Bild
Nästa artikel

Provkörning: Nissan Note (2013)

Provkörning

Nya Nissan Note tillhör marknadens allra rymligaste småbilar. Knäutrymmet i baksätet motsvarar det i stora limousiner. I övrigt är Note billigt byggd och säkerheten är ett oprövat kort.

Nu utmanar vi kärnan i B-segmentet! Vi ska ge premiumteknik till en större målgrupp! Innovation och spänning för alla!

Det är inget fel på föresatserna hos Nissans marknadsföringsteam när märkets nya småbil Note visas för den internationella pressen.

Bilen är utvecklad på samma tekniska plattform som den senaste generationen av Nissan Micra. Komponenterna är delvis framtagna i samarbete med Renault som bland annat tillhandahåller den fina 1,5 liters dieselmotor som sitter i vår provkörningsbil. En mycket kultiverad maskin som jobbar tyst och starkt redan från låga varvtal.

Den deklarerade förbrukningen blir så låg som 0,43 l/mil och koldioxidutsläppet 95 g/100 km. Med det nya regelverk som trädde i kraft vid årsskiftet blir dock nya Note för lätt för att klassas som miljöbil.

Ett annat problem är att dieselmotorn höjer priset med 21 000 kronor jämfört med versionen med trecylindrig bensinmotor på 80 hk. Den extrakostnaden kommer ingen normalbilist att kunna köra in under bilens livstid.

För att pressa förbrukningen har alla motorer stopp/start-funktion som standard. De har också utrustats med en stor knapp märkt ”Eco” som placerats mellan framstolarna, bakom växelspaken. Eco-mode ställer om motorstyrning och gasrespons. Resultatet blir att den i grunden behagliga dieselmotorn förvandlas till en riktig surdeg i Eco-läget.


Chassit är avstämt för att passa en bred europeisk målgrupp. Risken finns att man hittat en kompromiss som egentligen inte kommer att uppskattas av någon. Det gungar och skumpar om vartannat, styrningen är okänslig och körglädjen lyser med sin frånvaro. Nissan Note erbjuder transport. Punkt.

Interiören domineras av svart plast. Här och var har man piffat till det med låtsaskrom och blank ”pianolack”. Samtidigt finns det nakna skruvhuvuden här och var i interiören och detaljer inger inget förtroende. Hastighetsmätaren är lätt att läsa av men i övrigt är instrumenteringen rörig och reglagen utspridda lite här och var.

Körställningen är upprätt och det är trångt bland pedalerna. Ratten går att justera i höjdled men till skillnad mot de flesta andra bilar som presenterats under det senaste decenniet, är inte ratten justerbar i djupled i Note. Ännu återstår en del ”premiumteknik” för Nissan att introducera i kommande modeller.

Baksätet är dock imponerande. Här ryms två fullvuxna karlar och de har gott om plats för huvud, axlar och ben. Den höga sitthöjden ger fin utsikt och bidrar till en bekväm sittställning som gör att baksätespassagerarna klarar många mil innan kroppen tröttnar.

Även bagageutrymmet är stort för klassen. För 7 000 kr extra (standard i Tekna) får man ett ”familjepaket” som inkluderar baksäte som går att skjuta framåt och bakåt samt ett höj- och sänkbart lastgolv i bagageutrymmet. Med det i högsta läget får man en nästan plan yta när baksätets ryggstöd fälls fram.

Nissan gör ett stort nummer av sin ”Safety Shield” (säkerhetssköld), som finns som extra utrustning till nya Note. Skölden består av dödavinkeln-varnare, vingelvarnare och en funktion som varnar för föremål som rör sig i närheten av bilen vid manövrering i låg fart.

Döda vinkel/vingel-varnaren baseras på backningskameran som försetts med programvara så att den ska kunna tolka och slå larm om fara hotar.

