Bild
Nästa artikel

Provkörning: Peugeot 2008 (2013)

Provkörning

Peugeots bidrag i lilla suv-klassen är en skapelse för alla världsdelar. Nya 2008 är större än sin tekniska förlaga 208 i det mesta men är fortfarande kompakt och lättkörd. En lyckad korsning.

I takt med ökande marknadsandelar för klassen ökar utbudet av kompakta suv-modeller baserade på småbilar. Senast ut är Peugeot 2008, ett hög- och långbygge på den fortfarande färska Peugeot 208. I storlek är 2008 nästan en kopia på Renaults motsvarighet Captur, provkörd i förra numret av ViB.

Bilen visades på årets Genèvesalong i mars, men projektstarten skedde 2010. I april 2012 kunde en så kallad konceptbil beses på Beijings bilsalong, inte så konstigt eftersom Kina är ett av de (åtminstone) tre länder bilen ska byggas i. De andra två är Frankrike, med två produktionsanläggningar (Socheaux och Mulhouse), samt Brasilien. Peugeot ser 2008 som sin världsbil, en gränsöverskridare både i faktisk och bildlig betydelse.

Även om de tuffa linjerna säger något annat är det ofta enbart framhjulsdrift som gäller för den här klassen, fyrhjulsdrivna Opel Mokka undantagen. Peugeot 2008 ska enbart säljas med framhjulsdrift, men i vissa versioner med ett ställbart antispinnsystem som standard för att ge ökad framkomlighet i lätt terräng eller på besvärliga underlag. Det kallas Grip Control och sköter sig antingen helt automatiskt eller ställs in manuellt med ett vred i lägena Snow, Off-road, Sand och ESP avstängt. Systemet är standard i den högsta utrustningsnivån Feline, extra i Allure. Det finns två enklare nivåer också, Access och Active.


Tekniskt sett är det nästan uteslutande Peugeot 208-komponenter under skalet men karossen är förlängd 20 centimeter till 415 cm. Det är samma längd som för gamla Folkabubblan, men sedan dess har det onekligen hänt ett och annat med paketeringen; 2008-karossen är rymlig och luftig och höjden 157 centimeter (tio upp från 208) gör det enkelt att kliva i och ur.

Markfrigången är hyfsad, 16 cm, medan axelavståndet är oförändrat. Tack vare den ökade höjden har 2008 en mer upprätt och rumsbesparande sittställning på alla platser. Det går utmärkt att åka två personer i baksätet så länge dessa inte är alltför långa. Sikten runt om är omodernt bra och bidrar till att 2008 är så enkel att ratta och placera.

Bagageutrymmet har vuxit rejält på kuppen och kan hålla 360 dm3 med baksätets delbara ryggstöd uppfällda, eller nästan 1 200 dm3 med dem nedfällda. Lasttröskeln är låg och golvet blir plant när ryggstöden fälls.

Inredningen känns i många stycken igen från Peugeot 208, med en närmast identisk förarplats. Även i 2008 finns alltså den högbyggda instrumentgruppen och en liten ratt som placerats ganska långt ned så att man ser visartavlorna över den och inte genom rattkransen. I kombination med en skön förarstol passade det hela mig helt perfekt och gav de redan hanterliga och säkra köregenskaperna ytterligare en dimension.

Inredningsmaterialen är ganska påkostade. I en av bilarna fäste jag mig vid innertaket i ett udda, alcantaraliknande material som dessutom försetts med ”ljusräfflor” av LED-typ, som om något lejon rivit upp dem med klorna. På sina ställen i inredet och i synnerhet på utsidan är kromblafforna väl många för åtminstone min smak.

Provkörningen inleddes med 2008 1,6 VTi, försedd med en 120-hästars bensinmotor och femväxlad låda. Den är knappast det bästa valet. Motorn går visserligen mjukt i jämn fart men får arbeta plågat om man vill raska på en smula eller för den delen orka uppför alla backarna i Alsace där provturen skedde. På motorvägen famlade jag åtskilliga gånger efter en femte växel, nu är utväxlingen så låg (cirka 34 km/tim vid 1 000 varv på femman) att färden blir surrig.

Annars bemästrade 2008 de kurviga vägarna med ackuratess. Liten krängning, exakt styrning, spänstig allmänkänsla och rent kul att köra – det kan man inte säga om alla konkurrenter.

Byte till 1,6 e-HDi med 115 hk och sexväxlad låda piggnade på körintrycken väsentligt. Spekulanten borde absolut jämföra både diesel (som ju är ogynnsammare från pris- och skatte-synpunkt) och bensin före köp – jag vet vad jag skulle välja.
Om några månader kommer nya, trecylindriga 1,2-liters turbobensinare på 110 eller 130 hk. Då blir de starka alternativ i en modell som redan nu är väldigt konkurrenskraftig.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 2008?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 2008 1,6 VTI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
PEUGEOT 2008 1,6 VTi

PRIS, FRÅN KR: 149 900.
MÅTT, CM: L 416/B 174/H 157.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 270.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensin, fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Volym 1 598 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 4 250 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 196 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,5 s.
FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 135 g/km.
KONKURRENTER: Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur, Skoda Yeti.

