Bild
Nästa artikel
Nya Audi Q7, först på VW:s nya suvplattform.

Provkörning: Audi Q7 3,0 TDI 2015

Provkörning

Nya Audi Q7 kommer till Sverige i sommar, förutom den vanliga tyska konkurrensen ställs den då mot favorittippade Volvo XC90.

Nya Audi Q7 byggs i Slovakien och av samma bitar ur modulkonceptet MLB som vi kommer hitta i kommande Porsche Cayenne och Volkswagen Touareg.

Denna andra generation av Audis största suv har en cirka 70 kilo lättare kaross än sin föregångare. Även drivlinan har bantats med cirka 100 kilo, i såväl diesel- som bensinutförande.

Nya Q7 är inte bara lättare utan den har även krympt med fyra centimeter mellan hjulaxlarna. Allt detta känns bakom ratten, nya Audi Q7 är betydligt mer sympatisk att hantera i stadstrafik. För att än mer underlätta körningen finns fyrhjulsstyrning som tillval.

20150707130826.jpg?itok=kkUpHjYa

Bilen har fin styrning och mycket komfortabelt chassi. Samtliga bilar som fanns att tillgå under provkörningen bland de schweiziska alptopparna hade Audis luftfjädring, ett tillval som kostar 24 900 kronor. På de korta motorvägssträckorna och längre avsnitten slingriga bergsvägar var intrycket att bilen blivit mjukare.

Det aktiva chassits sportläge slätade ut ojämnheterna förvånansvärt väl och returdämpningen suddade bort alla gungningstendenser, vilket gjorde körupplevelsen lugn och säker. I komfortläge blev färden istället nästan för mjuk, autoläget levererade en fin medelväg.

20150707130839.jpg?itok=2j1qBXXl


Bilen kommer till en början med två V6-motorer som antingen drivs av bensin eller diesel. Mest tid spenderades bakom ratten på dieselbilen. Enligt Audi är båda motorerna nyutvecklade och fokus har varit att effektivera kylningen och smörjningen. För motorn i Audi Q7 3,0 TDI har det inneburit 16 nya hästkrafter och 2,5 förlorade kilon, samt en sänkt bränsleförbrukning med 2,7 l/100 km. Den stora dieselmotorn utmärker sig med mjuk gång och mer än nog segdragningsförmåga.

20150707130914.jpg?itok=9HCAqAvd

Utrymmet för dem i framsätet är bra och justeringsmöjligheterna av förarplatsen är goda. Det är inte ont om plats på mittenraden men kardantunneln skäl utrymme för mittenpassageraren. Dragpaketet, 16 500 kronor, inkluderar en backningsassistent som låter föraren styra bil och släp med samma ratt som kontrollerar infotainmentsystemet.

20150707130925.jpg?itok=0kzX3HJj

Alla nya Audi Q7 har radarstyrd autobroms vid lägre hastigheter som standard. Precis som Volvo XC90 kan Audi Q7 fås med autobroms som förhindrar vänstersväng om en mötande bil upptäcks. Det är svårt att hitta något att klaga på men för att vara en så påkostad bil är det förvånande att backkamerans lins placerats öppet på bagageluckan, något som ofta resulterar i att den snabbt täcks av vägdamm och smuts.

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi Q7?
FAKTA Audi Q7 3,0 TDI

PRIS, FRÅN KR: 614 000.
MODELL: Femdörrars suv.
SÄLJSTART: Juni.
MÅTT, CM: L 505/B 197/H 174.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 995.
MOTOR: Diesel. 6-cyl. Volym 2 967 cm3. Dubbla överliggande kamaxlar. Fyra ventiler per cylinder. Dubbla turboaggregat. Max effekt 272 hk vid 3250–4 250 v/min. Max vridmoment 600 Nm 1 500–3 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Åttaväxlad automat. Fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 234 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,3 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,7 l/100/km.
CO2-UTSLÄPP: 159 g/km.
KONKURRENTER: Volvo XC90, BMW X5, Mercedes ML, Porsche Cayenne, Range Rover Sport, VW Touareg.

