Bild
Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 308 Sportwagon

Provkörning: Peugeot 308 Sportwagon

Provkörning

När Årets Bil 2014 kommer i kombiutförande är det inte bara akterpartiet som svällt. Längre hjulbas ger mer plats för passagerare och därmed har 308:ans svagaste punkt korrigerats. Utrymmet i baksätet är nu riktigt generöst.

Det är bara i Sverige som kombiversionen av mellanklassaren Peugeot 308 kommer att kallas ”Sportwagon”. I resten av världen heter den fortfarande bara ”SW”. Därmed följer Peugeot i Volkswagens fotspår som ju i Sverige beslutat att kalla Golf Variant för Sportscombi. Varför just generalagenter här hos oss tycks vara så begeistrade i tanken att lansera praktiska familjelastare som sportbilar är en gåta men namnet gör på intet sätt bilarna sämre.
 
Peugeot har inte bara hängt på ett större bagageutrymme på 308. I kombiutförande har bilen dessutom blivit rejält förlängd med 11 cm mer mellan hjulaxlarna. Dessutom har det tillkommit 22 cm längre överhäng för akterpartiet vilket ger ett rejält bagageutrymme och råder samtidigt bot på 308:ans akilleshäl, det trånga baksätet.
 
Längre axelavstånd ger inte bara större utrymmen. Trots sitt namn har Peugeot 308 Sportwagon en lugnare karaktär än bilen i femdörrars utförande. Köregenskaperna är mycket fina och den lilla och lågt placerade ratten bidrar till att bilen känns lätt och behändig att hantera i tät trafik eller på slingriga krokvägar. För mig fungerar det utmärkt men jag hör kollegor som klagar över att överdelen av rattkransen döljer instrumenteringen.
 
Största delen av provkörningen skedde med en ny stark och smidig tvåliters dieselmotor på 150 hk med speciell avgasreningsutrustning som minskar utsläppen av kväveoxider med upp till 90 procent. Därmed uppfyller motorn den nya avgasnormen Euro 6. Som tillval kommer en ny sexstegs automatlåda från Aisin.
Det kommer också två nya trecylindriga, turboladdade bensinmotorer med 1,2 liters cylindervolym och 110 respektive 130 hästkrafter, samt en ny extra snål dieselmotor på 1,6 liter, 120 hk och rekordlåga utsläpp av koldioxid, endast 85 g CO2/km.
 

Säkerheten är hög, i Euro NCAP:s krockprov har 308 fått högsta betyg, fem stjärnor och dessutom är 308:an från den högsta utrustningsnivån Allure, försedd med autobroms. På grund av att radarutrustningen inte håller samma kvalitet som hos de bästa konkurrenterna klarar dock inte Peugeot att bromsa bilen till fullt stopp. Men bromsfunktionen kan i alla fall minska hastigheten med 20 km/tim innan bilen kör på ett hinder vilket kan betyda en väsentlig skillnad för utgången av en olycka.
 
Priserna är i skrivande stund ännu inte satta för alla versioner men instegsmodellen med trecylindrig bensinturbo på 110 hk ska kosta från 169 900 kr. Sammantaget tyder det mesta på att Peugeot har en ny storsäljare på gång.

Diskutera: Vad tycker du om Peugot 308 Sportwagon?
PEUGEOT 308 Sportwagon 2,0 BLUEHDI

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.
MODELL: 5-d, femsitsig kombi.
SÄLJSTART: Augusti.
MÅTT, CM: L 458/B 180/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 550.
MOTOR: 4-cyl turboladdad dieselmotor. Volym 1 997 cm3. Max effekt 150 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 370 Nm från 2 000 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 6-vxl manuell låda. 6-stegs automat tillval.  
PRESTANDA: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 3,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 99 g/km.
KONKURRENTER: VW Golf Sportscombi, Kia Cee´d Sportswagon, Ford Focus Kombi, Opel Astra ST.

Vad nytt? Årets Bil i förlängt kombiutförande.
För vem? Passar som handsken för oss kombiälskande svenskar.   

PLUS: Rymlig, bekväm, körsmidig, snåla motorer.
MINUS: Brister i förarmiljön.

Kommentarer

#1
2014-06-12 11:06

Ytterligare en "sportkombi" vad skall vi nu kalla alla riktiga sportbilar? Sportsportbilar?

#2
2014-06-12 11:27

Det här tror jag blir "volymmodellen" i Sverige. Här gillar vi ju kombi.

I övrigt inte mycket att tillägga. Man har en fejkbroms som i och för sig bromsar 20 km/h och det är alltid något, men bara på den dyraste modellen, och som artikeln så väl beskriver det. Effekten räcker inte till för att uppnå någon nollvision med den här bilen. Men säkerhet är ju inte Peugeots försäljningsargument så man har fuskat här för att spara. Det jag funderar över är vilka övriga detaljer som man då sparat in på? Produktionskvaliteten tillhör ju redan marknadens sämsta så vi får väl hoppas att den inte omfattas av PSA-koncernens spariver i alla fall....

