Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Mitsubishi Outlander PHEV (2013)

Publicerad 17 januari 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
En stor kaross med plats för sju, fyrhjulsdrift – och en förbrukning under två deciliter per mil. Eldrivna Mitsubishi Outlander är världens snålaste suv.

Den ser gigantisk ut bland småbilarna på den danska snabbköpsparkeringen. Mitsubishi Outlander är 4,66 meter lång och 1,68 meter hög och tillräckligt stor för att rymma sju säten. Ändå är denna 1,8-tonsklump snålare än någon av de andra bilarna på parkeringen. Förbrukningen är 1,6 l/100 km.

Mitsubishi blir först med att presentera en suv som hämtar kraft ur en väggkontakt. Den visades på bilsalongen i Paris i höstas, men redan ett par veckor tidigare dök Outlander med tillägget PHEV (Plug in hybrid vehicle) upp vid Årets Bil-juryns test i Danmark.

Den har tre motorer. Mellan varje hjulpar hänger en elmotor på 60 kilowatt eller 82 hästkrafter.  Under motorhuven sitter en tvåliters bensinmotor. Hur stark den är avslöjas inte, men kraften räcker för att både driva bilen och en generator som kan ladda batteriet. Detta ligger under golvet och stjäl inget utrymme i kupén.

Utan ett ljud rullar den stora bilen ut från parkeringen. Från den upphöjda förarplatsen känns det lite som att lågflyga längs bygatan. Ute på landsvägen trampar jag på gasen och väntar på surrandet från bensinmotorn som hjälper till när elmotorerna inte orkar driva upp farten på den tunga bilen. Men inte ett ljud hörs. Displayen på instrumentpanelen avslöjar att bilen fortsätter drivas av elmotorerna. Deras sammanlagda vridmoment på drygt 330 Newtonmeter räcker långt.

I passagerarsätet myser PR-chefen Daniel Nacass åt min häpna förtjusning:
– Eldriften fungerar upp till 120 km/tim, säger han. I högre farter blir bilen framhjulsdriven av bensinmotorn.

På kurviga vägavsnitt där gaspådraget är ojämnt växlar drivningen mellan el-och bensinmotor. Det syns på displayen. I bilen känns inget. Fyrhjulsdriften kopplas in vid behov. Det går också att låsa drivningen i förhållandet 50/50 mellan hjulaxlarna.

Jag får åka länge innan mätaren för batterinivå börjar bli låg. En laddning räcker i cirka 55 kilometer. När batterierna är tomma laddas de på av bensinmotorn, men jag kan när som helst tvinga fram en uppladdning med en knapp, märkt CHRG (Charge). Med en 16 amperes säkring tar det fyra timmar att fylla de 80 litium jon-cellerna med ny kraft från ett vägguttag.

Mitsubishi Outlander PHEV börjar säljas i Japan nu och kommer till Europa nästa år. Mitsubishi hoppas att kunna sälja minst 5 000 årligen.

– Prissteget till den eldrivna modellen ska inte bli större än mellan bensin- och dieselvarianterna, säger Daniel Nacass.  
 Det gör elbilen till ett extra vettigt val.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Outlander PHEV?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mitsubishi Outlander PHEV.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mitsubishi Outlander PHEV.

PRIS, FRÅN KR: Ej bestämt.
MODELL: Suv med fem el sju säten.
SÄLJSTART: Under 2013.
MÅTT, CM: L 466/B 180/H 168.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 810.
MOTOR: Bensinmotor på 2,0 liter samt två elmotorer på 60 kW
vardera.
KRAFTÖVERFÖRING: Fram- eller fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Uppges inte.
FÖRBRUKNING: Cirka 1,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: Under 49 g/km.
KONKURRENTER: Peugeot 3008 Hybrid, Lexus RX 450h.

Vad nytt? Drivsystemet med tre motorer och stort batteri.
För vem? Den som vill kunna ta sig fram obehindrat men miljövänligt.

Plus: Starka elmotorer, låg förbrukning, räckvidden på el, framkomligheten, stor kupé.
Minus: Lite klumpig att manövrera.

Kommentarer

#1 • 2013-01-17 09:12
Hanzzon

Instämmer till fullo med dig i ditt inlägg Mistro.
Att man vågar köpa den som begagnad utan att oroa sig för dyra reparationer är en klar fördel som tyvärr kraftigt sorterar bort många märken på detta område men även jag har förtroende för Mitsubishi.
Framtiden verka bli intressant! :)

#2 • 2013-01-17 09:13
Mistro

Mig vilja ha omgående och jag skulle nog t.o.m vågat mig på bedriften att köpa denna bilen som begagnad om några år då Mitsubishi har mitt fulla förtroende liksom t.e.x Toyota.
Känns som om min nästa bil blir en Hybrid faktiskt och att jag även kan leva med en del kompromisser runt detta.

I fallet ovan verkar man dock inte behöva kompromissa alls ...eller?
Tydligen skall Volvo lansera en Xc60 plug-in Hybrid vart det lider men bara tanken på denna trånga bil gör ju att dess teknik faktiskt kvittar för mig.

Heja Mitsubishi,..ni har stått i skuggan länge nu men med bilar som Outlander PHEV så blir det ändring på detta! :)

Nu återstår då bara prissättningen men på nya Outlander har man nu även en billigare "inropare" än tidigare så då kan ju steget bli ganska långt ifrån billigast till dyrast men som jag utläser prislistan idag så är skillnaden ca 20.000kr mellan Bensin till Diesel ( om de är utrustade likadant!? )
Detta skulle i så fall innebära att den dyraste versionen utav PHEV skulle stanna på ett pris runt 370.000kr! ..låter ju inte så dumt!

