Bild
Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 308 (2013)

Provkörning: Peugeot 308 (2013)

Provkörning

Med ny formgivning och höjd tekniknivå tar Peugeot upp kampen med bland andra nya Golf. Fina köregenskaper kombineras med bra priser men köparen får ha överseende med vissa egenheter.

Aktivt säkerhetssystem, LED-ljus, adaptiv farthållare, tryckkänslig bildskärm och nedladdningsbara appar! Den nya generationen Peugeot 308 har tagit ett tekniskt sjumilakliv. Peugeot håller också fast vid strategin som presenterades i samband med introduktionen av 208 förra året: Bilarna har blivit för stora och nu är det dags att krympa kostymen!

I 308:ans fall innebär det att 140 kg har bantats bort genom lättare material och reducerade yttermått. Lägre vikt ger lägre bränsleförbrukning men hjälper också till att skapa rappa köregenskaper.Peugeot har dessutom sitt specialtrick för att förhöja upplevelsen. För bästa körkänsla och överblick är ratten ovanligt liten och lågt placerad. Instrumentklustret sitter istället ovanligt högt, nära förarens siktlinje.

Det där med körkänslan håller jag med om. Den lilla ratten spelar väl ihop med den elektriska servostyrningen och bilen känns exakt, lättplacerad och kurvvillig. Allra krispigaste körupplevelsen får man med de bredaste 18-tumshjulen med däck i 40-profil men lågprofildäcken ger avsevärt sämre komfort än de 16-tumshjul som sitter på bilen som standard.

Med dessa går 308:an komfortabelt även på sämre vägar. Ljudkomforten får vi vänta med att bedöma tills vi fått chans att köra bilen i Sverige. Klart är att i alla fall bensinmotorerna går väldigt tyst och även vindbrus är väl dämpat i höga farter.


Ovanför rattkransen sitter hastighetsmätare, bränslemätare, varvräknare, temperaturmätare och en digital display för färddator där emellan. Hastighetsmätaren fungerar som vi är vana vid men är ganska liten till storleken vilket gör graderingen svårläst. Varvräknarens skala går för ovanlighetens skull motsols, vilket åtminstone inledningsvis känns förvirrande. I mitten på instrumentpanelen sitter en 9,7-tums tryckkänslig bildskärm i de två högre utrustningsnivåerna Active och Allure.

Via skärmen styrs färddator, ljudanläggning, klimatanläggning, fordonsinställningar och i vissa fall även navigation och farthållare. Lösningen ger en väldigt ren och proper layout med endast ett fåtal knappar, men skärmen blir snabbt full av feta fingeravtryck och i fart är det lätt att trycka fel när man försöker manövrera navigation eller ljudanläggning.

Framstolarna är komfortabla men längre förare kan ha svårt att få plats i den ganska trånga sittbrunnen. Vänsterbenets fotstöd sitter nära och mittkonsolen är bred och tar en del knäutrymme i anspråk. Stolens och rattens justeringsmån är dock rejäl. Så länge man inte har någon bakom sig går det bra att åka lite längre bak än normalt och därmed få bättre plats med benen.

Bagageutrymmet har vuxit och tar nu 470 liter. Den som behöver ännu mer utrymme får vänta på kombiversionen som lär komma nästa år.  Vår provbil hade glastak vilket kan ha påverkat takhöjden negativt. Jag är 180 cm lång och kan inte sitta i baksätet utan att ha hjässan mot taket. Även fot- och knäutrymmet bak känns mer begränsat än i konkurrenter som VW Golf eller Kia Cee’d.

För första gången kommer Peugeot med ett aktivt säkerhetssystem som kan varna och i förlängningen automatiskt slå till bromsarna, för att undvika eller mildra effekterna av en olycka. Autobromsen är standard i den högsta utrustningsgraden Allure. Till skillnad från de flesta andra autobromssystem, bromsar dock inte Peugeot bilen till fullt stopp utan slår bara till momentant och minskar farten med cirka 20 km/tim. Sedan måste föraren gripa in.

Peugeot förklarar att man valt den här modellen för att inte ta ifrån föraren något av körupplevelsen. Peugeots system kan heller inte upptäcka fotgängare eller stillastående hinder.

Bland de två dieslar och tre bensinmotorer som erbjuds, framstår bensinturbon  på 1,6 liter och 125 hk som den bästa kompromissen mellan pris och prestanda.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 1,6 Turbo 125 hk Allure

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 308

PRIS, FRÅN KR: Cirka 209 800.
MODELL: 5d, 5-sitsig halvkombi.
SÄLJSTART: November.
MÅTT, CM: L 420/B 180/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 375.
MOTOR: Fyrcylindrig turboladdad bensinmotor, dubbla överliggande kamaxlar, 1 598 cm3. Max effekt 125 hk vid 6 000 v/min. Max vrid 200 Nm från 1 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
FÖRBRUKNING: 5,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
KONKURRENTER: VW Golf, Mazda3, Ford Focus, Kia Cee´d, Toyota Auris, Opel Astra, Hyundai i30, Volvlo V40.

Plus: Bekväm fjädring, fina köregenskaper, hög utrustningsnivå.
Minus: Tveksam instrumentering, trångt baksäte.

Vad nytt? Ny 308:a med högre säkerhet och lägre förbrukning.
För vem? Bäst för den inte alltför storvuxne individualisten. 

Kommentarer

#1
2013-09-25 15:24

Mja, nog känns den som ett steg bakåt jämfört med gamla 308, vars paradgren var just utrymmena och att den var bekväm att kliva i och ur pga den högre positionen.

Instrumenteringen kan säkert skrämma bort en och annan spekulant också, verkar onödigt att ge designers så slappa tyglar.

Autobromsen har en uddafunktion, man funderar ju på hur det där beter sig i ett skarpt läge? Varför inte låta den vara som andras?

Börjar priset på 210.000? Svettigt.

#2
2013-09-25 15:45

Verkar onekligen väldigt trång i baksätet. Och priset verkar också högt för att vara ett frånpris, är detta verkligen rätt VIB?

Annars är ju bilen snygg att se på.

#3
2013-09-25 16:09

Instegsmodellen med den trecylindriga 1.2an ska kosta 160. Annars lär den väl bli minst 10 tusen billigare än jämförbar Golf.

Kanske mindre plats att bära hatt i än föregångaren men i övrigt lär den vara bättre i det mesta. Designen är iaf ljusår bättre på denna.

#4
2013-09-25 16:19

En ny hård konkurrent?

http://www.dinside.no/922884/vi-har-kjort-nye-mazda-3

#5
2013-09-25 16:41

Denna må vara bra på alla sätt och vis, men ärligt talat tycker jag den är väl anonym. Toyota Auris är ju en designmässig uppstickare jämfört med denna tvålkopp. Vad händer med fransoserna? Bara för att kvalitén blir bättre behöver ni inte släppa på er paradgren design. Jag tyckte inte förra 308 var vacker, men den syntes iallafall. Detta är ju som mellanmjölk.

#6
2013-09-25 17:29

Priset börjar från 159 900 kr med 1,2l motorn på 82 hästar. Priset 209 800 kr är med 1,6 liters motorn på 125 hästar. Med nya 308 II så återvänder Peugeot till konceptet med 306:an. De avslutar härmed experimenten med 307 och 308 I som erbjöd en halvkombi i högre format. Med 308 II har de satsar mer på kördynamik parat med skön komfort än maximala utrymmen i halvkombin. För den som söker mer utrymme så kommer snart kombin 308 II SW. Man kan se det som att Peugeot återvänder till sina rötter, innan de extroverta formexperimenten tog vid genom x08-serien. Nu är det en mer stramare och återhållsam linjeföring som Peugeot senast hade i x06-serien, som blev en stor succé på sin tid. Som accentuerade detaljer piffar Peugeot upp designen genom mindre delar som strålkastarna.

