Nästa artikel
Provkörning: Mercedes C220 CDI Blue Efficiency (2011)
Provkörning

Provkörning: Mercedes C220 CDI Blue Efficiency (2011)

Publicerad 13 oktober 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
"Vad drar den?", "Under en halvliter", " Åh, tusan!" Fråga, svar och utrop som är rätt vanliga när man anländer i en Mercedes C220 CDI. Vi gav oss ut på en riktig snålkörning.

Ska man köra 125 mil landsväg i ett svep så är det inte särskilt upphetsande att göra det under laglig hastighet. Det går något bättre om man har en hyfsad bil att ratta.

En sådan är onekligen nya Mercedes C-klass. 2,1-liters dieselfyra med dubbla turbo, 170 hästar och – inte minst – ett gediget vrid på 400 Nm är lovande fakta som talar för att det inte behöver bli en trist långtur.

Men nu skulle vi syna en annan faktauppgift från Mercedes. Nämligen att 220 CDI Blue Efficiency med stopp/start-funktion bara ska dra 0,44 liter diesel per mil, blandad körning och släppa ut blott 117 gram koldioxid per kilometer. Miljöbil, alltså.

Stockholm till Altajärvi
Och titta på bilden här intill, minsann visar den en snittförbrukning på just 0,44 liter per mil!

Bilden ljuger absolut inte men det gör däremot färddatorn; inget ovanligt i och för sig för såna manicker. Den verkliga förbrukningen fick jag när jag tankade, 0,48 liter per mil. Det är bra det också för en 1 600 kilo tung bil som mäter drygt 4,5 meter på längden.

Den förbrukning som anges av tillverkaren är framtagen enligt EU-körcykeln och ligger alltid under verklig förbrukning. Den är därför bara användbar vid jämförelser.

Till sin hjälp för att köra snålt med Mercedes C220 CDI har föraren en växelindikator som visar när det är dags att växla upp eller ner. Dessutom lyser en ECO-lampa grönt när tekniken är nöjd med förarens körstil.

Med en tankvolym på 59 liter så blir räckvidden med vår förbrukning 123 mil, vilket innebär att man från starten i Stockholm når Altajärvi, två mil söder om Kiruna. Vill man komma ända fram till gruvstaden på en tank så kan man mot tillägg få sin diesel-Mercedes levererad med en 66-literstank.

Utmärkt körkänsla
Mercedes C-klass går inte bara snålt, den går tyst också. Och stabilt. Det är något med styrningen som inte bara ger utmärkt körkänsla utan också skvallrar om hög kvalitet.

Kvalitetskänsla förmedlar också drivlinan med sugande kraft över hela registret. Det kunde jag konstatera när snålkörningen var avslutad. Och trots betydligt mera aktiv körning höll sig förbrukningen på 0,56 liter per mil. Färddatorn uppgav dock 0,52 l/mil, vilket är ett oskick. En dator ska ju leverera data och inte höfta siffror.

Stolarna är ett adelsmärke för Mercedes-bilar och visst känns dessa också komfortabla – de första tjugo milen. Sen händer det saker. Ju fler timmar bakom ratten, desto mer uppenbart  blir det att svankstödet är för klent trots att man justerar det till hårdaste läget. Här behövs en extrakudde för långkörningar.

Instrumenten är vackra och eleganta men inte särskilt funktionella i visst ljus. Det är exempelvis svårt att ibland läsa av hastighetsmätaren.

Spak till vänster
Kombispaken till vänster om ratten är också en Mercedes-specialitet på gott och ont. För icke rejält tillvanda Merca-förare mest på ont. Framför kombispaken sitter den något tunnare farthållarspaken. Till höger om ratten finns ingenting. Ännu efter 300 mils körning hände det att jag tog fel och slog på farthållaren när jag i själva verket skulle blinka.

Mercedes C-klass är billig när det kommer till bränsledrift men har, som det anstår detta märke, en rejäl prislapp i nybilshallen. 322 900 kronor i basutförande för C220 CDI, Avantgarde, Blue Efficiency.

Fotnot: Detta var i första hand ett test av bränsleförbrukningen. En ”vanlig” provkörning av Mercedes C-klass hittar du här.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes C220 CDI Blue Efficiency

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes C220 CDI Blue Efficiency

Pris, kr, från: 322 900.
Säljstart: I våras.
Modell: Femsitsig sedan.
Mått, cm: L 459/B 177/H 144.
Tjänstevikt, kg: 1 600.
Släpvagnsvikt, kg: 1 385.
Motor: 4-cyl diesel med dubbla turbo, 2 143 cm3. Max effekt 170 hk vid 3 000–4 200 v/min.  Max vridmoment 400 Nm vid 1 400–2 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,8 s, toppfart 232 km/tim.
Förbrukning, bl körning: 4,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 117 g/km.
Närmaste konkurrenter: BMW 3-serie, Audi A4, Volvo S60.

