Bild
Nästa artikel
Provkörning: Opel Insignia Sports Tourer Ecoflex (2011)

Provkörning: Opel Insignia Sports Tourer Ecoflex (2011)

Provkörning

Opel Insignia Ecoflex ger föraren valmöjligheter. Den går att köra snålt, men också snabbt. Däremot är kombiegenskaperna inte på topp.

På radion avhandlas det senaste om Saab, historian som kommit att handla om allt annat än bilar. Jag lyssnar med ena örat när jag kryssar fram genom höstlandskapet. Färdmedlet är visserligen ingen Saab, men så nära man kan komma i dag. Opel Insignia bygger på samma grundstomme som Saab 9-5 och delar också flera inredningsdetaljer.

Kombivarianten av Insignia – Sports Tourer – har hunnit bli över två år gammal, men är nu aktuell igen. Opels tekniker har finslipat tvålitersdieseln på 160 hästar och installerat stopp/start-teknik. Koldioxidutsläppet har därmed kapats från 134 till 119 gram/km, tillräckligt för att Insignia ska landa på rätt sida miljöbilsgränsen.

Det ska sägas direkt: motorn är en pärla. Med sitt breda register upplevs den som både stark och smidig, den drar fint från låga varv och arbetar med låga varvtal i hög fart. Växellådan är lika lätt att hantera, med tydliga lägen. Eftersom utväxlingen är så pass hög kan dock femte och sjätte växeln bråka en del när hastigheten sjunker.

Enligt färddatorn slutade testperiodens bränsleåtgång på 0,58 liter/mil, dryga decilitern över den angivna förbrukningen. Då har jag använt motorns resurser och emellanåt inte dragit mig för att snabbt lämna startblocken. Sannolikt går det att köra snålare, vilket gör en diesel av den här karaktären extra mångsidig.


Saken blir inte sämre av att motorn är tyst och kupén välisolerad mot vind och vägbuller. Vid låg hastighet är fjädringen lite studsig, men faller på plats och lugnar sig över 70 km/tim. Komforten är god. Provbilens sportstolar faller mig däremot inte i smaken, sittdynan är så skålad att det inte dröjer länge innan baken ömmar. Stödet för låren är dock ett plus.

Form före funktion
Ser man Insignia för vad bilen är – en kombi – finns dock flera frågetecken. Jag som är 187 centimeter lång får plats i baksätet bakom en lika lång förare, men det känns förvånansvärt trångt med tanke på att bilen mäter nästan fem meter mellan stötfångarna.

Och hur har Opel tänkt angående bagageutrymmet? Bakluckan är hela 31 centimeter tjock, fetast på bilmarknaden. Den inkräktar på lastutrymmets djup och innebär att gapet får en lång underläpp. Att nå längst in utan att smutsa ned byxorna är svårt.

Bilen sväljer 540 liter med uppfällt baksäte och 1 530 liter med nedfällt. En hel del kan alltså stuvas in, men jämfört med konkurrenterna står sig Insignia slätt: Mondeo 549/1 740, Passat  603/1 731, V70 555/2 042.

Ytterligare bevis på att Opel valt snitsig form före funktion är att bakluckan sveper runt karosshörnen och tar med sig baklyktorna uppåt, vilket gör det lätt att slå i huvudet när man rundar aktern.

Man har också varit tvungen att montera extra lampor för att göra bilen synlig i mörker med öppen lucka, en onödig kostnad kan tyckas. Störst missen är ändå den minimala fönstergluggen bakåt. Att backa runt hörn eller ut från p-platsen känns aningen osäkert.

Insignia är både trevlig att köra och titta på. Men innebär inte konceptet med en kombi att lastutrymme och praktisk funktion ska prioriteras så långt det är rimligt? Det görs inte i Insignia.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 2.0 CDTI Ecoflex

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 2.0 CDTI Ecoflex

Pris, från kr: 290 500 (Provbilen: 312 700).
Säljstart: Nu.
Modell: Femsitsig kombi, fem dörrar.
Mått, cm: L 491/B 186/H 152.
Tjänstevikt, kg: 1 743.
Motor: 4-cylindrig, turboladdad diesel. Volym: 1 956 cm3. Max effekt: 160 hk (4 000 v/min). Max vridmoment: 350 Nm (1 750–2 500 v/min).
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell, stopp/start.
Prestanda: 0–100 km/tim: 9,9 s. Toppfart: 215 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Volvo V70 Drive, Ford Mondeo Econetic, Volkswagen Passat Bluemotion med flera.