Vingelfunktionen ska varna för om man avviker från körfältet utan att blinka men tyvärr fungerar den så lynnigt att de flesta Note-ägare kommer att deaktivera systemet så snart de hittat knappen för det. Det hade varit mer värt om Nissan satsat på att utrusta Note med ett riktigt aktivt säkerhetssystem med autobroms istället men Ford är fortfarande ensam i klassen om att erbjuda det till sina modeller Fiesta och B-Max.

När det gäller Euro NCAP vill inte Nissan säga något om vilket resultat man förväntar sig i krockprovet. Ett illavarslande tecken som brukar innebära att tillverkarna är osäkra på om man klarar det högsta betyget, fem stjärnor.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Note?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan Note 1,5 dCi Visia

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Nissan Note 1,5 dCi Visia

Pris, från kr: 149 900.
Modell: 5-dörrars, 5-sitsig kombi.
Säljstart: Oktober.
Mått, cm: L 410/B 169/H 153.
Tjänstevikt, kg: Från 1 129.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo, dubbla överliggande kamaxlar. 16 ventiler. 1 461 cm3. Max vridmoment 200 Nm vid 1 750 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell växellåda.
Prestanda: Toppfart 179 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,9 s.
Förbrukning: 3,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 95 g/km.
Konkurrenter: Ford Fiesta, Honda Jazz, VW Polo, Kia Rio, Hyundai i20, Toyota Yaris.

Plus: Rymligt baksäte, fin dieselmotor.
Minus: Låg kvalitetskänsla, högt prispåslag för dieselmotorn, rörig förarmiljö, okänslig styrning, studsig fjädring, sladdrig växellåda.

Vad nytt? Helt ny bil i det som Nissan kallar B+-segmentet.
För vem? Kanske taxibolaget som tänkt satsa på minitaxi?

Kommentarer

#1
2013-09-22 12:11

Detta är en bil som tar en medelväg, och medelvägen blir lätt urvattnad. Jag blev inte intresserad av den förra Note och inte heller den nya appelerar till mig. Vill man ha en minibuss i minsta klassen så finns det aptitligare alternativ, koncernsyskonet Renault hade sin Grande Modus som slog den tidigare Note på mycket, konkurrenter som C3 Picasso, Fiat 500 L med flera är inte längre men ger ändå mycket rymd, användbarhet och praktiskhet plus bra komfort.

#2
2013-09-22 12:13

En småbil kommer jag nog aldrig att äga så länge det finns massor att välja bland i mellanklassen.

#4
2013-09-22 13:13

Notes problem är att den inte är lika rymlig och effektiv i utrymmena som konkurrenterna i minibuss-klassen, och det handlar framförallt om att den är för låg. Note är bara 153 hög. En C3 Picasso är 167 hög, en 500 L är 166,5 hög, en B-Max är 160 hög. Konkurrenterna är lika korta som Note, men högre vilket gör att i konkurrenterna har man bättre utrymmen. Bagagevolymen i Note är en allvarlig nackdel för den - den rymmer alltså 295 - 381 liter bagage med baksätet uppfällt. En C3 Picasso ligger på 385 - 500 liter i bagageutrymme, en 500 L hamnar på upp till 400 liter (dessa konkurrenter har precis som Note ett skjutbart baksäte). Och observera, dessa bilar är inte längre. Genom att man sitter högre så har man gott om plats för ben och knän samt huvud. Detta problem med den begränsade höjden hade redan förra generationen Note - vad Nissan här försöker göra är en bil som är mellan en vanlig halvkombi och en minibuss utan att vara något av dem, och då blir det varken hackat eller malet. Om Nissan hade ansträngt sig för att göra en riktig minibuss istället hade jag trott mer på den, nu blir det varken-eller och jag ser inga fördelar med det.

Sedan så tycker jag absolut att småbilsklassens minibussar är ett utmärkt alternativ till bilar i mellanklassen. Jag tänker inte betala mer pengar för en Golf och få en mindre bil invändigt fast Golfen är större utvändigt. :)

#6
2013-09-22 18:30

Renault Modus var väl tidigare helt värdelös att byta lampa på. Eller var det Nissan Note. Har för mig att jag läste att man fick skruva bort stora delar av fronten för att kunna byta lampa.

