Bild
Nästa artikel
Talisman är en rejäl uppenbarelse. Många komfortdetaljer och goda utrymmen ger bilen karaktär av långfärdsexpress, köregenskaperna är dessutom oväntat underhållande.

Provkörning: Renault Talisman (2015)

Provkörning

Renault och stora modeller har aldrig varit något succérecept precis. Nya Talisman har gott om trivsamma egenskaper som kan ändra på den saken men skulle behöva behagligare fjädring.

Det är inte riktigt rättvist att påstå att Renault Talisman ersätter de tre generationer Laguna världen begåvades med. Talisman – ”lyckobringare” – är större och utstrålar mer självförtroende. Fronten med sitt dominerande Renaultemblem, den markerade knycken på motorhuvens linje mot framskärmarna, strålkastarnas ljussignatur och de avslutande baklamporna i ”grafisk” design signalerar att här kommer en som vill ta för sig.

Vid provkörningen är endast sedanmodellen tillgänglig, vilket rimmar illa med att Talisman hos oss enbart kommer som kombimodell. En sådan finns att titta på men inte ens att öppna… Lanseringen i Sverige sker i april–maj 2016 men priserna är inte fastställda annat än att Talisman ska bli ”prisvärd” och finnas i ett ”tjänstebilsutförande” inom 7,5 basbelopp. Den får en 1,6-liters dubbelturbodiesel på 160 hk.
 
Förstaintrycket är gott.
Talisman ser inte ut för det men har genomgående ganska små motorer i de olika versionerna, sett till cylindervolym. Den starkaste bensinaren är en turbofyra på blott 1,6 liter, 200 hk och 260 Nm i vridmoment. Den känns inte klen det minsta. Till motorn hör en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

Interiören i det näst mest påkostade utförandet ”Intens” ser bekväm ut och är det. Det finns en extremt påkostad variant ”Initiale” också men den blir inte aktuell hos oss. I ”Intens” är stolarna är eljusterade och har värme/kylfläkt samt massage.


Det finns lagom mycket fuskträ i dekorationerna, det finns en rejäl informations- och multimediaskärm på 8,7 tum, ett avancerat infotainmentsystem och möjlighet att välja fem körprogram för gas- och styrrespons, stötdämparsättning etc. (neutral, sport, komfort, eko och ett med personliga val). Chassisystemet 4Control innebär fyrhjulsstyrning, en modenyck från i synnerhet japanskt 1980-tal och som nu börjar poppa upp igen.

Beroende på körläge är fyrhjulsstyrningen permanent aktiv upp till olika hastigheter, som mest 80 km/tim i sportläget. Bakhjulen styr i låg fart i motsatt riktning mot framhjulen, som mest upp till 3,5 grader. Avsikten är att bilen ska kännas smidigare och ”kortare”. Karossen är cirka 485 cm lång men Talisman är oväntat lättmanövrerad i tät trafik i Florens med omgivningar där provkörningen sker. I högre fart styrs bakhjulen åt samma håll som framhjulen, för ökad stabilitet och vässad reaktionsförmåga exempelvis på kurviga vägar.
 
Faktum är att Talisman är riktigt kul att ratta. Motorn har lagom tryck och växellådan sköter sig exemplariskt, samtidigt som bilen även på knixiga provencalska vägar känns hanterlig. Styrningen har elektriskt servo med ett visst motspjärn i karaktären, utan att det blir störande. Bromsarna griper in med påtaglig servo, nästan som i gamla Citroënmodeller. Ljudnivån är låg för det mesta, finish och upplevd kvalitet håller inte tysk toppklass men tillräcklig nivå. Stilen och känslan i kupén är internationell snarare än det som i alla fall förr ansågs egensinnigt franskt. Det är rätt tänkt.

Beroende på valt körläge får man olika färgstämning i bilen, på allt från mätare till ”mysbelysning”. Vitt, blått, grönt, rött … det är som om interiören tapetseras om, säkert onödigt men också lite kul.
 
Helhetsintrycket är bra, men ett par områden sviktar. Trots alla chassimöjligheter är fjädring och stabilitet på sämre underlag inte alls på topp. Bakvagnen har inte multilänkupphängning utan en enkel torsionsaxel och slår osnyggt i tvärgående ojämnheter och gupp. Det kan till viss del tillskrivas provbilens 19-tumshjul, hur det blir på svensk mark och med 17- eller 18-tummare återstår att se.