Vad nytt? C-klass som miljöbil.
För vem? Tjänstebilsförare, köpstarka mogna kunder.
Bra köp? Ja, för den märkestrogne. Priset lockar inte över privatkunder från andra märken.

Plus: Drivlinan, förbrukningen, ljudnivån.
Minus: Långfärdskomforten, otydliga instrument, priset.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-13 10:30
KaptenOberkommando

Några synpunkter:

"Stolarna är ett adelsmärke för Mercedes-bilar och visst känns dessa också komfortabla – de första tjugo milen. Sen händer det saker. Ju fler timmar bakom ratten, desto mer uppenbart blir det att svankstödet är för klent trots att man justerar det till hårdaste läget. Här behövs en extrakudde för långkörningar."
Om detta är bara Håkans uppfattning bör man nog påpeka att det kan vara "fel" på Håkans kroppsliga utformning och att övriga 99 förare kanske tycker att detta inte är ett "problem" alls. Lite väl mycket subjektivitet där som tyvärr tenderar att ge sken av något slags vetenskaplig sanning.

"Mercedes C-klass är billig när det kommer till bränsledrift men har, som det anstår detta märke, en rejäl prislapp i nybilshallen. 322 900 kronor i basutförande för C220 CDI, Avantgarde, Blue Efficiency."
Lite dribbligt med priserna/texten. Priset i basutförande ligger på 339 900 och till detta kommer extrautrustningen Avantgarde för 19 500 - bilen blir således dyrare än vad Håkan anger. Dock kan priset på just denna bilen vara nedsatt till just 322 900, men då behöver det tydligt anges. Rätt ska vara rätt.

Sedan måste jag också säga att om man inte efter 300 mils körning kan hålla isär den feta multispaken och den smala farthållarspaken - ja, då ...
För min egen del måste jag kritiskt fråga hur mycket lättare det då skulle vara är att hålla isär två spakar på var sida om ratten, alltså totalt fyra spakar och alla de olika lägen som finns på varje spak? Jag undrar faktiskt om en del ens vill förstå multispaken.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-13 12:28
Pender

Tja, det var ju bara ungefär 30% över deklarerad förbrukning. För det var väl landsväg det handlade om? Då är min Yaris snäppet bättre. Ca 25%.
(Antar att svenska vägar med hög friktion, bränsle med lågt energi-innehåll, och (i Mercans fall), ny bil, står för stor del av överkonsumtionen.
Bra svankstöd skulle inte räcka för mej. Jag får ont i ryggen bara av att tänka på alla helger jag skulle få arbeta extra, och alla äckliga halv-special jag fick trycka i mej (visserligen i gott sällskap med andra som förköpt sej). Men för den som häller på att drunkna i sina pengar, kan nog en 220 CDI vara en räddning.

#3 • Uppdaterat: 2011-10-13 16:03
hultarn

Kapten: vad är det för fel på att ha en torkarspak på höger sida och knappar i ratten för farthållare som alla andra?

Med regnsensor behöver man inte fippla ofta med den spaken, och då är det bara blinkersspaken att pyssla med. Inte fyra spakar som du säger.

Pender: lite festligt att du jämför en Yaris med en C-klass. Inte många skulle göra det.
Men, om man räknar som du gör, så kan jag ju hävda att min gamla Cittra är ännu bättre som går *under* deklarerad förbrukning.
Yes! Min bil är bättre än en ny M-B! ;-)

#4 • Uppdaterat: 2011-10-13 17:52
Bensam

Färddatorns felvisning är för stor för att vara en premiumbil. Tyvärr inte ovanligt. Mitt egna skräckexempel är en Ford Mondeo -02 där verklig förbrukning var i snitt 17% högre än färddatorn med en spridning på +4% till +35%. Färddatorn missade alltså 10 liter på en fulltank. Då blir man bara arg. Har ej haft någon Ford sedan dess.

#5 • Uppdaterat: 2011-10-13 19:49
Pender

Hultarn, det var inte så att jag jämförde Yaris med C-klass. Utan jag noterade bara att min Yaris inte överskrider deklarerad förbrukning fullt så mycket som Mercan gjorde. Dock ingen av dem godkänd, enligt min mening.

