Nästa artikel
Provkörning: Fiat 500X
Provkörning

Provkörning: Fiat 500X

Publicerad 27 maj 2015 (uppdaterad 27 maj 2015)
Kusinen från landet, Fiat 500X.
Fiat 500X ser lika snäll och glad ut som sin namne i citybilsklassen. Under skalet ruvar dock chassi och drivlina från lill-Jeepen Renegade.
För cirka åtta år sedan blåste Fiat liv i ett av sina starkaste varumärken med en rolig minibil i tydlig retrodesign. Det var siffran 500 som återuppväcktes och den stilmässiga förlagan var 1957 års modell med den bulliga karossformen och de pigga runda strålkastarna. Två år senare fick bilen ett större syskon, 500L, som pöst ut på längden, bredden och höjden för att ge rum åt fem passagerare och två bakdörrar.

Nu har det blivit dags för ytterligare en modell under 500-flagg. Precis som innan är skalet en retroflört men tekniken därunder är en helt annan. Fiat 500X är den italienska bilbyggarens första crossover sedan Dodge Journey-baserade Freemont och även denna gång delas plattformen med en amerikan, närmare bestämt lill-Jeepen Renegade.

Med samma pigga former som 2007 års småbil är 500X en stilig bil som sticker ut alldeles lagom bland gråare konkurrenter som Nissan Qashqai eller Hyundai ix35. Ett bekvämt insteg och en lagom designad förarplats med generöst armbågsutrymme och goda inställningsmöjligheter välkomnar föraren. Stolarna är dock hårda och lite väl platta i både sits och rygg. I skinnimitationen på stolsryggen återfinns en av flera 500-logotyper som strategiskt placerats på in- och utsidan.
 
Den två liter stora och 140 hk starka Multijet-dieseln är en gammal bekantskap men niostegade automatlådan från tillverkaren ZF är däremot en nyhet. Den råbarkade dieseln gör nytta av de täta stegen för att portionera ut vridmomentet och ge en mjuk acceleration.
Finns det något att haka upp sig på så är det att växellådan likt många andra moderna automater växlar lite väl tidigt. Ett påfund för att hålla nere bränsleåtgången men som kan kännas störigt vid behov av en tillfällig tempoökning. Vibrationerna från turbodieseln under den bulliga motorhuven känns i både ratt och förarstol, något som inte riktigt rimmar med bilens snälla yttre.

500X kommer dock även att kunna beställas med en mindre turbodiesel på 1,6 liter med 120 hk och på bensinsidan finns en 1,4-litersmotor med hela 140 hk och en större men svagare 1,6-litersmotor med 120 hk. Ingen av dessa motorer kan dock fås i kombination med fyrhjulsdrift.
 
I baksätet sitter normallånga personer bra men även där är sittdynan platt och hård. Benutrymmet är godkänt men en stark svängning av bakre ”dörrkarmen” gör att de som färdas där bak riskerar gamnacke om de vill se ut genom sidorutan.

Chassit är både spänstigt och följsamt vilket gör att krängningar i kurvor eller nigningar vid inbromsningar är närmast obefintliga vid normal körning. Fiat 500X har tre körlägen: Auto, Sport och All Terrain. Sportläget känns överflödig medan All Terrain-läget (en förlängning av antisladdsystemet) för körning på hala och ojämna vägar skulle kunna vara användbart i exempelvis motlut i vinterhalkan.

Fiat 500X finns även att få med vingel- och döda-vinkelnvarnare samt med adaptiv farthållare och en autobroms som är verksam mellan 7–200 km/tim. Systemen bygger på kamera- och radarteknik och levereras i ett tillvalspaket för 13 500 kronor.

På minussidan dras även denna crossoverbil med ett högt väg- och vindljud i kupén. Sedan har växellådan ibland ett otyg för sig vid uppväxling mellan tredje och fjärde växeln. Hoppet kan ge en överraskande påskjutningseffekt när motorbromsen upphör. Det upplevs främst när man kliver av gas-pedalen i nedförsbackarna.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500X?
FAKTA Fiat 500X 2,0 Multijet AT AWD

Pris, från kr: 271 900 (Cross-versionen).
Modell: Femdörrars crossover.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 425/B 180/H 160.
Tjänstevikt, kg: 1 496.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 956 cm3, max effekt 140 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift och niostegad automat eller sexväxlad manuell.
Prestanda: Toppfart 190 km/tim, Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 144 g/km.
Konkurrenter: Nissan Qashqai, Hyundai ix35, Skoda Yeti, Mazda CX-5 med flera.