Detta är även del i PSA:s utveckling att diversifiera sina erbjudanden, att erbjuda en större spännvidd genom större skillnader mellan Peugeot och Citroëns modellutbud. Citroën blir de riktigt familjevänliga folkbilarna med skön komfort och ingen sport (i C-serien) och som lägger sig under Peugeots modeller i pris. Peugeot är mer premium. Vill man ha maximalt utrymme så köper man inte en Audi istället för en Skoda, utan man köper Audin för att man upplever att den ger mer på ett annat plan. Och så vill PSA-gruppen ha det mellan Peugeot och Citroën också. Peugeot ska ge mervärde i form av premiumkänslan, materialen i inredningen och körkänslan etc.

#7
2013-09-25 17:55

ooops! Raphael sa premium i samma mening som Peugeot.
Nu börjas det igen... ;-)

#8
2013-09-25 19:33

Jag gillar att man satsat lite extra på komforten, det är en viktig egenskap hos en premiumvagn. Men sedan är det ju det här med autobromsen. Vi har tidigare diskuterat vilken version som PSA skulle välja att satsa på och föga oväntat tog man en budgetvariant som bara innebär en marknadsmässig goodwill, inte en modern version som klarar att bygga upp ordentlig retardation (-1g) eller förmå kalkylera med vilt och cyklister.

Så jag fick rätt där... En "snikbroms" lär inte attrahera premiumkunderna och den är heller inte lika trafiksäkerhetsmässigt effektiv som de bästa systemen på marknaden. Men det säljer förstås en och annan bil till lättledda kunder och journalister, men säkert - nej knappast.

Enligt uppgift skall Peugeot med denna modell ta ett steg in i premiumvärlden. I den klassen ser vi nu bilar som inte kommer att krocka alls - vare sig med vilt, cyklister, gångtrafikanter och knappt ej heller med bilar (retardation om 1g * 1 sekund, plus anpassning dessförinnan med mindre bromstryck ger <-50 km/h innan kollision).

Så frågan man bör ställa sig är om PSA valt lika ytliga lösningar inom produktionstekniken, d.v.s hur det egentligen står till med den påstådda kvalitetsförbättringen (som vi fått läsa spaltmeter om här i trådarna)? Gäller samma fuskbygge även där - som man nu gjort med autobromsen.

MVH AL

#10
2013-09-25 19:49

Angående autobromsen (och dess uppenbara brister) skrivs det: "Peugeot förklarar att man valt den här modellen för att inte ta ifrån föraren något av körupplevelsen." Jaha, det var en "körupplevelse" att krocka? När en äkta autobroms slår till, så är körupplevelsen väldigt, väldigt långt borta. Då handlar det om ren överlevnad och inget annat. Usel bortförklaring och rent trams.

#9
mcregor
2013-09-25 19:50

Alltså - en "autobroms" som inte nödvändigtvis hjälper mig om bilen framför i bilkön plötsligt tvärbromsar just när jag kollar i backspegeln ? Vad är det för skämt - det är ju dessa "onödiga" kökrockar som borde undvikas med autobroms. Sen att det inte är standard utan att man måste välja högsta utrustningsnivån....nä, gör om, gör rätt som man brukar säga.
Kostar enklaste versionen 160.000 kr så kan man jämföra med 169.900 kr för en Golf 1,2 (105 hk) i Mastersutförande. Då har man i alla fall en någotsånär "normal" autobroms (AL kan säkert rätta mig om jag har fel) samt adaptiv farthållare m m. Samt tydligen bättre utrymme i baksätet - och antagligen högre andrahandsvärde (men det är min personliga gissning).

#11
2013-09-25 20:36

Detta blir nog ytterligare en Peugeotparantes i statistiken. Bland de uppräknade konkurrenterna skulle jag t.o.m. hellre välja en Auris som åtminstone har ett bra andrahandsvärde och en vettig instrumentering. Det måste vara jobbigt att vara fransk konstruktör och känna sig tvingad att göra annorlunda för att verka intressant. Fast det klart, för några decennier sedan envisades de ju med att ha blinkersspaken på höger sida av rattstången så det går ju framåt i alla fall.

#12
2013-09-25 20:54

F.ö. och OT så provsatt jag en Renault Clio idag (en Sports Tourer). Den var pimpad med svart pianolack överallt. Ratten, dörrhandtagen och mittpanelen. Redan i bilhallen blev jag bländad av de kromade ringarna runt hastighetsmätare och varvräknare. Pianolacken var svårt fläckad överallt. Man bör nog ha med en trasa som standardutrustning för att hålla pianolacken ren i denna bil. Men hur tänkte man med en ratt där greppet är i svart pianolack? Man kan ju inte ens ta i ratten utan att lämna fläckar. Och det gör man ju rätt ofta, alltså greppar ratten;-)

#13
2013-09-25 22:12

Innan jag nu kryper till kojs, ja jag är inne i en väldigt hektisk period just nu och hinner därför inte skriva så mycket som jag skulle vilja, så kan vi alltså konstatera att den nya 308:an är en säkerhetsmässig bluff. Frågan är om den där fejkbromsen ens fungerar i praktiken? För uppenbarligen har Peugeot sparat in på sensorerna så mycket att man inte kan garantera funktionen annat än "momentant". Ja, sensorer och övriga komponenter i ett avancerat system är dyr teknik, hämtad från försvarsindustrin, så självklart har inte PSA råd med att köpa in riktiga lösningar utan väljer denna halvmessyr till låtsasbroms istället.

Vi vet att PSA har problem med ekonomin, och har haft så under många år, men att det slår igenom på det här viset? Frågan är alltså hur väl plåtschabraket håller ihop generellt? Är fejkbromsen representativ för bilen som helhet, d.v.s är den i övrigt fylld med undermåliga komponenter, eller är skämtbromsen ett undantag och resterande delar av skrammelhögen av god kvalitet? Ja det kan bara framtiden utvisa!

Personligen skulle jag i alla fall aldrig köpa mig ett plåtschabrak som 308. Företaget blöder sådana enorma summor pengar att sparivern förstås inte bara omfattar säkerheten utan också övrig teknologi och kvalitetssäkring. PSA har så att säga inte bara liemannen på besök i bokslutet utan företaget tänker också utsätta sina kunder för ökad dödsfara. Jag vågar hålla en slant på att både rost- och skrammelindex ligger högre i 308:an än tidigare PSA-produkter. Den där påstådda kvalitetsförbättringen är alltså inget annat än en chimär och inget att ta på allvar egentligen...

Men för att citera en viss annan herre här i debatterna. Jag kan inte annat än att le, ja, jag hånler till och med åt denna "säkerhetsfiness".. (dock är det olyckligt för dem som tvingas utsättas för dess brister - när det trots allt finns riktiga alternativ att tillgå från riktiga biltillverkare).

Peugeot 308: Om döden själv får välja..

MVH AL

#14
2013-09-25 22:16

Jag tycker inredningen är väldigt snygg och modern.

