Bild
Nästa artikel

Provkörning: Renault Megane Sport Tourer (2012)

Provkörning

Renault Megane har fått en uppdaterad dieselmotor och med den stannar kombins förbrukning på 0,35 liter per mil, åtminstone på papperet. Vi har provkört.

Från sportvagn till packåsna, Renault Megane kan vara bådadera och en hel del däremellan. Om 265 hästkrafter starka RS (Vi Bilägare 14/2012) appellerar till hjärtat vänder sig kombin Sport Tourer snarare till den som väljer bil med förnuftet och plånboken.

Inför årsmodell 2012 har bilen fått ett ansiktslyft, med modeenlig LED-belysning fram och några nya kromdetaljer.

Mer intressant är då den uppdaterade 1,5-litersdieseln som försetts med ny reningsteknik och en extra reaktionssnabb turbo. Med tanke på bilens storlek är förbrukningssiffran imponerande, även om bränsleåtgången i verkligheten knappast blir så låg. Kring halvlitern per mil torde vara möjligt att köra.

Motorn är också en pigg kamrat på vägen. All kraft står till chaufförens förfogande redan när varvtalsmätaren visar 1 750. Snabba omkörningar är inget problem, men då gäller det att växla ned. Drivlinan är ekonomitrimmad och fyran, femman och sexan så högt utväxlade att bilen knappt reagerar när föraren trampar ned gasen.

Som modellnamnet skvallrar om har Renault försökt få till en snitsig design och nog har fransmännen lyckats i mångt och mycket, men linjespelet har också ett pris. Takhöjden i baksätet, volymen i bagageutrymmet och bakåtsikten lider av det sluttande taket.


Tur då att provkörningsbilen var utrustad med parkeringsvarnare och backkamera. Båda ingår i paketet Bose Edition (17 000 kr) som också omfattar navigator, 17-tumsfälgar och en lite vassare ljudanläggning som tagits fram speciellt för Meganes kupé.

Som landsvägskryssare fun-gerar bilen utmärkt, men vid lägre hastigheter känns chassit aningen stötigt. Framstolarna har rejäl skjutmån och ratten kan ställas in både på höjden och längden, bullret från däcken är dock påtagligt på grov asfalt och stolsdynorna alltför korta.

Nuvarande Megane lanserades 2008 och testades samma år av Euro NCAP med femstjärnigt resultat. En nyhet på säkerhetsfronten är Visio System (3 500 kr) som med en framåtriktad kamera registrerar markeringar i vägen. Om föraren glider över en linje utan att blinka börjar det tjuta. Tyvärr är systemet alltför känsligt, om bilen bara närmar sig en linje aktiveras varningssignalerna. Vad är nyttan med ett säkerhetssystem som är så irriterande att föraren med största sannolikhet stänger av det?

Till sist ska vi inte glömma skyddet mot rost. Vi Bilägares test har visat att Megane är en av marknadens bäst rostskyddade bilar.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Megane Sport Tourer?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Megane Sport Tourer 1.5 DCI 110

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Megane Sport Tourer

Pris, från kr: 206 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars kombi.
Mått, cm: L 456/B 180/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 308.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 461 cm3, 110 hk vid 4 000 v/min, 260 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 190 km/tim, 0–100 km/tim 12,4 s.
Förbrukning: 3,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 90 g/km.
Konkurrenter: Kia Cee’d SW, Peugeot 308 SW, Ford Focus Kombi, Volkswagen Golf Variant med flera.

Plus: Pigg och snål motor, rostskydd.
Minus: Korta stolsdynor, Visio System.

Vad nytt? Diskret ansiktslyft och uppdaterad dieselmotor.
För vem? Den som vill ha en snål kombi till skäligt pris.

Kommentarer

#1
2012-11-22 09:45

Otroligt mycket bil för pengarna.... Vill man ha en ny bra bil för en bra peng så skulle jag lägga pengarna på denna före Kia Ceed

#2
2012-11-22 09:51

Begriper inte varför det är så svårt att ange en förbrukningssiffra då man testkör?
"Bör kunna" köras på en halvliter är väl ingen exakt vetenskap?
Det intressanta med denna versionen anser ju jag vara OM den faktiskt är snålare än tidigare då man så markant har skruvat ner förbrukningen på pappret.

Tycker för övrigt att det är bra tyst om denna bilen med tanke på vad som lovas.
Om man nu för en stund glömmer bort att bilen är Fransk så tycker i alla fall jag att en rymlig,krocksäker,välutrustad kombi för att nämna några bra egenskaper till ett bra pris som drar 0.35l/m är värd liiiite mer uppmärksamhet.