Kommentarer

#1
2015-07-09 13:06

CO2-utsläpppsiffran? Hos BMW sägs att 5,7l/100km motsvarar 149 g/km och hos AUDI motsvarar samma förbrukning 159g/km. Någon är fel.

#3
2015-07-09 15:31

Läste testet i ams. En av testförarna uppmanade alla som beställt Volvon att avbeställa omgående...;-)

#4
2015-07-09 16:00

Det kanske är en bra bil men heeeelvete vad ful den är. Volvon vinner ju med båtlängder på den punkten.

#6
2015-07-09 16:27

Volvon drar enligt ams test 0,81, Audin 0,84. Men prestandamässigt skiljer det ganska mycket. Även komfortmässigt, chassimässigt och teknikmässigt är Audin vassare.
Det estetiska är en smaksak...

#7
2015-07-09 19:17

I hur många månader fick XC90 vara bäst...?

#8
2015-07-09 22:50

Redan sålt 44,000 XC90n av de 50,000 som skall produceras i år. Verkar vara en populär bil...

Sett nya Q7:an i verkligheten, ser väldigt konservativ ut, för "boxig".

#9
2015-07-10 02:34

Både Q7 och XC90 har konservativ design, XC90 dock lite mjukare och utan en överdriven grill (som man trodde hade spelat ut sin roll hos Audi).
När jag genom åren satt mig i Audi har alltid den spontana reaktionen varit prydligt men förbannat tråkigt. Nu vet man ju att Audi ska vara välbyggda så man tittar lite extra. Jodå, det är mycket välbyggt, men fortfarande lika tråkigt. Det här är lite roligare och man verkar inte ha fallit i pekskärmsträsket.

#10
2015-07-10 08:03

Ja, design är inte Audis starka sida........jag skulle välja Volvon, och då inte bara för designen.

#11
2015-07-10 08:48

Ser ju mesig ut. Som en MPV eller nåt. Den förra blev man ju rädd för. XC90 är ju lyckad.

#12
2015-07-10 09:01

Jag kan hålla med om att den här grillen som så ofta hos Audi är förskräcklig, men i övrigt tycker jag designen är överlägsen XC90.
XC90 påminner alltför mycket om den gamla taxisuggan!

#13
2015-07-10 12:53

Den ser inte alls klumpig ut.

#14
2015-07-10 13:03

Alla nya SUV:ar börjar likna förvuxna kombi bilar, är det ingen annan som reagerar över detta? Allt mer suddas det som var grejen med SUV, hög sittposition osv. Terrängegenskaperna är snart helt borta, kanske är snart markfri höjden snart nere på 15 cm eller nåt i den stilen. Det blir helt enkelt en bil som bara väger mer och har större utsida.

#16
2015-07-10 13:59

210 mm är markfrigången på Q7, 245 mm som mest med luftfjädring.

#17
2015-07-10 14:32

Peter E, WOW! Någon här som fastnat med sina 14-15 cm? Så att 21 cm är räddningen... *mest ironisk*. Verkligen avgörande!

#18
2015-07-10 16:02

Styggavargen: Fakta är fakta. Tyckande är tyckande. ;-)

#20
2015-07-10 18:07

En "vanlig" bil med markfrigång på 12-13 cm (Skoda Octavia) är snarare nere på 8-10 cm med fyra personer och lite packning. Det räcker med en skogsväg med gräs i mitten så skrapar det i. Synliga rötter och stenar kan ställa till det ordentlig. Då är det stor skillnad till 24,5 som en Q7 med luftfjädringen ger.

#21
2015-07-10 20:27

Misslyckad, tråkig design.

#22
2015-07-10 21:27

Här har Swemba rätt! Vi var ute på en skogsväg och åkte med svärföräldrarna med våran Hyundai i40 när det kom ett gupp samtidigt stack det upp en sten med följd att det knäckte ena bakre länkarmen som måste bytas, a 6500kr självrisk........då önskar man att man haft en bara något högre bil under, sedan blev det en Santa fe........men i40 är nog väldigt låg+ två tjocka kärringer i baksätet så var den extra låg.......;o)

#25
2015-07-11 21:58

En mumsbit för Volvo XC90...Audi har blivit lata.