#15
2013-09-26 09:02

Tycker det är sobert med LED-ljusen fram smakfullt infällda på det sätt som görs i denna design, har redan tröttnat på de utstuderade designuttrycken för LED fram nu och det verkar som att Peugeot också har gjort det. Får se när andra följer efter. :)

#16
mcregor
2013-09-26 10:22

Och som vanligt Raphael så blundar du helt för andra, uppenbarligen allvarliga brister när det gäller dina älskade franska bilar. Du har nu skrivit 2 inlägg efter varandra där du uttrycker beundran för designen - är vi förvånade ?

#17
2013-09-26 11:10

Hej! Ang. priset är det grundpriset på den provkörda versionen/motoralternativet som anges i faktarutan. Som flera påpekat finns det billigare alternativ i prislistan.

#18
2013-09-26 12:29

AL orerar som vanligt i högan sky över de kända och okända bristerna hos denna franska bil.

Jag läste nyss här på ViB en artikel om en annan bil som inte har någon form av autobroms, men däremot ett stort glastak, vilket båda AL tidigare varit mycket negativ till.
Inte en rad från AL (eller hans vapendragare) om det.

Men, det är ju skillnad. Detta är en fransk bil, det är inte det andra.
Är det någon som är förvånad?
Det är just detta jag vänder mig mot, ska man ha åsikter (och det ska man..), så ska man vara konsekvent, annars är man föga seriös och borde hellre vara tyst.

#19
2013-09-26 13:22

Ja jag förundras också ofta över vad det är som får folk att komma med åsikter som de inte har någon aning om egentligen.
Nu är ju "AL" bra påläst ( men har mer än ett ont öga till de Franska ) men de flesta andra har ingen aning och har heller inte själv ägt någon Fransk bil.
Det räcker tyvärr inte i alla lägen att bara hävda att Franska bilar alltid är skräp,..har alltid varit och kommer alltid att vara det då saker förändras.
Grannens systerdotters förförra bil är nämligen ingen norm för en bil i stort.
Inte heller spelar det någon roll att jag själv ägde ett par Cittror för typ 15 år sedan som var skräp. (eller för den delen något annat fabrikat)

Men det verkar att vara ett mänskligt drag det där med att snacka om sådant som vi inte vet. De senaste 35 åren ( d.v.s så långt tillbaka som jag kan minnas ) så har folk pratat illa om Japanska bilar som absolut aldrig skulle kunna rulla typ några tusen mil. Sedan blev det de Koreanska bilarna som ansågs som skräp nämligen Hyundai och när de sedemera började att accepteras allt mer så lanserades Kia i landet och de skulle man ju också akta sig för.
Numera är det Dacia och rädslan för de kommande Kinesiska bilarna som det pratas en del om.

Oavsett vad vi tycker om de Franska bilarna så har de länge nu varit en del av vår tillvaro och de flesta kan relatera sig till dessa på något vis.
Idag är de absolut inte så dåliga som många vill låta göra och därför undrar det mig mycket varför det nu när bilarna är i det närmaste tekniska vidunder med hög krocksäkerhet och bra rostskydd som man kallar dem för "dödsfällor" ???
Är inte detta respektlöst mot alla de som är nöjda med sina bilar?
Är det inte farligare att åka runt i riktiga skrothögar ifrån -80 och -90 talen?
Nä,..tyck vad ni vill men tänk efter före ....

#20
mcregor
2013-09-26 15:33

Mistro - i just detta fall så är det ju en alldeles ny bil som uppenbarligen "fuskat bort" moderna säkerhetslösningar men ändå inte är speciellt billig. För mig gäller inte diskussionen tillverkningskvaliteten utan kanske snarare "konstruktions-kvaliteten". Men gissningsvis är det styrd av ekonomin som AL påpekat många gånger.

#21
2013-09-26 19:28

Volvo:s funkar väl bara under 50 km/h och reagerar även på stillastående hinder? Vid vilken hastighet börjar 308:s funka, för att "behålla körupplevelsen"?
En kollega har en ny Volvo och när har kör fram mot en svängande bom i parkeringshuset så tvärnitar bilen!
Schabrak: http://www.synonymer.se/?query=schabrak. Åbäke, koloss, njae inte riktigt väl?

#22
2013-09-26 19:45

Mr_Hjalmar, Volvos system detekterar barn, fullvuxna och bilar (i rörelse eller stillastående). Systemet fungerar i hastigheter upp till 80 km/h för fotgängare och för bilar i vilken hastighet som helst, men det klarar "bara" att stanna helt upp till 35 km/h. Under alla omständigheter reducerar det alltid krockvåldet rejält (i motsats till 308:ans "fejklösning").

ViB beskrev det väl 2011 här: http://www.vibilagare.se/reportage/sa-fungerar-volvos-autobroms-31792

#23
2013-09-26 19:57

Audi: Så du menar att en minskning av hastigheten med 20 km/h inte innebär någon minskning av krockvåldet?

I vart fall borde Peugeot löpt linan ut, även om vi ännu inte vet hur deras nuvarande system funkar ute i trafiken. Hittar bara en video på Youtube, som visar att bilen bromsar själv, men inga detaljer.

#24
2013-09-26 20:05

Audi, tack för länken!

#25
2013-09-26 20:08

hultarn; du utelämnade mitt ord "rejält" i din kommentar till mitt inlägg. Att Volvos system är helt överlägset jämfört med detta som 308:an har är väl inte ens värt att debattera?

Jag undrar hur fransoserna tänkte (om nu beskrivningen här ovan stämmer). Eller var det inte det man gjorde? Tänkte, alltså.

Men man kan ju alltid gå ut och annonsera att bilen har "autobroms" och till stor del blåsa sina kunder på en förväntad säkerhetsfunktion.

"....inte ta ifrån föraren något av körupplevelsen." Vilken kommentar....

#26
2013-09-26 20:42

Audi: oavsett om ordet rejält fanns med eller inte, så kvarstår frågan: Innebär inte 20 km/h minskning alltid en minskning av krockvåldet?

Att det sedan är sämre än Volvos system säger jag inte mot, dock är det bättre än inget som en del erbjuder.

#27
2013-09-26 20:50

hultarn: vad är meningen med din fråga? Varför ställa den ö.h.t.? Tror du jag ska svara nej?

Du hade i stället kunnat skriva att -20 km/h är bättre än inget alls.

#28
2013-09-26 20:56

Audi: det var ju just det jag gjorde....

#29
2013-09-26 20:58

Du upprepade en idiotisk fråga till mig, det var det du gjorde....

#30
2013-09-26 21:11

Audi: det är du som uppfattar det som en idiotisk fråga, den är rak och enkel och orsakad av ditt påstående nedan som kan uppfattas som att Peugeots lightversion inte ger någon reducering av krockvåldet, vilket det självklart gör om det minskar farten med 20 km/h.

Volvos system stannar ju inte heller bilen helt, över 35 km/h, även om det självklart är bättre än Peugeots system.

Jag skulle vilja se hur systemet fungerar i test liknande det som gjordes mellan Volvo, VW och MB. Där avslöjades skillnader som man inte förväntade sig. Ett dålig resultat i ett sånt test borde få ingenjörerna att springa till ritbordet (-skärmen).

#31
2013-09-26 21:15

hultarn, din fråga var inte schysst ställd. Den indikerade att jag var dum i huvudet.

För övrigt har du fel i ditt påstående: "Volvos system stannar ju inte heller bilen helt, över 35 km/h, även om det självklart är bättre än Peugeots system."

Nu får du igen: Den stannar visst bilen helt i farter över 35 km/h. Problemet är bara att den inte hinner stanna innan hindret.

