Bild
Nästa artikel

Provkörning: Ford Focus Kombi (2011)

Provkörning

Kombiversionen av Fords mellanklassare Focus är en bil som borde passa de flesta svenska familjer som hand i handske. Generösa utrymmen, hög säkerhet och numera också fem års fabriksgaranti. Men Ford har glidit uppåt i prislistan och med en stark diesel under huven kostar den över en kvarts miljon kronor.

Den känns nästan overkligt rymlig, kombivarianten av Fords världsbil Focus. Redan med baksätet uppfällt är Focus kombi synnerligen rymlig och tar 490 liter packning i utförandet med reparationssats istället för reservhjul (476 l med nödreserv). Fäll fram baksätet så klarar Focus drygt 1,5 kubikmeter gods. Det är inte illa pinkat av en mellanklasskombi.

Intressant är också att Ford inte behövt offra något av köregenskaperna när man gjorde om sin mellanklassare till lastbil. Focus är kvick i svängarna, har ett väl avfjädrat chassi som klarar såväl potthål som skarpa kurvor utan att tappa kontrollen. När man kikar över axeln och inser att man släpar runt på allt detta utrymme är det nästan svårt att tro sina ögon.

Den nya generationens Fokus är ett lyft när det gäller känslan i inredningens plastmaterial. Dessutom har komforten höjts och såväl fjädring som bullernivå tillhör nu de bästa i klassen. En närmare granskning visar att på golvet i bagageutrymmet ligger en tjock matta som säkert bidrar till att dämpa vägbullret.

Nytt är också att man kan få en rad av den senaste generationens säkerhetssystem som tillval. Naturligtvis hade det varit ännu bättre om detta varit standard men för den som är beredd att betala, går det nu att få farthållare med autobroms,


fotgängardetektering, trötthetsvar-nare och andra nyttigheter i sin Focus. Ford uppger att man försökt vara human i sin prissättning av dessa tillbehör och autobroms säljs tillsammans med parkeringsvarnare och elektriskt infällbara backspeglar i ett paket kallat ”Easy Drive” för 6 200 kr.

Fem års fabriksgaranti
Instrument och reglage är desamma som återfinns i halvkombiversionen av Focus och även hittas i flexbilen C-Max. Det är inget fel på funktionen men det tar tid innan man lärt sig hitta bland ljudanläggningens alla knappar.

Listan över tillgängliga motor-alternativ är lång. Bilen vi provade var utrustad med den starkaste dieseln på programmet, en smidig maskin som trots en förbrukning på en halv liter per mil klarar att ge bilen höga prestanda. Men med den konfigurationen blir Ford Focus Kombi väl dyr. Ett klokare val är versionen med 1,6 liters diesel på 115 hk för 225 900 kr (Titanium).

Ägandekostnaderna ser ut att bli rimliga och Ford ger numera fem års fabriksgaranti utan krav på att bilen måste servas på en Ford-verkstad (däremot ska originaldelar användas och för att garantin ska gälla krävs också att Fords service-schema följs).

Foto: Simon Hamelius

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Focus Kombi 2,0 TDCi 163 hk Titanium

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford Focus Kombi 2,0 TDCi 163 hk Titanium

Pris, från kr: 251 500.
Säljstart: Nu.
Modell: Femsitsig kombi med fem dörrar.
Mått, cm: L 456/B 182/H 150.
Tjänstevikt, kg: 1 460 kg.
Släpvagnsvikt, kg: 1 500 kg.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor. Cylindervolym: 1 997 cm3. Max effekt: 163 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment: 340 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell växellåda (alt sexväxl dubbelkoppling automat). Framhjulsdrift. ESP.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 8,8 s. Toppfart 218 km/tim.  
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 129 g/km.   
Konkurrenter: Opel Astra Kombi, Peugeot 308 SW, Kia Cee´d SW, VW Golf Variant.

Vad nytt? Kombikaross på Focus.
För vem? För de flesta. Få behöver egentligen en större bil än såhär.
Bra köp? Ja, men välj till säkerhetssystemen med autobroms.

Plus: Utrymmen, komfort, köregenskaper, prestanda.
Minus: Ej avstängbar krockkudden på passagerarplatsen, autobroms kostar extra.

Kommentarer

#1
mcregor
2011-11-30 09:09

Har ni överhuvudtaget testat baksätet ? Vår familj blev mycket besvikna över att de platserna blivit klart sämre jämfört med föregångaren vilken vi hade och trivdes bra med. Men nån ny Focus blev det inte just beroende på att bilen blivit klart sämre i baksätet. Sätt en person på 1,80--1,85 i passagerarsätet fram och bedöm sen hur ni tycker att komforten är för en lika lång baksätespassagerare..... Vi gillade det i alla fall inte så det fick bli ett konkurrerande märke istället.
Vill samtidigt passa på att säga att Ford-försäljarna inte verkat speciellt sugna på att erbjuda säkerhetspaketen på sina lagerbilar och de utföranden man annonserar i press och på TV vilket är lite synd för där har ju Focusen ett försprång just nu. Det har ju funnits rätt bra med lagerbilar att välja bland (gissar att Ford satt priset lite för högt initialt och haft svårt att bli av med dessa bilar) men säkerhetspaketen har inte varit speciellt vanligt förekommande i dessa bilar.
//Roger

#2
2011-11-30 10:03

Helt klart en bil som komer att bli en stor konkurrent till alla jappar lixom VW Passat. En riktit bra bil helt enkelt!

#3
2011-11-30 10:45

Instämmer helt med mcregor. Undrar dock varför inte valet föll på C-Max? Som är lika billig. (Alternativt dyr.) Och har baksäte av toppklass. För egen valde jag, eller rättare sagt frugan, C-Max. (Sen att det till slut blev Scenic istället, berodde mest på att Hedin Bil hade alertare säljare än de lätt flegmatiska på Ford Sisjön. Bilarna ser jag som ganska likvärdiga.)

#4
2011-11-30 11:22

Tyvärr uppträder Ford handlaren där jag bor så illa att om det inte vore för mitt bilintresse så skulle jag ha ratat märket för många år sedan.
De kan helt enkelt inte förmedla ett seriöst intryck trots att jag har varit där flera gånger och pratat med olika säljare,..misstag som de tyvärr delar med andra handlare.
Senast hade de skickat ut reklam om att man fick Biobiljetter om man provkörde någon bil men utav dessa såg jag aldrig röken!
Vad gäller Focus kombi så hade jag hoppats på att den skulle vara lika rymlig som den tidigare,vilket den ju tyvärr inte verkar! :-(
Senast då jag tittade på en Focus så hade priset dock även då en förmåga att "springa" iväg till nivåer som inte längre kan anses som billigt eller prisvärt.