MVH AL

#3
2014-06-12 11:41

Tycker denna 308 SW är sjukt snygg, skulle absolut kunna köpa mig en sådan och då med motorn som dom kör i testet...

#4
2014-06-12 12:24

SW betyder "sports wagon" och det är inte Peugeot Sverige som hittat på det, utan det har betytt sports wagon sedan den första SW modellen för flera år sedan. 206 SW, 307 SW, 207 SW, 407 SW, 508 SW, 308 SW och nu nya 308 SW - här betyder SW sports wagon, det är officiell information från Peugeot Frankrike. Peugeot Sverige är inte heller ensamma om att skriva ut förkortningen till vad den betyder, utan Peugeot UK har gjort det flera gånger.

I Storbrittannien så kallas Kia Ceed kombi för Sports Wagon också för den delen, ja de flesta kombibilar kallas för "sports wagon" i Storbritannien. Att säga att Volkswagen var först med det, det tycker jag är att överdriva Volkswagens betydelse för uttryck inom bilvärlden. :)

När det gäller autobromsen så har PSA-gruppen en city-break autobroms - den heter Active City Break - som fungerar i hastigheter under 30 km/h och stannar till stopp, och den kan även samköras med autobromsen som sänker hastigheten med 20 km/h över 30 km/h. Denna nya autobroms kommer till nya 308-modellen också, och när kombin lanseras senare i höst i Sverige så kan vi räkna med att den finns i modellen. Systemet har premiärvisats i senaste generationen Citroën DS3 och finns i produktion för fler modeller under sommaren.

Att nya Peugeot 308 skulle ha marknadens sämsta produktionskvalitet, det håller jag inte med om, Om vi tittar på hur Vi Bilägares bilmodell har klarat sig så har de enda egentliga felen varit att den har råkat ut för stenskott och parkeringsskador, vilket inte har att göra med bilens produktionskvalitet. Och så råkade en återförsäljare sätta på vinterdäck på sommarfälgar istället får på vinterfälgar. Inte heller detta har att göra med bilens produktionskvalitet. Sedan så uppgraderade Peugeot mjukvaran för bildskärmen, det har heller inte att göra med bilens produktionskvalitet. Mjukvara uppdateras och förbättras ständigt, det behöver inte innebär att den var dålig från början, utan det kommer nya funktioner och förbättringar hela tiden inom datorvärlden.

#5
2014-06-12 12:27

Anledningen till att Vi Bilägare i artikeln inte nämner något om PSA:s Actice Vity Break, det är för att systemet premiärvisades efter provkörningen och efter att Vi Bilägare hade skrivit sin artikel. Artikeln är inte purfärsk, utan här på webbsidan publiceras artiklarna flera veckor efter att de först publicerades i papperstidningen. Det gör att en del information är inaktuell.

#6
2014-06-12 12:31

Om vi ska vara petiga så var Alfa före både Peugeot och Volkswagen när det gäller beteckningen sports i början... Alfa 156 SW = Alfa 156 Sportwagon. Vi kan gå tillbaks till Alfa 33 SportWagon från 80-talet också... Den hette ju först Giardinetta, men sedan valde Alfa i en uppdatering att göra namnet mer internationellt. Hmm... själv tyckte jag om Giardinetta... :)

#7
2014-06-12 14:18

En biltillverkare mäter själv sin produktionskvalitet genom att studera sina garantikostnader. Där gör man dels en uppskattning av vad garantiåtagandet kommer att kosta och dels så räknar man av vad man de facto betalar ut. I Peugeots fall ökar garantikostnaderna med 2,4% på ett år, och med 4,7% per bil. Det är en ganska stor förändring - troligtvis kopplad till att företaget bytt ut sitt modellprogram (och stressat ut det på marknaden för att bromsa de skenande förlusterna).

Att autobromsen nu tar hänsyn till folks nackskador är i alla fall positivt. Det krävdes uppenbarligen ett NCAP-krav för att det skulle ske - eftersom det är vad PSA rättar sig efter när de utvecklar nya bilar. Fortfarande måste man dessutom köpa en lyxigare version av 308 för att få tekniken, vilket är en allvarlig brist. Lyxversionerna brukar inte vara särskilt vanliga på marknaden.

I övrigt skall dock Peugeot ha en eloge för att man ljudisolerat bilen. Designen säger jag inget om, eftersom jag gillar Citroen bättre.

MVH AL

#8
2014-06-12 16:32

Den här kommer säkert att sälja bra i Sverige, den är rymlig och praktisk, har trevlig design och vettigt pris. Det är nästan så man blir lite sugen...

Det här med Sport Wagon är ju lite roligt. Tidigare fanns t.ex. 307 både som vanlig kombi och SW, där SW hade ett stort glastak och mer utrustning. Då var SW inte sport utan mer lyx.

Sen kan jag notera att provokationen fick avsedd effekt: gensvar och starten till en ny verbal armbrytning. Ja, vi har hört att PSA har stora garantikostnader. Säkert 100 gånger vid det här laget... Det räcker så.