#32
2013-09-26 21:59

Al och Audi är samma person. ^^ :)

#33
2013-09-26 22:01

Mycket spekulation om Peugeots system, som vanligt finns det inga skarpare experter än fåtöljexperterna. Tester, vad ska man med dem till? De är för svagsinta. Med en briljant hjärna kan man lösa allting och förstå allting, det klarade Hercule Poirot som aldrig lyfte ändan från fåtöljen och det gäller bilar också. Det räcker med att läsa tekniska specifikationer så har man givetvis all information som behövs. Några biltester behövs överhuvudtaget inte. :)

#34
2013-09-26 22:05

Jag är övertygad om att Peugeot, i vanlig ordning, kan motivera sina val - även om det är motiveringar som är "utanför boxen"-tänkande, och därför tydligen provocerar de som tänker innanför boxen. Det kan finnas situationer där det är helt okej att farten minskas med 20 km/h och att föraren sedan kan ta över och bromsa ytterligare om det behövs eller styra undan hindret. Men visst kan man tycka att det vore bra om det var inställbart, som utvecklingen av ESP där det är möjligt i allt fler bilar (även i flera franska bilar) att påverka beteendet genom ett inställningsreglage.

#35
2013-09-26 22:38

Absolut "mcregor" ,..försvarar inte Peugeots val utav sin "light-autobroms" och bilen är som sagt inte billig men att kalla den för dödsfälla med mera känns lite onödigt när det fortfarande rullar gott om bilar som på riktigt är farliga att framföra.
Om denna version beror på det som "AL" påpekar att det saknas pengar eller om det finns något annat skäl vet jag inte men nog blir man fundersam alltid.

#36
2013-09-26 23:04

Vad plåtschabraken anbelangar så gäller det att balansera upp allehanda vinklade påståenden om god kvalitet, högsta säkerhet och avancerad teknik samt hög lönsamhet, eftersom det är felaktiga uttalanden som saknar grund såväl inom empiri, teori som boksluten.

Sanningen är istället att PSA har liemannen på besök och på grund av detta tvingats att spara in på produktutvecklingen. Därför har man inte utrustat bilen med en riktig autobroms utan en fejkbroms som egentligen inte borde få bära namnet. Som Pr-trick så vilseleder det förstås en och annan blåögd kund, vilket i sig är olyckligt, men det är inte riktigt det vi diskuterar här. Det som motiverar autobromsen är att den kan spara liv, och i senare versioner många liv. I den ligan spelar inte PSA. Det är att konstatera att deras bedrägliga broms saknar normala prestanda.

Raphael försvarar i skrupelfria ordalag ytterligare en av många undermåliga lösningar, trots att det kommer bidra till fler och värre skador än om PSA satt dit en riktig broms. Själv har jag inte riktigt samvete till att bidra till att folk far illa i onödan utan känner mig nu mer manad än någonsin att varna för detta fullskaliga bedrägeri. Kanske att jag har lite för mycket empati, vad vet jag? Men det är irrationellt att köpa ett fordon med autobroms - som saknar autobroms eftersom det är en fejkbroms.

I olycksdata vet vi nu att autobromsen minskat skadeföljden med -22% (gäller riktig broms). En del av minskningen avser whiplash. PSA tycker kanske inte att det är ett så viktigt område, väl i linje med deras budgetlösningar för whiplash-skydd. Men utan en broms som stannar fordonet lär whiplashandelen kvarstå. De köpare som köpt bilen i tron att där sitter en lösning som kan minska skadeföljden lär alltså bli besvikna - om de nu överlever vill säga....

Sovdags!

MVH AL

#37
2013-09-26 23:13

Volvos broms klarar -1g under en sekund. Det ger alltså precis 35 km/h hultarn (förutsatt att vägbanan är torr). I högre hastigheter varnas föraren i ett tidigt skede, samtidigt som bromsarna "tänds" med följden att bromanständningen är borta (c:a 0,1 s).

Snart kommer det dock ny teknologi som möjliggör ännu bättre precision och högre hastighetsskillnader. Grunderna för detta hittar ni i nya s-klass.

Nu sovdags!

MVH AL

#38
2013-09-26 23:20

Förstår jag Volkswagens autobromssystem (City Emergency Brake) rätt så är det aktivt mellan 5-30 km/h och bromsar fordonet om skillnaden är mindre än 20 km/h. Systemet verkar inte fungera i dis och dimma.

BMW har ett system som aktiveras vid 18 km/h och kan få fordonet att helt stanna.

Peugeots system förefaller mig fungera i alla (?) hastigheter och bromsar med upp till 20 km/h. Men jag är inte säker på hur det fungerar i lägre hastigheter. Om, t ex, en Peugeot ligger bakom ett fordon som går med 30 km/h minskas då hastigheten till 10 km/h?

Just nu är jag mycket osäker på Peugeots system och vill gärna se mer av det innan jag bildar mig en uppfattning om dess värde.

#39
2013-09-27 07:37

AL: "gäller det att balansera upp allehanda vinklade påståenden "

Exakt. Det är därför det är så många som ifrågasätter dina upprepade negativa uttalanden om franska bilar och det är inte konstigt att Raphael (som drar åt andra hållet) och du alltid hamnar i diskussioner.

När det gäller balans, så är det inte enbart jag som gärna ser att du är konsekvent, man blir hjärtligt trött på provokationer och uttalanden utan grund. Åsikter och erfarenheter duger ju som bekant inte som grund.

#40
2013-09-27 07:39

Lars_A: exakt: det vore intressant att veta hur systemet fungerar i verkligheten. Innan dess kan man inte med säkerhet uttala sig om vad det åstadkommer. Även om det finns de som tror det...

#41
mcregor
2013-09-27 09:37

Lars A: Du drog nog inte riktigt rätt slutsatser om begränsningarna i VWs autobroms-system för bl a så här står det i beskrivningen hos EuroNcap:
"...fungerar både på natten och under dagen. Men sensorn fungerar inte om den är övertäckt med smuts eller snö, eller under svåra väderförhållanden såsom tjock dimma eller kraftigt regn. För att undvika detta är sensorn placerad i ett område som torkas av vindrutetorkarna." Så det vill nog till rätt avsevärd dimma om den skall upphöra att fungera. Sen skulle man givetvis önskat att den fungerat även i högre hastigheter men det är väl som med alla nya system - det kommer med tiden vilket AL också berättat om.
Se verkar VW ha minst 2 olika system så det jag beskriver ovan gäller för VW City Emergency Brake.
F ö finns det en hel del att läsa om denna typ av hjälpmedel via denna länk till EuroNcap - http://euroncap.com/SE/results/aeb.aspx
VWs andra och nyare system - VW Front Assist - förefaller mig som mera avancerat och är det som sitter i bl a nya Golf. City Emergency Brake är det system som bl a sitter i VW Up.

#42
mcregor
2013-09-27 11:19

Hmmm - är jag lite snurrig eller.... Visst var det väl ett antal inlägg av Raphael under signaturen RaphaelM skriva som kommentarer till denna artikel ? Sen kommenterade jag själv också detta och undrade om han bytt signatur... Men allt detta är borta - både hans kommentarer och min... skumt...
Har detta plockats bort av t ex nån moderator så borde man väl kunna skriva en kort kommentar om detta.

#43
2013-09-27 11:33

mcregor; ska vi gissa att Uno/Birger var i farten?