#8
2013-09-22 18:47

Jag byter lampa till strålkastarna på fem sekunder i min C3 Picasso, det är inga som helst problem. Lossa gummiskyddet, in med fingrarna och vrid om infattningen så att den lossar och kan dras ut, dra ut lampan, tryck in en ny lampa, sätt tillbaks infattningen i lamphuset, vrid till, sätt tillbaks gummiskyddet. Klart! Jag kan t o m göra det med förbundna ögon, det är väldigt enkelt. :)

Hur det är att byta lampa i en Nissan Note har jag ingen susning om.

När det gäller hållbarheten så har jag kört 8 500 problemfria mil med min C3 Picasso hittills, och med tanke på mina tidigare goda erfarenheter av märket (jag brukar köra minst 15 000 mil innan jag byter, kör ca 2 500 mil om året) så är jag inte ett dugg orolig för kvaliteten och tror knappast att Nissan Note skulle vara bättre.

För mig ser jag ingen anledning att vara intresserad av en Note, den är ingen riktig minibuss utan ett mellanting och den rymmer alldeles för lite. Jag förstår inte vilken målgrupp som den vänder sig till, de som inte vill ha en minibuss för de tycker minibussar ser löjliga ut köper knappast en hög halvkombi, och de som vill ha en minibuss är inte intresserad av Note för den är för låg och ingen riktig minibuss.

Jag tror inte att Nissan Note blir en succé på marknaden, varken i Sverige eller utomlands. Upplever inte att den erbjuder något särskilt eller speciellt. Nissan lyckades ju sälja med Qashqai, varför gör de inte en Qashqai i mindre storlek, en användbar bil och med hög markfrigång (inte som Juke som mer är en form av sportcoupé och ingen rymdbil)?

#10
2013-09-22 19:22

Jag brukar alltid dra bak framstolarna så långt det går för att kolla hur mycket plats det blir bak efteråt.
Det är Många bilar som går bort för många människor när man gör det.
Man SKA kunna vara fullvuxen och få plats även då.
Det problemet lär knappast finnas i nya Note iallafall.

#11
2013-09-22 20:05

Havsfidran skrev: "Jag brukar alltid dra bak framstolarna så långt det går för att kolla hur mycket plats det blir bak efteråt."

Det du gör är att kontrollera stolens skjutmån. På vilket sätt är det ett mått på bilens rymlighet? De bägge faktorerna hänger väl inte ihop?

#12
2013-09-22 20:37

Köper man en icke-fransk bil behöver man inte byta lampor så ofta ;) ;) Nåja. Nissan Note ser ut som en trevlig bil. Rätt snygg och den ser inte ut som en Renault som den förra gjorde. Inte för att det var nåt negativt men jag tyckte alltid det såg ut som en Renault med fel logga på.

#13
2013-09-22 20:41

I en högbyggd bil så behöver man inte ha stolarna så långt bak eftersom man sitter på höjden istället för på längden. Det är det som är grejjen med minibussar, att fullvuxna får plats. Nissan Note är inte ensam om att ha ett skjutbart baksäte, finns i både Fiat 500 L och C3 Picasso exempelvis (att jag nämner just Fiat 500 L, Ford B-Max och C3 Picasso är för att de är de tre mest sålda bilarna i den minsta minibussklassen i Europa under första halvåret 2013). Jag är 1,85 lång och har en bror som är 1,93 lång som inte har några som helst problem med att sitta bakom mig i min C3 Picasso, och även med baksätet längst tillbaks så har jag ett större bagageutrymme än Note har med baksätet skjutbart längst fram, detta i en bil som inte är längre än Note. Det är höjden som gör det. :) Jag sitter med två pumpningar upp på stolen och har ändå utrymme för en cylinderhatt. :)

"Smart drag av Nissan att ingen annan tänkt på en sådan modell förut som är ett mellanting."