Vad nytt? Opels kombi har blivit miljöbil.
För vem? Barnfamiljer med lagom mycket last.
Bra köp? Som laståsna? Nej. Annars? Visst.

Plus: Flexibel motor, miljöbil.
Minus: Bakåtsikt, kombiegenskaper.

Kommentarer

#1
2011-12-16 09:46

Den har inte mycket att sätta emot Passat, så är det bara.

#2
2011-12-16 12:02

Den här heter ju Sports Tourer och är också klart sportigare,snyggare och fräshare än tråkiga / intetsägande Passat.
Om det sen går in en drickaback mindre i den, so what, hur ofta ser man en kombi lastad från golv till tak?

#3
2011-12-16 12:11

Den ser verkligen inte sportig ut i mina ögon

#4
2011-12-16 13:39

Nä, men gillar man Passat kanske man inte ser sånt...;-)

#5
2011-12-16 15:49

Jag tror att det säkert är en väldigt bra bil, men jag gillar inte heller karossutformningen.
Den idiotiska bakluckan förstör ju hela bilen.
Ett typexempel på när design får gå före funktion och det är ett av de största fel som kan begås!

#6
2011-12-16 19:12

Saabnisse. Kan hålla med om att bakluckan i öppet läge ser ut som bogvisiret på en finlandsfärja :-) . Oftast är väl ändå luckan stängd... och ingen, förutom den som av ren illvilja/slentrian vill hacka på Opel, kan väl säga att den inte är en riktigt snygg kombi? Mycket lik Audi A6an bakifrån.
Opel har haft sin "kantiga"period med bla den superrymliga/funktionella Vectra C kombi(kritiserades då för designen...) Nu är man tillbaka på 70-talsspåret med vackra linjer och jag tar hellre det än en extra dricka back i kofferten.

#8
2011-12-16 22:07

Insignia är en jäkligt snygg kombi och även i andra modeller i mina ögon. Deseutom var den trevlig att köra tycker jag obs JAG!

#9
2011-12-16 22:22

Saabnisse.

På tal om kaross utformning. Titta på bakluckan på Hyundai i40 och även nya Saab 9-5 kombi där man dragit ner nederdelen på bakluckan så den går ned och är en del av stötfångaren!!! Så jäkla vansinnigt,kommer nog att bytas ut en heldel av dessa plastbitar på dessa bakluckor som skadas vid backningsmanövrer. Även om det finns back varnare etc. Och ändå har jag köpt en sådan Hyundai i40,hur kan det vara möjligt.......!? Design före funktion heter det visst ja ;o) Men jag/vi köpte en ändå,man kan inte få allt.

#10
2011-12-16 23:57

Jag förstår mig inte på Opel, det är likadant nästan varje gång det är något test.(har ingen egen erfarenhet av nyare Opel) De är ofta snygga har en hel del bra egenskaper men brakar ihop totalt på andra detaljer. Jag är ingen jättePassatvän men tycker den är helt ok, den är inte alltid bäst på allt men har en bra mycket högre lägstanivå i alla tester. Det känns som Opel nu inte riktigt vet vilket ben man ska stå på, folklig eller sportig eller exklusiv eller.... Och asiaterna nafsar i hälarna!

#11
2011-12-17 00:02

Sedan 1958 då Opel blev först i världen med den modärna kombibilen med en hel bagagelucka som öppnas rakt upp, har Opels kombibilar alltid tillhört de rymligaste, mest praktiska och funktionella och samma sak gällde alla övriga modeller också, men just för att bilarna var så praktiska och funktionella fick Opel otroligt mycket kritik för att vara tråkiga, grå, oinspirerande m.m.

Opel fick dåligt anseende medan andra som gjorde opraktiska och ofunktionella bilar höjdes till skyarna genom att de satsade på exklusivitet.