VAD NYTT? Större och mer praktisk kaross på Peugeot 208.
FÖR VEM? Den som vill ha en mer användbar småbil.

PLUS: Smidigt format och goda utrymmen, tilltalande köregenskaper.
MINUS: Bensinmotorerna inte på topp.

Kommentarer

#1
2013-06-24 13:34

Provaren rekommenderar diesel. Flera olika faktorer medverkar till att få dieslar kommer att säljas i Sverige framöver. I denna storleksklass och mindre. Renault har vist nog struntat att ta in diesel till sin Captura.

#2
2013-06-24 13:47

Grillen måste väl vara det mest anonyma som kommit på senare år.
Nu saknar jag förstås inte de tidigare jättegapen men lite roligare kunde den blivit.
Men det är ju en bagatell i det hela, den här bilen har säkert förutsättningar att sälja bra.
Hoppas att den kommer med ordentlig automatlåda.

#3
2013-06-24 14:21

Saabnisse har två käpphästar här i livet. Mörka inredningar och automatlåda. Dessa tar han till på vad artikeln än må behandla.

Man undrar varför tjata sina egna preferenser på alla artiklar?

#4
2013-06-24 15:35

skall man prata om preferenser så får det väl allt bli sina egna? Det blir lite svårt att prata om andras preferenser.

#5
2013-06-24 16:29

Varför skulle det vara svårt att "prata om" andras preferenser?

Varför skriva om man inte har något att komma med?

#6
2013-06-24 22:29

Där tycker jag du har helt rätt Sigge!

#7
2013-06-25 11:54

Ja, varför inte göra självmål? Det är ju det enklaste.
.

#8
2013-06-25 14:39

Om vi nu bortser från Sigges åsikter och diskuterar bilen kommer jag aldrig att acceptera en bil av något märke eller modell som inte kan erbjuda en automatlåda.
Det är en grundläggande säkerhetsdetalj eftersom många bilförare inte klarar att växla manuellt och samtidigt utföra de övriga åtgärder som en säker körning kräver.
Det handlar alltså inte enbart om bekvämlighet.
När det sedan gäller inredningen tycker jag att 2008 ser riktigt trevlig ut, den är ju inte ljus, men heller inte svart och den har ju en del detaljer som piggar upp.

#9
2013-06-25 15:03

Inredningen finns i svart och grått eller i brunt. I högre utrustningsnivåer så är frampanelen i inredningen klädd i exklusiva material. Jag gillar diesel och väljer det framför bensin. Lilla 90-hästars dieseln har mer bottendrag än 120 hästars bensinaren och blir mittt val, eller 115 hästars dieseln som är samma som jag har i min Picasso.

Till 90-hästars dieseln finns en låda som växlar själv, det är möjligt att det erbjuds till fler motorer längre fram. Med diesel och automat landar Co2 på 98 g per mil och förbrukningen ligger på under 0,40 vid blandad körning. Det är rätt bra för en högbyggd mini-SUV...

Jag gillar designen, bilen ser "funky" ut jämfört med Captur som jag tycker är för mjuk och rundad. Blicken fastnar inte på Captur utan halkar omkring på den hala ytan. Denna Peugeot har ett skarpare, tydligare utseende och sticker ut mer. Captur ståtar med fler val av färger på taket, men det är inget väsentligt för mig. :)

#10
2013-06-25 16:15

Nån annan tycks också gilla 2008? http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/media/press-releases/successful-sales-of-the-peugeot-2008-lead-mulhouse-plant-to-increase-production
"Successful launch of the Peugeot 2008 urban crossover, with more than 26,000 orders booked in Europe
Further increase in the model's production at the Mulhouse plant
200 jobs to be created at the facility"

#11
2013-06-25 16:18

Egentligen ganska lönlös information Peugo. Vi har u inga kunskaper om vilka märken som dessa köpare köpte innan.

MVH AL

#12
2013-06-25 18:49

Gött Saabnisse då vet vi vad du tycker. Nu behöver du kanske inte skriva det på fler artiklar?

#13
2013-06-25 22:41

En sak ska du ha väldigt klar för dig Sigge lille, jag skriver vad jag vill oavsett om det passar dig eller inte.

#14
2013-06-26 15:53

SiggeNn, vi skriver inlägg här om vd vi tycker om bilar och utrustning till dessa, det är därför artiklarna och forumet finns. Stör inläggen dig så håll dig borta då.

Du skriver även i ditt inlägg 2013-06-24 16:29
"Varför skulle det vara svårt att "prata om" andras preferenser? "

Hur fasen skall jag kunna prata om dina preferenser som jag inte vet ett dugg om? Nä du är bara här för att trolla och det kan vi vara utan.

