Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Ford Ecosport (2018)

Publicerad 24 februari 2018 (uppdaterad 24 februari 2018)
Den omgjorda frontdesignen sägs vara inspirerad av axelbanden på ryggsäckar.
Uppdaterade Ford Ecosport är klart bättre än tidigare men den lilla suven med den speciella bakdörren har fortfarande svårt att mäta sig med modernare konkurrenter.
Ford Ecosport har haft en krokig resa till Sverige. 2014 var det tänkt att modellen skulle komma hit, två år efter lanseringen i bland annat Brasilien och Indien, men den svenska importören sa nej. Kvaliteten ansågs vara för dålig. 2016 hade saker och ting förbättrats, får man anta, eftersom Ecosport plötsligt dök upp i Sverige. Premiären skedde dock i skymundan, bilen smögs ut på marknaden som om inte ens Ford trodde på den.

Om sanningen ska fram var bilen inget vidare. ”Bullrig”, ”vinglig”, ”stötig”, ”opraktisk” och ”plottrig” var några mindre smickrande omdömen i Vi Bilägares provkörningsrapport.

När vi nu skriver 2018 rullar Ford ut en uppdatering av Ecosport och i samma veva flyttar produktionen från Indien till Rumänien. När jag sätter mig för att justera körställningen märks en klar förbättring. Nytt är att ratten går att ställa i djupled, särskilt tacksamt för långa förare. Dessutom ger framstolarna bättre stöd än tidigare, nu kan man faktiskt sitta hyggligt i Ecosport.

Ford har också möblerat om i förarmiljön och tagit bort många knappar och reglage, det känns mer lättanvänt än tidigare. Pekskärmen i mitten, alla bilar ska ju ha en sådan numera, ser ut att vara hämtad från nya Fiesta. Vissa hårda plastmaterial har bytts ut mot mjukare.

"Om man däremot vill öppna luckan helt och hållet krävs 125 cm utrymme bakom bilen, kanske inte fullt så praktiskt på alla parkeringsplatser."

Grundkonstruktionen, som bygger på plattformen som användes till förra Fiesta, är alltjämt samma som tidigare och det märks ute i trafiken. Ford har jobbat med chassit och nog har köregenskaperna blivit bättre, framför allt styrningen, men registret är fortfarande begränsat och gången ganska struttig. Den höga karossen gör att det kränger ordentligt i kurvorna och på grov asfalt är vägbullret påträngande.

Enlitersmotorn i provbilen arbetar lent i marschfart men är tunn i botten och behöver varvas ganska hårt för att få ut effekten. Det gör att motorn kan låta ansträngd vid snabbare acceleration. Automatlådan (12 000 kr) gör bilen smidigare att köra men höjer också den deklarerade förbrukningen från 5,2 till 5,8 l/100 km.Framåt sommaren lanserar Ford en ny dieselmotor (1,5 liter, 125 hk, 300 Nm) som är försedd med SCR-katalysator som avgasrenar med AdBlue.

En annan nyhet är att Ecosport, i kombination med diesel, erbjuds med fyrhjulsdrift. Paketeringen av drivsystemet lämnar dock en del att önska. Bilar med AWD får nämligen tre cm lägre markfrigång. Det luktar klumpig efterhandskonstruktion lång väg…

Utrustningslistan har fyllts på med sådant som redan finns till konkurrerande modeller, till exempel elektriskt infällbara sidospeglar (2 100 kr), backkamera (4 000 kr) och dragkrok (5 000 kr). Ett vinterpaket med rattvärme och värmeslingor i vindrutan kostar 3 000 kr. Vill man sätta lite extra färg på sin Ecosport går det att välja olika kulör på taket och resten av karossen. Vad sägs om orange tak och svart nederdel?

Den upphöjda sittpositionen gör in- och ursteg till en smidig operation men sikten skulle kunna vara bättre. Breda tvådelade A-stolpar skymmer siktfältet snett framåt och den höga instrumentbrädan gör det svårt att avgöra var karossen slutar. Ecosport är en ganska kort och smal bil men utrymmet fram är fullt tillräckligt. Andra bilar i samma storleksklass har dock bättre plats för benen i baksätet och större bagageutrymme.

Bilens mest speciella drag är ändå den sidohängda bakluckan. Bettina Veith, chefsingenjör för Ecosport i Europa, säger sig uppskatta dörren.
– Den är väldigt praktisk i vissa situationer. Vill man snabbt slänga in något räcker det att öppna dörren bara litegrann, framhåller hon.

Om man däremot vill öppna luckan helt och hållet krävs 125 cm utrymme bakom bilen, kanske inte fullt så praktiskt på alla parkeringsplatser. Ford undersökte möjligheten att byta till en vanlig lucka i samband med uppdateringen men det visade sig vara för dyrt. Hela strukturen av bakpartiet hade behövt byggas om.

I andra länder kan ett reservhjul monteras utanpå luckan men den svenska importören har strukit det alternativet.
Säkerhetsmässigt har Ford infört dödavinkelvarnare (som ingår i ett paket för 8 500 kr) och tre nya krockkuddar, bland annat för förarens knän. Sådana initiativ är alltid värda beröm – men att komma med en uppdaterad modell 2018 utan att ha aktiva säkerhetssystem, som autobroms, är underkänt.

Uppdateringen har absolut gjort Ecosport till en bättre bil men den är svår att rekommendera när modernare konkurrenter kostar ungefär lika mycket.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Ecosport?
Ford Ecosport 1.0T Ecoboost 125 A6 Titanium

Pris, från kr: 211 300.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 410/B 177/H 165.
Bagagevolym, l: 356–1 238.
Markfrigång, cm: 19.
Tjänstevikt, kg: 1 324.
Max dragvikt, kg: 900.     
Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 998 cm3, max effekt 125 hk (92 kW) vid 6 000 v/min, max vridmoment 170 Nm vid 1 400–4 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,6 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km (NEDC), CO2-utsläpp 134 g/km.
Konkurrenter: Renault Captur, Peugeot 2008, Seat Arona, Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Hyundai Kona, Opel Crossland X med flera.
 

Plus: Förbättrad förarkomfort, fler krockkuddar.
Minus: Saknar autobroms, sikt, opraktisk bakdörr, vägbuller, struttig gång.

Vad nytt? Övergripande uppdatering med 2 300 nya delar.
För vem? Den som vill åka lite högre och föredrar Ford.
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.