Bild
Nästa artikel
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)

Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)

Provkörning

Cayenne Coupé med minsta bensinmotorn kanske inte väcker gaslusten hos bankörningsentusiaster, och folk med lång överkropp kommer att önska sig ett mindre huvud när de sitter i baksätet. Övriga lär knappast sakna något.

Elegans. Det är väl det som är den stora skillnaden mellan vanliga Cayenne och Porsche Cayenne Coupé. Taklinjen har sänkts 20 mm i bakkant och designen ger den här versionen ett betydlig smäckrare intryck än vanliga Cayennes stabbiga suv-attityd.  

V6:an i vår provkörningsbil är det minsta motoralternativet till modellen och gör ett utmärkt arbete. Den är tyst, bottenstark och samarbetar utmärkt med den åttaväxlade automatlådan. Särskilt snål är den dock inte. Monterad i en tung suv med fyrhjulsdrift krävs hårt disciplinerad gasfot för att inte förbrukningen ska stiga till över en och en halv liter per mil. En förbrukning som naturligtvis är helt otidsenlig. Ömmar miljösamvetet finns dock även Cayenne Coupé som laddhybrid med prislapp från 979.000 kr och förbrukning på 0,47 l/mil. 

Att en ny suv från Porsche är en dröm på landsvägen är inget som höjer ögonbryn. Stark motor samt hjulupphängningar och bromsar som är tänkta att klara fri fart på Autobahn gör att 120 på svensk E4 känns som ren avkoppling. Komforten är förstklassig och kroppen känns pigg även när man kliver ur bilen efter ett långt körpass. 
 

Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)

Att inredningen är lyxig och genomförd med hög precision och känsla av kvalitet kräver man av en bil som kostar över 800.000 kr och är därför inte heller särskilt överraskande. Förarmiljön är utmärkt med tydliga instrument och lättanvända reglage.

Det är däremot i garaget som Cayennes storhet verkligen sticker ut. När man rattar två ton tung suv mellan betongpelare och grosshandlarparkerande kollegor är det först svårt att förstå vad som händer. Faktabladet berättar att bilen är nästan fem meter lång och två meter bred, ändå känns den lätthanterlig som en Volkswagen Polo.

Förklaringen hittar vi i listan över extrautrustning. Tillvalet ”bakaxelstyrning” för 21.400 kronor låter bakhjulen svänga mot framhjulen i låga farter och med i högre hastigheter. Det medför ökad stabilitet när det går undan och en overklig smidighet när det är trångt. Parkeringshjälp med 360 graders kameror för 7.700 kronor hjälper ytterligare till för att höja förarens självsäkerhet. 

 

"Alla vill inte ha en praktisk sko från Ecco."

Men allt det här kan man förstås också få i en vanlig Cayenne som i sitt grundutförande är 70.000 kr billigare än Coupén. Men den elegantare taklinjen påverkar verkligen vilket intryck bilen ger. Och dess användbarhet ska sägas.

Takhöjden i baksätet räcker inte riktigt till och är du upp mot 190 kommer du att börja vrida på dig efter en stund. Baksätet är förövrigt gjort för två i standardutförandet, men ett tresitsigt alternativ finns på tillbehörslistan. En smula bagagevolym har också offrats i skönhetsoperationen, från 770 liter i Cayenne till 625 liter i Cayenne Coupé. 

Om elegans är viktigare är praktikalitet är dock valet enkelt. Alla vill inte ha en praktisk sko från Ecco. Ibland känns en liten italienare helt enkelt så mycket bättre. Även om ”liten” i det här fallet råkar vara en välväxt suv på fem meter med tjänstevikt på över två ton.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne Coupé?

Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Porsche Cayenne Coupé Tiptronic S

Pris: 830 000 kr.
Säljs: Nu.
Mått: L 493/B 198/H168
Bagagevolym, l: 625 – 1 540.
Tjänstevikt: 2 030 kg
Max dragvikt: 3 500 kg
Motor: V6 bensin med turbo och direktinsprutning. Volym 2 995 cm3. Max effekt: 340 hk vid 5 300 v/min. Max vridmoment: 450 Nm från 1 340 v/min. 
Kraftöverföring: 8-växlad automatisk växellåda. Fyrhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 243 km/tim. Acceleration 0 – 100 km/tim på 6,0 s.
Deklarerad förbrukning: 12,7 l/100 km. CO2-utsläpp 289 g/km.
Konkurrenter: BMW X6, Audi Q8, Mercedes GLE Coupé, Range Rover Velar.
 

Plus: Komfort, prestanda, detaljarbete, dragvikt, smidig för sin storlek (med bakaxelstyrning).
Minus: Förbrukning, kostnader, begränsad takhöjd i baksätet. 