Utav någon anledning så är man väldigt tydlig nu med att poängtera att bilen har ett väldigt generöst bagage! ...(lägg till: i klass med V70 och ni förändrar folks syn på "Golfklassen")
However så finns det även andra bilar i klassen med ett lika imponerande resultat på pappret varpå det kanske vore bättre då att påpeka om Focusens bagage faktiskt ÄR rymligare i verkligheten också!??

Kan man jämföra Focusens bagage rakt av mot en V70 så har den ju en stor fördel även om priset stiger en del då den utrustas.
För dem som tittar på prislappen så finns det som sagt fler rymliga alternativ.

#5
2011-11-30 11:55

Ford har 2 års fabriksgaranti, Det er Toyota der har op til 5 års garanti.

Der er dog nogle bilfothandler der giver op 5¨r jørgenn

#6
2011-11-30 11:59

@Swenssons: Detta är ingen konkurrent till Passat. Passaten är mycket större och Fords motsvarighet är Mondeo.

#7
mcregor
2011-11-30 12:09

Hej pender,
Svaret är enkelt - hade ingen lust att vänta minst 6 månader på leverans. Sen är det nog också så att vårt val (Golf Variant Masters Bluemotion) passar både mig och övriga familjen bättre - vi trivs helt enkelt bättre i den än i den Focus vi lånade för att testa ordentligt. Och den är både rymligare och trevligare inredd i baksätet och detta är viktigt för oss om man skall kalla den familjebil. Sen är djupet i bagaget sämre i t ex C-Max än i dessa mera klassiska kombi-bilar och det är en nackdel för vårt behov
Sen jørgenn så ÄR det Focus som har 5 års garanti medan Toyota har 3 år.
//Roger

#8
2011-11-30 12:10

Att focusen har rymligare bagage än Volvo v70 är väl inget konstigt, Skoda Fabia Combi har ju även det ett bra mycket större bagageutrymme. V70 har ju faktiskt ett ganska dåligt utrymme med tanke på den kubistiska formen.

#9
2011-11-30 12:28

Du får nog åka och titta på dessa bilar som du nämner "Isoderlund"!
Gamla Focus skulle utrymmesmässigt kunnat ersätta en V70 men många Volvoägare bryr sig mer om att det är en Volvo än om något annat och väldigt förvånande är det därför en hel del som har gått över till V60. ( stämmer inte i min värld )
Vad gäller Fabian så är den väldigt rymlig i sin klass liksom Octavian men båda dras med sin lasttröskel som garanterat har kostat dem många kunder.
Att jämföra en liten bil med en stor är dock minst ett par steg för långt men som sagt så klarar sig många lika bra med en "mellanklasskombi" som är betydligt billigare i drift.

#10
2011-11-30 12:51

Garanterat en bra bil. Ford har spottat
upp sig rejält de senaste åren. Att påstå att den är lika rymlig som V70 är dock att överdriva. Både baksäte och lastvolym är mindre i Focusen (ja, jag har provat bilen). Om vi förutsätter inget reservhjul (495l lastutrymme) så ligger den mellan V60 och V70 (430 resp 555l).

För en tvåbarnsfamilj räcker det säkert med de utrymmen som finns och det kommer att bli spännande att se nästa generation Mondeo.

#11
2011-11-30 13:12

hej roger . Det er kun en model pr 2012 der har 5 års garanti, ellers har alle ford modeller 2års fabrik garanti. , men focus er untaget. lige nu. Alle toyotaer har mellem 3 og 7 årsgarant alt efteer model og 160,000km

#12
2011-11-30 13:47

@Jörgenn:
Läste att orsaken till att många bilar tex toyota som du beskriver har flera års garanti är at de blivit allt dyrare att ha en dyr efterkonttrol av bilarna i fabrik så så blir det billigare att kålla och justera bilarna i efterhand via longa "generösa" garantier där bilägararen blir den som får kålla att bilen är ordenkligt sammansatt í fabriken istället för att ha egen personal till denna kåntroll. Så att ju längre garanti ju sämre sammansatt e bilen från fabrik å att garantierna dessutom i många fall e nästan värdelösa e en annan sak...

#13
mcregor
2011-11-30 13:59

Hej jørgenn,
Nu var det väl Focus som det gällde och den har som vi nu båda konstaterat 5 års garanti.
Om Toyota ökat till 7 år är det ju jättebra men senast jag kollade så var det nog 3 år på de flesta modeller.
Just garantitiden är det som är negativt med bl a VW eftersom dom tyvärr fortfarande håller fast vid ynkliga 2 år.
Sen kanske jag skall påpeka att min lokala Ford-försäljare varit mycket tillmötesgående och hjälpsam så ingen skugga må falla över honom - det var produkten det föll på.
Och jag hade en Toyota före min Focus och Toyotan var bra men Focusen var faktiskt ännu bättre eftersom allt fungerade perfekt under 4,5 år och nästan 9500 mil - inga reparationer överhuvudtaget och inga garantijobb heller. Så nya Focus var definitivt tänkbar men den föll på utrymmet och en hel del annat också när man jämförde med Golfen. Hade dock önskat mig Focusens 5-årsgaranti och säkerhetspaket till Golfen....men f ö passar Golfen bättre för oss och våra behov.
//Roger

#15
2011-11-30 19:16

Det är precis som vanligt, man får vad man betalar för. Nu lägger Ford på en del på priset och vips är bilen betydligt trevligare(enl testen, har inte provat själv). Några kronor till på varje detalj som tidigare varit skraltiga gör susen. Det är säkert tvunget i konkurrensen från Korea. För den som inte bryr sig att kolla Kia´s kvalitet, gör det! Man kan se det på två sätt, antingen blir man aningen rädd eller kan man beundra lyftet gjort på några år. Hoppas Ford också jobbar vidare med det.

#16
2011-11-30 20:19

Alla positiva åsikter om Ford är faktiskt psykologiskt mycket intressant.

Escort från Brasilien, jo men för min del så strök jag ett streck över namnet Ford när jag för 25 år sedan upptäckte att Taunus hade spolarmunstycken bestående av avklippta kopparrör någon klämt till med en tång.
Det måste ju vara den ultimata botten, frågan är om det går att sjunka djupare som biltillverkare, 1917 kanske det hade fungerat.

Det hjälper faktiskt inte vad Ford gör, att de ända fram till ca år 2000 tillverkade världens absolut sämsta bilar på precis varje punkt och varje område och krockade Fordar till för bara några årsedan drog runt på turné till halkbanorna för att skrämma 18-åringar som skulle ta körkort med sina groteskt mosade karosser.

Och nästan varje dag ser man ännu första Mondeon med sina s.k. ”stötfångare” tillverkade av tydligen äggskal? eftersom det räcker att titta strängt på dem för att de ska slitas i småbitar.