#9
2014-06-12 19:54

Om alla bara kunde leva efter verkligheten så skulle vi slippa dessa ändlösa debatter Hultarn. Och de obestridliga fakta säger oss att Peugeot i genomsnitt har fler fel än medelbilen, och att företaget i sig lägger mer resurser än konkurrenterna på garantiåtgärder samt inte minst, att den genomsnittliga Peugeoten skrotas vid lägre antal mil och vid en tidigare ålder än genomsnittet ute på marknaden.

Räknar man på det så måste Peugeot helt enkelt bygga fler bilar än vad konkurrenterna måste göra för att tillgodose den totala efterfrågan och det totala transportarbetet. Rent ekonomiskt är därför Peugeot ett dyrare och mer kostsamt val än alternativen - och därför något som gör oss alla fattigare.

Folk svälter i världen, gamla och sjuka får inte erforderlig vård. Att vid en sådan situation köpa produkter som inte håller måttet - ja det är både själviskt och osolidariskt - eftersom det finns alternativ som gör jobbet minst lika bra - eller bättre fast till en lägre samhällsekonomisk kostnad..Den som köper en Peugeot 308 bidrar därför till lägre välfärd för alla (motsvarande 1600 årliga vårdplatser)- och det är ju onödigt slöseri anser jag.

Som sagt: Detta är fakta som det går få stöd för både i den ekonomiska teoribildningen som inom de matematiska lagarna - och därför inget vi behöver käbbla mer än nödvändigt om.

MVH AL

#10
2014-06-12 21:13

1600 vårdplatser!? Och de drygt 200 000 anställda i PSA och deras familjer ska sköta dessa 1600 vårdtagare då?

#11
2014-06-12 22:04

Nu är det inte frågan om 200 000 personer Lyteskomik. Det finns andra delar av PSA som klarar sig hyfsat ekonomiskt och som skulle kunna överleva om man bara kunde släppa på sin prestige. Och eftersom du ställer frågan. I industrialiseringens begynnelse fanns arbetare som drev precis den linjen. All effektivisering i ny apparatur var av ondo - då det det ju tog jobben. Numera vet vi bättre. Numera vet vi, att det just är genom FoU och välskötta investeringar som ekonomin växer.

Att däremot driva PSA:s bildivision vidare är lite som att slå sönder glasrutor för att ge jobb åt glasmästaren. Avkastningen på nya investeringar är nämligen negativ och bildelen gör mångmiljardförluster.

Så kort och gott: Rent ekonomiskt så finns det inga bärande skäl att driva en ineffektiv biltillverkare vidare - och allra minst med skattepengar. Det utgör enbart ett slöseri. Och slöseri innebär i sin tur att andra grupper, såsom gamla och sjuka, tvingas att göra avkall på sin konsumtion, d.v.s vi får ut mindre för våra pengar än vad som är nödvändigt. Och det är just genom att studera hur man kan använda resurser så effektivt som möjligt som det skapas utrymme för ett generellt välstånd. Motsatsen, som vi dessvärre ser i fallet Peugeot, gynnar ingen (utom möjligen aktieägarna)

MVH AL

#12
2014-06-13 05:29

Varför köpa en bil från PSA när det finns Toyota och andra japaner och koreaner som gör bättre bilar med längre garantier. Förstår inte det.

#13
2014-06-13 07:19

Kan säkert vara en trevlig bil om man inte bryr sig så mycket om moderna säkerhetssystem, långa garantitider och kanske också allmän kvalitetsnivå. Men när 508 SW kom så blev den också poppis snabbt men populariteten tycks ha fallit rätt snabbt så frågan är om denna modell går samma framtid till mötes...

#14
2014-06-13 07:30

shogun kan det vara så att folk köper bilar från PSA för att de gillar bilarna? Kan det vara så konstigt?
Jag gissar att de som köper Toyota köper dem för att de gillar dem, kan det vara så konstigt?

#15
2014-06-13 07:45

AL : "därför inget vi behöver käbbla mer än nödvändigt om". Exakt, så varför drar du själv igång en sån diskussion gång på gång?

För att återvända till 308 SW: jag blir alltmer nyfiken på den, måste se till att prova en! Den ser bra ut, är rymlig och har till och med runtomsikt. Det kanske vara en bra efterföljare till min gamla fransyska, den dagen hon lämnar in.

#16
2014-06-13 10:10

Hackenbusch.

Ja, så kan det vara. Men då ska de också vara medvetna om att de får en produkt som håller lägre kvalitet, är de det? Eller lockas de bara av det lägre priset just vid inköpstillfället och inte ser helheten/milkostnaden i långa loppet? Själv skulle jag inte göra det valet och det är det jag säger att jag inte förstår i min förra kommentar.........;o)

#17
2014-06-13 10:51

Det är bra att vi är överens Hultarn. Tyvärr förekommer det fortfarande andra skribenter här i trådarna som påstår motsatsen. Utmärkande för dessa är, att de inte förmår härleda sitt ställningstagande, utan istället är det frågan om ogrundade påståenden. Och jag reagerar alltid kraftfullt på desinformation, kalla det för yrkesskada eller vad som helst. Det kan ju trots allt finnas någon lättledd person som tror på falsarierna.

