Bild
Nästa artikel
Ur den här vinkeln kan det ytterst viktiga prestigemåttet på nya C-klass Coupé avnjutas ostört.
Ur den här vinkeln kan det ytterst viktiga prestigemåttet på nya C-klass Coupé avnjutas ostört.
Provkörning: Mercedes C 250 d Coupé
Bakpartiet erinrar om stora S-klass Coupé – och 1950-talets 190 SL?
Bakpartiet erinrar om stora S-klass Coupé – och 1950-talets 190 SL?

Provkörning: Mercedes C 250 d Coupé

Provkörning

En coupéversion av en vardagsbil måste vara snygg, bekväm och måttsydd för prestige. Nya C 250 d Coupé klarar uppdraget galant.

En coupémodells existensberättigande är att vara snygg. Sålunda letar jag vid provkörningen av C 250 d, en av de nya coupévarianterna på Mercedes Benz C-klass, upp formgivaren. Han heter Achim-Dietrich Badstübner och är lätt att hitta, precis som nästan alla personer som formger bilar. Det är bara att titta på skorna. Om det bland alla bilföretagets unisont klädda representanter finns en med skodon som sticker ut vet du att du hittat formgivaren. Achim-Dietrich Badstübner har denna dag ett par isblåvitrandiga, lite snäckformade skor med knallgröna snören. De syns! Att formgivaren är nöjd med sitt alster går inte att ta miste på:

– Titta på prestigemåttet, på avståndet mellan dörrens framkant och främre hjulhusets bakre kant! Vi lyckades göra avståndet just så långt som krävs på en sådan här bil. Jämför med den japanska bilen där borta, bara ett par centimeters linje, ingen prestige alls.

Jag kikar och förundras, Achim-Dietrich Badstübner fortsätter:

–Svårigheten är att jämka alla krav på läckra linjer med säkerhetskraven. En coupé ska vara låg, samtidigt måste motorhuven vara hög för fotgängarskyddets skull. Hög motorhuv och lågt tak kan vara svårt att få till men jag tycker att vi har lyckats, det handlar om millimeter, ibland tiondels millimeter för att träffa rätt.

Tro det, tänker jag.

– I bakpartiet ser du hur vi använt emblemet på samma sätt som på Mercedes-Benz 190 SL från slutet av 1950-talet. En stor, slät yta och så emblemet som svävar ensamt och fritt.


Jag kisar intensivt, ser kanske inte riktigt … och med dessa ord i öronen drar jag i väg. Motorn är på bara 2,1 liter men arbetar urstarkt direkt från start. Nioväxlad automatlåda är en nyhet och den växlar alldeles sömlöst, omärkligt.

Spontant tycker jag att rörelserna på vägen är aningen mjukare än sedanversionens. Jag har alla parametrar för stötdämpning, motorrespons, styrkänsla etc. inställda på just ”Comfort” och då går färden just så där ”pensionärsmjukt” jag kan tänka mig att en del av köparkategorin kommer att föredra det. 

Man kan förstås dribbla lite hur man vill med sport- och komfortlägena och få en avgjort sportigare stil på framfarten. Då är motorns mappning för acceleration verkligen på hugget, växlarna ligger i längre och stötdämpningen taggas för snävare kurvtagning, lägre krängning. Obekväm blir bilen ändå aldrig, trots att jag pressar rätt vilt emellanåt. Ett märkestypiskt "lugn" finns hela tiden som grundackord i C 250 d. 

Jag provkör senare vildingen AMG 63 S med 510 hk på bana. Det blir förstås en annan historia, en helt annan historia…

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes C 250 d Coupé?

Mercedes-Benz C 250 D Coupé

PRIS, FRÅN KR: 425 900.
MODELL: Tvådörrars coupé.
SÄLJSTART: Nu. 
MÅTT, CM: L 469/B 181/H 141.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 700.
MOTOR: Fyrcylindrig längsmonterad rak turbodiesel, fyra ventiler per cylinder, bränsleinsprutning. Borrning/slag 83/99 mm, volym 2143 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 500 Nm vid 1 600–1 800 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, nioväxlad automatlåda. 
PRESTANDA: Toppfart 247 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,7 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: Blandand körning 4,2–4,4 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 109–116 g/km.
KONKURRENTER: BMW 4-serie.

Vad nytt?
Coupéversion av C-klass.
För vem?
Den som vill ha komfort och måttliga utrymmen.