#15
2013-06-26 18:29

Hackenbush har du inget att skriva skriv inte.
Så man kan inte kommentera andras "preferenser" även om de angivits de i tidigare inlägg? Lägg ned!

Saabnisses inlägg är bara barnsligt med påhopp typ "Sigge lille", "ska ha väldigt klar för dig"...härligt när argumenten tryter. Ta till dig i stället för att sitta och sura.

Sluta trolla!

#16
2013-06-27 09:25

Sigge vi har alltid något att skriva om artiklarna vare sig vi är för eller emot det som diskuteras och det tänker vi fortsätta med oavsett vad du tycker.

Återgå till artikeln nu Sigge,

#17
2013-06-27 09:49

Sigge, frågan gällde "Vad tycker du om Peugeot 2008?".
Har du något tyckande som gäller detta eller är det enbart andras åsikter du vill kommentera?

#18
2013-06-27 20:26

Reuters har idag rapporterat att PSA har slut på pengar innan året är slut. Länk här; http://www.reuters.com/article/2013/06/27/us-gm-peugeot-idUSBRE95Q0M220130627

Nu säger man (Reuters) att familjen Peugeot överväger att sälja ut en större del av PSA till GM och låta GM ta över ledningen av företaget. Opel + PSA = Sant?

Tolka det som ni vill, men ni vet min ståndpunkt.

#19
2013-06-27 20:33

Men allt såg ju så ljust ut enligt frankofilerna!

#20
2013-06-27 21:19

Låter inte bra, en sammanslagning med GM som har låga 66% beläggning i sina tyska fabriker. Då går Peugeot och Citroen samma öde till mötes som Saab.

#21
2013-06-27 21:23

Nej hultarn, en sammanslagning med Opel är väl nära worst case scenario.... GM är väl ingen önskeägare för någon europeisk biltillverkare (inte ens Opel lär väl protestera mot det påståendet).

#22
2013-06-27 22:00

Det här är en bil jag gillar!
Captur må vara roligare men den här vinner nog i längden. Men bägge bör förstås provas och jämföras.
Precis som saabnisse så gillar jag dock inte grillen. De feta kromkanterna stör mig mest. Botox?

SiggeNn, det finns ofta anledning att anmärka på ergonomiska dumheter, men även annat. Upplever man att något saknas, så må man påpeka det.
Upprepar biltillverkare samma missar (subjektiva eller inte) så är det väl rimligt att man då åter påpekar det.
Som också påpekats, så har vi ofta olika preferenser och naturligtvis kan varken du eller jag skriva utifrån någon annans preferens. Du kan rimligen inte heller kommentera andras preferenser, men väl det de skriver.

"Hackenbush har du inget att skriva skriv inte." Den meningen är egentligen oförståelig.
"Hackenbush, har du inget att skriva, skriv inte." Tänk vad kommatecken kan göra!
Själv skulle jag gett det lite mer eftertryck genom att skriva: "Hackenbush, har du inget att skriva - skriv inte."
Med detta vill jag bara visa att det faktiskt är av betydelse hur vi skriver.

Jag hoppas vid gud att vi får ha våra franska biltillverkare kvar!

#23
2013-06-27 22:16

Måste vara tillåtet att kommentera kommentarer även om man finner artikelobjektet ointressant.
Till Roy vill jag gärna säja det vore bättre att anmärka på de, eller den som ofta, alltför ofta använder, ett kanske nog så korrekt men fackligt obegripligt språk för oss lekmän inom statistik och så'nt (för att ta ett exempel)
Varför använda främmandeord när vi ju redan har en nationell adekvat vokabulär?

#25
2013-06-27 23:18

Att jag gillar 2008 är ingen hemlighet, och det gör även Honest John. Bl a så hyllar han Grip control.

#24
2013-06-27 23:25

Audi gör sig som vanligt till talesperson för rykten och spekulationer. Han skriver så här: "Reuters har idag rapporterat att PSA har slut på pengar innan året är slut." Om man nu tillämpar källkritik och går igenom det hela noga, vilket man bör göra särskilt på internet som innebär ett myller av påståenden, så kommer vi att lägga märke till att Reuters inte alls har rapporterat att PSA har slut på pengar. Reuters hänvisar till en anonym källa som spekulerar i att PSA kommer att få slut på pengar, och det är ju något helt annat. Nu är detta inte första gången som Reuter spekulerar och sprider rykten, de har gjort det förr.

Audi har tidigare i detta forum påstått att PSA-gruppen skulle göra en nyemission, sedan påstod han att PSA-gruppen skulle sälja ut ett reservdelsföretag och nu påstår han att PSA har slut på pengar. Inget av dessa påståenden baserar sig på fakta, utan Audi sprider vidare rykten. Vi kan ju själva idag se hur det gick med Audis påståenden om PSA-gruppens nyemssion och utförsäljningen av ett av PSA-gruppens bolag, blev de till verklighet? Nej, just det. Jag tror vi alla enkelt kan bedöma värdet och sanningshalten i Audis påståenden. Dessutom är detta rykte inget nytt, utan bara en omformulering av ett tidigare rykte från förra året om maktfördelningen mellan PSA och GM i deras samarbete.