#3
2012-11-22 10:31

Renault har snitsig design och mycket hög kvalitet idag, långa garantier 5 år dessutom och låg förbrukning. Bilen är rymligare än den ser ut vara, faktiskt en av de rymligaste småkombis på marknaden.

Gällande "stötigt chassi" så är det knappast chassit som är stötigt, problemet är sportdäcken på 17". Skippa dem och ta vanliga däck på 16" med mer normal profil så blir det något mjukare. Men visst, denna Renault är mer tyskt stram i fjädringen än det klassiska franska gunget.

#4
2012-11-22 11:46

Från sidospegeln och bakåt är den ju nästan en V60 kopia.
Vem har kopierat vem?

#5
2012-11-22 12:27

Och hur stor är chansen att den går att köra på 0,35....? Obefintlig antar jag...

#6
2012-11-22 12:33

2011 var Megane en värdelös sophög utan gräns, har man ändrat så mycket till 2012?
Det skulle vara häpnadsväckande.

Men varför ingen genomlastningslucka i ryggstödet?

#7
2012-11-22 12:39

Varför genomlastningslucka om man kan fälla baksätet 60/40?
Du förlorar en sittplats hur du än gör.
Tror aldrig jag sett en kombi någonsin med genomlastningslucka. Finns det?

#8
2012-11-22 13:01

"2011 var Megane en värdelös sophög utan gräns"

Renault Mégane är näst mest sålda franska bil i Sverige och väldigt populär. Att den skulle vara värdelös och en sophög håller jag absolut inte med om. Jag var mycket nöjd med min Renault Mégane 2004, hög kvalitet och finish, utmärkta köregenskaper, bränslesnål och så tystast i sin klass, väldigt bra framstolar. En på alla sätt utomordentligt bil. Mégane anno 2011 är ännu bättre, även om designen är mer utslätad än mästeverket Mégane II.

Men uppenbarligen var Opel så förtjust i designen så de kopierade Mégane III för sin nya Astra.

#9
2012-11-22 16:27

Köpte denna renault för 6 mån och är mer än nöjd, med allt! Väldigt förvånad att den inte blir mer positivt bemött. Har provkört många bilar innan jag bestämde mej, bla. Kia Opel volvo, Renualt står sig bra i konkurransen och jämfört med KIA som fått många lovord är den piggare bekvämare och mycket fräckare! Visst högt vägljud som blir bättre om man skiftar till 16 tums däck istället för 17.

#10
2012-11-22 18:10

Renault har 5:a i krocksäkerhet !
Men kanske lika viktigt 5:a i betyg på rostskydd !
Lägg därtill ett bra inköpspris och det börjar bli riktigt intressant.
Snygg också...

#11
2012-11-22 19:39

Har börjat kolla extra på Renaults bilar i trafiken, nåt har dom gjort rätt och det där med teknik kan dom ju bevisligen. :)

#12
2012-11-22 19:40

dawgu1 den får inte bättre beröm för att det är sverige, här har man bestämt sig att Franska bilar är dåliga i alla lägen...
Men som sagt man ska inte tro på allt man hör eller läser, ska man köpa franska bilar så ska man kolla hur övriga Europa ser på märket.

#13
2012-11-22 19:52

Genomlastningslucka i ryggstödet har fler börjat få de senaste tre åren och Opel har haft det i alla nya kombibilar sedan 1997.

Mittplatsen är ingen sittplats i praktiken.
Dessutom är det enklare, snyggare, elegantare och mindre störande med bara nedfällt armstöd för en gardinstång eller liknande än halva sättet som störande ger full insyn i ett kanske inte så välstädat bagge, klumpigt fälla halva sätet för en pryl som är 5 cm bred, verkar så onödigt.
Och för den stackare som ska sitta i baksätet blir miljön betydligt osnyggare och mindre angenäm rent visuellt, varför acceptera detta?

Bil utan genomlastningslucka är nästan otänkbart.

Don efter person, man har olika mått på vad som är bra och olika krav, den som har väldigt låga krav och bryr sig om få saker kan naturligtvis vara jättenöjd med i stort sett vad som helst.
Sedan kan man ju förvånas över hur många som har så låga krav.

Jag läger märket till att berömmet för Megane ligger på de punkter jag inte tycker alls uppväger brister på andra håll, pris, rostskydd och säkerhet, är kanske tillräckligt för någon att sväva som på moln av salig lycka, för mig är detta helt betydelselöst om inte klassen på kaross och inredning är i topp.
HELA bilen måste hålla en jämn hög nivå, inga väsäntliga djupa dalar är betydligt viktigare än några höga toppar och sedan ingenting.