PLUS:
Motor, växellåda, interiör, åkkomfort.
MINUS:
Sikt, insteg till baksätet.

Kommentarer

#2
2016-01-06 16:54

Verkligen snygg, borde passa mig perfekt nu när jag passerat kombibehovet. Men jag vill ha bensinmotor!

#3
2016-01-06 16:56

En grill som passar hemma mer i Melodifestivalen än på en bil, en hängröv värd namnet och sen marknades fulaste fälgsortiment på det. Tur att den har ett svävande emblem där bak dock. Annars hade den varit totalt motbjudande ;)

#4
2016-01-06 17:44

Läcker bil, den triggar köpsuget!

#5
2016-01-06 18:44

Totalt ointressant! Och hängröven är kvar.....nej Mercedes tappar ännu mer.

#6
2016-01-06 18:49

Det är inte lätt att göra en 2-dörrars Coupé, den bakre delen blir ofta utdragen och konstig - denna MB är ett bra exempel på detta. Audi ska väl visa nya A5 snart, får se om den blir mer lyckad.

#7
2016-01-06 19:11

Tycker den är läcker. Fast nästan halvmiljonen är lite över min budget. Hade jaag de pengarna skulle jag köpa den.

#8
2016-01-06 19:51

raks, du behöver inte vänta på att nya A5 offentliggörs, den kommer nämligen att se ut nästan exakt som den gamla.

#9
2016-01-06 20:44

"– Titta på prestigemåttet, på avståndet mellan dörrens framkant och främre hjulhusets bakre kant! Vi lyckades göra avståndet just så långt som krävs på en sådan här bil. Jämför med den japanska bilen där borta, bara ett par centimeters linje, ingen prestige alls."

Japanskt - hur tråkigt får det bli?

#10
2016-01-06 21:36

Tycker faktiskt att den var riktigt snygg med klassiska linjer. Snygg grill tycker jag, och inte allt för mycket hängröv. Fälgarna dock medelmåttiga, där finns ingen prestige i sortimentet. Totalt sett elegant men anonym vilket jag tror MB:s kundkrets vill ha.

#11
2016-01-07 06:10

Prestigemått? Jojo fint ska det försöka låta är MB är i farten... Men en Volvo Duett har ett betydligt större "prestigemått" än den där fula mercan - och i flera avseenden.

#12
2016-01-07 08:31

Det var den mest märkliga interiör jag sett på länge. Inte något flyt i designen alls.
Ser ut som om man försökt men misslyckats att kombinera ihop lite rester från hyllorna.

Utsidan vill jag inte kommentera förrän jag sett normala bilder på den. Till skillnad mot vad fotografer tycks tro, så har folk inte ögonen på knäskålarna. Det är omöjligt att avgöra hur en bil ser ut i verkligheten från dessa bilder.
Dock stör jag mig direkt på att de jättelika (fejk?)luftintagen på sidorna av främre stötfångaren nästan når bak till hjulhuset, ser väldigt märkligt ut.

#13
2016-01-07 09:01
#14
2016-01-07 12:09

Tänk om de använt "Prestigemåttet" när de konstruerade min (och många andras) E-klass i flera avseenden, bla rostskyddet så att den inte hade rostat bort, eller haft ett "prestigemått" i kundvård när det stod klart att bilarna rostat bort och tagit ansvar för sin "premiumprodukt". Floskler, floskler och åter en massa floskler bara. Försök bygga en bil med Lexus kvalitet och kundvård så ska jag åter ta er i beaktande, då utan hängröv också som bilarna är behäftade med just nu = fult!

#15
2016-01-07 14:15

Nu är ju uttrycket "prestigemått" just i det här fallet ett mått på ett avstånd och inget annat.

Långa motorhuvar och kort överhäng fram har i alla tider signalerat status, något som säkerligen kommer att bli en trend framöver för de bilar som vill upp i hierarkin...

Det ser ut som att Audi missat tåget, även om det inte låter så i artikeln som simon_d postade, men de hakar säkerligen på snart igen när de ser att både BMW, Volvo och Mercedes satsar mer och mer på det.

Själv tycker jag det är snyggt.

#16
2016-01-07 14:17

SKF: Sluta sprätta! Försök inte göra dig "fin". Och att blanda bilar från det förgångna med nya bilar funkar liksom inte. Och om vi isolerar diskussionen till gamla bilar kan du ta din Duett och "stoppa upp" jämfört med den tidens Mercedesar. Glöm heller inte vilka bilar Mercedes byggde låååångt innan Volvo ens fanns. Tagga ner, vet jag.