Opel ville inte längre finna sig i en situation där man bara fick ”en oerhörd mängd skit över sig” för att citera Jan Guillou, utan ändra sin image genom att göra exklusivare bilar som prioriterade det flärdfulla mer än det praktiska och hellre på kort sikt förlora ett antal ”vanliga” kunder som ser bilen som ett verktyg och inget mer, för att på lång sikt bygga ett starkare och bättre varumärke.

Vem som helst kan göra en funktionell kombi, men kan vem som helst göra en Opel?
Nej.
Det är en strategi för överlevnad i framtidens konkurrens då billiga Svenssonbilar från låglöneländer kommer att översvämma marknaden.

Därför gjorde man Insignia.

Detta är inget arbetsfordon utan en varumärkesbyggare.

Detta är en kombi för den som avskyr kombibilar.

Vectra Caravan är en av de rymligaste som funnits på svenska marknaden men trots det vill ingen kännas vid den, dess existens förnekas och blotta namnet framkallar kräkningar från alla håll.

VARFÖR ska Opel tillverka bilar med praktiska och funktionella egenskaper som man bara får skit för?
Verkar inte det bra korkat?

Nu får man kritik för att bilarna är för flärdfulla och eleganta.

Man kan bara säga en sak säkert och det är att hur Opel än gör så kan man vara säker på en sak; och det är att man alltid kommer att få ”en oerhörd mängd skit över sig” hur man än gör.

Svar på kritiken är följande:

Bagageluckan är en följetong och föga förvånande är dumheten så stor att man tror att bakluckan är så tjock som den ser ut att vara när det inte är bakluckan man ser utan stötfångaren.

Det är den i luckans nederkant integrerade STÖTFÅNGARENS tjocklek som syns när man öppnar luckan, luckans tjocklek är helt normal.
Att påstå att det inkräktar på lastutrymmet… är det friskt?
Hur många har lastutrymmet i stötfångaren?

Nu finns flera andra bilar som har samma typ av baklucka, men de kritiseras inte, Varför?

Svårt att nå lasten beror på att bakpartiet lutar framåt och Insignia är inte plan bak utan svängd i en båge på alla modeller, för ytterligare elegans.
Men det finns knappast någon kombibil där man lätt når ända in till baksätet utan att nudda stötfångaren, varför den kommentaren är underlig…
Dessutom finns en speciell matta som extrautrustning att fälla ut över stötfångaren som skydd.

Det är inte karossens längd som avgör rymligheten utan axelavståndet som är 273.7, rymligheten i förhållande till det axelavståndet är helt korrekt.

Mondeo, Passat och V70 är vanliga bilar, det är inget märkvärdig med dem alls, de är bara helt vanliga kombibilar, Insignia är något helt annat, den är avsedda att vara personlig, udda, den skall ha karaktär, vara rolig att äga, det skall vara en känslomässig upplevelse att äga en Insignia.
Mondeo, Passat och V70 kan inte erbjuda någonting på det området.

Bakluckans grundform är inte Opels ide utan Audis, men man hör aldrig kritik mot Audi Q.
Till skillnad mot Audis fula klump är Opels version ett konstverk, varenda linje och detalj är perfekt.

Opels extra bakljus har även Audi men då i stötfångaren där de är utsatta för skador, Opels placering av de dubbla bakljusen i skärmarna är ytterligt exklusiv och Audi har kopierat det i A1.

”Kupén ger ett någorlunda elegant intryck”, någorlunda?
Visa upp den bil som har mer svepande komplicerade linjer än Insignia, den vore intressant att se…

Och knapparna…
När man läser kritik mot dessa knappar skulle man vilja se den som säger det för hittar man inte bland dessa få, jättelika knappar, då hittar man inte ratten heller och hittar man inte ratten då ska man inte köra bil.

#12
von Dys
2011-12-17 00:30

Ser ut som en nyuppackad tvål i med sin grill placerad i stötfångaren (plasigt!)och avsaknad av sidolist.

Nej, kolla på nya Octavia eller C-klass. Premiumdesign!