#6 • Uppdaterat: 2011-10-13 22:04
PREVIA

Har VB tagit efter DN som också testar alla dieselbilar i etthundratjugo mil eller längre för att få en bättre bränsleförbrukningssiffra, och sedan förklarar den allt för höga förbrukningen med att dieselbilar kräver längre inkörning än vanliga bilar. Det skulle vara intressantare med en provkörning med våra vanliga avstånd till jobb affär och förskola med kallstarter, då väldigt få kör 120 mil var dag utan snarare 1-4 mil. Sedan kan man redovisa överträdelsen i bränsleförbrukningen i CO2-utsläpp: g/km så fick vi se hur många av dagens miljöbilar som klarade gränsen på 120 g/km. VB tidningen riktar sig väl inte i första hand till Taxirörelser som har egna tidningar utan mer till vanliga bilister med normal användning av bilen.
Frågan man ställer sig, hur stort CO2-utsläpp har denna Mercedes som skulle förbruka 3,7 l/ 100 km vid landsvägskörning men drog 4,8 l / 100 km vid lugn landsvägskörning?

#7 • Uppdaterat: 2011-10-13 22:17
Stefan Eriksson

KaptenOberkomm,Tänk att någon är så hemsk och ger ditt favoritmärke kritik! Stackars dig................

#8 • Uppdaterat: 2011-10-13 23:48
Raymond K (ej verifierad)

Jag tror många köper MB just för den lustiga multispaken.

#9 • Uppdaterat: 2011-10-14 00:40
Stene

Jag tycker att man inte ska blanda flera funktioner i samma grej, vad det vara månde. När en av alla åttio funktioner slutar fungera får man byta den svindyra applikationen som är svindyr just för att den har åttio olika funktioner. Man ska heller inte ändra på spakars placering när människor har vant sig vid en placering som nära nog kan kallas för standardisering.
Trafiksäkerhetstänk hos bilkonstruktörer borde innebära en strävan efter standardisering så att bilförare vid en hastigt uppkommen trafiksituation kan använda rätt reglage instinktivt.

#a • Uppdaterat: 2011-10-14 08:35
KaptenOberkommando

Om Stefan och leifer läser mina inlägg lite bättre och försöker ha lite koll över en längre tidsperiod (men man får nog inte begära för mycket ...) skulle de se att jag har kritiserat flera av redaktionsmedlemmarna under alla möjliga artiklar - de flesta långt från Mercedes. Precis på samma sätt som jag skriver inlägg på en lång rad tidningars hemsidor och ofta kritiserar bristande journalisitik. Detta har man fått erfara inte minst på Aftonbladet och då utan att någon partipolitik spelar in.

I det här aktuella fallet skriver Håkan en högst subjektiv åsikt men presenterar den som om den vore resultatet av ett stort biltest utfört av fem personer. Håkan skriver att det i första hand är ett bränsleförbrukningstest och mot bakgrund av detta kan man med rätta ställa den kritiska frågan varför texten i praktiken ser ut som en presentation av ett biltest! Och när texten då ser ut som ett biltest i stort passar en högst subjektiv åsikt inte in särskilt bra.
Noterbart är också att jag riktade kritik mot Håkans sätt att ange priset - det vill säga jag påpekar att Håkan har angett ett för LÅGT pris! Inte kan jag väl anklagas för att försvara Mercedes färger i vått och torrt i ett sådant läge. Eller? Jag konstaterar alltså att bilen är ännu dyrare än vad texten anger. Detta är knappast inte att ta "sitt" märke i försvar. Kanske att man kan kräva av andra användare att de åtminstone läser det man skriver och faktiskt tänker efter vad det egentligen stod.

Stene, när det gäller just multispaken i Mercedes kostade en sådan runt 895 kronor för typ tre år sedan när jag bytte den i min 210:a. Men då skedde bytet INTE på en klassisk Mercedes-verkstad. Jag tvivlar starkt på att en "vanlig vänsterspak" kostar särskilt mycket mindre. I stort går all utveckling mot att man integrerar så mycket som möjligt i en och samma enhet. Bra eller dåligt? Jag vet inte, men vem vill ha en snygg platt-tv på väggen och en digitalbox stå på golvet med sladd till? Klart snyggare med integrerad digitalbox. Men visst, krånglar digitalboxen blir du tillfälligt av med hela tv:n.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.