Nästa artikel
Provkörning: Renault Clio Sport Tourer (2013)
Provkörning

Provkörning: Renault Clio Sport Tourer (2013)

Publicerad 1 juli 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Golfklassen kryllar av kombibilar, men i storleken under finns bara tre. Nya Renault Clio Sport Tourer visar att även en småbil kan svälja last.

Suget efter marknadens minsta kombibilar är inte direkt mördande. Bara fem av hundra som köper en småbil i Europa väljer en kombi.

En förklaring skulle kunna vara att kombispekulanterna inte nöjer sig med utrymmet och istället sneglar mot Golfklassen, där snart tretton kombimodeller går på dussinet.

En annan att blott tre småbilar med kombikaross finns att välja mellan: Seat Ibiza, Skoda Fabia och Renault Clio. Den sistnämnda kom i ny generation i slutet av förra året och är nu aktuell som kombi, eller Sport Tourer som Renault kallar den. Jämfört med halvkombin har det bakre överhänget förlängts med två decimeter.

Med den extra längden gör Clio inte anspråk på att vara det största skåpet, men bilen ställer i alla fall frågan: behöver man verkligen en större kombi?
Faktum är att en herrgårdsvagn i den här storleksklassen förmodligen skulle räcka för många familjer med små barn, eller varför inte för hundägare.
Bagageutrymmet lastar 443 liter (85 under golvet) och det är inte fy skam. Bilen är också praktiskt lagd i flera avseenden. Lasttröskeln är låg, insynsskyddet smidigt att hantera och passagerarstolen fram kan vikas för att få plats med nästan 2,5 meter långa prylar.

Dessutom finns rejäla Isofix-fästen både fram och bak. Att vi har att göra med en småbil märks dock i baksätet. Kombin bjuder på 1,5 centimeter högre takhöjd, men bredden och framför allt benutrymmet är fortfarande i minsta laget.

Den trecylindriga bensinmotorn känns först orkeslös, men efter att ha stängt av det bränslebesparande ECO-läget blir det bättre sprutt och kraften kommer snabbt till hands.

Bränsledeklarationen är dock optimistisk. 5,5 l/100 km ligger nog närmare sanningen.

Renault erbjuder också en svagare bensinare (70 hk) och en diesel (90 hk). Den senare kostar 20 000 kronor mer än bensintrean, det valet blir därmed svårt att motivera.

Chassit hänger med bra i svängarna samtidigt som åkkomforten är bekväm, styrningen kvick, växellådan lättarbetad och kupébullret godkänt.
Interiören kan ”personifieras” med olika färger på klädsel och paneler, men på förarplats finns också ett par missar: kromlisterna ger störande reflexer, knappen för stolsvärme är svår att komma åt och framstolarnas dynor är för korta för långbenta.

Utrustningslistan är lång, där finns bland annat uppkopplad pekskärm (5 900 kr) och parkeringskamera (5 400 kr), men inte autobroms eller något av den senaste säkerhetstekniken.

Däremot är rostskyddet i toppklass, det har Vi Bilägares test tidigare visat.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Clio Sport Tourer?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Clio Sport Tourer Energy TCE 90

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Clio Sport Tourer TCE 90:

Pris, från kr: 155 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars kombi.
Mått, cm: L 427/ B 173/H 144.
Tjänstevikt, kg: 1 130.
Motor: Trecylindrig turbobensin, 898 cm3, 90 hk vid 5 250 v/min, 135 Nm vid 2 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart: 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,2 s.
Förbrukning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 104 g/km.
Konkurrenter: Skoda Fabia Combi, Seat Ibiza ST.

Vad nytt? Kombikaross till Renaults storsäljande småbil.
För vem? Den som insisterar på en kombi, men som vill hålla priset och storleken nere.

Plus: Lastutrymme, väl avstämt chassi, rostskydd.
Minus: Benplats bak, störande småmissar, senaste säkerhetstekniken saknas.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-01 08:50
Pender

Vet inte om "bondfångarfasoner" är bästa epitetet på lockpriset 135.900 kr utan AC. Men seriöst syns det icke. Och kombinationen okunnig köpare/samvetslös säljare finns. Och därmed bilen utan AC kommer som en överraskning. Visserligen riktigt ovanligt, men ändock.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-01 09:38
saabnisse

Pender, man har ju ett kampanjpris som gör att den kostar 140900:- med AC och för 9000:- ytterligare får man ACC och en del annat krims-krams. Tycker jag ändå är ganska prisvärt.
http://www.renault.se/media/Prislist/attadb4e461e62746bc8a14ecd818dbf4f9/Kampanjprislista_Nya_Clio_Sport_Tourer_SE_30052013.pdf

När det gäller placeringen av knappen till stolvärmen beror det väl på att det är en tilläggsutrustning för den nordiska marknaden och då var det väl enklast att placera den där.
Jag förvånar mig ändå på att man inte valde den lösning som Saab hade för mer än 40 år sedan med automatisk termostatstyrd stolvärme, utan knapp!
Det var en genialisk lösning som sablades ner av okunniga motorjournalister som påstod att det inte fanns stolvärme för att det saknades knapp (!) trots att det var beskrivet i instruktionsboken (världens förmodligen minst lästa bok).