Så nu behöver vi inte käbbla mer om det.

MVH AL

#18
2014-06-13 10:57

Inte för att det hör så mycket till ämnet men Warranty Week kommer att publicera sina nya garantikostnadsuppgifter i sommar (när Toyota släppt sina data) och de kommer nog att få en och annan att "höja på ögonbrynen".

#19
2014-06-13 10:59

En applåd för Shoguns inlägg (#12)!! Det är precis vad jag försökt förklara.

För oss som varit med tillräckligt länge så vet vi att både franska som italienska biltillverkare var dem som eldade på rykten om asiatiska bilar under 80-talet. De ställde sig med krafttag bakom importrestriktioner och övrig protektionism och försökte förklara de asiatiska tillverkarnas överlägsna kvalitet med obskyra påståenden, istället för att erkänna fakta. Detta samtidigt som övrig europeisk bilindustri istället tog lärdom av japanerna och försökte efterlikna det japanska produktionssättet.

Det är sannolikt en av huvudförklaringarna till att de tyska och svenska biltillverkarna (jag inkluderar den tunga trafiken här) har en högre output än vad de franska och italienska har, och dessutom en betydligt bättre kvalitetsnivå. Och lönsamheten, ja jag behöver knappast skriva något om den....

MVH AL

#20
2014-06-13 11:05

Nej Lars A, jag kommer inte att höja särskilt mycket på ögonbrynen. Kommer du?

MVH AL

#21
2014-06-13 11:06

Shogun, det är inte så att Toyota har bra kvalitet och alla andra bilmärken rasar ihop efter en vecka. Kvaliteten i nya bilar idag är överlag bra och att Toyota skulle ligga en nyansskillnad bättre i kvalitet är nog inget som man tänker sig spela någon avgörande roll för sitt bilköp. Jag skulle inte välja en Toyota bara för att det sägs att deras kvalitet är bättre, jag skulle endast köpa en Toyota om jag är intresserad av bilmodellen och gillar att köra den. Hittills är det ingen Toyota som kittlat mitt intresse och så är det nog för väldigt många bilköpare och det är därför vi har så mycket att välja på idag, annars skulle vi enbart kunna välja Toyota idag. Allt är inte svart eller vitt, det finns Toyotaägare som haft problem med sina bilar, återkallningar och andra bekymmer precis som bilmodeller gjort hos vilket biltillverkare som helst.
En sak som vi i Sverige lägger stor vikt vid är rostskyddet med tanke på våra vintrar med salt och slask och där har Toyota alltid fått dåligt betyg, det kan vara en orsak att man inte väljer Toyota.

#22
2014-06-13 11:58

Hackenbusch.

Jag vet inte hur många ggr jag skrivit om detta om rostskydd för Toyota/Lexus, senast idag gjorde jag det under en annan artikelkommentar.

VIB bedömning av rostskyddet är en prognos. Denna prognos har slagit fel för VIB om Toyotas rostskydd, hur många år har man inte skrivit om detta? Var är alla kunder som köpt Toyota med sina upprostade bilar som borde stå i kö för reportage i VIB med sina upprostade bilar?

Men hur är det i praktiken, det är ju det som räknas. Vi ser inga direkt upprostade bilar från Toyota idag som är som är ca 15-20år gamla. Då kan man göra bedömningen att Toyota har ett rostskydd som faktiskt fungerar i praktiken. Vissa exemplar kan visserligen förkomma, men inte att det är ett generellt problem. Men bara för att VIB och Rostskyddsmetoder inte ser något "klet" i balkar och hålutrymmen så är rostskyddet dåligt bedömer man och gör en prognos . Men så är det inte i praktiken, hänger du med? Varför får vi då aldrig se dessa upprostade Toyota bilar i reportage i VIB som visar på att vissa modeller har problem som Mercedes bilar haft under många år som vi däremot fått se i reportage i VIB, trots att de haft 4 stjärnor i rostbetyg av VIB........du kan ju fundera på det ett tag varför vi inte får se gamla Toyota i reportage i VIB som har rostskador som är modellspecifika. Jag har kommit framtill att det är något som inte stämmer i dessa bedömningar.

Kanske köper många Toyota runt om i världen för att man gillar bilarna tex att köra dom. Kanske är det därför man är störst i världen för att folk gillar bilarna. Och för att de har generellt en hög kvalitet. Även om jag anser liksom Toyotamekaniker jag känner att kvaliten på Toyota tillverkade utanför Japan har en något lägre kvalitet det är min egna erfarenhet av modeller av Toyota som haft problem. Alltså majoriteten av de modeller vi köper här i Sverige idag är tillverkade i Europa och Turkiet, men hur mycket problem har de i jämförelse med andra märken från Europa? Prius är dock Japan tillverkad liksom Rav 4 vilket är bra. Lexus modeller är också alla Japan tillverkade som säljs i Sverige, och det är bara bra för oss konsumenter.