Och utseendet ska man ju inte tala om, de har alltid sett ut som resterna av en katts frukost och denna kombi följer troget den traditionen.

Listan på hur botten urusla alla Fords bilar varit sedan tidens början och till för bara tio år sedan kan göras utan slut.

Och ändå säljs det massor, man hör nästan aldrig något negativt om Ford, var finns logiken?

Jämför man med parallellen Opel så vet alla hur dåligt anseende Opel har i Sverige och det är precis lika omöjligt att finna någon logik i det, eftersom Opel alltid gjort helt överlägsna bilar i jämförelse med Ford och ändå älskas Ford och avskys Opel, vad beror detta underliga fenomen på?

Det måste ju rimligen bero på något helt annat än bilarna i sig, någon underlig dold bakomliggande orsak?

Annars är ju alltsammans helknäppt.

#17
2011-11-30 20:28

mcregor, vi hade också Golf Variant som ett av få huvudalternativ. Men eftersom vi har få mil/år, så avskräckte det höga priset. (På 5D fanns bra kampanjpriser. På Variant så gällde 7% rabatt.) Lite frågande till 6 månaders leveranstid på C-Max. Här i Gbg finns ett antal lagerbilar, plus ett antal "lagerbilar" på väg in. Och beställningsbilar 2-3 månader.

#18
2011-11-30 21:54

Vore trevligt om vib kunde redovisa ett test av en bensinare någon gång för omväxling skull.

#19
2011-11-30 22:06

N-iklas,man skall inte döma ett bilmärke efter gamla synder.Det finns många bilmärken som var mediokra för 10-15 år sedan.Mina föräldrar hade Ford under hela min uppväxt under 70 talet till mitten av 80 talet och jag var inte imponerad av bilarna då.Visst hör man mycket negativt om Ford-Ingen Ford på vår gård mm.Jag köpte en ny Focus 2001 och har nu min andra Focus från 2006.Jag har kört totalt 25000mil utan problem.Jag anser inte att det är världens bästa bil.Den sämsta bil som jag haft som många är imponerad av är Audi A4 årsmodel 2002.Den var trång och krånglade-tur att det var tjänstebil så att jag slapp bråka med Audis vid den tiden dåliga attityd och service.

#20
2011-11-30 22:28

N-iklas, du ser uppenbarligen nåt i Opel som vi andra inte ser. Ett gott anseende är väl inget man bara får utan det bör väl vara något man har förtjänat på ett eller annat sätt. Jag kan inte på rak arm säga att någon Opel skulle vara så himmelskt mycket bättre än en Ford, på vilket sätt skulle det i så fall vara? Rekord-Taunus, Kadett-Escort , Omega- Mondeo, Astra-Focus, Fiesta-Corsa. De ligger väl ungefär i samma nivå bortsett från att åtminstone jag hellre väljer en Mondeo o Focus om jag skulle tvingas. Men jag är tämligen opartisk i båda fallen, jobbar inte med nån av dom. Har själv ägt två Oplar, dock paranteser i bilägandet. Vad gäller nya bilar verkar det ju som Ford håller på att rätta till sin dåliga kvalitetskänsla i knappar o reglage och då försvinner den största akilleshälen i testernas protokoll, så nu får Opel värja sig både därifrån och från Kia mfl asiater. Hu...

#21
Urban cruiser
2011-11-30 23:41

Ful bil, rörig leksakskinaintrumentbräda och tunn plåt.

Äldre Ford är det sämsta bilmärket på alla sätt. Pajjar, dricker olja, krockfarliga, rostar osv.

Någon nämnde första Mondeons stötfångare i äggskal och spoilern mosas lätt av en lätt rullande fotboll. Men Mondeo är inte den enda Ford med denna stötfångare.

Inte heller nyare Fordar håller så bra klass. De hyllas i början för att sedan visa sin rätta sida...

Vet ni varför Ford finns? För att inte Opel ska vara sämst. Ja, så sade man i början av 90-talet minns jag.

Tyskt skit!

#22
mcregor
2011-11-30 23:54

Hej Pender,
Ja - oavsett om det var 3 eller 6 månaders leveranstid så var det för mycket. Jag föredrar lagerbilar för långa väntetider är inget för mig och dessutom är det oftare enklare att få lite bättre pris på en lagerbil. Här fanns det inte annat än en enda C-Max som lagerbil och den passade inte av olika orsaker. Sen hade dom överhuvudtaget inga lagerbilar (Focus) med nåt så trivialt som parkeringssensorer - än mindre backkamera som jag har på min Golf. Prismässigt var inte skillnaden så speciellt stor när man jämför motsvarande utrustning men Focus "inropare" är nog numera klart billigare.
Sen är jag lite oförstående att många strör skit över Ford generellt för vi har under de senaste 20 åren haft 4 nya Fordar, 3 nya VW, en ny Toyota, 2 lätt begagnade Oplar (när jag köpte dom) och likaså en lätt begagnad Fiat. Den allra mest bekymmersfria bilen har varit min Focus -07 följd av Toyotan, På den andra änden av skalan har min VW Passat och en av våra Oplar parkerat. Och det är som sagt egna erfarenheter - ingen obekräftad hörsägen.
//Roger
PS: Kan tillägga att Focusen är den vi haft längst och som dessutom gått längst (ca: 9500 mil på 4,5 år) av bilarna.

#23
Urban cruiser
2011-12-01 00:04

N-iklas skrev: "Och ändå säljs det massor, man hör nästan aldrig något negativt om Ford, var finns logiken?"

Av gamal vana. T-Forden var billig och den fösta bil som sålde bra. Och så har det fortsatt... Dessutom är priset på nya Ford lågt för stunden vad man nu vill ha en ny skitbil för.

Aftonbladet frågade inför riksdagsvalet två personer vilka och varför de skulle rösta på dem.

Kristoffer, 27: Folkpartiet. Mina föräldrar har alltid röstat på dem.

Sven 69: Sossarna. Gammal vana.

Två av fem som de frågat hade dessa svar så det blir många i verkligheten.

Där har du en jämförelse som kanske ger dig svar på fordfrågan.

Bra inlägg föressten!

#24
Urban cruiser
2011-12-01 00:05

Ful!!!

#25
2011-12-01 02:37

Kan ditt Ford-hat bottna i att din pappa och din pappas far också hatade Ford?