#44
mcregor
2013-09-27 12:04

Nja Audi - i så fall hade han kopiera ur tidigare original-inlägg för språkhanteringen var identisk med originalet. Och likt originalet var det flera inlägg direkt på varandra.

#45
2013-09-27 12:45

Peo på Teknikens Värld är mycket positiv till nya 308:an.

http://www.teknikensvarld.se/2013/09/27/43052/nya-peugeot-308--tre-snabba-fran-provkorningen/

#47
mcregor
2013-09-27 18:17

Raphael - din s k dynamiska farthållare kallas vanligtvis adaptiv farthållare och är standard i många nya bilar idag.
Peugeot är inte ensam om att ha autobroms-systemet aktivt även i farter över 30 km/t (om den nu verkligen har det) men med all säkerhet så finns det en hel del begränsningar i funktionen ju fortare det går - antagligen bl a beroende på svårigheten att detektera stopp i trafiken på längre avstånd. Men detta kan nog AL beskriva betydligt bättre. För den som är intresserad beskrivs här hur systemet i bl a VW Golf fungerar - http://euroncap.com/SE/rewards/vw_front_assist.aspx
Sen är nog Volvo generellt sett kanske den tillverkare som ligger längst framme med sådana här system.

#46
2013-09-27 18:23

Konkurrenternas city brakes fungerar i hastigheter upp till 30 km/h, så kör ligger du över detta så fungerar de inte. Peugeots autobroms fungerar även i hastigheter över 30 km/h och är kombinerat med dynamisk farthållare och kollisionsvarnare. Den dynamiska farthållaren håller avståndet automatiskt till fordonet framför, om den är inställd så. Kollisionsvarnaren piper om fordonet framför är för nära och föraren behöver bromsa bilen. Autobromsen bromsar bilen och sänker farten, den använder samma sensor som kollionsvarnaren. Sedan så har vi en döda-vinkel-varnare som också kombineras med dessa säkerhetsfunktioner (alla dessa ingår i "safety assistance pack" som är standard i vissa versioner och tillbehör som ett paket för andra versioner). Döda-vinkel-varnaren piper när ett fordon befinner sig i döda-vinkeln för att varna föraren vid exempelvis omkörning och starkt filbyte.

Nyttan av Peugeots säkerhetssystem ifrågasätts kraftigt (som "Out-of-the-box" lösningar ofta gör), vad jag ser är däremot att nytta med konkurrenternas autobromssystem kan ifrågasättas eftersom de inte fungerar över 30 km/h - vilket Peugeots system faktiskt gör. Ändå ser jag ingen kritik om att konkurrenternas city brake-system inte fungerar utanför staden på landsvägen. Varför skulle konkurrenterna vara bättre när Peugeots system fungerar även på landsvägen och inte bara upp till 30 km/h i stan? Ok, konkurrenterna stannar till stopp. Och på grund av detta så är det alltså dåligt att Peugeot sänker farten även i hastigheter över 30 km/h? Ärligt talat så ser jag inte logiken i att klaga på Peugeots system på det sätt som görs, varför är det fel och dåligt med ett system som fungerar även på landsvägen och som sänker farten utanför stadstrafiken? Varför är det fel av Peugeot att bromsa ner bilen även i hastigheter över 30 km/h? Och detta med dynamisk farthållare, kollisionsvarning och döda-vinkel-varnare, ja det är givetvis också fel och ett tecken på att man har dåligt med pengar? Eller är dessa funktioner fel och dåligt bara för att de sitter i en fransk bil? Man börjar ju undra...

Men visst har Peugeot dåligt med pengar för sitt utvecklingsarbete, räcker ju med att se på ratten för det. Peugeot har inte ens råd med en ratt i fullstor storlek, den är ju mycket mindre än konkurrenternas. Och Peugeot har inte råd med knappar och reglage, istället har en tryckkänslig skärm som styr alla funktioner. Plus att det var alldeles för dyrt att ha instrumenten mellan ratten, därför sitter de ovanpå panelen istället. Allt för att spara pengar.

#48
2013-09-27 19:17

Tack för tillrättaläggandet "mcregor"! Det är en djungel av olika system.

Peugeots egen video visar att autobromssystemet fungerar i åtminstone 100 km/h, men jag är osäker på dess nedre gräns.

#49
2013-09-27 19:21

"Peugeots system kan heller inte upptäcka fotgängare eller stillastående hinder."

Ja, det ska bli intressant att se systemets funktion i verkligheten.

Rapahel jämför med lilla UP:s City Emergency Brake och får det till att detta standardmonterade system är sämre än ett system på en flera år nyare PSA-produkts system som inte ens är standard. Ja, där ser man vad färgade glasögon kan se.

#50
2013-09-27 20:31

Undrar just om Peugeots system för autobroms är en utökad variant av den adaptiva farthållaren. Det verkar faktiskt inte bättre. Funktionen är ju snarlik och med lite "pip och tjut", så kallar man det autobroms;-)

#51
2013-09-27 21:00

Jag skrev ett långt inlägg om fejket i Peugeot 308 men det försvann när jag skickade det och nu påkallar hon härhemma min uppmärksamhet. Men som jag skrev i det inlägget, <20 km/h motsvarar c:a 0,4-0,5 g vilket är samma värde som den aktiva farthållaren använder. Peugeot har alltså köpt in en aktiv farthållare och kallar den därefter för autobroms.

Värre bedrägeri har väl sällan skådats,

MVH AL

#52
2013-09-27 21:05

Aha, som jag misstänkte. Skall bli, som sagt, intressant att följa.

#53
mcregor
2013-09-27 21:26

Ja, tänker man efter så stämmer det ju rätt bra med hur den adaptiva farthållaren fungerar. Fick nöjet att köra en Golf 7 (när min bil var på service) som hade den funktionen och testade bl a på en 100-väg. Låg bakom ett fordon med farthållaren aktiverad, det blev så småningom 80-väg och strax efter en rondell och sen var det rak väg igen. Jag rörde varken broms eller gaspedal men Golfen följde framförvarande bil - när den bromsade likväl som långsamt genom rondellen och sen när den accelererade igen. Lite småkul faktiskt för en som inte var van med denna typ av farthållare. Det var lite som en magisk hand som bromsade och gasade omvart annat allt eftersom den framförvarande bilen ändrade hastighet. Nu skall vi väl inte vara alltför konspiratoriska men skulle det vara så att Peugeot helt enkelt döpt om den adaptiva farthållaren till nån form av autobroms-system så är det ju rent bedrägeri. Men som sagt - personligen vet jag alltför lite ännu för att kunna bedöma detta. Även Golfens system (farthållaren ?) "pep" ju i vissa lägen när andra fordon fanns i närheten - precis som Raphael säger att Peugeots "system" gör...

#54
2013-09-28 00:10

Problemet med 308:an är troligtvis sensorerna. De är av lägre kvalitet än hos Volvo. Med mindre indata kan inte systemet göras lika aggressivt.

Överför vi detta på verkligheten innebär en hastighetsreduktion på maximalt 20 km/h att man rent praktiskt hamnar någonstans runt 15 km/h. Kör man då på en 120-sträcka blir kollisionshastigheten 105 km/h i en 308. Jämför med en Volvo V40, där den istället blir 85 km/h (allt annat lika). Vid en sådan situation är rörelseenergin 53% högre i Peugeoten och de åkande i 308:an går en osäker framtid till mötes. De som färdades i V40:n kan däremot stiga ur bilen mer eller mindre oskadda.

