Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 508 SW
Provkörning

Provkörning: Peugeot 508 SW

Publicerad 6 november 2014
Ny grill som anknyter till Peugeots senaste formspråk. För första gången erbjuds också LED-strålkastare till 508.
Peugeots stora mellanklassare 508 har uppdaterats med nya drivlinor, strålkastare och ny grill, men autobroms saknas fortfarande.
Peugeot 508 visades så sent som 2010 och redan fyra år senare är det dags för en ansiktslyftning. Grillen har fått kantigare linjer. Strålkastarna är nya och för första gången finns full LED-belysning som tillval. Ändå är det kanske under motorhuven de flesta förändringarna återfinns. En ny linje renare dieselmotorer som uppfyller de kommande och betydligt striktare avgasbestämmelserna Euro6 erbjuds från det att bilen lanseras i mars nästa år. Även bensinmotorerna är nya men Peugeot Sverige har ännu inte bestämt sig för om dessa ska tas in till Sverige eftersom dieselmotorerna hittills utgjort en övervägande majoritet av försäljningen för 508.

Genom åren har det riktats en hel del kritik mot den robotiserade växellådan MCP för att den växlat osmidigt och långsamt. Peugeot har lyssnat och i uppdaterade 508 går det att få en ny, sexväxlad automatlåda med momentomvandlare i kombination med en 180 hk stark dieselmotor. Lådan växlar mjukt men en aning långsamt vilket förstärker 508:ans karaktär som glidare. Inte ens i sportläget växlar den ned särskilt snabbt.

För den som vill ha en sportigare upplevelse passar överraskande nog den 30 hk svagare dieseln i kombination med manuell växellåda bättre. Plötsligt blir det rejäl fart på 508. Fjädrings- och ljudkomfort är mycket bra så länge asfalten är så slät som den var vid provkörningen i Spanien. Till komforten bidrar sköna framstolar och generösa kupéutrymmen.

Dödavinkeln-varnare är en nyhet men vingelvarnare, trötthetsvarnare och, viktigast av allt, autobroms saknas. Peugeot förklarar att det inte går att förse 508:an med den typen av utrustning utan det får vänta till nästa generation som då bygger på en modernare arkitektur.

Peugeot avvaktar med prissättningen för att kunna lägga sig en bit under konkurrenternas priser. Det är förmodligen klokt.

Diskutera: Vad tycker du om nya Peugeot 508 SW?
Peugeot 508 SW Allure 2,0 Blue HDi 150

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.
MODELL: Femsitig 5-d kombi.
SÄLJSTART: Mars 2015.
MÅTT, CM: L 483/B 185/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ej fastställd.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel med 4 ventiler per cylinder. Volym 1 997 cm3. Max effekt 150 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 370 Nm från 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Manuell 6-växlad låda.  
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,1 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 3,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 105 g/km.
KONKURRENTER: Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Skoda Octavia, Toyota Avensis, Hyundai i40, Mazda6.

Vad nytt?
Lätt moderniserad version av Peugeot 508.
För vem?
Den som söker en lite
annorlunda glidare.

Plus:
Hög kvalitetskänsla i inredningen. Äntligen riktig automatlåda!
Minus:
Saknar viktiga säkerhetssystem.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-06 12:39
Pi

...och i denna bil sitter ju dessutom instrumenten på rätt plats för oss med progressiva glasögon - tack för det Peugeot..:)

#2 • Uppdaterat: 2014-11-06 13:04
Raphael

Det kostar för mycket att uppdatera interiören, men i nästa generation 508 så kommer Peugeot i-Cockpit - till glädje för oss som föredrar att ha kortare sträcka mellan instrumenten och vägbanan istället för det trafikfarliga med att släppa blicken från vägbanan och titta genom instrumenten. Dessutom passar Peugeots i-Cockpit mina ögon bättre för jag ser för dåligt på nära håll och det vore inte trafiksäkert att byta till läsglasögon för att se hastighetsmätaren.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-06 13:08
Raphael

"Peugeot har lyssnat och i uppdaterade 508 går det att få en ny, sexväxlad automatlåda med momentomvandlare i kombination med en 180 hk stark dieselmotor." - Ett intressant påstående eftersom redan den tidigare versionen av 508 fanns med en 6 växlad automatlåda med momentomvandlare och det i kombination med de större motorerna inklusive de effektstarkare dieselmotorerna.. Det är denna låda, från Aisin-Warner, som har uppdaterats så den är inte helt ny... Den gamla versionen satt även i Peugeot 5008 med 2 liters diesel och 160 hk m fl andra Peugeot-modeller...