#13
2011-12-17 04:02

Den är för enorm för att vara sportig känns det som. OPC'n ser ju ut som en trimmad kust-tanker eller nåt. Men en vettig bil verkar det ju vara trots allt. Om man bortser från kvaliteten som av ägare i bekantskapskretsen inte verkar vara.. bättre än innan :p

Och när ska Opel sluta med denna knapp-fetish? Jag är inte den som tycker en interör är plottrig i första taget. Snarare känns det lite sterilt om det inte finns lagom med knappar. Men måste de ha femtioelva knappar? :p Räknade och det verkar ju vara runt 40 bara på mittkonsollen. Sjukt! :p

#14
2011-12-17 12:11

Roger. Kvaliten ska du inte uttala dig om då du inte vet vad du pratar om.Läs tex Dekras kvalitetsrapport om driftsäkerheten... Du kanske blir förvånad?.
Vad gäller antal knappar på mittkonsol så roade jag mig med att googla bilder.
Nya Saab 9-5(kanske ointressant?) fick jag till 46knappar, Volvo V70 36knappar. Sjukt, eller...

#15
2011-12-17 14:13

Vet bara att en säljare som vi känner rätt bra på jobbet, som kör Insignia, haft den inne för diverse grejer. Trasig elvärme i stolarna bland annat. Känns sådär att sådana fel dyker upp så tidigt.

http://images.thecarconnection.com/lrg/2012-volvo-xc70-awd-4-door-wagon-3-2l-dashboard_100358924_l.jpg

28 får jag det till förutsatt att inte växelspaken döljer några. Plus rattarna då men de räknas knappt då alla har dom. Tycker hur som att Opel alltid gör ett veritabelt HAV av knappar.

#16
2011-12-17 14:24

Frågan i artikels sista stycke syns mej mycket besynnerlig. Både fördomsfull och trångsynt. "Skåpbilar" erbjuds i alla grader av praktiskhet. Från till typ Berlingo ända ner till eleganta V60. Menar artikelförfattaren att det bara ska erbjudas helpraktiska kombi-bilar?
Ställer mej också frågande till påståendet att kupén är väl isolerad mot vägbuller. Jag provade några olika Insignia när de kom. Lika lite som jag skulle kalla den bullrig, så skulle jag heller inte kalla den tyst. För klassen medelmåttig ljudkomfort, var min upplevelse. Eller har Insignia -12 tystats ner? Kul att Opel ändrade sej, och tog in denna motorvariant till Sverige. Det var ett olyckligt beslut att försöka pracka på svenskar enbart etanolslaskaren. (för de som ville ha hög effekt och miljöbilsklassning.)

#19
2011-12-17 15:43

Roger. Opel säljer ca 140000 Insignia årligen. Du känner en(1) säljare som har haft problem med stolvärmen och fastslår att Insignia håller dålig kvalitet. Skärp dig.
Om vi sen ska räkna knappar så får vi göra det rätt. Gå in på Volvos hemsida/galleri.
http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-v70/pages/the-gallery.aspx#/gallery-1
Får det till 32knappar+4st rattar=36. ser nu att rattarna även har en eller två inbyggda knappar vardera. Summa minst lika många eller fler än i Insignia. Rätt ska vara rätt.

#20
2011-12-17 18:10

Man nog ta orden från säljaren med en nypa Salt! De ,flesta säljstälen för Opel är sådana som i alla år prioriterat och favoriserat Saab. Att en säljare påstår att de har fel på sina bilar är sällsynt. Men det finns fler säljare inom denna sfär (där Saab säljs) än andra. Jag har aldrig hört någon säljare tala illa om ett bilmärke som säljs i den egna lokalen, hos andra än just Saabsäljare!
Detta är ett faktum, ett faktum som GM i USA påtalat och försökt tillrättavisa i många år utan resultat. Kanske det var det som fick GM att avyttra Saab?

#21
2011-12-17 18:19

Jag gillar absolut INTE Volvos nya instrumentpanel. Varför dessa olika färger, det var bättre förr Svart tavla o vita siffror som ges färgton i mörker. Menyknapparna på Volvon är bedrövliga, för det finns inget alternativ med snabbknappar. Snabbfunktioner via menyn!!!! Man måste alltså läsa informationen för varje menytryckning. Ska det kallas trafiksäkerhet det? Då är Insignian flera gånger bättre sedan man bekantat sig med funktionerna.
Volvo var bättre förr helt enkelt.