Nu har givetvis Audi all rätt att tro att rykten är samma sak som fakta, det är ett val han gör och det ska vi självfallet respektera, men för oss som kan skilja på rykten och fakta så är bilden annorlunda.

Jag står kvar vid min åsikt om att framtiden för PSA ser ljus ut. Försäljningen ökar, inte bara i Kina utan faktiskt så går denna 2008 bättre än väntat vilket innebär att PSA-gruppen inte behöver sparka lika många som man hade tänkt. Fabriken i Mulhouse ökar antalet anställda. Fler ljuspunkter är att försäljningen av C4:an har ökat sista tiden och att 301 och C-Elysée går väldigt bra så att PSA-gruppen bygger ut kapaciteten och ökar arbetstakten i de spanska fabrikerna. Detta är knappast tecken på ett döende företag. Men så utgår min bedömning från fakta och inte från rykten från anonyma källor.

När det är färdigt med nedläggningen av en av fabrikerna i Frankrike så har PSA-gruppen stoppat sin blödning och därmed anpassat kostymen till den europeiska nivån av bilförsäljningen och då går de med vinst. Faktum är att PSA-gruppen kan gå med vinst med lägre försäljning än vad de har idag, de har redan budgeterat för det. Men det förutsätter en genomförd nedläggning av en av fabrikerna i Frankrike och denna process pågår och är i full gång. För marknaderna utanför Europa så ökar de kapaciteten i fabrikerna i Kina och i Latinamerika, bland annat så har en ny fabrik i Kina börjat bygga DS5.

Sedan så har PSA-gruppen i företaget Citroën beslutat att satsa på en ny strategi i motorsport där Sebastian L lämnar gruset för ett mer stabilt underlag. Detta i en tid då många företag lägger ner sina motorsportsatsningar för de har inte råd, så satsar PSA vidare.

Samarbetet med GM är tekniskt och handlar om utveckling av plattformar och annan teknik tillsammans samt gemensam tillverkning. Sedan tidigare är det klart att nästa Opel Zafira baserar sig på nya generationen C4 Picasso II och EMP2 bottenplattan och den kommer att tillverkas i en av PSA:s fabriker, exakt vilken är inte klart än - om det blir Frankrike eller i Spanien där C4 Picasso tillverkas det får framtiden visa. Opel lägger ner en fabrik, och eftersom kommande PSA och Opel-produkter kommer att dela mycket teknik med varandra så är det logiskt och mest ekonomiskt att de också tillverkas i samma fabriker.

#26
2013-06-28 01:30

Jes, jag har faktiskt någon gång anmärkt på AL:s uttryckssätt, för precis som du skriver så använder han emellanåt ord och uttryck kända endast av ett fåtal initierade. Jag förstår också att han gör detta för att markera hur mycket mer insatt han är än motparten (vilket oftast men inte alltid stämmer).
Det där är en metod som jag i 25-årsåldern själv ibland använde mig av - inte för att framhäva mig själv, utan för att få slut på pinsamt låga diskussioner (ofta i något fikarum), en nivå långt under ämnet som diskuterades. Jag kan tycka att det är direkt obehagligt att höra människor uttrycka åsikter om något som de alldeles uppenbarligen inte har en aning om. Genom att då använda mig av några fackuttryck kunde jag få slut på pladdret genom att de trodde att jag kunde så mycket mer - vilket långt ifrån alltid var fallet.
Just här och nu skriver jag väl på någon mellannivå, men vill jag verkligen reda ut något och göra mig allmänt förstådd, så väljer jag så vardagliga formuleringar som möjligt. (Jag har ju trots allt arbetat pedagogiskt med omtyckta resultat.)
Nu är ju detta "endast" en läsarspalt, så för det mesta anstränger jag mig alltså inte överdrivet mycket.

Jag kan tillägga, apropå det Raphael skriver, att läser jag något överraskande eller förbryllande, så undersöker jag förhållandena innan jag kommenterar dem.
Här verkar det som att Raphael är mer påläst än Audi A5 SB.

#27
2013-06-28 09:54

Som jag skrev; "Tolka det som ni vill....."

F.ö. är väl Reuters inte kända för att sprida rykten utan att ha bra på fötterna. Att situationen för PSA är minst sagt brydsam, torde väl de flesta kunna inse, även om vissa andra hoppas annat. Det här är ju inte första "rapporten" om bryderierna...

