Nästa artikel
Provkörning: Hyundai Santa Fe (2016)
Provkörning

Provkörning: Hyundai Santa Fe (2016)

Publicerad 1 maj 2016 (uppdaterad 2 maj 2016)
Delad extraljusramp är standard på den första omgången av ansiktslyfta Hyundai Santa Fe.
Hyundai Santa Fe har fått mild ansiktslyftning och flera nya säkerhetsdetaljer. En trygg, bussig bil med något besvärande törst.
Hyundai har ofta visat mästerskap i utseendejusteringar som knappt märks och 2016 års Hyundai Santa Fe är inget undantag. Marginellt förändrade drag i fronten, nya baklampor, nya trösklar, nytt avgasrör, retuscherade strålkastare, en ny färg… Då är införandet av säkerhetsdetaljer som autobroms (standard från och med utrustningsnivå Premium) en viktigare nyhet, liksom kolli-sionsvarning, adaptivt kurvljus och dödvinkelvarning. En förändrad programmering av styrningen ingår också.

Det är 15 år sedan Santa Fe generation ett debuterade. Med sin framtoning av ”budget-Volvo XC90” gjorde den succé. I dag finns inget budget över modellen, priset för provkörningsbilen i femsitsigt Premium Plus-utförande är 469 900 kronor (ytterligare 10 000 för sjusitsigt utförande). Pengarna köper dock en version med all tänkbar utrustning: rattvärme, läderklädsel, kylning (och värme förstås) i framstolarna, elvärme i baksätet, solskyddsgardiner, panoramasoltak, en myriad eluttag och burkhållare – you name it. Framtoningen är lätt amerikansk men storleken i trekvarts skala jämfört med suv-modellerna som överbefolkar vägarna ”over there”.

Körstilen blir också behagligt amerikansk. Santa Fe kräver små insatser av föraren, sitt format till trots är bilen enkel att hantera även i trånga utrymmen. Hjälpmedel som vältecknande backningskamera och ”top view” som visar bilens position ovanifrån i förhållande till omgivningen bidrar till det.

Under huven finns en 200- hästars diesel, som tidigare kopplad till en sexväxlad automat. Tjänstevikten är över två ton och något fartåk är Santa Fe verkligen inte, men väl en bekväm ”glidare” som behagligt gör långturer kortare. Ljudnivån är lägre nu än när vi testade bilen 2013, ett visst brus från 19-tumsdäcken hörs ändå för det mesta.

Kupén håller verkligt fin klass, med generösa utrymmen, stora och sköna stolar, tredelat och skjutbart baksäte och gott om plats för bagage – över en hög tröskel. Det är ordning på knappar och reglage, finishen är trivsam. Det har verkligen hänt mycket sedan ”ur-Santa Fe”.

Nästa punkt på utvecklarnas dagordning bör bli att få ned vikten (över två ton) och att minska förbrukningen. Deklarationen påstår 6,6 l/100 km men under provperioden noterade jag ”nollåttifem”. Det är lite för drygt i en bil som annars övertygar i det mesta.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Santa Fe?
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Premium +

Pris, från kr: 469 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 470/B 188/H 168.
Tjänstevikt, kg: 2 038.
Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, direktinsprutning. Volym 2 199 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 440 Nm vid 1 750–2 750 v/min.
Kraftöverföring: Permantent fyrhjulsdrift med spärrbar diffverkan mellan fram- och bakhjul.
Prestanda: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,1 s.
Deklarerad förbrukning: 6,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 174 g/km.
Konkurrenter: Honda CR-V, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander.

Plus: Utrustning, utrymmen, lättkörd, bra fyrhjulsdrift.
Minus: Bränsleförbrukning, surrig klimatanläggning.

Vad nytt? Nya säkerhetsdetaljer, nya exteriördetaljer.
För vem? Rejäl, lyxig bruksbil – för den som har råd.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-05-01 13:03
VW Polo 2012

Snygg, men prislappen :(

#2 • 2016-05-01 19:42
Styggavargen

Över 2 ton för en 4,7 meter lång bil, inte illa jobbat! Skall man skratta eller gråta åt detta? Varför producerar vi ens sådana här helt onödiga bilar? Helt klart väger den minst 500 kg för mycket. Hade den haft bensin motor hade den dragit 1,2 liter mil. Den drar dubbelt så mycket energi om man hade jämfört den med en vanlig kombi bil med samma längd. Är det ingen som är det minsta kritiskt till utvecklingen??? Å andra sidan, såg en Mercedes kombi som var splitter ny förra veckan, den var typ 4,9 meter lång och vägde in på 2025 kg, måste väl ändå rekord??

