Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Kia Optima laddhybrid

Publicerad 13 november 2016
Ny kofångare och grill med kylargardin utmärker laddhybriden. Luftmotståndet (Cd) sänks från 0,27 till 0,25.
Optima laddhybrid blir en tuff prispressare. Mycket utrustning och klassledande räckvidd för ”dieselpengar”. Succé? Nja, bara nästan…

Passat GTE är herre på supermiljöbilstäppan. I augusti var 38 procent av alla nya Passat i Sverige laddbara. Men nu kommer Kia och rör om i grytan. 

Med ett grundpris på 369 900 kronor blir Optima PHEV den billigaste laddhybriden på marknaden – över 40 000 kr lägre än Passat GTE och nästan 10 000 kr billigare än Golf GTE.

Den är ingen tomhylsa heller. I priset ingår bland annat navigation, ventilerad läderklädsel och adaptiva LED-strålkastare. Med statlig subvention stannar priset på 349 900 kr. Det är i princip dieselpengar i stora mellanklassen och faktiskt nåbart för vissa privatkunder.

Optima PHEV är inte bara billigast. Körsträckan på el är längst av alla jämförbara konkurrenter. Kia utlovar eldrift upp till 54 kilometer och det verkar inte vara en utopisiffra. 

Jag inleder provkörningen med en längre slinga på bara el. Hastigheten på den bayerska landsbygden pendlar flitigt mellan 100 km/tim och 50 genom byarna. Efter 3,5 mil har jag enligt färddatorn en räckvidd på 1,8 mil till. Lovande.

Jag byter till hybridläge. Nu är det inte lika imponerande – snarare vardagligt. Jämfört med pigga Passat GTE är Optima PHEV oinspirerande bakom ratten. En tvåliters sugmotor på 156 hk jobbar via en vanlig sexstegad automatlåda. Elmotorn (68 hk mot Passats 115 hk) stöttar upp hjälpligt i vanliga hastigheter, men bensinmotorns låga vridmoment gör att automaten gärna växlar ned vid segdragning och det surrar mycket från motorrummet.  

Styrningen är diffusare än i vanliga Optima. Elservon på laddhybriden är monterad på rattstången, istället för på styraxeln, och det ger sämre vägkänsla. Därtill är utväxlingen vevigare. Ett konstigt val för en stadsorienterad bil.

Under press är Optima PHEV oroväckande sladdvänlig. Laddhybriden är skodd med lättrullade däck från koreanska Nexen. Och med batteriets extravikt i skuffen tar bakändan ett bredare spår vid offensiv kurvtagning på torr asfalt. ESP-systemet verkar inte omprogrammerat för den nya viktfördelningen. 

En annan nackdel är bagaget. Batteriplaceringen är ett hafsverk och stjäl mycket lastutrymme. Bagaget på 307 liter är nära 100 liter mindre än Passat GTE Sedan. Men bättring är på väg.

Till nästa sommar kommer Optima PHEV som kombi. Då lovar Kia att batteriet inte ska inskränka på lastutrymmet och baksätet blir fällbart.

Då kommer även Coasting Guide Control, som vet vad som händer på vägen och tipsar föraren om att motorbromsa i tid.

Totalt sett är Optima PHEV inte lika kul eller genomtänkt som Passat GTE. Men körbarheten på el imponerar och prismässigt är den överlägsen. 

Klart köpvärd, nästa år…

Kia Optima PHEV

PRIS, FRÅN KR: 369 900 kr (349 900 kr med supermiljöbilspremie).
MODELL: Fyradörrars sedan.
SÄLJSTART: September. 
MÅTT, CM: L 486/B 186/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 705.
MOTOR: Bensin: Rak fyrcylindrig bensinmotor med Atkinsoncykel. Volym 1 999 cm3. Max effekt 156 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 189 Nm vid 5 000 v/min. Elmotor: Max effekt 68 hk. Max vridmoment 205 Nm. Total systemeffekt: 205 hk och 375 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexstegad automat. 
PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim (120 på el). Acc. 0–100 km/tim på 9,4 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 1,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 37 g/km.
KONKURRENTER: BMW 225xe, BMW 330e, Mitsubishi Outlander PHEV, VW Passat GTE, Volvo V60 D5 Twin Engine.