#4 • Uppdaterat: 2014-11-06 15:10
Diesel

Som ett motsvar angående Raphaels inlägg om Peugeot i-Cockpit så skymmer den lilla ratten instrumenteringen om man är en lång förare, man kan ju alltid justera ratten nedåt men då sabbar man körställningen det upplevde jag när jag provkörde nya 308 SW. Vilket även bekräftas 04:14 i denna video http://www.youtube.com/watch?v=b0E7jRoKIx4
Jag föredrar då helt klart interiören i 508 mer än i 308:an

#5 • Uppdaterat: 2014-11-06 17:56
Pi

Så länge som Raphael fortsätter att tjata om att i-cockpit är sååå bra så kommer jag att tjata om motsatsen för mig passar den definitivt inte. Det är mycket snabbare att sänka blicken (utan att behöva röra huvudet) och kolla på konventionellt placerade instrument än att man måste höja hela huvudet för att hitta rätt fokuseringsavstånd till den högt och på halvdistans placerade i-cockpit instrumenteringen. Kanske fungerar för yngre personer med bra syn och utan progressiva glasögon men inte för mig.

#6 • Uppdaterat: 2014-11-06 19:04
Peugo

Vad snackar ni om? Det finns ju HUD i 508:an och lådan är nog snabb när den får äta några mil. På plussidan kan man säkert också lägga till att den är väldigt driftsäker men anser att oljan bör ändå bytas ut nån gång fastän det inte står i serviceprogrammet (har dock inte kollat). Inget "longlife" och "lifetime" är verkligt här i världen.

Ser man inte instrumenten i 308 SW så sitter man helt enkelt helt galet: bör med det snaraste söka en säkrare sittställning. Han i Carbuyer sitter ju alltjämt helt galet. Ta inte illa upp, för det är inte min mening att hacka på folk ifall kroppen inte alls följer "normerna". Testa då andra bilar för Peugeot är inte det enda bilmärket här i världen fastän jäkla bra är dom på att göra bilar! PS. Kom inte med några Steve Jobs kommentarer i stil "You're holding it wrong" tack! ;)

#7 • Uppdaterat: 2014-11-06 19:20
Peter E

Peugeot 508 ligger på 96.e plats i registreringsstatistiken t o m oktober. Peugeot har lyckats kränga drygt 600 av dessa i år...
Det är verkligen en stor spelare på svensk bilmarknad. ;-)

#8 • Uppdaterat: 2014-11-06 19:36
Pi

Peugo - om man bara upplever dessa problem i vissa Peugeot-bilar så får man nog snarare lägga orsaken till problemet på Peugeot och inte skylla bort det med att man sitter fel... söka säkrare körställning - pyttsan ! Och jag är fullständigt klar på att det finns andra bilar som uppfyller kraven (i stort sett alla normala bilar utom 3 olika Peugeot-modellserier) men lite synd att 2008 tillhör de omöjliga för den hade annars kunnat vara lite intressant. Och liiite märkligt är det att ingen annan "kommit på" denna placering om den nu är så överlägsen...

#9 • Uppdaterat: 2014-11-06 21:33
Peugo

Ja det är rådig "diskussion". Fransmännen är ju dom som oftast vågar komma med något nytt, och alltjämt får dom skit på sej. Efter 5-10 år kommer andra efter och då är det genialt o dylikt! Problemet är ju bara det att köparna oftast är väldigt konservativa men nya 308, Citroen Cactus och delvis Citroen C4 Picasso har bevisat att det kanske finns en chans för mänskligheten att utvecklas? ;) Dom säljer ju väldigt bra. Har dock all förståelse för dom som är konservativa men dit hör inte jag. Honda Civic hade sin instrumentering också bra satt, dvs. man såg hastigheten över ratten = rätt tänkt.

Pi, tycker du man sitter rätt om man har ryggstödet så lågt satt som typen i Carbuyer? Det är ju helt fel, fel, fel! Det finns faktiskt studier hur man sitter bäst. Ett annat typiskt fel är att alltjämt ställa sitsen så lågt det går, det beror ju helt på bilmodell hur man ställer in rätt men de flesta av oss förstår ju sej inte på typ någonting så vad kan man göra? :)

PSA ljuger inte heller mest av alla biltillverkare, tvärtom: http://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2014%20Mind%20the%20Gap_T%26E%20Briefing_FINAL.pdf

#a • Uppdaterat: 2014-11-06 21:44
Oomkullrunkelig

Varför går motortemperaturmätaren åt fel håll? Är det vettigt?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.