Vindrutetorkarna borde svepa längre åt förarsidans vindrutestolpe. Det regnade kraftigt under provkörningen och vindrutan lämnades osvept i ett nästan farligt stort område.
Slutligen är öppningen snål till det annars stora bagageutrymmet.

Vilket leder till slutsatsen att det hade varit spännande att köra kombin. Den kan nog föra lycka med sig hos oss – den ser i alla fall rymlig ut…

DIskutera: Vad tycker du om Renault Talisman?
Renault Talisman 1,6 dCi 160

Pris, från kr: Ej fastställt.
Modell: Kombi (för Sverige) eller sedan.
Säljstart: Våren 2016.
Mått, cm: L 485/B 187/H 146.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 600.
Motor: Fyrcylindrig tvärställd diesel med två turboaggregat, fyra ventiler per cylinder och direktinsprutning. Volym 1 598 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 380 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,4 s.
Deklarerad förbrukning: Blandad körning 4,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 115 g/km.
Konkurrenter: Ford Mondeo, Skoda Superb, VW Passat.

Plus: Stark bensinfyra, utrymmen, oväntat kul att köra, många komfort-finesser.
Minus: Fjädringskomfort på sämre underlag.
 
Vad nytt? Helt ny, stor Renault.
För vem? Alternativ till VW Passat, Skoda Superb, Ford Mondeo & kompani. 

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2016-01-23 10:43

Ytterst märkligt att Renault inte har multilänk bak och slarvat med komforten. Straffar sig extra på svenska ojämna bullriga vägar.

#2
2016-01-23 11:24

Ja, det är tråkigt. Hög komfort har ju annars varit fransmännens paradgren historiskt. Tycker det är en tråkig trend att nya bilar skall optimeras för sport. Fick en Passat CC som hyrbil en gång i Tyskland, vilken studsmatta till bil! Audi A3'an jag fick vid ett annat tillfälle uppvisade också den liknande tendenser.

#3
2016-01-23 12:38

Nu vet man ju inte hur bilen kommer att upplevas under normala körförhållanden och med vettiga komfortabla däck.
Jag är inte så imponerad av multilänkbakaxlar, de har en tendens att kosta pengar, som sällan drabbar första ägaren, men som sänker andrahandsvärdet.
Det vore trevligt om Renault kunde återupprepa komforten som fanns i modell 16,

#4
2016-01-23 13:14

Riktigt snygg Renault detta. Spännande att se kombin i verkligheten. Saabnisse, multilänk, vad skulle det vara för problem? Har inte haft problem på de Lexus jag haft trots +20000 mil.

#5
2016-01-23 13:43

Stora franska bilar SKA vara slösande komfortabla med en långslagig fjädringsväg och skönt mjuka bekväma stolar. Dessutom ska de se franska ut, inte som en blingad Passat.

Jag är därför väldigt tveksam till denna skapelse.

#6
2016-01-23 15:32

Snygg skuta! Och kul att fyrhjulsstyrning kommer tillbaka. (Körde en Mitsubishi på den tiden det begav sig, som hade ett smartare system än Honda, och det hela fungerade märkligt bra.)

Renault 16, ja! På den tiden var jag tämligen Saabfrälst, men en släkting hade en Renault 16 och jag blev smått imponerad av det smart utnyttjade utrymmena, första halvkombin som den ju var. Komfortbil med utrymmen. Udda grej med den omställbara torsionsfjädringen.

#7
2016-01-23 16:36

snygg!

#8
2016-01-23 21:08

Skandalen är ju total när dom inte kommer ta in sedanmodellen... för mig så hade den då varit lite intressant dock så kommer det ju inte bli så nu när den bara finns som tråkig kombi.

#9
2016-01-23 21:23

Ja att de inte har multilänk är ju rätt bedrövligt. Har väl varit standard i klassen i 10-15 år nu? Är möjligt har något med 4WS att göra. Som jag vill minnas fick rätt sval kritik på Laguna Coupén som hade det sist. Men verkar ju funka här dock så...

Sedan hade ju varit trevligt. Obegripligt att de begränsar sig så här. Är väl bara att erbjuda. Vill nån ha får väl baugettodlarna skruva ihop en och skicka hit?

