentligen snacka om..många lastar nästan ingenting...

#33
2015-09-06 19:29

Man kan köpa till 5 års garanti på Skoda dessutom till en hyfsat låg penning, prutbart till ca 5000:-.

#34
2015-09-06 19:32

Har också hört att Avensis läggs ned och Auris nu anses ha växt så mycket så den räcker.
Konkurrenten Honda har ju lagt ned den europeiska Accorden så...
Men de flesta andra håller inte med och tar Toyotas kunder med öppen hand i det segmentet.

#35
2015-09-06 19:33

Den Superb Sedan som stod i utställningshallen kostade typ 350.000 kr vilket jag personligen tycker är rätt mycket för en "nuftig" bil. Men jag kommer tyvärr inte ihåg vilken motor och utrustningsnivå den hade.
Leifer - visst vill man ha så bra lyse som möjligt men att påstå att man måste byta halogen-lampor "i tid och otid" stämmer definitivt inte. Försvarar inte halogen-strålkastare men på många bilar så är bytesintervallet snarare typ 4 år eller nåt sånt - vilket man nog står ut med...:) Enda undantaget var nog faktiskt min salig Corolla -03 som slukade ungefär en omgång per år. Men det var som sagt ett undantag. Men på slutet kunde jag mer eller mindre blunda och ändå byta strålkastarlamporna - även om det var lite trångt på ena sidan...:)

#36
2015-09-06 19:36

För 350000;- innehåller Superben i stort sett allt, även sånt du inte kan få till Avensis.
Den börjar på 260000:- om jag minns rätt och det finns bra paket som gör att den matchar Avensis rätt väl i pris.

#37
2015-09-06 19:38

Det finns en anledning att Toyota slukade mer lampor än andra förr och det var att de då låg i framkant av utveckling till skillnad mot nu, de hade elektroniska laddregulatorer som låg på optimala 14,4v medan andra fabrikat hade sämre saker som låg på 13,5-13,7v. Det gjorde att lampor gick åt. Idag har alla elektroniska laddregulatorer så lamptillverkarna har nog anpassat sig.

#38
2015-09-06 19:44

När jag menar matcha i pris så menar jag att Skodan går att pruta ned som vanligt medan Toyotas kampanjerbjudanden är omöjliga att pruta på i stort sett.

#39
2015-09-06 19:48

junkers, tänkte på det där med skrammel och det är ju typiskt nåt som förvärras på svenska vägar. Grov asfalt och ibland extra grov asfalt. Eller skador i vägbanan etc. Jag upplever också att Toyota har varit dåliga på kvalitetskänsla och bilkänsla, det är lite pappkänsla i bilarna som du säger som man behöver jobba bort. Det känns ändå som det blir bättre och bättre med detta nu, både kvalitetskänsla och vägegenskaper för varje ny generation av en modell från Toyota. Audi har väl varit ledstjärnan när det gäller att bygga kassaskåpskänsla men tyska bilmärken i allmänhet verkar kunna detta riktigt bra.

#41
2015-09-06 21:05

Leifer, du kan ju lyfta på locken i bagaget på Avensis så ska du få se på totalt ogenomtänkt funktion och dålig känsla! (Kombi)

#42
2015-09-06 22:03

junkers, ok, tänker väl som så att först nästa generation Avensis blir riktigt intressant... :)

Jag har ju Prius gen3 med executive utrustning och upplever den ändå som riktigt hygglig i kvalitetskänsla men antar att gen4 som presenteras nästa vecka kommer vara snäppet bättre. Sen kan det ju påverka också vilken utrustningsnivå man har, exempelvis om ratten är läderklädd.

Återstår att se hur bra Toyota blir på detta med kvalitetskänsla och bilkänsla men samtidigt är det ju inget finmärke som Lexus.

#43
2015-09-06 22:26

Pi 2015-09-06 17:28

Då får du gärna fråga till Toyota generalagent att kontakta: http://www.toyota.se/om-toyota/index.json#/ajax/http%3A%2F%2Fwww.toyota....
och frågor om "Varför Avensis diesel inte finns på automatlåda?"

#44
2015-09-07 07:47

Jag vet inte vilka årtal Junkers syftar på, men nog har ~14,5 V varit standard sedan 80-talet i europeiska bilar.

#45
2015-09-07 12:05

Mät laddspänningen på äldre bilar så fattar du vad jag menar. Teoretiskt har det alltid varit 14.4V men få har laddat det.
Volvo hade det som tillbehör twc-regulator för 1500 på den tidenn medan det var standard i Toyota.

#46
2015-09-07 12:20

Att inte ens adaptiv farthållare finns som tillval är en stor miss av Toyota.

#47
2015-09-07 15:25

@Diesel: Man kan ju inte lansera för mycket ny teknik på en som samma gång. ;-)
Men jag håller med dig, det är en stor miss eftersom FANNS tillgängligt på den utgående modellen av Avensis (största diesel-motorn).

#48
2015-09-07 18:04

Diesel 2015-09-07 12:20

Toyota vill inte göra radarvarnare front som kan problem att,
varnaren påverkas negativt eller slutar fungera i följande situationer:
› Varnaren är täckt med lera, snö eller liknande.
› Området framför och runt varnaren täcks av etiketter, extrastrålkastare m.m.
› Vid dåliga siktförhållanden som dimma, ösregn, kraftigt snöfall.
http://ws.skoda-auto.com/OwnersManualService/Data/se/Fabia_NJ/05-2015/Ma...
Se sid 117, bild 135 radarvarnare.
Radarvarnare byggd av VAG.

#49
2015-09-07 19:01

GF - dina argument MOT ett mera avancerat autobromssystem och adaptiv farthållare är bara dåliga bortförklaringar, tyvärr. Toyota har snålat helt enkelt. Lösningarna finns nog "in house" (Lexus) så varför inte använda dom även på Toyota-bilarna ?