Jag hade mina funderingar över Megane och Astra ända tills jag jämförde gamla Astra och nya och då visade det sig att nuvarande design är en direkt överföring och utveckling av gamla Astras design från 2004 som i sin tur räknar sitt ursprung i föregående Astra från 1998.
Det finns faktiskt ingen verklig likhet mellan Megane och Astra om man verkligen ser efter.

#14
2012-11-22 21:20

Självklart är alla kombi utan genomlastningslucka bara skräp. Om bilen är krocksäker, rymlig, komfortabel, tyst, driftsäker, snygg, snabb, snål... vad spelar det för roll? Har den inte den där luckan så är den inget att ha...
Eller?

#16
2012-11-23 09:48

Så är det hultarn, det första man frågar efter vid eventuellt bilköp är genomlastningslucka. Detta är ett krav och prioritet 1.
Jag kan ärligt säga att jag faktiskt haft genomlastingslucka på flera av mina bilar men hittills aldrig någonsin använt någon.
Däremot fäller jag ofta ena delen på baksätet då de grejer jag kör när jag behöver fälla ena delen på baksätet aldrig hade gått in i en genomlastningslucka.

Men visst kör man ofta till fjällen och åker skidor så kanske man har nytta av luckan.

#17
2012-11-23 09:56

Ja man kan ju läsa och ta in det man vill ....
Det roliga med sådana här undersökningar som "Shogun" länkade till är att de inte säger något som helst.
Efter 6 veckor skall alltså folk fått betygsätta sina bilar och då antar i alla fall jag att man fortfarande är hyfsat nöjd med sitt bilval?
Frågor som berör service och säljorganisation är tydligen inte så viktigt o.s.v
Hur bedömmer man "kvalitetskänslan" på ett bra vis efter 6 veckor?

Tycker att just den här undersökningen säger mer om bilarnas ägare än om bilarna.
Klart som fan att någon som köper en Bmw upplever sin bil som bättre än den som köper en Renault,..utav den enkla anledningen att den också ÄR bättre på de saker som köparen önskade.
Att klaga på sin nyinköpta Bmw,Audi eller MB hör inte till vanligheterna.

Att Toyota hamnar långt ner på dessa listor är ju en annan indikation på att något är helt galet då dess köpare i stort sett aldrig klagar på sin bil.

#18
2012-11-23 12:01

Mistro.

Jag ska förklara. Jag var lite ironisk mot en annan deltagare här som tycker denna undersökning säger en hel del i ett annat sammanhang nämligen om Toyota vad dåliga de är enligt honom. Men tänkte inte på att Opel och Renault låg dåligt till här i denna. Och den andra undersökningen han hänvisat till DEKRA där Opel och Renault var på uppgång enligt honom. Så det var lite motsägelsefullt dessa båda undersökningar han hänvisar till om Opel och Renault, den ena säger si den andra säger så.

För mig är den precis som du tycker helt värdelös. Så jag håller fullkomligt med dig, vad kan man avgöra på 6 veckor?? Det är skillnad på undersökningar och undersökningar.......

#19
2012-11-23 15:09

Detta är relevant för ämnet eftersom Renault Megane säljer på just de kriterier som omnämns nedan.
Detta påpekande för att kitsligheten angående att skriva om ting utanför ämnet ökat påtagligt senaste månaderna.

”krocksäker, rymlig, komfortabel, tyst, driftsäker, snygg, snabb, snål”

Perfekt uppräkning av de kriterier som de flesta prioriterar före allt annat – för mig kommer allt detta i anda hand.

Kaross och inredning är för mig viktigast, sedan kommer ingenting - sedan kommer resten.

Jag menar att detta är den avgörande orsaken till att jag fastnat för Opel i kombination med att jag gillar gammalmodiga motorer och växellådor och en enkel och robust teknik som gärna får komma ut 7 år efter andra eftersom de då säkert är bättre än när de var just påkomna.

Jag skulle aldrig köpa en bil som inte var på väg att läggas ner, nya bilar litar jag inte på, gammalt, tryggt och beprövat ska de va.
Av denna orsak har vi i familjen sedan 1952 aldrig haft problem med någon bil.