Men när det gäller just Clio är jag imponerad, från den första modellen som jag tyckte var rent förskräcklig att åka i, har den blivit riktigt trevlig med en pigg inredning.
Synd bara att man behåller den rådande idiotiska formtrenden med sluttande tak baktill som förstör onödigt både i baksäte och i lastutrymmet.

#3 • Uppdaterat: 2013-07-01 10:53
Mistro

"lockpriser" har ju alla mer eller mindre och det är nog också ganska svårt att komma ifrån.
Alla bilar måste ju ha ett "billigaste alternativ"
Värre är det då med märkligt sammansatta paket och utrustning som man inte får välja till som man vill.
Ibland blir det riktigt fel och tyvärr är Renault en mästare på att krångla till detta.
En vettigt utrustad Clio Touring landar runt 170.000kr med Bensinmotor och ca 20.000kr mer med Diesel.
Tycker att priset skenat väl mycket även om Clio 4 är en mycket fin liten bil.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-01 11:06
Hackenbush

Köper hellre en Golf även om det blir dyrare. Clion ser konstig ut tycker jag.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-01 12:15
mcregor (ej verifierad)

Känns som ett intressant alternativ storleksmässigt när man nu närmar sig pensionsåldern och inte har folk i baksätet lika ofta - men ändå vill ha hyfsat bagageutrymme med den flexibilitet kombin erbjuder. Det vore trevligt om flera tillverkare kommer med dessa "små-kombis".

#6 • Uppdaterat: 2013-07-01 12:39
hultarn

Det är ju trots allt fortfarande en kombi, och inte som Volvos V40, en ... vaddå?

Nya Clio är en snygg bil, läckra former utan att vara vulgär, inte så fyrkantigt och fegt som en del andra. Men, de bakre sidorutorna är bland de minsta jag sett, det där med runtomsikt är inte inne hos designers...

#7 • Uppdaterat: 2013-07-01 19:58
Havsfidran

Skoda Fabia kombi är gammalmodig nu och behöver bytas ut. Men 85hk TSI motorn har ett maximalt vridmoment på 160 Nm vid 1500 varv. Inte dåligt för en liten bensinare. Man får dra 1100kg med den lille bilen. Imponerande.

#8 • Uppdaterat: 2013-07-02 05:13
Roy J

Gilllar Clion, men även 2008. Svårt val där!

Kul att du tar upp det där med Saabs stolsvärme, saabnisse!
Dock har jag aldrig hört att Saab kompletterade med strömbrytare på grund av att okunniga motorjournalister trodde att det inte fanns någon värme. Med tanke på att stolsvärme är en Saab-innovation som väckte uppmärksamhet, så måste de varit tusan så okunniga.
Varianten jag hört är att passagerare tyckte det var obehagligt när det började småkrypa efter ryggen och att det inkom klagomål. Jag var faktiskt själv med om just att passagerare reagerade lite konstigt - tills jag upplyste om att det var uppvärmda stolar, då reaktionen genast växlade till något väldigt positivt.
Att Saab valde automatik via termostat var för att förenkla. Temperaturintervallet - påslag vid + 14 och avslag vid + 27 grader om jag minns rätt - var valt i samråd med läkare.
Jag tyckte faktiskt själv att det var en klar miss när Saab införde strömbrytaren.
Och visst kunde väl bilar nu för tiden ha automatisk stolsvärme, som t ex denna Renault.

#9 • Uppdaterat: 2013-07-02 08:06
Mistro

Inte nog med att knapparna för stolsvärmen är dåligt placerade,..de är även utav usel kvalite.
Att reglage år 2013 känns/är billiga och tillfälligt "ditslängda" är absolut inte ok.
Gör om,gör rätt!!!

#a • Uppdaterat: 2013-07-02 15:50
saabnisse

Roy, det var faktiskt en anledning till att Saab införde strömbrytaren.
Termostaten var en enkel bimetalltermostat och det hände att kontaktspetsarna svetsade och då var värmen på konstant.
Men det jag skrev om att man inte kände till värmen stämmer faktiskt även om det inte gällde journalister generellt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.