#26
mcregor
2011-12-01 08:16

Ni som nu har så mycket (negativa) åsikter om Ford som märke - vad har ni för egna erfarenheter ? Vilka märken har ni själva ägt t ex de senaste 10 åren ? Hur är era erfarenheter om dessa märken ? Skall ni få någon trovärdighet i era uttalanden så vill jag gärna veta lite fakta och då helst från egna erfarenheter/eget ägande från er sida.
...men egentligen så borde vi specifikt diskutera den nya Focusen och dess för och nackdelar gentemot de närmaste konkurrenrna. Jag och någon ytterligare har försökt ge er våra erfarenheter efter ett antal provkörningar så det är helt OK även för andra att ge oss era erfarenheter - och då menar jag inte bara rykten. Även jag som valt att inte köpa en Focus igen är intresserad av vad jag möjligen har missat när jag bedömde den mot andra modeller i samma klass.
//Roger

#27
2011-12-01 09:01

"N-iklas": Jag kan inte alls hålla med dig om att Ford skulle vara en så dålig bil som du beskriver men alla har ju rätt till sin åsikt.
Minns Ford med plus och minus precis som alla andra bilar även om jag kan hålla med om att det finns modeller och årgångar som världen kunde ha varit utan.
Dock anser jag att Focus har varit en bra bil ifrån början och den nya är dessutom snygg.
Focus har också alltid varit överlägset rymligast och den som påstår att berömda V70 tillför mer lastutrymme har aldrig använt båda dessa bilar i verkligheten. ( lastkapacitet på pappret är noll och inget värt )
När "hundburstillverkare" måste bygga om sina burar för att passa just V70 så förstår man kanske att det borde finnas andra alternativ?

Sedan konkurrerar egentligen inte mellanklassbilar med storbilsklassen och särskilt då inte mot Volvo som har sina "solida" köpare,..men om vi håller oss till just lastutrymmet och möjligtvis baksätet som ofta avgör om en bil fungerar till en barnfamilj eller ej så är "mellanklass eller Golfklassen" oftast att föredra ekonomiskt framför den dyrare i storbilsklassen.
( rätt märkligt ändå att V70 som står sig så bra i storbilsklassen egentligen inte är rymligare än de bästa i "Golfklassen" )

#28
2011-12-01 09:16

"Eftersom Opel alltid gjort helt överlägsna bilar i jämförelse med Ford". Hehe, ja dessa bokstavstroende märkesfundamentalister är rätt roliga men svåra att ta på allvar. Oavsett om det står Opel, Toyota, Audi, Mercedes eller nåt annat märke intatuerat i pannan.

Visst har jag också mina favoritmärken men man kan väl ändå försöka vara lite objektiv istället för att agera som en tolvåring.

#29
2011-12-01 10:48

N-iklas, en gång i tiden räckte det med att hosta i riktning mot en kadett för att skärmkanterna skulle lösa upp sig själva i ett brunt rostmoln... så vad har gamla-gamla Mondeon med dagens Fordar att göra? Är det bara Opel som har haft produktutveckling senaste 25 åren? Nej, skulle inte tro det. Många märken har lyft sig själva i nackskinnet men bedöms fortfarande av "jag tycker som pappa" och andra efter gamla (och i vissa fall misslyckade) modeller.

#30
2011-12-01 10:51

ViB tycker att "bullernivån tillhör de bästa i klassen". AMS anmärker att "vägljud läcker in". Jag har provat för få nya i "klassen", för att ha en åsikt. Men tillhör Focus de tystaste, så är det riktigt bullrigt i många andra. En som blivit utsparkad ur klassen av svenska köpare, Fiat Bravo, är i alla fall bra mycket tystare än Focus på svensk medelgrov- grov asfalt. (Fast den finns inte som kombi.)

#31
2011-12-01 14:05

Vill inte ta plats med en frågeställning som det egentligen inte skulle handla om.
MEN saken är att det ALDRIG skrivs något om själva tänkandet, filosofin, tyckandet, värderandet bakom bilen i allmänhet och vissa bilar i synnerhet.

Det har inte skrivits en enda seriös artikel i en biltidning de senaste 70 åren som avhandlar det jag skrev om här.
Kommenterats några rader här och någon rad där, jo, men ett djupdykande stort arbete?
Aldrig.
Trots att alla vet att bakom fasaderna och under ytan så är detta visst ett lika betydelsefullt ämne som andra som uppmärksammas flera gånger varje dag.

Är journalisterna rädda för något de vet att de inte begriper sig på eller bara ointresserade?

Det här handlar egentligen inte om Ford och Opel utan om varför människor reagerar, tycker och tänker på så ologiska och helt enkelt konstiga sätt.

Ett bilmärke har gjort dåliga bilar i 40 år och bra i tio år, ett annat bilmärke har gjort bra bilar i 40 år och dåliga i 10 år, varför vill då den stora majoriteten ursäkta och förneka och glömma bort felen hos bilen som varit dålig i 40 år och bara komma ihåg och bry sig om de 10 bra åren och låter dessa 10 år bestämma vad man tycker om bilmärket.

Medan man i det andra fallet gör precis tvärt om, där glömmer man bort och förnekar konsekvent 40 år bra bilar och bryr sig enbart om 10 år dåliga och låter dessa totalt bestämma vad man tycker.

Rent matematiskt kan man inte finna något förnuft i detta agerande.

Alla talar ju väldigt ofta om gamla Opel ända tillbaka till 50-talet medan man praktiskt taget aldrig hör någon dra upp en gammal Ford annat än om man ska ge dem komplimanger.

I Opels fall läggs stor vikt vid s.k. ”gamla försyndelser” som man kallar det, men när Ford kommer på tal då vill man inte höra talas om det utan då är det plötsligt väldigt dåligt att ta upp det gamla, ingen logik i detta heller

DETTA är det märkliga, varför intar man så gärna en uppenbart partisk ställning?

Också måste det understrykas att det i Fords fall inte handlar om bilar efter 1999 utan om bilarna före 1999, så att någon är jättenöjd med Focus 2003 är faktiskt ointressant, eftersom den inte ifrågasatts – annat än för sitt utseende.

Och vad Opel beträffar så är det så att Opel faktiskt är en löjligt mycket bättre bil än Ford genom hela historien och detta är lätt att bevisa genom att ställa en Opel och en Ford bredvid varandra och jämföra.
Rekord, Taunus, Granada t.ex. kontrasten är abnorm, i Opels överlägsna byggkvalitet och fint utförda detaljer där Ford är en hafsig och slarvig billig engelsk burkbil.

Det har ingenting med åsikter att göra utan är enkla fakta liksom att marken blir våt när det regnar, visst kan man envist förneka vätans egenskaper om man vill, men vått blir det likafullt.

Fast svaret är väl som vanligt enkelt, människor gör som man alltid gjort av gammal vana och bryr sig inte om hur sanningen och verkligheten ser ut, utan bryr sig bara om att entusiastiskt tycka att man själv vet bäst.
– Speciellt om man tycker som alla andra!!!