#28
2013-06-28 13:09

Situationen är bekymmersam för de flesta europeiska bilföretag just nu. Ford och Opel stänger fabriker, inte bara PSA-gruppen. De tidigare ryktena om PSA har visat sig vara osanna, varför skulle vi lita på ännu ett när det finns så mycket faktorer som visar på något annat? Och här är det ju inte ens frågan om ett nytt rykte utan bara en omskrivning av ett gammalt rykte som har hängt med ända sedan GM och PSA började sitt samarbete. GM och PSA har redan ett företag ihop, nämligen det företag som sköter in inköpen till Opel och PSA, det är samägt av GM och PSA.

Här är en officiell deklaration om alliansen, från februari 2012.
http://media.gm.com/media/us/en/gm/news.detail.html/content/Pages/news/emergency_news/0229_psa.html

Här har vi officiell information om ett djupgående av alliansen där GM och PSA även informerar om ett samarbete gällande tillverkning och produktion.
http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324081704578231774190498216.html

Här är en artikel med ryktet om ett samgående mellan GM och PSA-gruppen, denna är från hösten 2012. Finns många andra artiklar på nätet om detta rykte.
http://www.egmcartech.com/2012/10/16/report-general-motors-and-psa-peugeot-citroen-considering-merger/

Det är givetvis underhållande att nu sprids rykten om att GM köper PSA, men i början av året spreds rykten om att det är PSA som köper Opel - ett rykte som givetvis dementerades av företagen.
http://www.just-auto.com/news/gm-europe-insists-psa-peugeot-citroen-alliance-cast-in-stone-as-merger-rumours-fly_id130510.aspx

Så denna ryktesspridning och spekulation har pågått rätt länge, det är inget nytt. Och ryktena och spekulationerna har ändrats i detaljerna och omformulerats något under resans gång, ända sedan GM och PSA talade om att de skulle samarbeta. Journalister trivs tydligen med att skriva artiklar baserade på "anonyma källor".

Jag tror att Audi är den anonyma källan som ringer runt till journalister och sprider sin önskedröm om att PSA-gruppen kommer att läggas ner. :) :) :)

#29
2013-06-28 13:09

Jag är inte ensam om min bedömning av Reuters nyhet och dess seriositet. Teknikens Värld och AMS bägge hemsidor har i artiklar tagit upp frågan. Vi får ser hur länge det dröjer innan ViB kommer med en liknande artikel.

http://www.teknikensvarld.se/2013/06/28/41330/gm-pa-vag-att-ta-kontrollen-over-psa-peugeot-citroen/

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130627/psa-narmar-sig-kritisk-punkt-gm-kan-ta-over

#30
2013-06-28 13:29

Audi, det är inte främmande för journalister att publicera rykten och spekulationer. Det är inte ens främmande för Teknikens Värld eller Automotor & Sport, det innebär inte att ryktena och spekulationerna blir mer seriösa för det. Det är fortfarande inget mer än rykten och spekulationer, inte fakta. Det förekommer rätt ofta rykten och spekulationer i svensk motorpress, inget märkligt med det. Det märkliga är när människor tar dem som fakta och sanning och diskuterar dem som om de verkligen gäller istället för att se dem för vad de är - rykten och spekulationer. Och som jag har visat så är dessa rykten och spekulationer om GM och PSA-gruppen inte något nytt utan har pågått ända sedan de inledde sitt samarbete, och även Teknikens Värld har tidigare skrivit om flera rykten om detta.

Det tyder på sommartorka hos motorbranschens journalister att de skriver om rykten och spekulationer som har pågått i ett års tid... Rykten och spekulationer blir inte mer sanna bara för att de återges i flera publikationer.

Och gällande att ett rykte skulle ha substans för att det publiceras i Teknikens Värld - haha säger jag bara. För några månader sedan publicerade de ett rykte om att Audi skulle köpa Alfa Romeo, Magneti Marelli och även fabriken Pomigliano där Fiat Panda tillverkas (det är från början en Alfa-fabrik). Det lät väldigt seriöst och det var slutförhandlingar som pågick och Sergio och Audi-chefen hade djupa samtal. Bara underteckningen som skulle komma inom närmaste dagarna... Företagen förnekade det hela givetvis, men ingen trodde på företagen utan nu skulle det ske - Audi köper Alfa, M M och en italiensk fabrik. Detta enligt "anonyma källor" som stod företagsledarna nära, de hade - enligt uppgift - insyn i förhandlingarna.

Och inget hände, absolut ingenting blev det av det.
Inget nytt rykte, Volkswagen-gruppen har påståtts vilja köpa Alfa i flera år och Sergio har alltid sagt nej. Alfa är inte till salu.

Vi kan ju ha det i åtanke när vi bedömer ryktena som Teknikens Värld publicerar...

När man bedömer rykten och spekulationer är det viktigt, menar jag, att se hela bilden. Jag har presenterat flera faktorer som tillsammans visar att de rykten och spekulationer du hänvisar till, inte är särskilt trovärdiga. Dessa faktorer bortser du från fullständigt, du saknar tydligen förmåga här att se dessa ljuspunkter i PSA:s utveckling som jag har tagit upp. Ja, du ser ju det du vill se givetvis och bortser från det som visar något annat...

