Nästa artikel
Provkörning: Ford Ecosport (2016)
Provkörning

Provkörning: Ford Ecosport (2016)

Publicerad 28 januari 2017 (uppdaterad 30 januari 2017)
Ecosport börjar på 166.800 kr med 125 hk. Alla varianter är framhjulsdrivna.
Baserad på Fiesta, utvecklad i Brasilien och byggd i Indien – nu har Ecosport smugits in här. Bakdörren är den mest uppsendeväckande detaljen.
Den har gjort succé i bland annat Brasilien, Ryssland och Indien. Nu kommer Ecosport till Sverige. Men Ford har verkligen inte gjort något större nummer av den lilla suvens entré på marknaden. Kanske beror det på att det snart är fem år sedan den visades för första gången i Indien.

Ford Ecosport är liksom Fiesta baserad på företagets B2-plattform. Den har tre centimeter längre axelavstånd än Fiesta och mäter drygt fyra meter på längden. Men det är främst den ökade höjden som märks.

"Känslan är inte det minsta sportig. Motorgången är rå och segdragningen i låg- och mellan-registret svag."

Ecosport finns endast som framhjulsdriven och erbjuds med tre olika bensinmotorer och en diesel. Provbilen har 140-hästarsversion av den trecylindriga enlitersmotorn med turbo – känd från andra Fordmodeller.

Med 140 hk till förfogande borde Ecosport leva upp till andra delen av sitt modellnamn men känslan är inte det minsta sportig. Motorgången är rå och segdragningen i låg- och mellan-registret svag. Det är först vid högre varvtal som motorn vaknar till liv och då gör den det i en kortvarig effektexplosion innan det är dags att växla upp.

Inte heller vägegenskaperna övertygar. Styrningen är nervös och oprecis, fjädringen är småstötig redan i låga farter och när hastigheten överstiger 100 km/tim är Ecosport påtagligt bullrig.

Sikten bakåt och snett bakåt är ganska begränsad, tur att ytterspeglarna är väl tilltagna. Instrumenteringen och reglagen känns igen från Fiesta och det är ganska plottrigt. En del av knapparna är inte belysta och därför svåra att tyda i mörker. Grafiken i informationsrutan mitt på panelen går i ljusblått mot svart botten och känns lite gammaldags.

Framstolarna är korta och ratten går endast att ställa i höjdled men utrymmet är tillräckligt även för längre förare. I baksätet är det däremot ganska trångt för benen. Bagageutrymmet är högt i tak men kort, till baksätets ryggstöd är det bara 70 cm. Fälls sätet (delbart 60/40) blir det 137 cm.

Ford Ecosports mest framträdande karaktärsdrag är nog den sidohängda bakluckan. Den ser ut som en vanlig lucka men 125 cm bred ökar den bilens längd med nästan 30 procent när den svänger upp. På andra marknader sitter ett reservhjul monterat på luckan men det har inte ansetts passa marknader som den svenska. Reservhjul finns dock att få som tillval.

Säkerhetsutrustningen är ordinär med sex krockuddar och krockgardiner. Fyra stjärnor i Euro NCAP. Autobroms finns inte. I grundutförande kostar Ecosport 166 800 kronor med 125 hk. Med Titaniumpaket och 140 hk stiger priset till 188 800 kr. Önskas ljusautomatik, regnsensor och farthållare får ytterligare 3 500 kr läggas till priset.

Ska man prompt ha en liten suv finns det bättre val i klassen.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Ecosport?
Ford Ecosport 1,0T Ecoboost Titanium 140 hk

Pris, från kr: 188 800.
Modell: Liten framhjulsdriven suv.
Säljstart: Finns nu.
Mått, cm: L 402/B 177/H 165.
Tjänstevikt, kg: 1 337.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 998 cm3, max effekt 140 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 140 Nm vid 1 400–4 500 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell, framhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.
Deklarerad förbrukning: 5,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 125 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 2008, Renault Captur, Opel Mokka X.

Plus: Hög sittposition, bränslesnål.
Minus: Vinglig, bullrig, kort lastutrymme, opraktisk bakdörr, stötig.

Vad nytt? Ecosport kommer till Sverige nästan fem år efter premiären.
För vem? Kanske stadsbon utan större lastbehov.  
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.