#32
2011-12-01 14:43

Men om jag står i begrepp att köpa ny eller nyare begagnad skiter jag fullständigt i hur märket byggde bilar för 20-30 år sedan, det finns helt enkelt ingen logik i det resonemanget... man köper en bil nu och här och det är det som räknas. Varför skulla man rata en (numera) bra bil bara för att de förr byggde dåliga?

#33
mcregor
2011-12-01 18:10

Måste hålla med FLAC - alltså hur relevant är det att diskutera hur de olika märkenas kvalitet var för 30 år sedan när vi talar om bilar som är nya eller nästan nya ? Och att kalla egna åsikter för fakta är nog att ta lite väl mycket "i munnen" tycker i alla fall jag. Nu tycker jag att vi återgår till Focus 2011/2012 och inte nån gammal Escort eller Kadett från 1981...:)
//Roger

#34
Gert Andersson
2011-12-01 19:24

Nu var det bara för runt 10 år sedan och äldre Ford var som värst, uselt så in i helvete. Om man ska vara snäll och inte räkna med Focus som bl a hade stora rostproblem.

Dagens fordar är heller ingen bra bil och om några år kanske det visar sig att är samma sopor. De börjar redan visa sig usla. De är dock bättre än t ex Sierra och Mondeo m fl som klassades som skräp kvalitetsmässigt mm när de var nya i media.

1981? Varför gå tillbaka så länge när det rör sig om 0-20 år beroende på modell?

(Och en gång skit alltid skit även fast det är dumt att generalisera.
Franskt och Amerikanskt klarar sig sämst enligt bilprovningen, ägare m fl oavsett om vi testar 07or eller 97, 87or...)

#35
Gert Andersson
2011-12-01 19:28

Oj, löjligt att se trollen sitta och försvara ett sådant märke som Ford bara för att de byggs i samma land som sina tyska bilar...

Opel byggde heller inga höjdare men rena premium jämfört med ford.

#36
2011-12-01 19:46

N-iklas, din kommentar kunde med fördel skrivits på 3 rader istället för uppåt 100. Innehållet hade inte blivit lidande.

#37
mcregor
2011-12-01 20:02

Jadu Gert - man kan ju fråga sig vem som är troll i denna debatt.
Känns som en rätt meningslös diskussion. Själv har jag haft väl fungerande Fordar och dåligt fungerande VW så problem kan nog uppstå med alla bilar. Och ändå köpte jag en VW härom månaden - konstigt eller hur.....
Jag försvarar inte Ford men jag efterlyser en mera nyanserad debatt så därför har jag framfört några positiva, egna erfarenheter av det märket.
//Roger

#38
Gert Andersson
2011-12-02 00:10

N-iklas: Bra förklaringar i dina inlägg. Jag instämmer i allt du skriver, bry dig inte om trollen.

#39
2011-12-02 02:20

Gert, Tack mycket vänligt!

För min del släpper jag frågan för tillfället.
Jag är mycket nöjd och har fått fram precis det resultat jag önskade.
Och det resultatet är naturligtvis något helt annat än vad de flesta önskar.

Det är så att den som kommer med invändningar mot det som är sant alltid avslöjar mer om sig själv än de som håller med om det som är sant.

Här finns därför en hel del material att hämta.

#40
2011-12-02 08:25

N-iklas, tyvärr snurrar du in dig rejält i ditt eget resonemang... det du menar i ditt jätteinlägg är alltså att man hellre köper en ny bil från ett märke som i nutid tillverkar dåliga bilar för att de förr gjorde bra, men ratar de som idag gör bra bilar för att de förr gjorde dåliga?? man måste nog vara en inbiten nostalgiker för att få det resonemanget att gå ihop... du tycker att folk har förutfattade meningar, ja själv då?

#41
2011-12-02 10:11

Är det där inlägget menat som ett skämt?

#42
2011-12-02 11:02

det är en reflektion över förvirringen i ditt inlägg, men du kanske kan klargöra varför man ska bry sig om hur bra/dåliga bilar ett märke byggde för 30 år sedan när det är i nutid man köper bil? med den logiken borde ingen köpa tex Skoda då deras 70-talsproduktion var allt annat än bra...

#43
Gert Andersson
2011-12-02 11:06

Jag rekommenderar FLAC att läsa N-icklas inlägg igen för så som du skriver kan det omöjligt uppfattas.

Men känner jag dig rätt skojjar du bra lite med oss FLAC?

#44
2011-12-02 11:07

och det ska komma från Generaltrollet själv?

#45
2011-12-02 11:13

jag har läst hans inlägg flera gånger och detta förekommer i inlägget: "Ett bilmärke har gjort dåliga bilar i 40 år och bra i tio år, ett annat bilmärke har gjort bra bilar i 40 år och dåliga i 10 år, varför vill då den stora majoriteten ursäkta och förneka och glömma bort felen hos bilen som varit dålig i 40 år och bara komma ihåg och bry sig om de 10 bra åren och låter dessa 10 år bestämma vad man tycker om bilmärket.

Medan man i det andra fallet gör precis tvärt om, där glömmer man bort och förnekar konsekvent 40 år bra bilar och bryr sig enbart om 10 år dåliga och låter dessa totalt bestämma vad man tycker."

om man vill ha en bil av exempel 1 ska man alltså titta 40 år tillbaka för att avgöra om man ska köpa den idag bra bilen medan man i exempel 2 kan köpa en idag dålig bil bara för att de för 40 år sedan gjorde bra bilar??

Eller hur ska man tolka texten? Kan du bättre så varsågod! Själv har jag varken Ford eller Opel, så jag har inget egenintresse av någondera. Tycker resonemanget verkar konstigt bara...

#46
Gert Andersson
2011-12-02 11:27

Opel har gjiort dåliga bilar i 10 år.

Ford har gjort dåliga bilar i 40 år.

Idag gör båda skpapligt bra bilar.

Ändå har Opel dåligt rykte p g a sina äldre bilar.

Men Ford som verkligen haft problem genom åren nämns det sällan något negativt om.

#47
2011-12-02 11:29

och om båda idag gör skapliga bilar behöver man ju inte bry sig om hur det var förr utan köpa den man tycker bäst om just nu då, kanske?

#48
Gert Andersson
2011-12-02 12:16

Nej FLAC det har inge jättebetydelse. (Men Opel är lite bättre än Ford med bättre sercice osv idag...)

Det N-icklas menar är att det är konstigt att Ford har bättre rykte för sina äldre modeller trots att de var mkt sämre.

Men även Opel har haft problem även fast de varit lite mindre än Fords och det handlar om mer än 10 år även fast det var allra värst under en 10-årsperiod.

Det borde vara tvärtom.