Plus: Stilig design, trevligt chassi.
Minus: Buller och vibrationer, hårda säten.
Vad nytt? En ny terräng-Fiat med amerikanskt påbrå.
För vem? Den stilmedvetna cross-overkunden.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-27 15:51
Tvärnit

En av de fulaste, påminner om en padda.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-27 16:30
Gäst (ej verifierad)

Snyggast i klassen? Jo, enda jag inte riktigt gillar är framlysena.

Den har tydligen också börjat väldigt bra här i Europa och då jag bara läst väldigt positiva omdömen om den även från USA så tror jag att den blir en välbehövlig framgång för FCA.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-27 19:01
Huko

Jag fick min 1.6 Mjet 120-hästars diesel, Opening Edition,den 20:de maj. Ljudnivån är behaglig. Den rullar mjukt och skönt trots 18-tums hjul. I Opening Edition ingår i princip all utrustning förutom navigation och läderklädsel. Vingel- och döda-vinkelvarnare och autobroms ingår. Elvärmd ratt och värme i vindrutan för torkarnas viloläge ingår också. Backkamera, regnsensor, key-less och annat ingår också. Jag kommer från en Subaru Impreza 2.0d Sport-versionen på 150 hästar men imponeras av vridet i Fiaten som är bättre än Subaruns! Jag hade parallellt med Subarun tidigare en Grande Punto Sport med 1.9 -liters dieseln på 130 hästar. Även den hade ett grymt vrid. Några vibrationer som reportern kände i 140-hästars dieseln lyser med sin frånvaro i min bil. Körmässigt upplevde jag skillnad mellan systerbilen Jeep Renegade, den 4-hjulsdrivna, och 500X. Renegaden rörde sig lite "sladdrigare" på vägen. Jag har köpt till krominläggen till dimljusen, tillbehör, som jag monterade igår. Detta höjde utseendet framifrån betydligt! Jag hade Skoda Yeti som ett alternativ men valde Fiaten eftersom den i mitt tycke är bra mycket snyggare.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-27 21:59
Gäst (ej verifierad)

Grattis till ett bra och uppfriskande annorlunda val Huko och återkom gärna med fler lägesrapporter!

Sugen på en själv faktiskt...

#5 • Uppdaterat: 2015-05-27 22:22
wedemsve

Jag plockade ut min 140-hästars bensinare, Opening Edition, den 11 Maj. Makalöst mycket lull-lull för pengarna och en fröjd att köra. Härligt temperament och fin väghållning. Sedan får man ju lätt ett leende på läpparna bara av att sitta och titta på interiören, äntligen nån som vågar vara lite annorlunda.
Hittills är jag helnöjd!

#6 • Uppdaterat: 2015-05-28 08:31
Hackenbush

Det räcker inte att en bil ser "snäll, glad, söt" ut, den får gärna vara praktisk och hyfsat ekonomisk att äga om vi pratar familjebil.
"Buller, vibrationer, hårda säten" är inget man kan acceptera bara för att bilen är söt.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-28 09:19
Henrik_gbg

@Hackenbush, Det där är väl väldigt personligt vad man tycker om för säten. Kört Golf BlueMotion till Oslo några gånger. Golf hyllad av alla motorjournalister , men jag fick träsmak efter några mil.
Sen vibrerar nästa alla dieslar mer eller mindre.

#8 • Uppdaterat: 2015-05-28 09:35
Huko

Jag har nu cirka 50 mil i nya bilen, 120-hästars diesel, och den vibrerar definitivt inte!Hårda säten? Ja inte känner jag någon skillnad mot min förra Subaru Impreza vad gäller sittkomforten. Jag har inte heller i någon test/provkörning, såväl svensk som utländsk, läst om de olägenheter som vi fick läsa om här. Det man klagat på är taklinjen bak som också nämns i artikeln.

#9 • Uppdaterat: 2015-05-28 10:21
Tvärnit

Söt...när flickan säger att jag tycker du är söt......ja då blir det definitivt inget.

#a • Uppdaterat: 2015-05-28 11:02
Styggavargen

Vansinne, hahaha.. 1500 kg för en bil som är så liten... måste nästan vara rekord? Den slår Volvo V40 ...den är 10 cm längre men väger endast 50 kg mer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.