#31
2013-06-28 13:37

Men rykten och spekulationer om PSA och GM:s samarbete känns inte så relaterat till provkörningsrapporten om 2008, särskilt inte när dessa rykten och spekulationer har pågått i mer än ett års tid.

En viktig kommentar kan man göra som är relaterad till 2008:an, och det är att produktionen redan överstiger budget och att man anställer 100 extra personer till tillverkningen i Mulhouse för att kunna möta den höga efterfrågan.

Peugeot 2008 har en yttre stil som jag tycker om, och tillsammans med en Tabbert T@B 320 off-road i silver eller vitt (med 2008:an i de färgerna också givetvis) så blir det ett enormt estetiskt och passande campingekipage för människor med sinne för äventyr. En kombination jag absolut inte skulle tacka nej till. :)

#32
2013-06-28 15:29

Jag förstår att ryktena är jobbiga för frankofiler, men man måste iallafall få diskutera dem! Det är nog bara att gilla läget!

#33
2013-06-28 16:07

Trasten, nej rykten och spekulationer tycker jag inte är ett dugg jobbigt - men de riskerar att flytta bort fokuset från artikeln som handlar om 2008 och detta är ju ändå en kommentarstråd till en artikel som handlar om provkörning av 2008:an. Detta är inte en tråd till en artikel som spekulerar i PSA och GM:s samarbete. Det kan ju vara lämpligt att i tråden till artikeln diskutera det ämne som artikeln handlar om...

#34
2013-06-28 17:13

Ändå är det du som har mest spaltmeter om just dessa rykten!

#35
2013-06-28 17:29

Trasten, det var inte jag som började diskussionen om PSA:s ekonomiska tillstånd och utvecklingen av samarbetet med GM. Jag bemötte ryktena sakligt, informativt och visade upp min analys utifrån faktainformation. En bild där jag även har påmint om den lyckade lanseringen av 2008:an som gör att Peugeot ökar antalet anställda i Mulhouse (en information som dykt upp av och till i 2008 diskussionerna, men det är värt att nämnas för det är fakta), så det finns ett 2008-perspektiv i min diskussion. Detta innebär att jag besvarade ryktena på ett sådant sätt att jag försökte vrida in diskussionen på 2008 som denna tråd ska handla om eftersom den tillhör en artikel om 2008. Smärre utvikningar tror jag är okej, men huvudfokuset på diskussionen i tråden bör ändå ligga på 2008. Och jag har skrivit en hel del om 2008 i tråden.

Och nu har vi en metadiskussion om diskussionen istället för att diskutera 2008... Nu tycker jag att 2008 är en intressant bil som absolut förtjänar en saklig och seriös diskussion. Den här veckan är det säljpremiär för bilen i Sverige, ja startdatumet var igår. Jag har inte hunnit iväg än för min egen provkörning, för det är några mil till närmaste Peugeot-säljare, men i helgen ska jag försöka ge mig iväg.

#37
2013-06-28 19:27

Eftersom Raphael säger att allt är bra hos PSA och att man nyanställer så är väl den artikeln också nys!

#38
2013-06-28 20:01

Trasten, nej jag säger inte allt är bra hos PSA. Var exakt menar du att jag skulle ha påstått det? Det verkar inte som att du har läst mina inlägg ordentligt. Jag har flera gånger talat om att 2012 var ett dåligt år och att PSA gör förlust och strukturerar om verksamheten där de bl a lägger ner en av de franska fabrikerna för att trimma sin produktion. Jag är alltså betydligt mer balanserad i min diskussion då jag både ser att PSA gör förlust och jag ser ljuspunkterna, till skillnad från de som förnekar det som pekar på ljuset i tunneln. Jag personligen tycker det är viktigt med balanserade och sakliga diskussioner och det är vad jag för här.

Och detta har fortfarande inget specifikt att göra med 2008 som är det som artikeln handlar om. Vad har du att säga om 2008:an Trasten?

#39
2013-06-28 20:10

Själv måste jag provköra en 115 HDi version av 2008 för den är med betydligt hårdare chassi (tro inte att den är stenhård el.dyl. ändå).

#40
2013-06-28 20:19

Tack Peugo för den länken!

Fransmännen har betydligt mer stake än oss svenskar för att låta en så stor bilkoncern falla helt i GM:s eller för den delen kinesernas solkiga händer.

Mest troligt kommer staten på ett eller annat sätt att gå in och ge PSA förutsättningar att överleva den här krisen. Detta rykte om ett övertagande kan mycket väl vara ett sätt att öka pressen på den franska regeringen.

Hur som helst är ju läget tufft och ytterligare neddragningar lär det bli oavsett men att GM tar över helt tror jag är ett väldigt långsökt scenario.