Trafikolyckor är i regel väldigt komplexa till sin uppbyggnad och innehåller många samvarierande variabler. En gemensam faktor i de allra flesta olyckor är dock hastigheten. Effektiva system som tar ner farten får därför genomslag på nästintill alla olyckstyper. Därför ser vi redan nu i vår egen olycksdata att systemet med full autobroms har reducerat skadeföljden med mer än 50%. Om denna fina utveckling kommer att hålla i sig återstår att se. Men som sagt, Peugeot är inte ens med på tåget med autobroms utan har en liten hastighetsdämpare. I genomsnitt blir därför Peugeot 308 (eller motsvarande plåtschabrak) ett farligare val än de konkurrenter som erbjuder en riktig lösning.

MVH AL

#55
2013-09-28 01:31

AL : Är det så hemskt dock? Det lär aldrig göra skillnad på liv och död om vi säger så. För ett år sen fanns knappt systemen att köpa, och nu dömer du ut bilen TOTALT bara för att den har en begränsad version? Känns aningen överdrivet.

#56
mcregor
2013-09-28 10:14

Roger - där förstår jag absolut inte din slutsats. Trots min minimala kunskap i ämnet så är jag helt övertygad om att det kan vara skillnaden mellan "liv och död" eller kanske i de flesta fallen mellan "svårt skadad eller närmast oskadad". När det nu kommer hjälpmedel som drastiskt man förbättra våra möjligheter att klara många typer av bilolyckor på ett mycket bättre sätt så vill man ju gärna att biltillverkarna ger oss så bra varianter som möjligt av denna teknik och inte att dom väljer nån "rea-variant".

#57
2013-09-28 15:48

Det är precis skillnaden mellan liv och död som det handlar om här Roger. Autobromsteknologin är den uppinning som kommer att revolutionera säkerheten hos bilarna ute i trafikmiljön.

Om vi tar ett litet förenklat räkneexempel: Den allmänt vedertagna potensmodellen säger oss att antalet dödade förändras med fjärde potensen av hastighetsförändringen i procent, antalet skadade med tredje.

Kostnaderna för trafikolyckor uppgår till ungefär 25 miljarder kronor varje år. Den kortsiktiga betalningsviljan (10 år) för att spara ett liv är 23 739 000 kr, på längre sikt kan vi dubblera den siffran. Allvarligt skadade motsvarar en kostnad på 4 412 000 kr.

Ponera nu att vi byter ut alla bilar i trafikmiljön. Samtliga fordon byts ut mot Volvo V70 med autobroms som klarar gående och bromsar fullt. Med en genomsnittlig hastighet i trafiksystemet om 77 km/h och 300 döda/år respektive 3000 skadade får vi då istället 27 döda och 487 allvarligt skadade (jmfr potensmodellen samt 90% reduktion av döda gångtrafikanter).

Samma siffror med ett plåtschabrak vid namn Peugeot 308 blir 151 döda och 1866 allvarligt skadade. Skillnaden mellan Volvos riktiga system och Peugeots fejkbroms ger alltså 459 procent fler döda och 283 procent fler allvarligt skadade i trafikmiljön.

Samhällsekonomiskt innebär detta att Volvos bilar kommer ha en kostnad om c:a 3 miljarder kronor, vilket skall ställas mot siffrorna för Peugeot 308, som blir 11,5 miljarder kronor. Jag tycker det är ett stort slöseri med resurser att en plåtschabrakstillverkare förser marknaden med fordon som har en säkerhetskostnad som är 283 procent högre än de bästa alternativen. Väl i linje med ekonomisk teori bör därför 308:ans förare betala en högre skattesats, i paritet med dess högre olyckskostnad om 283 procent. På så vis blir den genomsnittliga köparen också informerad om fordonens egentligen skillnader i säkerhetsprestanda och kan göra ett mer rationellt val.

Utifrån ett renodlat ekonomiskt perspektiv bör PSA lägga ner hela sin verksamhet och överlåta produktionen av bilar till de aktörer som förser marknaden med bättre produkter. För det skräp vi nu fått presentarat gör oss alla bara fattigare. Dessvärre följer dock inte biltillverkningen de marknadsliberala spelreglerna. Därför finns PSA fortfarande kvar....

MVH AL

#58
2013-09-28 16:40

Ja, man kan fundera på vad räknenissarna ställt till med här. Nu kan vi läsa om att t.ex. nya Mazda 3 har en laserbaserad autobroms som standard. Radar mot tillval. Valet borde då vara mycket lätt.

#60
2013-09-28 23:45

hultarn: Det vi debatterar här är Peugeots 308 och dess fejkbroms. Jag har givit ett konkret exempel på de trafiksäkerhetsmässiga skillnaderna mellan en blufflösning (den som sitter i 308:an) och en riktig autobroms - eller den som sitter i valfri Volvomodell (XC90 undantagen). Som synes ger Peugeots fejk fler döda och skadade, dessutom blir det flera miljarder kronor dyrare, än om konsumenterna istället väljer riktiga lösningar.

En debatt om Peugeot 308 bör handla om Peugeot, eller PSA, inte mig eller mina syften. Om hultarn har något att invända mot att PSA gjort bort sig med denna nya bluffbroms är han välkommen att skriva ut det.

MVH AL

#61
2013-09-29 05:23

Det är trist när en del som kommenterar helt inriktar sig på en sak t. ex. en bils säkerhet och därför sågar den totalt, för att den inte lever upp till en personlig måttstock. Det blir löjeväckande när man skriver spaltmeter som i slutändan handlar om att smutskasta vissa bilmärken. Att kunna få uttrycka sig i ett forum är en fantastisk möjlighet, men jag tycker, liksom säkert många med mig att AL:s propagandamaskineri gått för långt.

Det står i artikeln att "för första gången kommer Peugeot med ett aktivt säkerhetssystem som kan varna och i förlängningen automatiskt slå till bromsarna, för att undvika eller mildra effekterna av en olycka." Om det nu är märkets första försök med ny teknik, tycker jag ändå att de ska ha en eloge för detta.

#62
2013-09-29 12:34

Nu var det inte jag som tog upp debatten om autobroms utan hultarn. En anledning till att vi ofta hamnar i säkerhetsdebatten är nog att det är ett viktigt köpargument. Det är egentligen bara bilens prisnivå som är viktigare för kunderna.

Sedan bör man förstås komma ihåg att jag gör relativa jämförelser. Vi har ju i trådarna tidigare fått veta av Peugeots egen "propagandaminister" att de franska biltillverkarna tål att jämföras med det bästa från både EU eller Japan. Som jag nu visat gäller detta inte säkerhetsteknik och ej heller kvalitet. Men det kan säkert finnas andra aspekter att ta hänsyn till.

Om man exempelvis sätter ribban några nivåer längre ned, d.v.s under VAG eller Volvo, så framstår PSA:s nya lösning som vettig. Samtidigt så finns det numera tillverkare även i dessa klasser som erbjuder en bra lösning, Mazda är en. Toyota har heller ingen broms i nuläget men jag är övertygad om att det snart kommer eftersom företaget varit bland de första med att producera tekniken. Kia och Hyundai däremot, PSA:s egentliga konkurrenter, har ingen bra lösning än (vad jag vet). Så jämför vi nya 308:an med dem så framstår den som säkerhetsmässigt vettig. Men då kan man fråga sig varför den är så dyr. Visst, den ger fin komfort och förhållandevis bra säkerhet. Men kvaliteten ligger ljusår från Hyundais. .