Att Skoda skulle vara så mycket bättre att köra och andra egenskaper än Toyota och att jag därför skulle välja en Skoda håller jag för osannolikt...........pest eller kolera skulle jag vilja säga där ;o)

#24
2014-06-13 12:26

Škoda Rapid 1,2 TSI 2012 on the limit: http://youtu.be/3ofx8nDXCo0
Inte ens Skodas billiga och" motorsvaga" skulle jag kalla tråkig,så där representerar allt Toyota både pest och kolera;-)
Peugeoten har för att hålla sig till ämnet..ett bra både yttre och inre ,iallafall på bild.

#25
2014-06-13 14:31

Leifer.

Jo, jag läste det. Och det gjorde nog att många satte kaffet i vrångstrupen som påstått att hybrid inte gör någon nytta under landsvägskörning.......men det beror ju bara på okunskap och fördomar och att man har en annan agenda.
Men som jag sagt under många år att hybrid blir bra när andra märken kommer med det på marknaden ca 17år efteråt. Men fungerar de lika smidigt och sammetslent? Icke!

#26
2014-06-13 14:43

Rdigerat /Hackenbush.

Du sprider själv gott om desinformation. Var är beviset på att Citroen välter, som du påstått så många gånger? Du kom dragandes med en modellvariant som inte finns här.
Du hävdar att Volvo, MB och Audi rullar längre än Peugeot, men utan att ta hänsyn till de förstnämnda är dubbelt så dyra och av en annan storlek.
Hur många fler mil går en Kia eller Hyundai jämfört med en fransman i samma storleksklass?
Du bortser gärna faktumet att SBP inte på långa vägar handlar om en bils totala kvalitet, det kallar jag desinformation! Motorras, växellådsproblem, vattenläckage, ACCproblem är några exempel på vad som inte mäts där men är nog så viktigt för ägaren.

#27
2014-06-13 20:03

(redigerat) Hackenbush.

Men kort och gott: Citroen har bilmodeller som välter vid ett undanmanövertest. Huruvida en C4 Picasso som testades i EuroNCAP sedan välter eller inte, vilket jag påstår att den kommer att göra om man lastar den eller förser den med takbox vilket syns på filmerna, har mig veterligen ännu inte skett. Den är uppe på två hjul och detta utan last. Att det sedan finns andra konfigurationer av bilmodellen som kanske uppvisar andra egenskaper i ett undanmanöverprov hör inte hit. En bil som åker på två hjul på det sätt som sker i NCAP:s körprov är inte en säker bil och borde inte tillåtas att säljas..

När det vidare handlar om Peugeot så är det inte jag som påstår saker och ting utan den officiella statistiken. Det är dessa siffror som jag åberopar. Att Hultarn inte gillar att jag utnyttjar data och med förhållandevis god precision faktiskt kan påvisa skillnader mellan olika bilmodeller (tvärtemot övriga obskyra "undersökningar"), det är knappast mitt fel.

Peugeot konkurrenter, d.v.s Kia och Hyundai, har inte funnits på marknaden tillräckligt länge så där är det svårt att göra vettiga jämförelser. Men om man exempelvis jämför mot en Volkswagen Golf - som i och för sig inte är någon konkurrent men ändå en måttstock för många tillverkare - så rullar den i genomsnitt 28% längre och blir 17 % äldre än motsvarande modell från Peugeot. Ungefär samma relationer ser vi hos Toyota och ett knippe andra japanska märken. De tål sina mil bättre än Peugeot.

När det sedan handlar om SBP så har jag aldrig påstått att det återger hela bilden. Vad jag på goda grunder säger är att SBP är en tillförlitlig mätning som följer de principer och den praxis som gäller för att fastställa samband i empirin. Eftersom det inte finns särskilt många andra källor som uppfyller de krav på repeterbarhet, dataredovisning och som fastställts på ett motsvarande tillförlitligt vis - ja då återstår det enbart att studera SBP eftersom det är den enda vettiga källan vi kan använda för att bilda oss en uppfattning om populationens egenskaper. Jag ogillar nämligen att gissa utan föredrar att veta.

Så nu skall vi se om Hultarn för en gång skull väljer att läsa vad jag skrivit i detta inlägg, eller om han på sedvanligt maner, istället hittar på att jag sagt saker (som alltid dessutom utan källhänvisningar) för att få ihop någon invändning. Ett rätt makabert beteendemönster om man frågar mig...:-)

MVH AL

#29
2014-06-13 20:37

Det stora stygga trollet i farten här igen!? Fram med popcornen, för detta troll förstår ju inte att sluta när ni föder honom! Väldigt fin och vältänkt bil denna nya 308:a och kan man lita på biljournalister så är den klassledande för tillfället. PSA visar verkligen framfötterna, sköna produkter med fin verklig kvalitet (nu pratar jag inte om kvalitetskänsla som tex. tyskarna brukar leka med) och nu utan den bedrövliga tyska konstruktionen 1.6 THP! Skall bli intressant att ta en tur med bilen men i veckoslut blir det att festa tillsammans med vänner och bekanta, ha en skönt veckoslut alla här på Vi Bilägare! Fransmännen kan verkligen det här med bilar och motorsport!