Då känner du tydligen inte till Toyota Verso-S som är Nissan Notes närmaste konkurrent. Det är också ett mellanting precis som Note, men Verso-S är ändå något högre med sina 159 i höjd mot Nissans 153 - dock är inte Verso-S lika hög som konkurrenternas minibussar. Verso-S är ingen storsäljare, varken i Sverige eller i övriga Europa. Marknadssegmentet för bilarna som ligger mellan halvkombis och minibussar i lilla småbilsklassen är väldigt litet. Jag tror personligen inte att nya Nissan Note kommer att ändra på den saken.

"De kanske vill ha en bil som inte välter i svängarna"

Jag har en bil som inte välter i svängarna, min C3 Picasso går hur fint som helst i böjarna. Titta på ESC-testet hos Euro NCAP på C3 Picasso, som gjordes 2009 när modellen var ny, den går fint igenom testet. Och visst är den snygg i silver? ^^ :) Det är samma färg som jag har på min. :)

Så dina insinuationer utgår inte från någon verklighet.

" Ajaj det var en typisk fransk konstruktion man måste isär med halva bilen för att byta en lampa."

Du missade alltså min redogörelse för hur lätt man byter lampa i en C3 Picasso? Ett tips: C3 Picasso är ingen Renault, utan en Citroën. Och C3 Picasso är en fransk konstruktion. Går hur lätt som helst att byta lampa.

Återigen insinuerar du något som inte stämmer med verkligheten.

Det är inte Citroën som gör lamporna till C3 Picasso, utan GE eller andra tillverkare. Om Nissan Note har lyckats göra en lampa som aldrig behöver bytas och som håller hela bilens livslängd så är det att gratulera Nissan. Märkligt dock att det inte nämns något om denna revolutionerande konstruktion i Vi Bilägares artikel, man tycker ju att det borde vara ett försäljningsargument att på Nissan behöver man aldrig byta några lampor för de håller hela bilens livslängd. Fast om bilens livslängd är kort så förstår jag hur de har lyckats med det. :)

#14
2013-09-22 20:58

Alla *högbyggda* bilar går bort för mig för de e så s-tans svåra att tvätta taket på... :)

#15
2013-09-22 21:53

Raphael: bry dig inte om dem, de bara retas för se om du svarar. (och det gör du ju... Men talar för stängda öron...)

#16
2013-09-22 22:22

Peter, man kan ha en borste med långt skaft. :)
Och så kan jag rekommendera automattvätt, eller lämna in den för handtvätt - finns mindre firmor som gör det bra till billig peng.

#18
2013-09-22 23:47

Crappy elsystem bränner lampor oavsett vad det är för fabrikat Raphael ;)

#17
2013-09-22 23:50

Audi. Det står ju i den lite mer kraftigt färgade texten i inledning till artikeln "Knäutrymmet i baksätet motsvarar det i stora limousiner". Det är Det jag syftar på när jag menar att jag vill kunna dra bak stolen så mycket som möjligt och kunna ha gott om plats ändå i de bilar jag tittar på.
Sen är det ju så att det är En sak att titta. Sen kommer ju ekonomin in i bilden. Då kanske man får kompromissa iallafall :-)
Så ta det inte så allvarligt.
Våran Volvo 940 från 1994 som är Enda bilen i familjen är den modernaste bil vi någonsin ägt.
Pappa har fått skruva på våra gamla 5000 kronors bilar i över 40 år nu på grund av pengabrist. De lär han fortsätta få göra tills han inte orkar mer.

#19
mcregor
2013-09-23 07:49

Inte för att det troligen är representativt men igår mötte jag en bil som bogserades - det var en Peugeot. Och idag mötte jag en enögd bil - det var också en Peugeot... Men det beror antagligen på att Peugeot är den vanligaste bilen i Sverige...:)

#20
2013-09-23 08:26

Toyota har också problem med att lamporna går sönder, det sägs vara de dåliga europeiska lampornas fel. Inte bilens, den har "stark ström".