#49
2011-12-02 12:51

Tycker ni fortfarande att det spelar någon roll hur bra Opel eller Ford var förr?
Titta på vad bilarna har att erbjuda idag och köp den som ni gillar bäst alternativt den bil som ger mest för pengarna.
Ford har helt enkelt varit duktigare i sin marknadsföring.
Minns Opel med glädje då min far var Opel-frälst och anser ( kanske bara just därför?) idag inte att Opel är någon sämre bil än Ford men fick jag välja så blev det troligtvis en Ford då jag anser att de har ett bättre utbud,men sådant kan ju ändras.
För min del kan nästa bil lika gärna bli en Opel,Ford,Kia,Renault,Citroen/Peugoet eller något japanskt whatever ....beror på hur situationen och tillfället bjuds just då.
Inte fan hjälper det att fundera på vad som hände för ens 10 år sedan!
( men tyvärr är det så många av oss är funtade inom det mesta,ingenting undantaget! )

#50
2011-12-02 18:03

Många tycker faktiskt det.

En vanlig åsikt är att de visserligen inte ser något fel med den nuvarande bilen men att de pga. vad som hände för 20 eller 15 år sedan inte litar på bilmärket och därmed vill de inta köpa bilen.
De menar att de måste vänta minst 10 år till innan de vågar ta risken.

Och de som tänker så bry sig dessutom väldigt mycket om vad som sägs och vilka åsikter som florerar mycket mer än de själva tar reda på hur det är.
Om det allmänna opinionsläget är negativt mot ett visst bilmärke som de inte litar på så är det det som styr, de skulle aldrig lägga någon energi på att undersöka om allmänna opinionen har rätt eller fel.

Omkring minst 30 % ser ut att hyser de åsikterna, generellt, sedan när det gäller vissa som Opel ex. så förefaller 70 % av de som aktivt kommenterar Opel representera den gruppen.
Av någon orsak lång över genomsnittet.

Sedan alla som köper s.k. ”asiatiska bilar” bryr sig inte om historien, de som köper Ford bryr sig inte om den och troligen inte heller de som köper Fiat, Peugeot eller Renault.

Och varför inte?

Kan vara för att de helt enkelt inte bryr sig, eller för att de vet att bilen de valt inte har någon historia att skryta med och därför vill man inte höra talas om ämnet.
Då är det ju bekvämt att säga att det bara är dumt.
Som den gamla sagan med räven och rönnbären.

Man kan ju undra om Ford hade haft samma prestigevärde som Ferrari, om alla som valt Ford då fortfarande hade ansett historien som något väldigt dumt att bry sig om?

Avslutningsvis är det dessutom så att i Opels fall så har man ovanligt nog allt att vinna på en kraftig belysning av historien därför att man samtidigt med de kända modeller som kritiseras, också har gjort bilar av en helt annan klass på en helt annan nivå som dock är praktiskt taget okända eftersom de inte marknadsförts och därför sålt i löjligt små volymer.

T.ex. en av de bästa bilar Opel någonsin gjort fanns det - 5 - exemplar av i Sverige, hur många av den dåliga Kadetten 1985 – 88 såldes? Tja… kanske 25 000? behöver man säga mer om varför många inte är så imponerade av Opel.

Man kan jämföra med om Skodan som välte på taket i Trafikmagasinet och Rolls Royce Silver Spirit tillverkats av samma biltillverkare, hur lätt skulle det vara att få det att gå ihop?

Men precis så snurrigt ser det ut med Opel.
Inte underlig att det blir förvirring och svårt att förstå argument och påståenden.

#51
2011-12-02 22:22

Mitt eget motstånd mot Ford grundar sig mest i att bilarna alltid hyllas i nybilstesterna, men sen faller igenom rätt rejält i beg-testerna 3-4 år senare. Precis som tex Citroen. Och det verkar inte bli någon bättring. Samt att de i många fall saknar utstrålning och mest ser ut som en vanlig bil med en fat-suit överdragen.

När jag hämtade ut min bil var den en innan som hämtade ut en splitter ny Galaxy (2008). Till denna bil ingick tydligen bara en ( ja EN, nolla etta) fjärrkontroll. Till en familjebuss. Ville man ha fler kostade de en 2500-3000 kr st. Tänker man så när man tillverkar en FAMILJEBUSS kan man ju undra vad mer de har tänkt snett på ;) (men jo jag vet att Galaxy är en bra bil i sig... men man kan ju undra).

#52
Gert Andersson
2011-12-02 23:58

Jag tycker att Focusen är en skitful bil med totalt oharmonsika linjer.

Han som skrivit artikeln gillar den.

Vem har rätt? Jo, ingen av oss!

Design är en smaksak som varken ska kommenteras eller betygsättas i tester och liknade. dock ok om vi konsumenter gör det så länge vi inte går för hårt emot andras åsikter som är lika rätt dem.

MVH Gert och fredagsölen

#53
2011-12-03 00:16

Det kan snart inte bli snurrigare "N-iklas" ....Vad försöker du säga?
Att Opel är den enda missförstådda bilen,att den är mer utsatt för förtal än andra fabrikat samt att Ford är sämst?
Att köpare utav vissa fabrikat inte bryr sig om historien men ändå tillräckligt mycket för att undvika just Opel?
Att de som har köpt en Opel egentligen inte anser att det är något fel på den men vågar inte att köpa en ny eftersom att de ju var dåliga för 15 år sedan.
Därför byter man in den mot en bil som var bra för länge sedan men som är sämre idag!?
Detta fenomen upprepar sig då också bara tillräckligt ofta för Opel vilket sänker deras rykte?

PÅ vilket vis menar du att den allmänna "opinionen" har fel? Finns det någon sanning om Opel som dem flesta har missat?
Alla dåliga Franska bilar som har tillverkats men som ändå folk idag köper i miljontal....Vilken människotyp tillhör denna skara utav människor som köper Franskt?
- De som vet att bilarna har varit dåliga tidigare men inte bryr sig eller de som aldrig har ansett att bilarna faktiskt var dåliga?
Oavsett vilket har de valt att inte köpa en Opel och då tillhör de ....vilken kategori? ....Hjääääääääääälp

#54
2011-12-03 00:35

Har tittat närmare på denna kombi nu och måste säga att jag är förvånad över att den inte är så imponerande välbyggd som alla påstår och den så omtalade nya utrustningen tycks inte omfatta själva lastutrymmet.

Intrycket är tämligen billigt, t.ex. bakluckans gångjärn som är små pluttiga metallbitar och en enkel rundstav tillklämd i ändarna, vem som helst kan faktiskt tillverka ett likadant hemma i garaget.
Att se något sådant 2011 på en bil som utmålas som världen åttonde underverk är närmast en chock.