#3 • 2013-01-17 09:26
PREVIA

Förbrukningen är 1,6 liter per mil." SkriverVB.
Låter mycket!

#4 • 2013-01-17 09:33
Hackenbush

Det står i texten
"Ändå är denna 1,8-tonsklump snålare än någon av de andra bilarna på parkeringen. Förbrukningen är 1,6 liter per mil."

Tycker inte att 1,6L/mil är speciellt snålt för en Hybrid

#5 • 2013-01-17 09:45
KaptenOberkommando

I ingressen står det: "En stor kaross med plats för sju, fyrhjulsdrift – och en förbrukning under två deciliter per mil. Eldrivna Mitsubishi Outlander är världens snålaste suv."

Sedan följer 1,6 liter milen, men jag tror nog att alla förstår =)

Om siffrorna stämmer finns det ingen anledning att vara kritiska mot Volkswagens nya SUV. Volkswagen "lovar" ju liknande förbrukningssiffror för en SUV som väl kommer att bli ännu större. Enda skillnaden är väl att Mitsubishin går att köra ca 55 km mot Volkswagens 33 km.

Men gud vilken asful inredning. Instrumentpanelen är bara USCH: sned och plastig - ser ut som 70-tal. Och kolla övergången mellan instrumentpanelen och förardörren - hur klumpigt får det bli? Nej, inredningen i Volkswagens nya SUV är ju däremot riktigt elegant.

#6 • 2013-01-17 09:52
Hackenbush

Håller med Kapten om inredningen, den är verkligen ful och känns gammal.
Den yttre designen är lite lik Vw nya Suv Crossblue och det är snyggt.
Visst förstår man vad som menas när det gäller förbrukningen men det är felskrivet i texten och det är ju inte så bra.
Lika litet för denna som för Vw tror jag på förbrukningssiffrorna. Det blir nog ett par dl mer vid verklig körning.
Upp till 55km räckvidd och 120km/h på enbart el är riktigt bra siffror.

#7 • 2013-01-17 09:53
Alexander Öbom

Håller med om att det lät mycket. Rättat nu.

/Alexander Öbom, Vi Bilägare

#8 • 2013-01-17 10:17
Simon no1

Var inte Rav4 EV generation 1 helt eldriven och borde ha 0 i förbrukning ?

#9 • 2013-01-17 11:07
Mistro

Jo men världen har väl glömt bort Rav4 EV nu med tanke på det lilla antal bilar som tillverkades samt hetsjakten som därpå följde för att skrota allt som inte tankades med flytande bränsle.
Tyvärr för myndigheterna så rullar det fortfarande några hundra utav dessa bilar och de som bryr sig undrar hur detta kan vara möjligt? ( 10 år gammal elbil som är fullt funktionsduglig? )

Toyota har nu en version 2 utav denna modell men för säkerhets skull så har den även fått en förbränningsmotor och tillverkas bara i ett starkt begränsat antal och skall bara säljas i kalifornien i några städer...Hemska tanke om de rymmer därifrån och kanske dessutom fortplantar sig.. ;)

Lite mer kunde åtminstone jag tänka mig att denna stora tillverkare kunde "släppa på tömmarna" och visa världen vad som finns att tillgå,..inte minst nu med tanke på att t.e.x Plug-in versioner redan är lanserade.

Håller med om att det är en spännande ;) framtid som följer nu.

#a • 2013-01-17 11:09
KaptenOberkommando

Men det här med förbrukningen när det kommer till hybrider och elbilar ... Jag har klagat många gånger på det luddiga i siffrorna och det kommer helt i blixtbelysning när Simon nämner den helt eldrivna Rav4 och att den då borde haft 0 i förbrukning.
Alltså, 0 i förbrukning kan det ju aldrig bli eftersom även el är energi och kostar pengar. Antingen måste man börja räkna om elförbrukningen till vanlig bränsleförbrukning eller ange elförbrukningen omräknat i kronor och ören. Det kostar faktiskt att köra även på el (!) och den kostnaden anges ju inte överhuvudtaget, medan däremot kostnaden för vanligt bränsle lätt kan räknas ut genom att man tar den angivna förbrukningen på typ 0,42 l/mil x till exempel 2 000 mil om året. Jag är medveten om att det kan bli svårt att få fram exakta siffror för elförbrukningen beroende på hur mycket el som tankas från eluttaget hemma och hur mycket el som laddas via förbränningsmotorn och eventuella mekaniska återvinningssystem, MEN det borde åtminstone klart skrivas ut i "bränsledeklarationssiffrorna" hur många kilowatt batteriet är på och hur långt en laddning MINST skall räcka till vid normal, blandad körning. Endast då kan vi konsumenter någorlunda väl räkna ut kostnaden för eldriften. Ett batteri på 11 kilowatt kostar ca 15 kronor att ladda och räcker batteriet 30 kilometer (tre mil) kostar det fem (5) kronor milen att köra på el. Räcker batteriet 60 kilometer (6 mil) blir kostnaden bara 2,50 milen. Det borde alltså klart stå typ: "Diesel - 0,18 l/mil; Batteri 11 kilowatt - räckvidd blandad körning 30 kilometer".

Vad jag vill ha sagt är helt enkelt att förbrukningsKOSTNADERNA för BÅDE fossilt bränsle och elenergi klart måste framgå för de här bilarna med den här nya tekniken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.