Jag har sett massor av enögda bilar nu efter sommaren (räknade till 10 enögda på en mil..) men kan inte påstå att något fabrikat tycks vara sämre än något annat. Det är jämnt fördelat.

#21
2013-09-23 08:27

Tänk vad ni håller på! Sitter här i Thailand och läser reportage och tester på Vi Bilägare... visst är det trevligt att läsa om bilar - tycker ni inte?

Nissan Note är en rymlig småbil - så är det ju - utan att den är en minibuss typ C3 Picasso. Vad gäller att dra tillbaka förarsätet så långt det går - vad är vitsen med det? Det är väl ändå ingen utom de allra mest långbenta som har bruk för ett sådant prov? Jag provar baksätet efter att ha ställt in framsätet efter mina behov - då får jag ett mått på hur brukbart ett säte är. T ex en BMW 1- serie vid ett sånt prov - det blir inte mycket kvar där inte.

Vad gäller lampor och deras hållbarhet så är det mycket avhängigt elsystem och kvaliteten i tillverkningen. Själva bytet av lampa kan ju vara mer eller minddre krångligt och på just Renault Modus/Grand Modus så var ju bytet erbarmligt! Men det är det på vissa VW-modeller med, ex vis Golf om det var V så står det uttryckligen i instruktionsboken att ägaren bör uppsöka verkstad för att byta lampor. I en Citroën C3 av första serien kan det också vara besvärligt att byta vänster lampa (där är trångt!).

På senare år har många biltillverkare bemödat sig om att förenkla bytet av lampa medan man tidigare verkat ha glömt bort att de behöver bytas alls! Se på Volvo i S40/V50/C30 serien - är det inte där man kan lossa på strålkastarinsatsen på ett lätt sätt?

Nåväl åter till Nissan Note - jag tycker det ser ut att vara en ganska rymlig och praktisk småbil som ser vida bättre ut än dess syskon Juke som jag finner vara en av de fulare bilarna på marknaden. Nu är kanske inte marknaden för just denna modell så stor - Nissan har väl räknat på det antar jag men de anser att marknaden ska räcka till.

Nissan ägs ju till stor del av Renault så det förvånar ju inte att en del delar är gemensamma.

Själv äger jag två Citroën, en Volvo och en Mercedes-Benz men kör för tillfället huvudsakligen Renault ZE, FIAT 500, 500L, Suzuki Swift, SX4, kommande S-Cross samt några andra bilar... alla bilar har sina förtjänster och brister, eller hur?

Hälsningar från Phuket
Benny

#22
2013-09-23 09:28

Skulle förvåna mig om det är mycket mer Nissan delar i nya Note än den gamla.
Förvånar mig också över de som tror att Note är en bättre bil än Modus när det i själva verket är precis tvärtom. Note är nämligen en sämre version utav en Modus.
Nu finns ju inte Modus mer och kanske kan en förbättrad Note idag vara ett mycket bra alternativ?
Prismässigt och funktionsmässigt verkar den i alla fall kanon.

#23
2013-09-23 10:50

Designmässigt så är det ju ett steg framåt.... Även om den gamla modellen var helt okej

#24
2013-09-23 10:58

"På senare år har många biltillverkare bemödat sig om att förenkla bytet av lampa"

Visst är det så, och därför är det så enkelt att byta i C3 Picasso att man kan göra det med förbundna ögon :), på både höger och vänster sida. Men det är inget nytt i sig, det var enkelt att byta lampor i min AX och Xsara kombi också - fast allra enklast i C3 Picasso för det är så luftigt under huven i den.