Vad nytt? Coupéversionen av Porsches stora suv.
För vem? Esteter med tjock plånbok som behöver en stor bil.

Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)

Kommentarer

#1
2019-12-08 13:30

Fin felskrivning: CO2-utsläpp 28915 g/km.
Ja det stämmer väl på ett ungefär. :)
I övrigt är det en fin men rätt ointressant bil.

#2
2019-12-08 10:56

Visserligen en stor bil, men tjänstevikt på över 2 ton? Är biltillverkare inte varse själv om problemet med så tunga bilar? Ingen självinsikt? Hur länge skall det pågå innan man tag i problemet?

#3
2019-12-08 12:20

Vad blir skatten ? 25000 kr per år eller, hahaha.

#4
2019-12-08 13:10

Vargen när ska du förstå att ingen biltillverkare gör tunga bilar för skoj skull eller med mening? Porsche har gjort allt de kan för att göra bilen så lätt som möjligt.

De hade säkert kunnat banta ner den 1-200 kg genom att antingen tömma den på all utrustning/säkerhet eller lägga på några 100k på priset.

#5
2019-12-08 13:35

Styggavargen: Säger inte att du inte har rätt med att bilar väger mycket. Men det blir lite så om man ska ha en V6:a, 4wd, automat, 4-hjulsstyrning massa ljudisolering och annat lull i mängder. Själv tycker jag den här processen har pågått länge. Min lilla 9-3 sedan från 2008 med en dieselspis och manuell låda vägde ju strax över 1600kg... Min 9-5 Aero 2001:a vägde ju åxå strax över 1600kg med manuell låda. Att Porsche-SUV:en "bara" väger 400kg mer med v6:a, automat, 4wd, 4-hjulsstyrning, större hjul, mer ljudisolering och hur mycket mer lull som helst känns inte förvånande. Faktiskt.

#6
2019-12-08 13:49

RR Velar är nog inte den främsta konkurrenten till Cayenne. Top Gear skrev så här om Velar: "Kom inte till Velar för Porsche Macan-liknande agility"

#7
2019-12-08 13:55

Finns nog ingen annan bil med värre utsläpp än denna.

#8
2019-12-08 14:16

Snyggare än en vanlig Cayenne!

#9
2019-12-08 14:44

Elegant är det knappast med de linjerna, det är insidan som är vitsen med Porsche, inte utsidan.

#10
2019-12-08 16:40

Ratten får mig att backa. Den har den hemska kanten mot handflatan. Aldrig gillat dessa rattkransar som gör att det värker i handflatan efter en längre körning.

#11
2019-12-08 19:15

Thommys: Vilken kant? Hur håller du ratten egentligen?

#12
2019-12-08 19:25

Finns ingen finess i någon SUV oavsett märke eller segment, de är alla ointressanta och vedervärdiga att ens titta på, och saknar körkänslan som personbilar äger.
Fulast av alla är väl ändå Cullinan och Bentayga? Mac
an är ett undantag i körkänslan jämfört med övriga men Panamera är överlägsen!

#13
2019-12-09 07:27

Hej!

CO2-utsläppet nu uppdaterat. Det rätta är 289 g/km.

#14
2019-12-09 12:31

Kan bara hålla med Ernie; själv skulle jag säga att dummast av allt är SUV-kupéer. Varför välja en bil som sticker upp en halvmeter längre om det är ett smäckert och strömlinjeformat fordon man önskar sig? I mina ögon signalerar det bara "jag har för mycket pengar och saknar dessutom vett när jag försöker spendera dem" ;-)

#15
2019-12-10 10:41

Många som klagar på Cayenne, och tycker Porsche ska hålla sig till 911 och klassiska modeller. Men sanningen är ju den att det är Cayenne som mer eller mindre räddade Porsche och idag håller Cayenne, Macan och Panamera Porsche på god fot så de kan fortsätta även göra alla dessa härliga sportbilar också.

#16
2019-12-10 19:55

De sanna 911-puristerna godkänner bara luftkyld motor. Dessutom ska bakvagnen vara av enkelt slag, så att det behövs en riktig karl till förare att klara av den då svårkörda sportbilen.

#17
2019-12-11 10:18

Gillar Cayenne och instegsmodellen skulle jag kunna tänka mig, men det börjar kännas som att om man köper en bil med stor bensinmotor idag så kanske man får köra den till skrot, för den kommer nog bli svår att sälja om 4-5 år.

#18
2019-12-12 22:39

Blir den svår att sälja är det nog för att det blir dyrt att köra den. Så då kan man nog lika gärna sälja den billigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.