#31
2014-06-13 23:25

:o)

#32
2014-06-13 23:57

Moderator hallåååå

#33
2014-06-14 07:29

I rest my case (V.S.B.)! Moderatorn sköter säkert sitt jobb...
Synd att vissa vill förstöra diskussionerna för andra men vad kan man åt sådant, enda sättet är att sluta diskutera med dessa sk. "troll" vilka enbart håller på och provocera i alla tråd som finns? Samma story dag ut och dag in, suck....

#34
2014-06-14 07:33

Redigerat /Hackenbush

En sak stämmer faktiskt och det är att Peugeot 308 nog är en trevlig vagn - kontra alternativen från Kia och Hyundai. Den är ljudisolerad och rätt trevligt designad. Det enda som den saknar är kvalitetsnivå - och det är nog det som köparna saknar (som då väljer Kia/Hyundai istället). Om 308 sedan kommer att räcka till - tja - det är rätt tveksamt. Skall man klara detta måste det som sagt till en allmänekonomisk uppgång i EU och särskilt på volymmarknaderna. Annars är det nog rätt kört - då försvinner resten av bolaget iväg till Kina likaså.

MVH AL

#35
2014-06-14 08:18

Har redigerat och raderat inlägg som inte höll god ton. Försök diskutera sakligt så länge det går för när argumenten tryter blir det personpåhopp och det vill vi inte ha.

#36
2014-06-14 09:26

Bra där Hackenbush!

Det nämnda inlägget innehöll ett direkt hot mot en annan användare och borde givetvis föranleda en avstängning, vilket skulle ske på andra sajter som kallar sig seriösa men det kommer naturligtvis inte hända här den här gången heller...

Så länge inte redak själva agerar kraftfullt mot användare som gång efter annan bryter mot forumreglerna så kommer detta att fortsätta. Tyvärr...

#37
2014-06-14 09:38

Men till Peggan:

Kombin kommer troligen bli märkets bästsäljare här och med det kupe- och lastutrymmet så bör den atttrahera spekulanter av större kombimodeller som V70 och Passat också. Här får man ovanligt mycket bil för pengarna.

Riktigt smart av fransoserna att som man gjorde förr förlänga axelavståndet på kombiversionen. Bör vara bästa köpet i klassen.

#38
2014-06-14 10:05

Rålle, stänga av konton på Vib har inte vi extra moderatorer tillgång till annars är det som du säger att de som uttalar hot skall stängas av.

#39
2014-06-14 10:30

Jag känner till det Hackenbush.

Jag menar givetvis att redak borde agera här, (och även i åtminstone att annat fall).

Nu är det ju tydligen en ny "regim" som är webbansvarig(a), så vi får väl se. Antalet sidvisningar har hittills varit viktigare än att ta bort användare som tydligt och upprepat bryter mot forumreglerna.

#40
2014-06-14 11:26

VW sportscombi lär ha tjänstevikt 1368 kg och denna 1550? Den verkar ligga en generation efter i utvecklingen. Visst kan klunsiga bilar vara trevliga, se t ex på Volvo V40 m fl , men inte pekar det framåt!

#41
2014-06-15 17:44

Nu är jag vän av ordning, och föredrar en saklig debatt med tydliga källhänvisningar och ett grundanalytiskt vetenskapsorienterat perspektiv. Det är just detta förhållningssätt som en viss individ inte klarar av att hantera och bemöta i sak, utan istället ersätts argumentationen med renodlade trakasserier, och efter en snabbcheck i registren förstår jag nu varför det aldrig kommer några motargument :-) (däremot gasar och bromsar samma person valda inlägg ett oräkneligt antal gånger - dock uppenbarligen utan att begripa att sådan information lagras). Som sagt inte mycket mer att orda om. Inkompetens är inkompetens.

Att jag sedan får skulden när jag försvarar mig, och föga oväntat från ytterligare en individ som satt i system att ägna sig åt persondiskussion snarare än att debattera sakfrågorna (apropå forumreglerna), det är heller inte särskilt förvånande. Vederbörande är dock förstås välkommen att bemöta min kritik mot Peugeot 308 - det är ni alla. Så håll er till ämnet och undvik tillmälen så kan vi resonera. Liknelser som troll, förföljelse av min person in på andra forum, trakasserier, allmänna värdenedsättande omdömen och påhitt, är inte exempel på en saklig debatt. Så skärpning tack!

MVH AL

#42
2014-06-15 20:59

Sluta ljuga, ifall du syftar på mej!? Ifall du syftar på nån annan så sluta med det också tack! Jag håller mej endast till här i ViB och mindre och mindre tack vare personer som inte förstår att debattera fredligt och sansat och inte hela tiden använder samma argument (som inte ens håller) som alla här har hört tusentals gånger ("Franska är skit och kommer alltjämt att vara det" = löjligt värre). Saken blir inte mera sann fastän man upprepar den. Ja håller inte på att Gasa och Bromsa, hör till dom som anser att dom inte har någon som helst betydelse och föreslår därmed också att ViB tar dom bort. Kanske också möjligheten att kommentera borde helt tas bort, se inte nån som helst nytta av denna funktion mera här.