Men det mest märkliga i den här diskussionen, det är att vi diskuterar glödlampsbyte i en tråd om Nissan Note - och ingen har kommenterat hur det är att byta glödlampa i nya Note. Ändå har glödlampsbyte tagits upp. Jag tror helt enkelt att inte så många vet hur det är att byta glödlampa i nya Note.

#25
mcregor
2013-09-23 11:33

Raphael - ännu märkligare är det väl att det "diskuteras" glödlampsbyte i Citroen Picasso C3, AX och Xsara i en tråd om nya modellen av Nissan Note...
Märkligt att just Picasso C3 måste nämnas i var och varannan tråd - en bil som är rätt ovanlig i Sverige.

#26
2013-09-23 12:24

Nissans förra Note var en variant på Renault Modus / Grand Modus. Modus var, tillsammans med Peugeot 1007, föregångarna inom högbyggda småbilar. Renault har ersatt Modus och Grand Modus med Captur, som följer en annan idé. Note är kvar som ett mellanting mellan traditionell småbil och minibuss - en Ford Fiesta, som tillhör de mer högbyggda småbilarna, är 148 hög. Note är 153. Precis som Grand Modus var en konkurrent till Note, så konkurrerar också de ännu högre småbilarna med Note - där de mest sålda i Europa under första halvåret 2013 var Fiat 500 L, Ford B-Max och Citroën C3 Picasso. Talar vi topp 5 så lägger vi till även Hyundai ix20 och Opel Meriva - dock anser jag att Merivan är tveksam då den är mycket längre än de andra. Vi har även Toyota Verso-S som med sina 159 i höjd även den är en konkurrent till Note, men Verso-S är ingen storsäljare - varken i Sverige eller i övriga Europa. Alla dessa konkurrenter (förutom Opel Meriva) ligger i längd på ca +/- 4,10m och tangerar alltså Note som ligger på 4,10 meter.

Med sina 149 900 kr så hamnar Note även prismässigt som konkurrenterna. En Hyundai ix30 har utgångspriset 149 900 kr, vilket även Citroën C3 Picasso har (detta enligt prislistan, sedan kan det givetvis förekomma kampanjer och specialerbjudanden som förändrar prisbilden).

Har Note vad som krävs gentemot konkurrenterna för att göra ett stort avtryck på marknaden? Jag tillåter mig att ställa mig tveksam till det. Innerutrymmena är sämre än de högre konkurrenterna, framförallt bagageutrymmet är ju ynkligt, och gällande komforten så tycker iaf jag att det är en miss att ratten inte kan justeras i längdled - då går den bort för mig. Utförandet verkar enkelt, fjädringen varken eller och ja det vi ser här är en basbil som möjligen har en attraktiv utsida men vars insida inte verkar lika attraktiv.

Lägre byggda småbilar som Ford Fiesta, Peugeot 208 och inte minst Renault Clio, är för många väldigt attraktiva erbjudanden. Vill man ha mer i utrymme än dessa småbilar så finns ju som sagt många konkurrenter som inte är längre än Note och ändå större inuti. Och så har vi ju också de mindre kombibilarna som alternativ.

Jag tror inte att denna blir en storsäljare i Sverige, det finns så många andra märken och modeller. Förra Note var ingen storsäljare i Sverige och jag tror inte att nya Note ändrar på det. Överlag har ju dessutom journalisterna varit väldigt ljumma i sin respons. Jag får intrycket att Note försöker lösa ett problem som ingen har upptäckt finns, och som troligen få kommer att upptäcka finns.

Men om nya Note blir en storsäljare i Sverige kommer jag givetvis erkänna att jag har haft fel och då är det bara att gratulera Nissan till att ha gjort en bil som uppenbarligen de flesta svenskar trånar efter och skapar längtan i sina bilhjärtan, dock ser jag än så länge inga sådana tendenser så jag känner mig därmed trygg i min slutsats. :)

#27
2013-09-23 12:37

"Det hade varit mer värt om Nissan satsat på att utrusta Note med ett riktigt aktivt säkerhetssystem med autobroms istället men Ford är fortfarande ensam i klassen om att erbjuda det till sina modeller Fiesta och B-Max."