Men i övrigt verkar den väldigt trevlig. Vågar man hoppas på en RS-variant? ;)

#10
2016-01-24 08:44

Tycker inte den här är snygg. Utsidan är över designad. Det är veck och bulor överallt.
Insidan är ännu värre. Instrumentpanelen har oxå flera olika partier i olika färger. Displayen till media systemet ser verkligen b ut. Typiskt franskt. Kommer bli full med fingeravtryck!
Autogefull har testat den. https://m.youtube.com/watch?v=3vVlfDqjzJc

Frågan är vilka kommer köpa den? Tjänstebilsförare kommer knappast välja denna. Och privatpersoner väljer väl en bil med bättre andrahandsvärde.

#11
2016-01-24 09:35

Veck och bulor i karossplåten har ju de flesta bilar, det är ett sätt att öka styvhet och få ner vikten utan att tvingas ha en mängd förstyvande plåtbalkar invändigt, sedan kan de ju få en utformning som inte alla gillar.
Instrumentbrädan tycker jag är snygg. Trevligt att slippa det den mörksvarta tyska inredningsdesignen som varit vanlig allt för länge.

#12
2016-01-24 11:21

Det är tydligen svårt det där med vilka bilar som kommer hit och inte. Den Svenske generalimportören bestämmer. Själv har jag vanligtvis ganska svårt för sedaner då jag tycker att de är opraktiska och många gånger också fula. Lagunan sålde utav någon anledning dåligt i Sverige och antalet sålda sedaner var väldigt få. En sökning på Blocket efter Laguna sedan ger 16 träffar och då hittar man bilar bak till -98.
Söker man däremot efter kombin så finns det 172st.
Som jag ser det så har Talisman följande emot sig:

-Namnet
-Fördomar
-Historik ( Renault har alltid haft svårt för att sälja de stora bilarna i Sverige )

#14
2016-01-24 14:34

Saabnisse: kolla huven . Hur många veck är det inte på den. Och fronten! Den är ju grymt ful. Ingen linje. Krom som spretar åt alla håll.
Smaken är som baken..

#16
2016-01-24 21:03

Redigerad : trams //Deeds

#17
2016-01-25 09:59

@ HT19, jag förklarade bara varför vecken fanns, jag skrev inget om vad jag tycker om dem.
Däremot vidhåller jag min uppfattning om inredningen.

#18
2016-01-25 12:11

Anledningen till att Laguna sedan sålde så dåligt var nog att den inte fanns ;) Halvkombi däremot :P

Att icke-kombi säljer dåligt i Sverige är nog normalt. Speciellt Lagunan där kombin faktiskt var riktigt bra på att vara just kombi. Laguna 1 dvs. Efterföljande modeller lyckades väl inte tilltala någon direkt. Kombin såg bra ut men var inte så stor som generation 1, och halvkombin vara bara konstig.

Vecken och det där tycker jag inte är speciellt märkbara. Följer Renaults övriga design, om än oerhört Passat-inspirerad. Inredningen gillas. Stilfull om man tänker på att nämnda Laguna 1 fanns med ljusblå inredning... :P

#19
2016-01-25 16:58

Den verkar lovande, även om det inte är någon premiumbil. Den ser bara billig ut. Men varför anges just skärmens storlek i TUM (!) och varför använder man HÄSTKRAFTER fortfarande när allting annat anges i SI-enheter? Det är 2016 nu, inte 1816.

#20
2016-01-25 23:28

För att det folk kan relatera till är tum. Eller går du in i affären och letar efter tv-apparater med 139,7 cm som diagonalt mått? Det är branschstandard och vedertaget. Samma sak med fälgar.

Angående kw och hp har iallafall jag svårt att relatera till kw.

#21
2016-01-27 20:35

Roger, Sverige införde metersystemet 1878, men ändå finns det de som envisas med tum.
I praktiskt taget hela Europa anger man skärmstorlek och däckstorlek efter metersystemet.
I Transportstyrelsens fordonsregister anges effekt i kW och det är något som anges allt mer på resp.bilmärkes presentationssidor.
Men får man problem med att översätta är det ju bara att i huvudet multiplicera kW med 1,36 så hamnar man nästan rätt. Sådana övningar lär motverka Aschberger?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.