#3 • 2016-05-01 21:58
Pi

...och vid kollisioner med mera normala bilar så är ju stora och tunga SUV:ar dessutom utomordentliga mordvapen, tyvärr...

#4 • 2016-05-02 09:42
Styggavargen

milkylainen, håller med dig fast jag är övertygad om att även vikten spelar stor roll. För att göra en lite jämförelse, ta min Octavia kombi som är lika lång som en Lexus 300h. Dessa två bilar har likvärdig förbrukning (ca 0,6-0,65 liter/mil). Lexus väger 300 kg mer. Så trots att det är en hybrid så hamnar utsläppen på ungefär samma nivå. Så jag tror vikt påverkar mer än man tror. Sedan är som sagt luftmotståndet viktigt, speciellt i farter över 70 km/h. När vi pratar dessa 2 tons klumpar så blir ännu mer påtagligt hur mycket energi de behöver för att ta sig fram. Stora tunga diesel bilar i stan är inget jag blir glad och exalterad över. I stan skall bilen vara lätt för att spara energi vid alla accelerationer.

#5 • 2016-05-02 14:30
Hackenbush

När man skall starta är en tung bil mer energikrävande än en lätt bil men när den väl börjat rulla så kräver den inte så mycket mer energi än en lättare bil förutom kanske för att övervinna ett visst luftmotstånd om bilen är hög och ganska platt framtill.
Däremot att bromsa in ett tyngre fordon kräver mer kraft. Med samma bromskraft som för en lättare bil borde bromssträckan för den tyngre bilen bli längre.
En lägre mer strömlinjeformad bil har mindre luftmotstånd att övervinna, det säger sig självt och detta påverkar drivmedelsförbrukningen.

#6 • 2016-05-02 16:06
Styggavargen

milkylainen, Lexus är hybrid och har batteri. Den är tyngre men detta kompenseras av batteriet. Jag var inne på att köpa hybrid med sedan när jag insåg hur mycket vikten spelar roll på förbrukningen så valde jag istället en lättare bil utan batteri. Samma sak gäller denna SUV i artikeln, hade den vägt 500 kg mindre så hade den säkert fått ned förbrukningen med 0,25-0,35 liter/mil. Hade vi sedan tagit bort SUV karossen så hade vi fått ned förbrukningen med säkert 0,1 liter/mil till...och plötsligt hade vi haft en i40 :-) Men jag tycker det är otroligt att man skulle kunna köra nästan två st i40 till priset av en SUV av denna modell när det gäller till utsläppsnivå.

Bara som referens, på den gamla goda tiden när alla körde vanliga personbilar (typ 15-20 år sedan), så låg alltid Volvo på hög förbrukning, ofta drog de ca 0,1-0,2 liter/mil än andra bilar men detta berodde ju inte på att de hade sämre motorer, utan att de vägde mycket mer.

#7 • 2016-05-02 19:01
N-iklas

Hyundai jagar "premiumstämpeln" och vill konkurrera med Mercedes, då blir det så här.
Premiumköpare bryr sig inte det minsta om vikt, att mangla ner andra bilar vid "sammanstötningar" betraktas som ett stort plus och köpskäl.

#8 • 2016-05-02 21:31
Axa

Jag fattar inte hur man ska få det att fungera på större parkeringsplatser ifall alla har SUV? Måste bli trångt som sjutton och uppslagsmärken i var och varannan SUV. Överklassen löser det med otillåten handikappsparkering....

#9 • 2016-05-02 22:10
Axa

Milky
Hehe, ja. Det kan ju vara så att att SUV-ägare ser sig själva som "handikappade".
"Det är skönare insteg"=Usch jag får ont i ryggen av att sätta mig i normala bilar.
"Man får bättre sikt"=Usch jag ser så dåligt överhuvudtaget
"Det är ju säkrare bilmodell"=pust, det är skönt då jag ofta hamnar i diket

;-D

#a • 2016-05-03 00:49
Styggavargen

200 diesel "pållar" och 10 sek... haha, hade jag haft så många i min Octavia hade karossen blivit sned av belastningen, men antagligen hade jag nått 0-100 på mindre än 6 sekunder...
Varför jämföra med en mellan-SUV som Kia Sportage? De ligger inte alls i samma liga. Sportage är en liten bil (som en Fabia lastmässigt).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.