Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: DS7 Crossback (2018)

Publicerad 11 februari 2018 (uppdaterad 14 mars 2019)
Exteriör design med egen stil även om DS lånat några drag från premiumkonkurrenter som Audi och Lexus.
Sugen att prova något nytt? DS7 är en fransk suv med lyxiga övertoner och omfattande utrustning. Fyrhjulsdrift finns dock ännu inte att tillgå.
Säga vad man vill om PSA-koncernens satsning på lyxbilsvarumärket DS, men självförtroende saknas i alla fall inte. Designen drar åt sig uppmärksamhet såväl på ut- som insida. Därtill finns en rad gimmicks för att ytterligare sticka ut. När man låser upp bilen snurrar LED-lamporna fram i strålkastarna. När man trycker på startknappen vänds en panel på instrumentbrädans överdel och fram träder en analog och väldigt elegant klocka. 

DS7 känns inledningsvis väldigt annorlunda men ju längre tid jag tillbringar i dess sällskap, desto mer inser jag att mycket är bekant. Plattformen kallas EMP2 och används av en rad modeller inom PSA. Peugeot 3008 är till exempel en nära släkting. Till skillnad från 3008 har DS7 en normalstor ratt och instrumentpanel på traditionell höjd framför föraren. Direkt traditionell är dock inte instrumenteringen som består av två 12-tums digitala skärmar. Den närmast framför föraren går att konfigurera lite som man själv önskar när det gäller vilken information som ska presenteras. Mitt på panelen sitter en pekskärm som sköter infotainment, färddator, klimatanläggning och diverse inställningar. Man ska helst stå still när man fipplar på den, i alla fall innan man vant sig. 

Växelspaken är direkt överflyttad från 3008 och omges av reglage för bland annat fönsterhissarna. Inledningsvis blir det en del famlande på dörrsidan innan man lärt sig var knapparna sitter.
 

"Frågan är om DS siktar rätt när man lägger sig en bit över Lexus, Audi och BMW i prislistan."

Hjulbasen är förlängd sex cm jämfört med 3008. Med en totallängd på 457 cm ligger DS7 på gränsen till de större suvarna BMW X3, Volvo XC60 och Audi Q5. DS jämför sig dock hellre med de lite mindre modellerna i klassen  och då ska det extra utrymmet ses som en bonus. Bagageutrymmet är väl tilltaget och dubbelt lastgolv ger plan lastyta när baksätet fälls fram. Även baksätet är rymligt men golvet är högt vilket medför att längre passagerare hamnar med benen i fällknivsställning och knäna under hakan. De främre hjulhusen inkräktar en del på fotutrymmet i framsätet.  

Provbilen var utrustad med en dieselmotor på 180 hk och åttastegs automatlåda. Kombinationen är både smidig och kraftfull. Varken dieselknatter eller vibrationer stör långfärdskomforten och även vägljudet förefaller väl dämpat. Fjädringen är dock satt åt det fastare hållet. Testbilarna var utrustade med kamerastyrda adaptiva stötdämpare som automatiskt kan justera sin hårdhet efter underlaget. Vi upplevde inte att systemet innebar någon stor skillnad. Tilläggas bör att provkörningen genomfördes delvis i mörker och regn. Under dessa förhållanden fungerar inte den kamera som används för att läsa av vägbanan. Köregenskaperna är i alla fall utmärkta.  

När DS7 Crossback lanseras i Sverige blir det med den provkörda drivlinan. Senare kommer även en 225 hk stark bensinmotor och en mindre diesel på 130 hk utrustad med manuell växellåda. Den senare kommer att kosta från cirka 350 000 kronor. Nästan alla konkurrenter går att få med fyrhjulsdrift men för den som vill ha en DS7 blir detta möjligt först under år 2019. Då kommer bilen som laddhybrid med en elmotor på vardera hjulaxeln, cirka 50 km räckvidd på eldrift och en total systemeffekt kring 300 hk. 

De bilar som säljs i Sverige får autobroms, dödavinkelvarnare, filhållningsassistent och en rad andra säkerhetsdetaljer som standard. Även det adaptiva chassit ingår. Att priset därmed också hamnar högt är kanske inget konstigt men frågan är om DS siktar rätt när man lägger sig en bit över Lexus, Audi och BMW i prislistan. Självförtroende, som sagt.

Diskutera: Vad tycker du om DS7 Crossback?
DS7 Crossback BlueHDI 180 Automatic

Pris, från kr: Cirka 450 000.
Säljstart: Mars. 
Mått, cm: L 457/B 189 /H 162.
Markfrigång, cm: 19.
Bagagevolym, l: 555–1 752.
Tjänstevikt, kg: Från 1 535.
Max släpvikt, kg: Från 1 550.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 997 cm3. Max effekt 180 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 2 000 v/min. 
Kraftöverföring: Åttastegs automatlåda. Framhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 128 g/km (mätt enligt NEDC, förbrukning enligt WLTP är ännu inte presenterad).
Konkurrenter: Volvo XC40, BMW X1, Audi Q3, Jeep Compass, VW Tiguan, Lexus NX, Jaguar E-Pace med flera. 
 

Plus: Egen stil, fina utrymmen, trevlig drivlina, säkerhetsutrustning. 
Minus: Ingen 4WD, dyr.

Vad nytt? Ny fransk premiumsuv med framhjulsdrift.
För vem? Individualisten som inte räds ett udda bilval.    
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.