Så det finns en risk med den nya 308:an och det är att PSA helt enkelt snurrat bort sig i identitetsdjungeln. Man förmår inte att konkurrera med de bästa men sätter ett pris som förmedlar att man har en produkt som kan matcha. Så för PSA:s skull får man nog hoppas att konsumenterna inte upptäcker detta missförhållande, alternativt att den franska hemmamarknaden återhämtar sig snabbare.

MVH AL

#63
2013-09-29 12:59

Vi har nu fått reda på att det är en vetenskaplig sanning att en fransk bil med autobroms har mycket sämre säkerhet än icke-franska bilar utan autobroms. Det är även vetenskaplig sanning att franska bilar rostar mycket mer än bilar från andra länder, att alla franska bilar rasar ihop inom tre mil från försäljaren när kunden är på väg hem - alltså att franska bilar är självförstörande. Vi har även fått reda på att det är en vetenskaplig sanning att franska bilar är inte ens bilar, de är schabrak. De uppfyller inte den vetenskapliga definitionen på vad en bil är. Det finns alltså ett seriöst och noggrant vetenskapligt underlag för att förbjuda franska bilar, för mänsklighetens bästa.
:)

#64
2013-09-29 14:21

Det jag har förmedlat är att det ur säkerhets- och kvalitetssynpunkt finns bättre alternativ än PSA. Säkerhetsprestanda är högre hos Volvo, MB, BMW, Mazda, Toyota och VAG (kan ha glömt någon här). Samma sak med tillförlitligheten och produktionskvaliteten. Där finns det många bättre alternativ på marknaden.

Angående vetenskap så är potensmodellen en allmänt erkänd relation som visar på konsekvenserna på antalet döda/skadade i olika hastigheter ute i trafikmiljön. Att det stämmer är dessutom enkelt att visa, rörelseenergin är som bekant vad den är, oavsett antalet ord som Raphael använder i frågan. En autobroms med svagt ingrepp (som PSA:s) ger därför fler döda/skadade än en som bromsar kraftigare och som även klarar att kalibrerar för vår tredje största olycksgrupp (gående).

Huruvida det vore bättre att lägga ner PSA eller inte är svårare att svara på. Rent ekonomiskt är det så eftersom det finns bättre och billigare sätt att få fram liknande produkter på (i linje med allmän jämviktsteori). Att Raphael blir ledsen är dock en aspekt av det hela som förstås även skall värderas i den samhällsekonomiska kalkylen. Men i gengäld är det nog även många som inte tycker att det är vettigt att hålla en utkonkurrerad tillverkare under armarna längre. Parallellt med att denna grupp tvingas att göra avkall på annan konsumtion, motsvarande värdet av subventionerna, så är inte svaret helt enögt, trots Raphaels sorg.

MVH AL

#65
2013-09-29 14:26

https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2004/740-2004/740-2004.pdf

http://www.vti.se/en/publications/pdf/hastighetsforandringar-och-trafiksakerhetseffekter.pdf

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Statistik/Vag/Olycksstatistik/Olycksstatistik-vag/Nationell-statistik1/Arsvis-statistik/Historik-olyckstyp/

http://www.studerasmart.nu/kurshjalpen/fysik/fysik-1/energi/

#66
2013-09-29 17:51

Nu tycker ju inte jag att det är särskilt relevant att jämföra 308:ans förmodade krocksäkerhet med t.e.x en V70 utav flera skäl men det är förstås glädjande för "AL" att han hade rätt om att lösningen troligen skulle bli utav enklare snitt än de bästa på marknaden.
Om nu sedan detta är katastrofalt dåligt utav en bil i den här prisklassen får ju var och en fundera på själv.
Själv ser jag ingen lösning i att byta ut alla bilarna som rullar mot större utan snarare tvärtom.
Med en sådan lösning skulle man garanterat också fått ner dödsantalet på vägarna samtidigt som man vann ekonomiskt på det hela.
Troligtvis behöver bara en bråkdel utav alla de som köper en stor bil så mycket plats egentligen.

#67
2013-09-29 18:35

Jag har enbart gjort jämförelsen mellan de olika olyckspreventiva lösningarna Mistro - inte den fysiska krocksäkerheten (då blir skillnaderna mycket större eftersom V70 är marknadens säkraste bil). Men det går alltså utmärkt med en V40 istället om det är bättre.

Dessutom, även om PSA har en fejkbroms så bidrar den förstås till att sänka dödstalen. -15-20 km/h kommer göra skillnad även det, om än förstås inte i närheten av riktiga system. Så för mig är det beklämmande att PSA inte får fram bättre lösningar och jag kan bara se en anledning och det är deras dåliga lönsamhet.

Så de köpare som nu väljer en 308 gör ett farligare val än om de exempelvis väljer en Mazda, VAG eller Volvo istället. En skillnad som borde synas i prislappen - exempelvis genom att olyckskomponenten internaliseras via fordonsskatten. Slår vi ut det blir då merkostnaden för en Peugeot 308 2785 kr/år, mot Volvo 750 kr/år.

MVH AL

#68
2013-09-29 18:57

Skrev ett längre inlägg om detta, men det försvann ut i intet....

Summering; det är positivt att tekniken tar över då vi människor tenderar att begå misstag. Gäller såväl autobroms som annat.

Raphael påvisar att PSA tänker "Out-Of-The-Box" med sitt autobromssystem vilket skulle förklara bristen på funktion. Jag hävdar att Raphael tänker "In-The-Box" konstant. Han hyllar latinska fordon just p.g.a. att de är latinska. Detta är ett tänk som är just "In-The-Box".

#70
2013-09-29 20:56

Tänk vad skicklig han är den där hultarn. Han har nu skrivit ytterligare ett helt inlägg som handlar om mig istället för Peugeot 308. Det där med att leva som man lär är tydligen inte hultarns grej.

Och nej, PSA:s försäljning hjälper inte upp deras lönsamhet. De kostar nämligen mer att bygga bilarna än vad man får in via prislappen.

Man kan för övrigt konstatera att hultarn inte förmår opponera på det jag skriver ö.h.t så jag får väl se det som att jag har rätt och hultarn inser att autobromsen hos PSA är fejk och sämre än konkurrenternas.

MVH AL

#72
2013-09-29 23:08

Bra hultarn. Då är vi överens om att PSA har en undermålig lösning för autobroms, i alla fall i jämförelse med de bästa alternativen på marknaden.

Hur det sedan är på riktigt är inte så svårt att förstå. -20 km/h motsvarar c:a 0,4-0,5 g. Det är hälften av vad Volvos system klarar. Därtill finns det inga sensorer som klarar gående (tredje största olycksgruppen) eller vilt. En högre hastighet i kollisionsögonblicket ger en högre skadeföljd. Punkt slut.

F.ö: Angående hastighetssänkningen så är hultarns exempel med 30 km/h ganska nära den hastighet som vi når i Volvos system, enligt den hastighetsfördelning som råder i vägtrafiksystemet. Systemet bromsar som sagt 35 km/h, resten är siffror som hultarn själv kan beräkna.

Men som sagt: PSA har problem med ekonomin, det syns tydligt i och med denna fejkbroms.

Och sedan vet hultarn hur det går när han läser så slarvigt som han gör. Sist insåg han efter en hundra inlägg att han pådyvlat mig en uppfattning som jag aldrig uttryckt och bad sent omsider om ursäkt för detta fula tilltag. Upprepa nu inte detta misstag åter en gång utan håll dig till ämnet och vad som faktiskt skrivs tack..