Vad nytt?
Kias första laddhybrid.
För vem?
Den som kan ladda hemma och reser med lätt packning.   

Plus:
Körbarhet på el, garantier, pris, utrustning.
Minus:
Litet bagage, koambin dröjer, sladdbenägen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-11-13 09:29
Hackenbush

Ganska snygg bil men prisvärd vet jag inte om jag tycker att den är.

#2 • Uppdaterat: 2016-11-13 09:43
adzam

Något för oss konservativa svenskar??

#3 • Uppdaterat: 2016-11-13 10:09
hans.antnas

Snygg bil sen var det det där med känslan i styrningen jag skulle vilja veta vad dom omdömena grundar sig på är det när det slår i ratten i en kurva på gropig väg som det var i dom gamla PV 444 och vägkänslan från chassiet är det att studsa mellan sätet och taket som man gör i många järnfjädrade bilar jag har jobbat med bilar hela livet många olika märken och har aldrig kunnat uppskatta att man ska känna groparna i vägen i ratten och i sätet det är endast okomfortabelt

#4 • 2016-11-13 10:38
Vidstige

Inte bara att priset är lägre, man kan även räkna med bättre driftkvalitet i Kia än i VW, nåt som tyvärr Vi bilägare nästan aldrig nämner och som kan vara viktigare än priset.

#5 • 2016-11-13 10:41
Christofer Källenius

Märkliga siffror? Imponerande om man lyckas få ut 205hk total systemeffekt från dessa två motorer. Ex så har ju Passat GTE en betydligt starkare elmotor (ca dubbelt) och ungefär samma effekt på bensinmotorn men trotts det så hamnar man där på 218hk (säkerligen strypt för att inte vridmomentet skall överstiga 400Nm). Men lilla elmotorn här på 68hk lyckas alltså ändå skrämma iväg så totala systemvridmomentet blir hela 375Nm, låter ju galet bra... MEN om nu bilen har detta imponerande vridmoment, väldigt många hästkrafter och bilen väger förhållandevis normalt (tom mindre än Passat GTE) så blir ju prestandatesterna långt från imponerande, 0-100km/h på nästan 10s? Ca 2 sekunder sämre än Passat GTE. Något går inte ihop, nästan samma effekt enligt siffrorna (trots halverad effekt på elmotorn jämfört med Passat GTE) men betydligt sämre prestanda? Märkligt....

#6 • 2016-11-13 10:58
Axa

Precis, sugmotor suger...

Jag hade valt Golf GTE...

#7 • 2016-11-13 11:00
Axa

Adzam
Svenskar vill gärna(?) se sig själva som konservativa men faktum är att vi är en de mest progressiva länderna i världen.

#8 • 2016-11-13 11:09
PREVIA

40 000 billigare än Passaten för en bil som är bättre standard utrustad och som går längre på bara el och har 7 års garanti till skillnad från VW som bara har 2 års garanti.
Räkna därtill att Kia med sin bensinmotor med Atkinsoncykel likt Prius är snålare på bränsle när batteriet är urladdat vilket inte gör bilen sämre när man åker längre än fem mil.
Så valet står mellan en bensinsnålare Kia laddhybrid med längre räckvidd på bara el och en Passat laddhybrid som är något snabbare 0 till 100 kmt fast med högre bränsleförbrukning och kortare körsträcka på bara el där elmotorn inte inte går att använda under - 10 grader och där bilen inte kan startas alls under -30 grader.

#9 • 2016-11-13 11:55
Vidstige

Axa, sugmotor i kombination med elmotorer är inte så dumt faktiskt.
Dessutom är det driftsäkrare med sugmotor än turbo.

#a • 2016-11-13 12:07
Swemba

@PREVIA, ja tänk om man bara kunde jämföra teoretiska speccar kontra pris. Då vore bilvalen så mycket enklare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.