Nästa artikel
Provkörning: Jeep Compass 4Xe (2021)
Provkörning

Provkörning: Jeep Compass 4Xe (2021)

Publicerad 13 juli 2021
Uppdaterade Jeep Compass sticker ut i mindre mellanklassen med laddhybridteknik och fyrhjulsdrift – men räcker det?

Jeep är sena att elektrifiera sitt modellutbud. För att uppnå koldioxidmålen har koncernen tidigare köpt utsläppsrätter av Tesla för cirka 1,8 miljarder dollar per år.

Samgåendet med PSA och skapandet av Stelantis gör det lättare att nå målen men alla koncernens märken måste bidra till sänkta utsläpp. Innan året är till ända ska samtliga Jeepmodeller finnas med elektrifierad drivlina.

Hybriddrivlinan består av en fyrcylindrig bensinmotor på 130 hästkrafter kopplad till en sexväxlad dubbelkopplingsautomat. Elmotorn på bakaxeln ger fyrhjulsdrift men ger bara 60 hästkrafter, det är i minsta laget för 1 971 kilo bil.

Enligt WLTP-normen tar batteriets 11,4 kWh Compass drygt fyra mil. För utsläppsfri körning krävs lätt högerfot, framförhållning och tålamod på den nivå som krävs för att låta en morgontrött fyraåring själv knyta skorna. Samarbetet mellan motorerna är inte helt friktionsfritt, det blir lätt ett ryck när bensinmotorn kliver in.

Under provperioden kom vi aldrig längre än tre mil på el. Snittförbrukningen låg runt 6 l/100 km.    

Ny instrumentpanel och media-skärm. Klimatanläggningen styrs fortfarande med fysiska knappar. Oproportionerligt stor växelspak.

Compass är första Jeepmodellen med assistanssystem som gör den självkörande på nivå 2. Aktiv filhållningsassistent, skyltavläsning, adaptiv farthållare och trötthetsvarnare samarbetar för att hålla bilen centrerad i sin fil.

Styringreppen är enerverande klumpiga och skapar snarare osäkerhet än körtrygghet. Styrningen går lätt, i kombination med en relativt direkt utväxling kan bilen upplevas som något vinglig. Fjädringen är följsam, ljudnivån relativt låg. 

Interiören är omdisponerad med ny form på instrumentpanelen och med fler förvaringsfack än tidigare. Mediaskärmen har växt till 10,25 tum. Menystrukturen är onödigt komplicerad. Trådlös mobiltelefonspegling och laddning finns. Instrumentgruppens analoga mätare har ersatts av en skärm. Skärmen är skarp, men text och ikoner är omotiverat små i förhållande till skärmytan. Färddatorn måste vara den mest informationsintensiva på den här sidan Space X rymdkapsel. 

Personligen sitter jag utmärkt, en längre förare kan anmärka på kort sittdyna. Baksätet är dugligt för två men glastaket begränsar takhöjden märkbart. Knappen till elbakluckan har placerats vid vänster hjulhus, smart då även korta personer når den, samtidigt skyms den lätt av bagage. 

Det finns bättre alternativ i den kompakta suvklassen, men faller man för Compass former och den ”no nonsense”-attityd som kommer med varumärket Jeep behöver man trots allt inte skämmas. Compass är modern och ställd mot andra fyrhjulsdrivna laddhybrider är prisbilden acceptabel. 

Fem dioder vid ladduttaget visar batteristatus vid laddning. Smart.
Jeep Compass 4Xe 80th Anniversary

Pris, från kr: 474 900.

Skatt kr/år: 360

Svensk lansering: Nu.  

Mått, cm: L 440/B 182/H 164

Bagagevolym, l: 438.

Tjänstevikt, kg: 1 971. 

Motor: Tvärställd 4-cyl. rak bensin-motor. Volym 1 332 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 850 v/min. Elmotor 60 hk (45 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 850 v/min. Litiumjonbatteri 11,4 kWh. 

Kraftöverföring: Fyrhjulsdriven, sexväxlad auomatlåda. 

Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7.9 s.  

Deklarerad förbrukning:
2,4 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp: 55 g/km.

Konkurrenter: VW Tiguan, Toyota Rav4, Volvo XC40, BMW X1. 

Plus: Bekväm, modern teknik, framkomlighet, varumärkesromantik. 

Minus: Förarstödsystemen, bristade hybriddrift. 

Vad nytt? Insida och drivlina.

För vem? Den miljömedvetne förortsbon med cowboyambition?  

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.