#41
2013-06-28 21:23

2008 och Captur må vara hur coola som helst men jag förstår inte riktigt den här biltypens popularitet.
Visst,..de ser häftiga ut och man sitter lite högre upp men som bil är de inte särskilt praktiska.
Men det är sådana fordon som är på frammarsch medan rymliga kombibilar håller på att dö.
Synd tycker jag . . . ( alltså att bilarna blir allt mindre praktiska )

#42
2013-06-28 21:37

Raphael :"Jag står kvar vid min åsikt om att framtiden för PSA ser ljus ut. Försäljningen ökar, inte bara i Kina utan faktiskt så går denna 2008 bättre än väntat vilket innebär att PSA-gruppen inte behöver sparka lika många som man hade tänkt. Fabriken i Mulhouse ökar antalet anställda. Fler ljuspunkter är att försäljningen av C4:an har ökat sista tiden och att 301 och C-Elysée går väldigt bra så att PSA-gruppen bygger ut kapaciteten och ökar arbetstakten i de spanska fabrikerna. Detta är knappast tecken på ett döende företag."

Jag fattade det som att du tyckte att det gick ganska bra för PSG, men jag kanske har fel. Förövrigt tycker jag att Peugeot 2008 verkar vara en bra bil, skulle kunna tänka mig att köpa en!

#43
2013-06-29 00:12

Mistro, du bör kanske titta på längdmåttet på bilarna. Detta är t ex en småbil men rymlig ändå.
Att sitta mer upprätt gör att man tar mindre plats på längden och är ofta en fördel under långkörningar. Du kan lättare variera sittställningen. Att ha ett lättare insteg och på plats en bättre överblick ser jag inte som nackdelar.
Inte ens vägegenskaperna har ju blivit lidande i någon högre grad.

Köper du en lika lång SUV som en normal kombi så rymmer den också minst lika mycket.

#45
2013-06-29 11:01

Roy, jag tillhör dem som gillar bilar med mesta möjliga utrymmen på minsta möjliga storlek. Därför har jag en Picasso, för den rymmer så mycket mer än andra fordon på samma längd.

Nu är dock 2008:an ingen högbyggd minibuss, utan det är en förlängd 2008 med högre markfrigång och en högre taklinje för baksätespassagerarna. I praktiken är detta ersättaren till 207 SW som var kombiversionen av den vanliga 207:an. Jag kan mycket väl tänka mig en 2008. :)

#44
2013-06-29 11:02

Trasten, jag tycker att framtiden för PSA ser ljus ut vilket jag också har uttryckt tydligt och klart. Nu skriver du "Jag fattade det som att du tyckte att det gick ganska bra för PSG" vilket då är något helt annat än "Eftersom Raphael säger att allt är bra hos PSA". Jag tycker det är en tydlig skillnad mellan "allt är bra" och "ganska bra", det är inte samma sak. Men jag har varken uttryckt att allt är bra eller att det är ganska bra, det är helt och hållet dina egna ord. Jag har uttryckt att framtiden ser ljus ut och jag har även uttryckt att 2012 blev ett förlustår och att PSA-gruppens blödningar stoppas när Citroëns klassiska fabrik i Aulnay läggs ner. (den produktion som finns i Aulnay flyttas till fabriken i Poissy, dessutom har PSA fortfarande kvar anläggningar i Mulhouse och Socheaux, förutom sina anläggningar i Spanien och Slovenien).

Jag är kritisk till de som insinuerar att PSA kommer gå i konkurs vilken dag som helst, för de bortser från flera viktiga fakta om situationen som råder - fakta som jag tagit upp flera gånger tidigare. Jag håller inte med om bilden av att PSA är ett döende företag, vilket inte är samma sak som att påstå att "allt är bra". PSA har definitivt utmaningar, jag har också nämnt dem. Däremot har jag förmågan att se också det som faktiskt är bra, jag tycker det är viktigt att även lyfta fram det vilket jag också har gjort. Detta för att få en saklig och balanserad diskussion.

Låt oss nu lämna den diskussionen och återgå till 2008 specifikt.

#46
2013-06-29 11:21

I Captur-diskussionen nämndes svårigheten med mindre bilar och husvagnar. Jag som kör hästtransport och campar med tält om det behövs, har inte funderat på husvagn. Men jag blev nyfiken och kollade upp husvagnar som var lätta och ändå verkar bra.

2008 har en dragvikt på 1150 - 1300 beroende på motor.