#22
2011-12-17 23:44

crister_1, du sitter inne (eller rättare sagt ute) med fel info. Jag frågade Opel tidigare i år om de skulle ta in den miljöbilsklassade 160hk dieseln till modellår 2012. Svaret var nej. Dom tyckte svenskarna skulle nöja sej med etanol.

#24
2011-12-18 17:18

Dieseln ni talar om finns redan i Sverige och Pender har fått fel info. Jaghar redan provkört den liksom Vi bilägare. Informationen kom kanske från en Saabhandlare?

#25
2011-12-18 21:44

Nej, jag hade inte fått fel info. Men mitt minne var dåligt. Jag hade blandat ihop diesel med bensin. Opel påstod i höstas att dom inte skulle ta in den nya snålare 220 hk bensin till Sverige. Om dom numera har ändrat sej, verkar inte vara helt klart. Eftersom dom på sin svenska hemsida lämnat fälten utsläpp/förbrukning tomma för just den motorvarianten. Vilket i mina ögon verkar lite skumt. Eller håller dom bara på att få in nya siffror? I Tyskland finns iaf en 220 hk med utsläpp 179g (för 5-dörrars.)
PS. Det var signaturen N-iklas som hade hittat den snålare 220 hk på utländsk websida.

#26
2011-12-19 09:19

Kul med en konstruktiv diskussion om bilen och provkörningen:

Apropå knapparna:

När jag kör bil vill jag alltid hålla ögonen på vägen. Med en uppsjö av likadana knappar finns risken att man måste släppa sin uppmärksamhet på trafiken och leta sig fram till olika funktioner. På Insignias förarplats upplever jag hanteringen som inte helt intuitiv.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#27
2011-12-19 11:00

Enl. Opels hemsida är det fortfarande 134 g för Sports Tourer?
http://www.opel.se/fordon/ecoflex/modeller1/insignia-ecoflex.html

#28
2011-12-19 11:16

Efter N-iklas poetiska beskrivning av Insignia beslöt jag mig för att gå in på Opels hemsida och bygga en bil för att se var jag skulle hamna. Jag gav tyvärr upp, det är verkligen inte lätt att manövrera ibland paketen till höger o vänster. Skulle gärna vilja ha 4wd men absolut inte några 18"hjul med 245-däck vilket, om jag förstod rätt, inte gick. Vill inte heller ha någon avkännande helljusomkopplare m.m. m.m. Jag tror att Opel, så väl som många japaner, måste bredda sina möjligheter att välja utrustning efter eget huvud. Det skulle säkert sälja en del fler bilar på tjänstebilsmarknaden. Som privatkund i andra hand skulle jag också svälja lite inför ev framtida kostnader med alla obligatoriska finesser och dyra däck. Jag menar att man t.ex.måste ha en möjlighet att välja en mer basicutrustad bil även om man vill ha 4wd o dieselmotor. Kanske är detta en del av anledningen att bilen återfinns kring plats 70 i registreringsstatistiken + den tungjobbade hemsidan?

#29
2011-12-19 11:39

Jag håller med om att Opels svenska hemsida verkar en aning trög när det gäller ex bygga bil. Även på modellinformationen saknas uppgifter. Det verkar som om organisationen inom Opel Sverige fortfarande lider av Saabsjukan från tiden då de samsades under samma tak. Handlarna får fortfarande inget eller dåligt stöd från Opel Sverige, samtidigt som GM USA tvingar Opel Sverige att satsa på Chevrolet!! Det är nämligen dit reklampengarna från GM går.
Jag hade hoppats och har fortfarande hoppet att GM säljer Opel eller att Opels försäljarorganisation kan köpa fler andelar i företaget. Som det nu är har GM USA allt för mycket att säga till om.

#30
2011-12-19 11:47

Faktum är att dieselvarianten av miljöbilen numera återfinns i pdf presentationen. 115g i sedanveisionen och 119 i kombin.

#31
2011-12-19 11:54

Det klagades på stolskomforten och ratten. Varför inte denna klagan på nya Saab 9-5. Den har ju exakt likadana stolar och ratt som Insignia?
Dessutom har ju läkarexpertis lovordat stolen. Och hur man kan få träsmak i baken är för mig obegripligt. Hade det varit en äldre modell av Vectra med standardstolar hade jag kunnat ha viss förståelse!