Och var finns alla finesser och allt nytänkandet i kombibilens främsta detalj, lastutrymmet, det finns ingenting, ”tjock matta…”
Det är ju riktigt lustigt…
Astra är proppfull med sådana finesser.

Var inne på you tube och hittade genom ett sammanträffande följande kommentar:

”wish i spoke German. bet all those VW where more expensive than the Opels, plus the Opels looked better and that was the first time I've ever seen most of them.”

– ”the first time I've ever seen most of them” –

Många har sagt detsamma.

Opels generalagenter och GM som tyvärr bär ansvaret har i 40 år varit några av världens absolut sämsta bilförsäljare, tveksamt om de ens skulle klara att sälja vatten i Sahara.

Det gör det inte precis lättare att uppfattas positivt..

#55
2011-12-03 13:58

Dags att lägga ner ämnet känns det som.
Men varför inte svara på en rimlig fråga?

Joho Mistro, det där vad inte helt fel, i stora drag ja.

Däremot ”Därför byter man in den mot en bil som var bra för länge sedan men som är sämre idag!?”
Den raden begriper jag ingenting av.

Vem är sämre i dag? Ingen så vitt jag vet.
Mercedes tycks ju ha tacklat av, (även om Mercedes aldrig varit fullt så bra som myten vill påskina) men annars finns väl ingen i hela världen som blivit sämre just.
Fast att RR och Bentley är förklädda BMW och VW är ju ? Bra? Nej knappast.

”PÅ vilket vis menar du att den allmänna "opinionen" har fel? Finns det någon sanning om Opel som dem flesta har missat?”

Sättet på vilket allmänna opinionen har fel är… enklaste svaret är att man bildar sig uppfattningar och åsikter baserat på fragment, isolerade detaljer, tunnelseende, man tar helt enkelt inte hänsyn till alla fakta och alla omständigheter som finns och då blir det fel.

En perfekt liknelse är en tioåring i fjärde klass i skolan som får uppgift att läsa en bok som ska redovisas inför klassen om 14 dar, MEN han tycker det är trist att läsa böcker och innehållet i boken är också tråkigt tycker han fast han egentligen inte vet något om det, så han läser fem sidor, kastar boken under sängen och spelar fotboll med kompisarna istället och sedan slarvar han ihop en halvtaskig nödlösning som han oinspirerat redovisar.

Det är precis så man berättar ”sanningen om Opel” finns det verkligen någon som inte inser att om man agerar så då är det omöjligt att ha rätt, det är ett ”skitdåligt jobb” för att använda ord som de flesta väl förstår.

Och gör man skitdåliga jobb då bli resultatet också skitdåligt och väldigt fel.

– Och sanningen man missat…
Jo, det finns det och det fyller lätt 180 boksidor…

Hur berättar man 180 sidors innehåll med okänt, provocerande och radikalt innehåll på tio eller femton rader så tydligt och lätt att alla ointresserade, okunniga och oinsatta förstår precis?

Det är totalt omöjligt.

Men jag tror också att det handlar om missförstånd, säkert tror någon att jag talar om en viss bil med registreringsnumer xxx xxx som står nere på gatan eller så, medan jag talar om företaget, om bilmärket i stort som en helhet under 150 år.

Om jag talat om det och någon tror att det gäller just ”den där gamla Astran jag hade 1993”, då blir det ju frontalkrock för det är två totalt olika saker.
Begriper man inte det då är hela ämnet urspårat från början.

Samma ord kan ha radikalt olika innebörd om man har helt olika utgångspunkt.

Därför KRÄVS det massor av ord och långa berättelser för att undvika dessa missförstånd.

– Försök till ETT exempel på hur man agerar och vad som är fel; – Rost, den där Opeln rostade alltså stryker vi den och säger att det är en skitbil, bra då tar vi nästa, den var tråkig och grå, då stryker vi den, det var två skitbilar, då tar vi nästa, jo det var massor av fel på första årsmodellen, bra ännu en skitbil, då stryker vi den också, nästa…
Resultat: Opel är skit, fint nu har vi fastställt det, då tar vi rast…

Precis så går det till, och det går inte att göra så eftersom man då medvetet kastar bort 90% av materialet utan att ens titta på det, bara en fullständig idiot kan gå omkring och inbilla sig att det är rätt och riktigt.

#56
2011-12-03 19:41

Har en Focus Flexifuel från 2004 och den har kostat oss otroliga summor de senaste åren. Köpte den för en resonabel peng och det var den enda miljöbilen som gav gratis parkering och ville dra mitt koldioxid-strå till stacken. Vet inte om jag är lurad eller inte och lägger ingen vikt vid det.

- Två veckor efter den 2-åriga garantin gick ut läckte det olja mellan växellåda och motor - en skitpackning som resulterade i en kostnad på 8.000 inklusive service. Ingen goodwill-garanti eller några plåster på såren.
- AC:n börjar släppa ifrån sig kondensvatten - Orkar inte ta i det då jag får höra att prislappen hamnar kring 10.000 för man måste riva ut hela instrumentpanelen med allt vad det innebär - den får droppa
- AC:n strular igen och det visar sig att kondensorn är kass (ett pyttehål pga korrosion) som resulterar i en smäll på 11.500 inklusive service eftersom kylare och kondensor sitter ihop i ett paket. Noll hjälp från någon försäkring.
- Kondensorn trasig igen - stenskott eller något som studsat upp - Får hjälp av verkstaden som tycker synd om mig då det är en månad sedan förra bytet. Pröjsar 5.500.
- Spridarna kassa - alla fyra - byte av dem inklusive service kostar 13.500 - nödgas ta det på avbetalning då bilen redan tömt sparkontot.

Kamremsbyte i antågande och jag frågade verkstan om intervall och de sa 10 år eller femtontusen mil. Jag kör på det som senast inträffar - tio år.

Nu är det slut med service - kommer inte att lägga ner en endaste krona på bilen annat än spolarvätska, soppa och vatten.

Det finns ingen som kan övertyga mig om att jag köpa en Ford. Ingen. Kommer inte att köpa amerikanskt mer. Aldrig. Inte ens Volvo - är en förklädd Ford - Volvo går bort. Jänkarna slutade göra bilar på sjuttitalet. Argumentet at Focusen är tillverkad i Europa går jag inte på - glöm det. Allt snack om att det är ett måndagsexemplar går också bort.

Nästa bil blir en ris-kokare. En Tata Nano för 16.000 vore något...