Ford Focus kasserar jag p.g.a. säkerhetsbältet, stolen, dörrhandtaget, knapparna på instrumentpanelen och innerbelysningen – sedan fick jag tjuvstopp i varenda backe också men det är inte avgörande om än extremt irriterande.
Fungerar inte dessa inredningsdetaljer är resten av bilen TOTALT betydelselös.

#20
2012-11-23 16:50

Jag köper ALDRIG en fransk bil igen, framför allt inte en Renault. Det höll på att bli en dyr affär för mig, men jag hade tur...

#21
2012-11-23 16:52

Aldrig haft problem med en bil sedan 1952. Kan vara någon form av världsrekord! Imponerande!

#22
2012-11-23 21:38

Jag har provkört nästa allt olika bil märke.

Audi 1 TDI DSG, går fint men när man släpper lite bromsspedal när jag kör bilgarage parkering rullar lite fort orolig när man skulle krocka vägg hmmm.
Manuell, känns ryck motorbroms lite för kraftig.

Bmw 118d aut, mycket fint körning men lite för hög knatter tomgång och dyr inköp.
Manuell, hugger koppling och start & stopp känns skrammel som Volvo 740 - 940 serien.

Citroen C4 diesel, brummig när man släpper lite upp koppling.

Ford Focus 1,0 125 bensin, mycket fint gång men när man släpper koppling då höjs varval automatisk från 800 till 1000 varv rullar lite bit då ryck känns lite broms då sjunker varval tillbaka 800 som vanligt utan rör gaspedal för prov kökörning men inte kul heller.
Diesel, rycker när man svänger ratten släpper lite gas.

Hyundai i30 GDI man, rycker och slö när man släpper koppling lite uppför backe stannar motor utan rör gaspedal.
Diesel, stark, hörs högljudnivå, rycker lite.

Kia ceed crdi 128, hörs tickande koppling när man släpper lite upp koppling.

Peugeot 208 1,2 bensin, skakig vibration när man släpper koppling utan rör gaspedel vid kökörning.
Diesel, stark och lite rycker.
308 diesel MCP, känns rycker och när man trycker normal gaspedal då växlar upp ögonblick känns broms stund sen som vanlig inte kul.
Manuell, går fint, hög knatter kallstart, under körning trycker koppling känns skrapande traktor.

Renault Megane dCi aut, lite ryck gaspådrag i övrigt topp.
Manuell, helt perfekt.
1,2 tce, lite rycker.

Skulle tänka Volkswagen och Volvo men det känns trist utseende och interiör.

Jämför bättre finns inte annan så är det bäst en Renault Megane Sport Tourer 1,5 dCi FAP 110 manuell, helt perfekt men är lite si stötig vid långsamt körning på ojämn mark känns som tysk fjädring bygger i övrigt mycket bra och beställt såklart.

#25
2012-11-25 20:26

Hade en ST 1,5 dCi -10a förut och det var en på många sätt bra bil under det dryga år vi hade den (sen kom tillökning och behov av mer baksätesutrymme). Men visst märktes det att det var en billig bil (vilket knappast kom som en överraskning iom att jag köpte den ny privat), ex var kvaliteten på såväl plastdetaljer, mattor som skinn budget. Och bullernivån med 17" (bara 205or dessutom) var inte nådig i högre hastigheter.

Utöver saker som bra rostskydd etc så kan jag däremot konstatera att Meganens bi-xenonljus var bland de bästa jag kört med och Renaults dubbelkopplingslåda EDC var också en pärla - till skillnad från VAGs DSG som är riktigt bra först vid hyfsat aggressiv körning så var EDCn perfekt matchad med dieseln och levererade mjuka närmast omärkliga växlingar (och inte heller lika skadekänslig) vid normalkörning.

Det stora minuset var dock förbrukningen, den är extremt körcykeloptimerad. Låg på närmare 0,8 på motorväg med min körprofil. Andra kan säkert få ned dom lägre men...

Så det enda skälet för någon att inte köpa en 1-2 år gammal är faktiskt Bosestereon (även toppmodellen Arkamys hade transistorradioljud) - även om det ska lyssnas på pratradio. :-)

#26
2012-11-26 22:40

I DEKRAS undersökning fanns ingen Fransk bil med bland de 10 bästa!
Däremot har både Opel och Audi legat på topp i flera år, tätt följda av Toyota med flera Japanska bilmärken. Jag har överhudtaget inte heller sett Renault bland de 20 bästa i denna undersökning av begagnade bilar.

#27
2012-11-26 23:27

Renault Megane typ: Z är från årsmodell 2009 till nu och Dekra undersökning för testresultat visar 96.8% utan väsentliga fel. ++ grön mycket bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.