Vagnar som fungerar är bl a T@B 320, med totalvikt (tjänstevikt + maxlast) på 600 - 1 000 kg beroende på utförande. Kan dras av en 2008 med god marginal! Den har ingen inbyggd dusch, men det kan man nog leva med. Parkera på camping med duschar eller vid strandkanten och ta ett dopp i sjön. Eller använd wunderbaum! :)
Finns även T@B 400, som är något större, lyxigare och därmed lite tyngre.
http://www.bergholm.com/husvagnar/t@b

Eller Hymer Eriba-Touring som har flera modeller med totalvikt på 900 - 1200 kg eller mer. Triton 418 är en 4-bäddsvagn som ligger på 1000 eller 1200 kg totalvikt beroende på utförande.
http://www.bergholm.com/husvagnar/hymer/touring

Eller Hymer Feeling 230, inte lika designad utan ser mer vanlig ut. Totalvikt 900 - 1 000 kg.
http://www.bergholm.com/husvagnar/hymer/feeling/230

Eller Wingamm Rookie som ser funky ut, vinterbonad och kan också dras av en 2008.
http://www.wingamm.se/husvagnar.asp

Adria Action verkar vara den som är mest såld, eller har mest missnöjda ägare då det finns många av dem på Blocket. :) Kan också dras av 2008:an.
http://www.adria-mobil.com/se-se/2013/husvagnar/action/

Finns många fler, även äldre. En klassiker från 60-talet är Sprint 400. :)

Här har vi en Polar som kan dras av 2008 med starkaste dieseln:
http://www.husvagn.nu/index.php?page=sidor/ilager_ny.php

Eller denna Kabe med totalvikt på 1180, strax över gränsen för de svagare motorerna i 2008 men klaras av starka dieseln. Kan även dras av Captur med 120 hästars bensin och automat (dragvikt 1200).
http://www.husvagn.nu/index.php?page=sidor/ilager_ny.php

Med flera med flera...

Jag för min del är nog mest förtjust i T@B, den ihop med 2008 är perfekt. Och då 320 Off-road för att matcha den höjda markfrigången och tuffheten hos 2008. :)

#47
2013-06-29 12:06

Får nog omformulera mig lite då mitt senaste inlägg kanske lät kritisk till biltypen men jag är absolut inte negativ till mer praktiska bilar och för många så är ju en högre bil faktiskt också mer praktisk.
Det jag menar är att stil går före funktion och det innebär oftast att man måste kompromissa med rymligheten.
För något år sedan ansåg många att det var tramsigt med bilar som såg ut att vara 4- hjulsdrivna men som inte var det,..idag har snart alla fabrikat en sådan modell.
Menade också att bilar som 2008 kommer starkt nu medan rymliga kombibilar försvinner.
Tanken var alltså inte att jämföra en småbil med en större.

Nu är ju inte 2008 eller Captur några dyra bilar och om mitt val stod mellan 208/Clio eller dess respektive högre syskon så skulle jag helt klart ha valt det senare alternativet.
Som familjebil behöver dock jag en bil som inte har för hög lasthöjd,..den måste helt sakna lasttröskel och inte ha för kraftigt lutande bakruta samtidigt som takhöjden är god. ( med andra ord en vettig kombi )
Menar att dessa egenskaper även går att bygga in i mindre bilar som trots allt är längre än 4 meter. ( med risk för att de liknar kangoo mfl men min tanke är att det går utan att äventyra komfort,säkerhet,utrustning m.m ) :)

#48
2013-06-29 16:54

SUV:ar står ju ofta högt på hjulen, så det kan ju helt klart påverka ilastningshöjden negativt. Där är ju en MPV bättre.

Raphael, ditt urval av udda husvagnar fick mig att börja fundera om det kanske ändå inte är så tokigt. Ett roligt och trevligt inslag från dig! Somliga var klart coola eller gulliga så att man kunde ha dem bara av det skälet.
Allt behöver ju inte vara så pretentiöst med mikrougn, köksfläkt, golvvärme, kyl och frys.

Vi Bilägare har ju sen en tid åter visat olika mått.
Under AutoGraph-tiden var det benmåttet i baksätet som var underligt mätt, viket missgynnade högre sittpositioner.
Nu är det märkligheten att man tydligen mäter sitthöjden från marken! Den må vara intressant just när man bordar bilen men knappast under färden.

#49
2013-06-30 11:49

Ja Tabberts små vagnar är riktigt coola och en släkting till oss funderade på en sådan då de hade en C3.
Tillsammans blir de en rolig illusion utav två "vägbulor"...känns samtidigt lite tidlöst och trots att ekipaget vore helt nytt så tror jag att känslan utav "enkelhet" vore total.

Tror att många även uppskattar höjden i suvar ( och "wannabes" ) för att man får en bättre uppsikt över trafiken utöver ett högre insteg.

#50
mcregor
2013-06-30 13:57

Beträffande lätta husvagnar så finns det mängder av modeller på den begagnade marknaden - Blocket t ex. Gissar att få idag köper en ny, lätt vagn eftersom även dessa tenderar att bli relativt dyra medan begagnade småvagnar har vettiga priser eftersom svenskar som vanligt skall ha stora vagnar. Själv skulle jag mycket väl kunna ha en liten vagn eftersom dom är "lättsammare" att köra runt med men tyvärr är hustrun ingen älskare av husvagnar överhuvudtaget...:(

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.