#26
2015-07-12 19:59

Sigge, läs testet i ams...Tyvärr så blir du nog besviken...;-)

#27
2015-07-12 20:24

Apropå de som fastnar med 14-15 cm så vill jag bara erinra om att Citroen DS/ID klarade 28 cm, lastad, redan för sextio år sedan!
Åt vilket håll går utvecklingen?

#28
2015-07-13 10:57

A_q läs testen i Teknikens Värld (svenskt test). Du lär bli besviken.

AMS "tester" och översättningar ger jag inte mycket för.

#30
2015-07-13 20:10

Nä-nä Jäsp, men däck går att ersätta.
Däck förgår, men markfrigången består!

#31
2015-07-13 23:07

Jag gillar proportionerna på den.
Fick man bara bort industrigrillen så vore det perfekt.

#32
2015-07-14 02:03

Grillen är ett skämt på en annars snygg bil.
Vem är ansvarig för designen?
Iofs har Koreanerna apat efter med,men deras är lägre och snyggare.

#33
2015-07-14 09:53

Fronten är väl gjord med tanke på att bilen skall se stor och tuff ut, bilar med detta utseendet tilltalar en hel del män.

#34
2015-07-14 11:28

Hackenbush,vad menar du,tilltalar inte grilldesignen kvinnor?

#35
2015-07-15 10:27

Tror inte många kvinnor ser designen på samma sätt som män. Kvinnor vill oftast ha en bil att köra från A till B med och bilen skall inte vara för stor och dyr och lätta att lasta barn och matkassar i. Grillen är nog det sista kvinnor tittar på.
Visst en och annan bilintresserad kvinna finns det men de är inte många, inte i min bekantskapskrets i alla fall.

#36
2015-07-15 13:51

Att kvinnor generellt möjligen inte är bilintresserade i samma utsträckning som män, innebär inte att kvinnor inte uppskattar snygga bilar. Jag skulle t o m vilja påstå att kvinnor generellt är extra förtjusta i stora SUV'ar.

#38
2015-07-22 08:53

SiggeNn: Ams test var ett svenskt test där de jämförde Q7, XC90, X5 och Cayenne. Det var John Eriksson som skrev "Har du lagt en beställning på nya XC90? Jag skulle avboka den. Omgående."

Vilket nr av TV körde de ett liknande test?

#39
2015-07-29 11:24

Förbrukning 0,57 ??? Nån måste ha väldigt mycket humor ;) Finns inte en möjlighet om du inte har nerförsbacke hela vägen och kör i 70

#40
2015-07-30 09:09

Nedförsbacke hela vägen torde ge nära 0 (noll) i förbrukning...;-)

I ams test, som jag nämnt tidigare, så drog den 0,84. Att jämföra med Volvos fyra som drog 0,81.
Så det får anses klart godkänt för den motorn.

#41
2015-08-19 20:22

Även i 4 wheel drives test tog Q7 hem segern. XC90 hade vissa problem, läs mer i deras test.

#42
2015-08-19 21:09

Tur att man kan köpa bilen i Sverige där den har så låg förbrukning till skillnad från när den säljs i USA där medelförbrukningen för dieseln är 1,24 liter milen och för bensinarn 1,47 liter milen.

#43
2015-08-20 08:47

@PREVIA, det måste vara feltryck eller så har du översatt fel.
Jag har kört nya Q7 med 272hk dieseln i en vecka med både stads-, landsvägs- och motorvägskörning. Jag hade en snittförbrukning på knappt 0,8. Aldrig över 0,9.
Då var detta en helt ny bil med 80 mil på mätaren. När den är "inkörd" sjunker förbrukningen ytterligare.

Enligt färddatorn, ska tilläggas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.