Stämmer inte. Fiat erbjuder autobroms till 500 L (är standard på 500 L Trekking och extra tillbehör till övriga versioner). 500 L är samma bilklass som B-Max.

#28
2013-09-23 12:44

Kan ju kanske även vara vettigt att nämna att nya Note börjar på 128.900kr för de som tycker att Dieselversionen blir för dyr.
Sen om man skall förlita sig på omdömmena på minussidan så kanske mer än en kund drar sig för ett köp ...

#29
2013-09-24 00:43

En gissning är att bilen får krocksäkrare kaross än motsvarande franska bilar eftersom den säljs i USA, med krav på bland annat kraftigare tak. Om inte annat kommer det att synas på sidokrockskyddet - stolpkrocken, där de flesta även nya franska bilar utmärker sig negativt.

#30
2013-09-24 09:44

1982 liter med baksätet fällt ?
Det har jag svårt att tro.....

#31
2013-09-24 10:03

Den lastar alltså 362L mer än Octavia kombi med baksätet nedfällt?
Otroligt bra för denna småbilen.

#32
2013-09-24 10:17

Inte en chans ...

#33
2013-09-24 10:36

Tanken är bara 41 liter, det är inte så mycket även om vi beaktar att detta är en mindre bil. Släpvikten är bara 450 kg för bromsat släp, även det är lågt även om vi betänker att detta är en mindre bil. Om det inte är "tryckfelsnisse" som har varit i farten... Men t o m lilla minibilen Fiat Panda får dra mer (800 kg).

#34
Leif Larsson
2013-09-24 10:55

Min Nissan Micra har en tank som rymmer 41 liter.
Jag har kommit 70 mil på full tank. Det duger gott åt mig.
Denna Note drar 3,6l/100 km, den faktiska förbrukningen ligger på ca 4,3l/100 km, då tar en full tank dig , ca 90-100 mil.
Det tror jag de flesta är nöjda med.
Min erfarenhet av Nissan är att de gör driftssäkra bilar, även om det är lite si och så med rostskyddet.

#35
2013-09-24 11:09

Vi får avvakta ett riktigt test över hur den drar, det är lite för tidigt att säga än. Tycker inte att en provkörning, som är fallet med denna, säger så mycket om det. Vi får inte glömma bort att provkörningen skedde utanför Sverige, och därmed inte med svensk diesel miljöklass 1 s k citydiesel. EU:s diesel gör att bilarna drar mindre än i Sverige. Renaults dieslar har en tendens att hamna en del högre i verkligheten än i bränsledeklarationen. Och tanken är samma storlek som med bensinmotor som drar mer.

#36
2013-09-24 11:14

Jag tror ändå att denna kommer falla bort för många på grund av den låga släpvagnsvikten. Klarar ju inte ens en hästvagn med häst. :) På landsbygden där jag bor ser man en del mindre bilar med dragkrok, som Dacia Sandero. Det är praktiskt, och jag har drag själv på min (och släpvagnsvikt på 1200 kg). Bra kunna haka på en kärra när man hämtar ved till pannan (det är sådana tider nu). Tror inte Note blir så populär på landsbygden när den knappt får dra något.

#37
2013-09-24 12:38

AV någon konstig anledning blev nu denna bil väldigt mycket sämre med ett Nissanmärke ....

#38
2013-09-24 22:56

Ja den blev mycket sämre med ett Nissan märke trots att den har lite dna av Renault. ;o)

#39
2013-09-24 23:17

Grand Modus var 159 hög (mot 153 för Note) och därmed mer av en minibuss. Den hade en släpvikt på 900 kg, alltså det dubbla jämfört med Note. Tanken i Grand Modus var på 51 liter, mot 41 i Note. Jämfört med nya Note så har gamla Grand Modus från 2008 flera fördelar, så trots att Renault och Nissan tillhör samma koncern så levererar de olika erbjudanden.