#50
2015-09-07 19:31

Pi 2015-09-07 19:01

Ja, det stämmer att Toyota snålat och försiktig att inte ha för mycket utrustning elektronisk strul.
Toyota byggd för hög driftsäker rätt placering på sensor i vindrutan och klarar vindrutetorkare att torka bort. Inte i under stötfångarfront för risk smuts, regn, dimma och snö då måste bilen parkera och torka med trasa flera ggr när det är dålig väder annars kan man avaktivera på inställningar från infotainment.
Väljer Lexus får lyx premium utrustning har allt.

#52
2015-09-07 20:30

@GF, så du menar att Lexus har mycket "elektroniskt strul" då alltså?

#53
2015-09-07 20:44

Tyvärr är det uteslutande snålhet eftersom dom har tekniken men inte vill skicka med den - ännu. För som Swemba säger - inte är väl Lexus en produkt med en massa elektroniska problem... DET har vi aldrig hört talas om tidigare i så fall.

#54
2015-09-07 22:00

Swemba 2015-09-07 20:30

Nej inte Lexus elektronisk strul därför är det högpris att köpa bil.
Lexus har hög kvalitet och dyr bil och har inte någon krångligt.
Toyota snål utrustning och normal pris och har inte någon krångligt.
VAG har del upptäckt någon krånglig elektronisk strul.

#55
2015-09-07 22:02

Har nu kört snart 400 mil i min och är fortsatt helnöjd, förbrukningen med 1,8 bensin, CVT och breda 20" hjul ligger nu runt 0,65 vilket känns helt okej då det innefattar både körning med släp, motorväg och stadskörning, kanske trillar den ner lite till när bilen rullat lite mer, men helt okej redan idag

Stolarna är mycket komfortabla och från början var jag rädd att jag skulle sakna el-funktionen, men jag är mer än nöjd, extra kul är det att så många har kommenterat bilen för sitt utseende, det är ju inte så vanligt med sedaner i detta kombiland :)

Troligen gör sänkningen och fälgarna en hel del och ställer man den jämsides med den tidigare så ser den betydligt modernare ut, extremt bra led-strålkastare, tystare och CVT:n har gjorts betydligt rappare och bättre

Det jag kan sakna är adaptiv farthållare vilket borde varit standard på mitt utrustningspaket

#56
2015-09-07 22:18

Simon - det tråkiga är väl att det inte ens finns adaptiv farthållare som tillval. Men det beror väl i sin tur på avsaknaden av radar för autobromsen skulle jag tro.
Sen håller jag med om att sedanen är klart snyggare än kombin. Öppnar man hela bakluckan a'la halvkombi eller är det bara ett "brevinkast" ? I t ex Octavia så öppnar man ju hela luckan och för många av oss räcker ju ofta detta och är då sedan-utförandet snyggare så skulle jag personligen välja den - nu när man inte längre behöver stuva in barnvagnar och annat utrymmeskrävande ..:)

#57
2015-09-07 22:44

Toyota tar försiktigt steget och jobbar med högkvalitet att komma framtiden med adaptiv farthållare, cyklister och fotgängare.
Samma sak Toyota turbo bensin inte finns men nu har äntligen färdigt som Auris 1.2T med luftkylare klarar hög kvalitet för att inte skada motor med många mil efter andra bilmärke har tidigt färdigt och ser het glöd avgasgrenrör saknar luftkylare fortfarande idag.

#58
2015-09-07 23:03

Adaptiv farthållare som har laser har funnits i Toyotor sedan 1997 ,och 2003 gick man över till radarbaserad adaptiv farthållare som också går att få till Prius sedan några år tillbaka så det är inte bara Lexus som har sådan utrustning.
http://www.toyota-global.com/company/history_of_toyota/75years/data/auto...

#59
2015-09-07 23:07

Pi, den är nog förbehållen Lexus och det är väl ett av koncernens dilemma, man kan ju inte få allt Lexus har i en Toyota, så helt klart så kommer Toyota alltid att läggas ett steg efter Lexus, men prisbilden gör också att man trots det får väldigt mycket för pengarna, luckan på sedanen är av vanlig typ och en nackdel är gångjärnen som är av typen som inkräktar på bagaget, nu är det ändå ett rejält bagage och delbart fällbart baksäte så man kan lasta långa saker, jag som inte gillar kombi valde istället att köpa en liten kärra med kåpa så slipper man köra stora saker inne i bilen, fast det blir ju svårt om man inte har dragkrok :)

#60
2015-09-07 23:16

PREVIA 2015-09-07 23:03

2006 September.
Elektrisk parkeringsbroms (EPB) med skift kopplad funktion (världens första), all-hastighet Adaptive Cruise Control (ACC), och Pre-kollisionssystem antagits. Lexus LS 460 !

http://www.toyota-global.com/company/history_of_toyota/75years/data/auto...

#61
2015-09-07 23:58

Simon - synd att det inte är "halvkombi-baklucka" istället för ett "brevinkast" för det senare är betydligt mycket mera begränsande, tyvärr. Jag behöver relativt stor yta och hyfsat i höjd så en baklucka och bagagerum typ Octavia hade fungerat bra men tyvärr inte när det är "brevlådeinkast"...:) Nåja - jag var väl heller inte så intresserad av Avensis så det är väl bara att leta nåt annat som passar behovet. Men efter massor av kombi-år så skulle det faktiskt vara kul att ha nåt annat - bara de grundläggande kraven är uppfyllda varav en stor baklucka är ett.

#62
2015-09-08 09:58

Oerhört ful.

#63
2015-09-10 19:12

Varför köpa Toyota när Mazda är bättre och har längre garantier?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.