Ett troll är en sådan skribent som inte förstår att sluta, ni kan alla själv bestämma vem här är ett sådant.

Skulle inte ha något emot att vissa personer här fick ha sommarlov (och varför inte resten av året?), dvs. låsas bort från ViB.

PS. Tjänstevikten är beror ju på utförandet (motor/växellåda etc.) och PSA är bland dom främsta. Kolla fast på en med PureTech 1.2l turbo. Man måste jämföra likadana saker, annars vinner ju tex. en Smart nästan alla andra? ;)

#43
2014-06-15 21:24

Jag håller med AL när han säger: Så håll er till ämnet och undvik tillmälen så kan vi resonera. Liknelser som troll, förföljelse av min person in på andra forum, trakasserier, allmänna värdenedsättande omdömen och påhitt, är inte exempel på en saklig debatt. Så skärpning tack!

Så skönt att slippa bli kallad infantil, inbilsk, ha bristande läsförståelse, annat som inte borde skrivas här! Det gläder mig och alla andra här!

Troll vill jag gärna också slippa, ett typiskt beteende hos ett troll är att provocera för att få igång en (ofta ovidkommande) diskussion. Sånt slipper jag också gärna.

#44
2014-06-15 21:50

Peugo lille. Att du saknar motargument är uppenbart, så det är också därför dina inlägg i princip behandlar min person, inte sakinnehållet. Så jag återupprepar vad jag tidigare skrev. Håll dig till ämnet, använd källhänvisningar om du påstår att det föreligger samband, bemöt vad som skrivs och undvik personangreppen på mig. Då lovar jag att behandla även dig på ett schysst sätt., ok?

Angående förföljelse på andra forum så gällde det inte dig. Rålle G (som jag åsyftade) har jag inte orkat ta tag i, trots att han egentligen är värre än Peugo. Men kanske det är dags med ett registerutdrag där likaså?

(Och Hacken: Du kan radera detta om du vill)

MVH AL

#45
2014-06-15 21:49

Hultarn: Lägg ner.

MVH AL

#46
2014-06-16 15:44

Registerutdrag? Å herregud vad är det du håller på med egentligen?! Det här är en anonym forum så varför bryr du dej? Här är du AL och hemma kan du vara vem fan du än är. Förklara dej för det börjar låta väldigt sjukt…

Moderatorn borde ta i lite till, radera hela denna kedja tack!?

#47
2014-06-16 21:05

Har man inte bekymmer innan så varför inte skaffa sig en sån här :)

#48
2014-06-17 12:02

@Simon no1
Problem och problem, förstår din poäng visserligen :) Men....
Jag är seriöst intresserad av denna pga all hyllning i tidning efter tidning. Dessutom tilltalar design och utrymmen mig positivt.
Men det allra bästa måste väl ändå vara prissättningen. En bil av "bättre" märke med lite utrustning, (som ofta krävs i en massa tillägg på "märkesbilar"), går loss på lätt 100 000 :- mer än vad denna Peugot kan komma att kosta. Förmodligen får man denna 308SW med en massa utrustning för 200 000:-
En Skoda går på 20-30 000 :- till. En Golf-kombi 250 000 :- med rätt utrustning. Går man upp några centimeter i volym och väljer en V70 så är man uppe på 300 000 :- utan problem.
Visserligen med något bättre andrahandsvärde, men byter man bil inom samma märke, inom tre år, är restvärdet av föga intresse egentligen. Det är först intressant om du ska byta märke till något dyrare märke, eller sälja bilen privat.
Nej, för dessa kanske 100 000:- jag "sparar" på denna kan jag tänka mig en herrans massa problem. Så länge det är en bra nybilsgaranti, vilket dessa märken numera måste erbjuda ur konkurrenssynpunkt, gör det mig inget om jag får diverse problem. Det kostar mig inget ändå.
Jag tror på denna. Med rätt pris kommer den att vinna många, många barnfamiljer, och även andra som vill ha en kombi av lastningsskäl.
I övrigt är jag imponerad av Peugot som tycks ha gjort rejäla förändringar i sin design och produktion på bara några år. 508 SW har jag gillat sedan den kom.
För 4-5 år sedan trodde jag aldrig i mitt liv att jag ens skulle titta åt en Peugot. Nu är jag seriöst intresserad av att köpa en. Bra jobbat!

#49
2014-06-17 23:13

Skalman1:

Du gör en intressant analys - men glömmer ett par saker.

1. En Peugeot skrotas i genomsnitt tidigare än en Toyota eller Volkswagen, d.v.s den behöver skrivas av snabbare. Det innebär i sin tur att den också blir dyrare även för den enskilda individen, särskilt under bilens första levnadsår.

2. Givet att den genomsnittliga Peugeoten skrotas ut snabbare på marknaden så blir den totala utnyttjandegraden per bil också lägre än för alternativen. Peugeots lösning innebär alltså per definition ett slöseri som gör oss alla fattigare. För att tillgodose det totala transportbehovet ute i samhället måste Peugeot helt enkelt producera fler bilar än alternativen - vilket inte bara är ekonomiskt förkastligt, det missgynnar dessutom miljön (vilket också skall värderas i den ekonomiska kalkylen).