MVH AL

#73
2013-09-29 23:17

Sågningar av franska bilar i detta forum, dessa hatkampanjer mot Frankrike och franska produkter, var vardagsmat i detta forum innan jag kom hit. Så kom inte och skyll på mig. Det enda jag gör är att jag delar med mig av mina erfarenheter, men eftersom mina erfarenheter är positiva - jag är en nöjd kund - så bryter jag mot normen i detta forum där det är förbjudet att tala om att man har en fransk bil som fungerar och som är bra. Och förbudet mot att uttrycka något positivt om franska produkter, det fanns tidigare i detta forum innan jag kom hit så det har inte med mig att göra. Det är bara nyttigt att jag finns i detta forum så att dessa kontinuerliga sågningar av allt franskt kan balanseras upp. Frankrike är ett vackert land som jag har besökt flera gånger, de har utsökt smak för musik, kultur, mat, litteratur, arkitektur och estetik. Men Frankrike är också ett annat land än Sverige, det finns en strävan efter att inte göra som alla andra bara för att göra som alla andra. Franska teknikers gör det som de gör för de anser att det är bäst, de har länge hittat egna lösningar, de förenar design med innovation, komfort med estetik. Och därför sticker de i ögonen på avundsjuka personer.

#75
2013-09-30 11:11

Här är designchefens egen beskrivning av både exteriören och interiören hos nya 308:an, för den som är intresserad av bilen och inte bara ute efter att såga en bil bara för att den är från "fel" land. :)

http://www.youtube.com/watch?v=Q3lBrsh80v8

#76
2013-09-30 13:52

AL's inlägg är tydligen viktigare än mina, i och med att mina tas bort, flera stycken, intressant!
Det är lätt att se att AL svarar på något jag skrivit.

Tydligen är det OK att fylla artiklarna med fördomar men inte med konsekventa kommentarer.

Inte konstigt att allt fler lämnar forumet.

#78
mcregor
2013-09-30 14:44

Raphael - du har nog skapat en hel del av problemen själv - inte minst genom att blocka många skribenter så kanske du t o m tror att vi lämnat detta "forum". Sen blir diskussionerna märkliga när du bara läser vissa kommentarer av den orsaken. Fast även detta inlägg var ju egentligen rätt onödigt eftersom även jag är blockad av Raphael... Fast han kanske inte är inloggad jämt utan trots allt vill "tjuvläsa" vad vi blockade debattörer skriver...:)

#79
2013-09-30 19:00

Raphael: Att den franska maten är formidabel är jag den första att skriva under på, likaså som att det finns en rad franska författare som är läsvärda (speciellt samhällskritiska sådana). Men detta betyder inte att franska bilar är bra för den sakens skull. Bilar är en teknisk produkt som byggs och utvecklas i en hård bransch. De franska biltillverkarna förser inte marknaden med något unikt, eller är världsledande på någon punkt som gör att de kan ta ut mer betalt av bilarna. Därför kommer i alla fall PSA få det verkligt tufft i framtiden, särskilt om man skall bli premium:-):-):-)

MVH AL

#80
2013-09-30 19:55

Ett företag kan väl ha bra produkter även om de inte är "världsledande" eller är allt skit som inte är lika bra som det bästa?
Vidare inbillar jag mig att en produkt kan vara världsledande på olika vis!?
T.e.x så ligger det PSA motorer i flera fabrikat utav en orsak och den främsta utav dessa är knappast att de är skräp.

Ville man bara ha en billig produkt utan krav på kvalite eller ville man ha en bra och pålitlig produkt till ett rimligt pris?
Skulle själv tro att ingen tillverkare placerar en medvetet dålig motor i sina bilar för att spara några kronor och i just det här fallet så har jag läst att PSA är världsledande på Dieselmotorer samt att flera tillverkare har köpt sig ur ansvaret att bygga egna och snåla motorer för att klara miljökraven.

#82
2013-10-01 13:48

Den svenska prislistan för nya 308:an finns publicerade på peugeot.se nu. Dock så bör man vara observant på att bilden de har på hemsidan fortfarande är för den gamla modellen, här har någon glömt bort att byta bild och det kan man ju tycka är något pinsamt. I prislistan finns dock den korrekta bilden.

308 med 125 hästars turbomotor börjar från 189 900 kr. Artikeln handlar om en provkörning av den dyraste lyxversionen med 125 hästars motorn.

Med 156 hästars turbomotor börjar priserna från 202 900 kr.
Priserna för den billigaste och minsta 82 hästars bensinmotorn har redan nämnts.

För mig är dieslarna mer intressanta och 1,6 e-HDI börjar från 179 900 kr.

#81
2013-10-01 13:50

Hultarn, kritiserar man AL eller att moderatorerna ser mellan fingrarna om hans beteende så raderas inläggen... Detta är helt uppenbart AL:s forum.

#83
2013-10-01 14:01

Den mörka interiören på bilderna har ifrågasatts i detta forum, det kan ju då vara trevligt antar jag att få informationen att som alternativ till det svarta så finns även en ljusgrå interiör - både i textil och i läder. Den ljusgrå interiören innebär ljusgrå klädsel, dörrsidor och mittkonsol - och gör interiören betydligt ljusare.

Jag konstaterar även att dieslarna är miljöbilar enligt de nya strängare reglerna, alltså både 92 hästars och 115 hästars versionen med manuell växellåda.

Noterar även att släpvagnsvikten ligger på 1300 kg med minsta dieseln och annars är 1400 kg med större dieseln och alla bensinmotorer utom den minsta 82 hästarn. Den lilla 82 hästarn är ingen dragbil då den bara får dra 700kg, se den som en strippad inropare. Den med släpvagn väljer med fördel någon av de andra motorerna.

#84
2013-10-01 20:52

Det jag kan bidra med är är väl att ifrågasätta att den skulle vara "fräck". 206'an var rätt fräck. Även 208. Men den här? Snarare mellanmjölk än fräck :P

#85
2013-10-20 12:29

MVH AL är ett troll och man bör undvika att läsa hans inlägg för han försöker inte ens skriva något intelligent. Provkörde nya 308 i 2 varianter och helt klart är det frågan om den här klassens bästa bil när det är frågan om komfort och körglädje i ett och samma paket! Interiören är också helt klart premium kvalitet (vad det betyder för en och annan skiter jag dock i ;) ). Rostskyddsgarantin ligger på 12 år och det har man inte glömt med den här PSA-byggda bilen heller, den kommer inte att rosta i praktiken.

#86
2013-11-25 09:32

Läst att man skall se upp med den s.k. BMW motorn. sitter den i denna modell?

#87
2013-12-11 17:43

Intressant att läsa dessa inlägg som specialister gör här på forumet.
Som jag ser det så har PSA koncernen mycket kunskap att tillgodogöra sig från forumets kunskaps sprängda tekniker och ekonomer med full insyn i både teknik och ekonomi inom koncernen. Varför inte åka dit och hjälpa till att rätta till allt som inte står rätt till, ni som vet!
För min del fortsätter jag köra Peugeot efter 37 goda år.
Jobba på pojkar
Peugeotaxel

#88
2014-04-01 16:23

Har just köpt en 308 - 125 Hk. Provkörde 308 och var överraskad över hur tyst och fint motorn gick. Min nya 308 har ett tjutande ljud som hänger ihop med motorns hastighet och som hörs mycket vid låg hastighet. De säger hos förhandlaren att det är normalt, och att det inte fanns på provbilen var därför att det var en diesel. Mycket irriterande. Någon som har en bra förklaring på detta?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.