Jag förvånas över att Nissan inte hakar på mini-SUV trenden och gör en mindre Qashqai istället. Juke är ju frånåkt både design och utrymmesmässigt av konkurrenterna nu. Men kanske Note kan vinna några köpare i USA, för i Europa tror jag inte den blir en framgång.

#40
2013-09-25 21:32

Raphael : Majoriteten av folk som köper bil har ändå inte släp, så tror det är ett ickeproblem :P Speciellt eftersom de som köper sådana här bilar ofta är pensionärer... Det hade väl varit en grej om det varit en utstuderad familjekombi. Men en sån här.. Mjae troligen skit samma.

#41
2013-09-25 21:59

Roger, på ålderns höst är det trevligt med husvagn. :) (kan vara trevligt annars ändå också iofs). Alla har inte råd med husbil...

#42
2013-09-26 08:15

Som sagt ett ickeproblem med dragvikten på en småbil!
Skall man dra husvagn,hästsläp o.s.v så väljer man bil därefter.
Värre då med mellanklassare som plötsligt p.g.a miljöklassning knappt får dra något.

#43
2013-09-26 08:55

Majoriteten av de som har bil på landsbygden har dragkrok, oavsett storlek på bilen - vilket inte är så konstigt då det är väldigt praktiskt när man bor i stuga eller torp eller har en gård (vilket är vanliga bostadstyper på landsbygden) och behöver frakta grejer. Alltså inte enbart familjekombis. Små halvkombis med dragkrok, gamla sedanmodeller med dragkrok, alla möjliga bilar med dragkrok, finns det mängder av där jag bor. En granne har en Mercedes kupé från 90-talet med dragkrok. Så jag tycker inte att det är ett icke-problem med en släpvagnsvikt med bromsat släp som inte är högre än andra bilar med obromsat släp. Det må vara ett icke-problem för de som bor i storstaden, men varför ska storstaden alltid vara normen och riktmärket?

#44
2013-09-26 09:08

Håller med Raphael här, en dragkrok används till så mycket mer än bara stor husvagn och/eller hästsläp.

Vad hjälper det t.ex. att man kan låna släp gratis för att köra hem nya soffan, när man inte har krok?
När man ska köra iväg bråte till återvinningen och det inte går in i bilen, och man inte kan hänga på sin/grannens släpa?
Dessutom lär man knappst sätta på en krok om bilen endast får dra t.ex. 400 kg, även om man skulle kunna hänga på cyklar på kroken, vilket är praktiskt.

Bilens flexibilitet ökar ju drastiskt med en krok.

Vanliga mindre bilar får ofta ta 1000-1200 kg på kroken, vilket räcker långt. Till och med en hyfsat bekväm husvagn (som man kan hyra) kan hängas på.

Synd då att så många hybrid/elbilar inte ger denna möjlighet.

#45
mcregor
2013-09-26 10:32

Även om jag till stor del kan hålla med dig i sak hultarn så handlar ju denna artikel om nya Note och inte om hybridbilar och dessas oförmåga att agera som dragfordon.
Men det stämmer ju såtillvida att max släpvagnsvikt är ovanligt låg även på denna bil. Men krok kan man ju montera trots allt. Hade den haft t ex 800 kg max släpvikt så skulle det ju fungera med många släpkärror - bromsade liksom obromsade.
Sen väljer man nog en annan bil om man vill åka runt med en husvagn eller hästsläp. Alla bilar kan inte passa alla behov - i synnerhet inte småbilar som denna. Och oavsett om det finns konkurrenter som är godkända för högre släpvikt.

#46
2013-09-26 10:41

Jag noterar att i Storbritannien så räknas Nissan Note som "compact MPV" och därmed i samma kategori som de minibussar i minsta klassen som jag har tagit upp som konkurrenter i en jämförande analys... Så mina inlägg om detta var både on-topic och värdefullt i sammanhanget. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.