#35
2011-12-19 22:04

quattron

Svenska generalagenten har egna idéer och man är inte så pedagogiska eller upplysande som skulle behövas.

Men denna bilen med 17 fälgar och 225 däck finns på specialbeställning enligt s.k. ”Tysk” specifikation, kombinationen tillverkas alltså av Opel men säljs officiellt inte i Sverige.
Dock är 17 på en så stor och tung bil som Insignia med 4WD och allt, tveksamt ut säkerhetssynpunkt.
Och det går också att få, inte helt naken, men mindre utrustning än vanligt på de svenska bilarna, men då måste man aktivt gå in och specialbeställa det hos en försäljare.
På Opels tyska sida kan man plocka ihop en sådan bil.

Har nyligen varit och studerat Volvo V60 och Focus och går man direkt från Opel till deras sidor så känns de värdelösa, en mängd finesser och information man får hos Opel finns inte.
Det gör jämförelser svåra.

Tekniken och all utrustning är ett led i Opels varumärkesbyggande där man vill visa att man har och kan och klarar samma saker som BMW, Mercedes och Audi, vilket många inte tror, därför ligger man på med mycket utrustning och avancerar teknik.

(BMW och Mercedes har plockat en hel del från Opel under åren, den omtalade iDrive är exempelvis Opels idé från konceptbilen Signum, men allt det där är okänt och det ställer till bekymmer för Opels image som man försöker fixa bl.a. genom teknik och utrustning.)

De nämnda tre behöver ju inte bevisa något och därför kan de sälja bilar som i princip inte har någonting alls, fördomarna mot Opel tvingar Opel att hela tiden ”bevisa” och ”bevisa”.

För egen del skulle jag i detta fallet vilja ha sportversionen som finns ute i Europa men som inte säljs i Sverige, i 4-d sedanversion, en kaross som från 2012 inte heller går att få i Sverige trots att 4-d är den vackrast versionen och designen är en av Insignias stora egenskaper.
Fullständigt helidiotiska beslut.

#37
2011-12-20 00:40

Man ska veta när man ska sluta innan det blir tjatigt och går till överdrift…

Men följetonger som knapparna är svårt att blunda för när intresset är så stort.
Fast frågan är om inte detta är på gränsen, rena National Encyklopedin…

Det här är ju ett jobb för en journalist, men när de inte gör det så vad ska man göra?

Låt oss se på orden i detalj ” När jag kör bil vill jag alltid hålla ögonen på vägen. Med en uppsjö av likadana knappar finns risken att man måste släppa sin uppmärksamhet på trafiken och leta sig fram till olika funktioner”

Det handlar alltså om knappar man ofta har behov av att trycka på medan man kör!
Finns det det?
OCH måste man ”leta sig fram till olika funktioner”?
Det måste man först ta reda på, för egen del ändrar jag bara värme, ventilation och radio under körning, i extremfall dimljus, annars inget.

Närmast ratten nästan i nivå med rattekern sitter tre avskilda mycket stora knappar på en utstickande ”vinge” med liten kromlist som styr radio, CD och telefon som också har funktionerna i ratten.

Eftersom dessa sitter högt upp, nära ratten och är mycket stora är de mycket lätta att sköta.
De sitter placerade efter hur ofta man troligen använder dem, därför sitter vanligaste knappen, radioväljaren, överst, efter den CD och den man minst använder är telefon som därmed sitter längst ner.
Mer logiskt kan det inte bli.

Till höger om dessa sitter 6 knappar varav två är mycket stora, placerade i prioritet, överst två bläddringsknappar H-V, under en stor knapp för navigationen, under två för destination och repetition och nederst en stor knapp för att ångra föregående manöver.
Bläddringsknapparna, de man använder oftast är enklast att använda genom att de sitter överst och i hörnet av panelen, huvudvalsknapparna är jättestora.
Dessa knappar används ett snäpp mindre ofta än de första tre och sitter då ett steg längre från ratten.
Helt logiskt.