#17
2016-01-07 18:40

Välarbetad och stilig som de flesta Mercor de senaste åren. Men, hur tänkt de när de förstörde den tjusiga förarmiljön med att "klistra dit" en pekskärm? Lite mer design för att integrera den hade inte skadat.

#18
2016-01-07 19:11

Man är säkert uppe över en halv mille för en välutrustad vagn med den mindre motorn. Den lär vara mer prisvärd efter 3 år. Kan tänka mig en bättre beggad Porsche 997 för samma peng.

#19
2016-01-07 19:29

nästan lika snygg som BMW M 235i coupe, och där sjunger en härlig sexcylindrig motor, ingen tråkig
diesel.

#20
2016-01-07 20:42

Diamantgrillen är riktigt snygg. Väljer en C63 AMG coupé och BMW M4 alla dagar i veckan framför chipstjocka Lexus RC F.

#21
2016-01-07 20:41

Mercedes går samma kräftgång nu som BMW gjorde under Chris Bangles tid. Totalt skumma former! Inte ens stjärnan på huven kvar, bara S-klass som får ha den. Annat var det på den tiden då Bruno Sacco höll i ritstiftet. Vilka klassiska linjer, med elegans och tyngd i. Men då är han ju också italienare.

#22
2016-01-08 10:56

Hahaha chipstjock :D

För mig är det så som nån var inne på innan - ingen bil i det här segmentet är snygg. A5 är som sagt den som lyckas dölja de knasiga proportionerna bäst. Men varken C coupé, 4-serien eller RC är några lookers direkt. 2-dörrarsbilar med samma hjulbas som en fyrdörrars ser helt enkelt inte riktigt klokt ut. Man kan ju inte göra förardörren hur lång som helst.

Problemet är nog den hårda segmenteringen. Skulle BMW göra 4-serien i den storlek som skulle vara lämplig skulle den bli nästan lika liten som 2-serien. Och då blir den ju överflödig. Så då måste ju 4-serien ha ett visst mått.

C coupé borde rimligen vara en bil i samma storlek som CLA. Men då bränner man ju alla chanser att göra en tvådörrarsbil baserad på CLA i framtiden. Så då blir det den är stretchlimon.

#23
2016-01-08 14:03

Håller inte alls med Roger, tycker den (och andra tvådörrars fyrsitsiga coupéer såsom BMW 4) har fantastiskt harmoniska proportioner.

#24
2016-01-10 23:28

I profil är det inget fel på varken A5 eller 4-serien. Förutom att 4-serien har lit väl flack bakruta. Inte alls lika snärtig som E92. Problemet för mig är att det är en stor dörr mitt i allt det där. Och sen en massa plåt mellan dörren och bakre hjulhuset som inte alls är klädsam.

https://i.ytimg.com/vi/DAKPhj-N9rY/maxresdefault.jpg

http://st.motortrend.com/uploads/sites/5/2013/11/2015-Lexus-RC-side-prof...

Just på den här fronten överraskade Lexus RC faktiskt. Tvivlar på att den de facto ÄR så mycket kortare än 4-serien men det är NÅT med 4-serien som gör att den ser akward ut i mina ögon. Kanske de långt bakdragna smårutorna? Att bakluckan sluttar utför hela vägen? Nåt är det som förstärker den knasigt långa hjulbasen.. :P

#25
2016-01-17 18:57

Det finns något överdrivet i Mercedes nuförtiden. Stor grill med stort emblem och stora luftintag som mer liknar sånt man kunde se på billiga asiater som försökte verka Mercedes - men detta är ju faktiskt en äkta Mercedes och ska vara återhållsamt balanserad i linjerna.
Det här med formgivning påminner mig om när jag för många år sen skulle inhandla kaffekoppar. Såg på en del prisbilliga koppar som saknade det där lilla extra i linjerna. Så helt plötsligt föll blicken på en kopp med perfekt balanserade linjer, sådär självklara som riktig design kan vara när den är som bäst. Och mycket riktigt var prislappen högre på denna kopp från IItala. Det fick mig att fundera över varför bra design är så dyr. Materialet och formarna är ju inte dyrare.
Beträffande Mercedes så är dock inte prislappen en garanti för god design. Inte heller inredningen är speciellt smakfull. Långt ifrån nya Volvo. I de lyxigaste modellerna känns det som att blingbling är viktigare än god smak och ergonomi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.