3. Peugeot tvingas dessutom reparera och justera fel i efterhand i betydligt större grad än andra tillverkare vilket i sig är ett exempel på slöseri. Detta betalas i slutändan av konsumenterna (och i Peugeots fall av den franska befolkningen). I en korrekt ekonomisk kalkyl skall detta också räknas in.

4. Sammanfattningsvis (punkt 1-3) är därför Peugeot ett sämre ekonomiskt val än alternativen på marknaden. Den håller ihop sämre under den tid den kan nyttjas, och den klarar heller inte av lika många mil. Det ekonomiska argumentet är därför mycket svagt i fallet Peugeot 308.

MVH AL

#50
2014-06-18 00:13

Alla läsare som är trötta på ensidigt, negativt rabblande så fort det presenteras en ny fransk bil på ViB, trycker på GASA-knappen.

#51
2014-06-18 14:35

@ MVH AL
Din ekonomiska analys är av föga intresse för den enskilde personbilsköparen.
Att basera sin ekonomiska kalkyl vid köp av ny bil på omvärldsanalyser i form av miljökostnader och det Franska folket är totalt ointressant för den personliga bilkalkylen.
Att räkna in huruvida Peugot som företag tvingas laga eventuella fel ej, och huruvida det påverkar prisbilden på reparationer i allmänhet för Peugot, är naturligtvis totalt fel och ska inte med i någon personlig bilkalkyl. Du kan nämligen inte sätta någon summa på det.
Totala avskrivningstiden är fullkomligt ointressant i de fall man planerar att byta bil inom ett givet antal år. Generellt har man alltid räknat med 50% i värdeminskning oavsett bil för de tre första åren. Generellt är dyrare bil mer kostsam helt enkelt. En Volkswagen för 300 000:- kostar mer än en Peugot för 200 000:- om man räknar värdetapp på 50% på tre år.
Ska du behålla bilen hela bilens livstid kan du börja räkna på total avskrivningstid. Dock oerhört svårt att räkna total livstid för en bil som köps ny idag - oavsett bilmärke.

#52
2014-06-19 19:10

Men vafan i helvete...

Nu får väl ViB en gång för alla stänga av eller på annat sätt markera mot AL som nu uppvisar rent obehagliga tendenser.

Har varit "off-line" några dagar, kopplar upp mig och möts av totalt grundlösa och grova anklagelser om min person där absolut INGENTING är korrekt. Såna här direkta hot och rena lögner om att "kunna kolla upp andras utdragsregister" skulle på vilket annat forum som helst leda till avstängning/kraftiga varningar.

Nu förutsätter jag att någon moderator tar tag i detta och kontaktar redak som sedan får besluta om lämplig åtgärd. Om inte får jag göra det själv.

#53
2014-06-23 08:35

Problemet Rålle G är att ni inte förmår bemöta det jag skriver om att Peugeot, d.v.s att bilarna i genomsnitt skrotas tidigare, vid lägre miltal och med fler fel hos bilprovningen. Ni kan heller inte förneka att företagets bildivision blöder pengar och inte klarar att räkna hem en vanlig enkel investering (exempelvis i förbättringar). Hade ni bemött just detta så skulle jag slippa era personangrepp eller återkommande vilja att förse mig med munkavle så att ni slipper läsa dessa fakta. Så bemöt det jag skriver så behöver jag inte försvara mig mot era tragiska påhopp.

Svårare är det inte: Bemöt i sak, visa på källor och räkna rätt (det sista kan vara svårt ibland - det vet jag dock).

Skalman: Jag får återkomma i eftermiddag.

MVH AL

#54
2014-07-03 18:47

Sportbilar får väl då kallas "Fitnessbilar"

#55
2014-07-03 23:54

Mitt tidigare inlägg var till Hackenbuch.
Som jag ser det kan inte en bil symbolisera sport, Endast ett löjligt uttryck på en bil.Kör man bil för mycket blir man en soffpotatis, motsvarigheten till en sportig person.
Jag är ny här och har läst igenom alla kommentarer, jag måste säga att nivån ligger på förskolenivå., det förefaller att man har en favoritmärke av bil och alla andra bilmärken skall rackas ner på, det kan väl inte vara så viktigt vilket bilmärke man har. själv har jag kört bil i över 50 år haft 15 olika bilmärken av olika modeller, alla har tagit mig från här till där och tillbaka utan problem.

#56
2014-10-10 12:54

Denna bil är nog ett förnuftigt köp om kvaliteten finns där, det har varit lite si och så när det gäller franska bilar. Även om denna bil borde vara något som kunde slå tror jag SUV/Crossover trenden gör att många inte kommer att köpa den. Om förnuftighet och miljömedvetenhet stod lite högre på folks lista så skulle den nog sälja som smör och SUV/Crossover's inte alls sälja. Men plötsligt måste alla ha fyrhjulsdrift och markfrigång på 20 cm när de skall kunna köra till sina kontorsjobb på vintern *ironi*.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.