Över dessa sitter de tre knappar som styr det elektroniska chassit och ESP, de skiljs från de övriga genom ett avstånd nedåt, till vänster ett dike mot panelen och uppåt en kant som förstärks genom att knapparnas övre kant är avfasade för att fingret skall fastna bättre mot kanten.
Knapparna är också vertikala och passar för ett finger att trycka på.
Tanken är att man skall kunna använda känseln och eftersom en ändring av chassit är en viktig manöver sitter dess knappar på ett extra framträdande tydligt ställe och är också extra tydligt markerade.
Genomtänkt.

En bit över dem i nästa panel separerade från allt annat sitter tre knappar man nästan aldrig rör men som man gärna vill kunna upptäcka snabbt vid behov.

I mitten två rattar som inte behöver förklaras, de avdelar knappanelen med ett brett mellanrum i två halvor.
Till höger knapparna till radion varav hälften aldrig rörs under färd och de sex kanalknapparna sällan.
Knappen för utmatning av CD är en stor knapp igen eftersom man oftare använder den och placerad längst ner i hörnet närmast över CD-luckan lätt och logiskt att få tag i.

Över dessa sitter parkeringshjälp och vingelvarning, två knappar man sällan rör, och parkeringsknappen bara i mycket låg hastighet.

Så om vi nu sammanfattar; så är alltså varje knapp placerad efter dess viktighet och efter en statistisk beräkning av hur ofta man behöver trycka på den och det styr dessutom knappens yta, ju mer grundläggande desto större yta.

Vi kan också se att en effekt av Opels idé är att alla knappar hamnar högt upp på panelen, vilket är en mycket bra placering, bredden gör det också möjligt att dels placera knapparna brett isär höger – vänster och gör det möjligt att göra knapparna stora med rejäl yta att trycka på.

Påståendet att knapparna är röriga och förvirrande och att man måste leta för att hitta funktionerna måste härigenom med kraft en gång för alla helt avskrivas.
Bank! klubban i bordet… domen har fallit och kan ej överklagas i högre instans.

Den som har problem får söka dessa problem hos sig själv, även om det känns svårt att se sina egna brister.

Tittar vi på värmepanelen så är den lika logisk.
AC, återcirkulation, el-bakruta och defroster är de man oftast trycker på under färd och de knapparna är också de största och sitter i två utåtstickande ”vingar” vilket gör dem lätta att hitta och trycka på.
El-stolar ändrar man sällan under färd utan främst innan man åker iväg, men man vill kunna hitta dem lätt, de är därmed något mindre men placerade överst och tydligt synliga.

Ventilationsfläktar i stolarna är ren lyx och behöver inte prioriteras, de knapparna sitter därmed lägst ner, i samma rad sitter Autoknappen som man av uppenbara skäl inte heller trycker på i tid och otid, den behöver alltså inte heller prioriteras, fläkten används när Auto är urkopplad, de båda funktionerna är närstående, alltså logiskt är de placerade bredvid varandra.
Luftstyrningsknapparna skiljer sig från de övriga i funktion och logiskt är de därmed olika i såväl färg som material och placerade i en grupp för sig.

Fläktknapparna har också den finessen att man kan räkna lägena efter antalet tryckningar, ett kort tryck innebär en ändrad hastighet, en vridratt som många andra bilar har kräver att man tittar på displayen.

Slutligen har temperaturrattarna inga dubbla funktioner med tryck och infällda extra knappar, som många har, raka och enkla.
Det avslutar ärendet.

#38
2011-12-20 19:06

Diits klagomål på den lilla bakrutan, påminner mej om den biltidning som förr betygsatte egenskapen hur nära man såg gatan bakom bilen. (Gällde främst sedaner och kombikupé.) Ju högre (=rymligare) bagageutrymme, desto sämre betyg i denna gren. Bäst var de bilar som hade en låg och sluttande (=oanvänbar) bakända. Insigna är inte byggd för att vara en praktisk stadsbil.

#40
2012-03-12 10:19

@crister_1, angående Opels bilkonfigurator : har du mer information om den begränsningen, att 4-hjulsdrift kräver 18" fälg ? Tar man en titt på nån 4x4 Insignias fordonsdata hos Transportstyrelsens webbervice, får man 17". Så det kan väl inte vara nån teknisk anledning för 18".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.