#57
2011-12-04 19:03

Vi, eller snarare min sambo, kör åxå en ford focus med etanolmotorn flexifuel. Hon köppte den beggad 2007 å det e en 2006:a som nu rullat ca 13000 mil. Ja måste säja att vi e oerhört nöjda med forden. Den hade gått ca 2000 mil då vi köpte den och hon för den dagligen till jobbet ca 6 mil om dagen å tankar nästan bara etanol tror att vi tankar 99 av 100 tankar etanol. Det som e mest roligt med bilen e att den är så snål på etanol den drar i blandad körning ca 0,85 - 0,90 liter etanol å det spelar ingen större roll om det e sommar eller vinter... konstigt nog men vi har motorvärmare förstås. Att man sen har friheten och kan välja att tanka det som e billigast e underbart bra. Men vi kör som sagt nästan bara etanol. det enda negativa med bilen e lixom alla andra tyska bilar de hårda sätena även om Fordens säten är betydligt mjukare än Golfens och Mercas verkligen stenhårda säten. Det enda vi har reparerat på bilen är ett hjullager samt fyllt AC behållaren en gång fär snart ett år sedan på bilen gått ca 10 000 mil. För att hindra att AC behållaren pyser ut ska man visst köra AC:n en stund ÄVEN på vintern sa AC verkstaden nått som få gör sa han å då kan man tydligen få AC problem. Jag kan verkligen rekommendera Ford med etanolmotorn flexifuel, en verklig toppenbil !

#58
2011-12-05 12:46

"N-iklas": Det var ju just därför som jag frågade ...förstod inte vad du menade med att folk hellre köper bilar som varit bra de senaste 10 åren men dåliga i 40 år! ...Hur vet man och vem avgör vad som är bra idag?
Vet att man måste läsa alla sidor i boken men då det handlar om bilar så blir allt mycket svårare då den "faktan" som man kan utläsa inte alltid är en fakta för alla. ( och därför inte heller någon "sanning" )
Om du nu har läst "Opelboken" så måste du ju även läsa Fords och kanske gärna 20 böcker till för att veta att ingen av dessa är bättre än Opel!
Dessa böcker finns det ingen som har läst,...främst för att de inte finns.
Det finns inte heller något intresse att skriva en bok som handlar om alla bilar då ändå inte särskilt många hade orkat att läsa mer än kanske ...som du säger 10 sidor. ( på den tiden har man kanske lärt sig något om Alfa romeo? )
Notera att vi nu alltså inte pratar om "Alla bilar" eller liknande försök till att samla "alla" fabrikat,..utan om en bok som omnämner alla brister och kvaliteter hos alla fabrikat och modeller.

De människor som anser sig ha en "samlad" bild utav alla fabrikat finns det gott om men väldigt få som faktiskt på ett bra vis kan förklara vad som skiljer alla åt.
Den bilen som var bra för någon för 10 år sedan blir till rena skitbilen 5 år senare för att sedan än senare kanske bli "den bästa bilen jag har ägt"
= inget konstigt oavsett om det står Bmw eller Fiat på bakluckan om man betänker hela förloppet.

Konstigt och fel blir det dock då någon kallar andra för lögnare eller idioter för att de gillar ett visst fabrikat.
Dem flesta har en anledning till att de vill sprida sina sanningar även om vi ibland vill och kan betvivla dess avsikt.
Själv vet jag t.e.x av egen erfarenhet att Etanolbilar drar mycket bränsle,...samtidigt kan vi ( även i denna tråd ) läsa om folk som hävdar motsatsen ... Vems sanning skall vi lyssna på? ;-)

#59
mcregor
2011-12-05 12:57

Är också lite tveksamt inställd till att en Focus 1,8 Flexifuel bara drar 0.85--0,9 l/mil. Min f d bil var en likadan men en -07 (kombi) men kom nog bara undantagsvis ner till 1,0 l/mil. I blandad körning (till och från jobbet, nån mil i taget) var det nog snarare 1,1--1,2 l/mil E85 och dessutom klart mera under vintern. Trots detta var jag väldigt nöjd med bilen - det enda man klart skulle önska var lite mindre "E85-törst". Nu kördes i o f s Swenssons bil som pendlarbil och ca: 6 mil åt gången så helt omöjligt är det ju inte även om det nog inte är något normalfall.

#60
2011-12-05 21:56

Oj oj ja måste säga att det e inga problem alls att köra en etanol ford på 0,8 - 0,9 liter etanol per mil i blandad körning. Vi kör t o m den under 0,7 liter etanol på långkörning men så klart drar den ca 1,5 dl mindre om man kör på bensin men bensinen e ju så dyr att man inte vill - eller har råd - att tanka den. Etanolforden e verkligen en ekonomisk, prisvärd och bra toppenbil.!

#61
2011-12-06 08:39

"Swensson": Är den till salu? ;-)

#62
mcregor
2011-12-06 09:15

swenssons: När du säger 0,7 l/mil på E85 så måste jag tyvärr säga att jag inte tror dig även om jag skulle vilja. Min Focus körde jag ca: 9500 mil varav den större delen på E85 men de siffror du nämner ser jag helt klart som rena önskesiffrorna. När du sa 0,85--0,9 såg jag det som möjligt vid lite längre körningar men 0,7 - nä, då måste du fått ett ovanligt exemplar. Den siffran är mera representativ som bensinförbrukning vid längre körningar - inte som E85-förbrukning tyvärr.
Sen fungerade också min Focus utmärkt utan reparationer överhuvudtaget under ca: 9500 mil och det är rekordet för mina bilar alla kategorier - inkl Toyota Corolla...:)

#63
2011-12-06 10:26

Nix pix, den e inte tillsalu men det finns sådana att köpa på tex Blocket eller Bilwebb.se Va gäller förbrukningen e ja oxå mycket nöjd med den lilla förbrukningen. Jag kan verkligen "svära" på att det är absolut sant de siffror ja redovisat här. En annan sak som e positiv e att färddatorn visar att bilen drar drygt 1 dl MER än verklig förbrukning då ja mäter körda mil å tankad mängd vid pump. Ja - vi - e supernöjda me forden även om inredningen e lite väl "plastig" med hårda paneler men fungerar det gör den och snål på etanol e den. Ja vill påstå att de som säger att förbrukningen skenar på etanol talar ej sanning eftersom det skilljer bara ca 1,5 - 2 dl per mil vid bensinkörning eller ca 20% samtidigt som etanolen e mellan 35% - 40% billigare än bensin och den skillnaden komer att öka eftersom oljefälten sinar dag för dag.

#64
mcregor
2011-12-06 10:49

Håller med om att färddatorn visar betydligt mycket mera än vad som verklig förbrukning är när man kör på etanol. Men du skall nog skatta dig lycklig om du kan köra på dessa förbrukningssiffror - jag har aldrig varit ens i närheten trots att jag definitivt inte är den som "gasar på" i onödan. Sen drog nog min snarare 30--40 % mera etanol än bensin - låg jag på säg 0,8 l/m för blandad körning med bensin så var det oftast runt 1,1 l med etanol (inte via färddatorn utan uträknat).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.