Bild
Nästa artikel
De nya linjerna syns mer i verkligheten än på bild. Ytterspeglarnas placering på dörrarna är en tydlig skillnad.

Provkörning: Audi A4 (2015)

Provkörning

Audis viktigaste modell är måttligt utseendeförändrad men imponerar med kompletta köregenskaper, bättre utrymmen och snålare motorer.

Utseendeförändringarna kanske inte får folk att famla efter plånboken? Så tänker jag när jag ser nya Audi A4 i verkligheten. Efter en stund upptäcker jag trots allt åtskilligt nytt. Grillen förstås, skarpare vinklar som grillen på nya Audi A7. Ytterbackspeglarna står på dörrbladet istället för i skärningen mellan dörr och fönsterbåge som tidigare. Längs karossen löper ett profilskapande veck som övergår i motorhuvens spalt mot framskärmarna – det är riktigt snyggt. Helheten blir som en kassler där någon dragit åt nätet och skavt av det som hänger ut, A4 ser mer vältränad ut än tidigare.

Karossen är lite längre, lite bredare och har något större axelavstånd än tidigare. Trots konventionella linjer är A4 ”halare” än det mesta, luftmotståndskoefficienten är bara 0,23 för sedanmodellen och 0,25 för Avant.
 
Aluminium, märkets signum, är det förvånansvärt ont om trots att man lyckats banta vikten 110 kg i sedanversionerna och ytterligare tio i Avant. Det är egentligen bara fjäderbenstornen fram som är av aluminium, övrig kaross och struktur är av olika stålplåtsorter. Man anar kostnadsskäl, A4 är märkets viktigaste modell och har byggts (Audi 80 medräknad) i tolv miljoner exemplar sedan debuten 1972. Mycket aluminium skulle det bli med de volymer A4 representerar.

A4 är märkets andra modell på arkitekturen MLB (Modular Longitudinal Body). Den första var Audi Q7. Receptet med längsgående motor och det egna Quattro-systemet för de fyrhjulsdrivna versionerna är förstås kvar, men precis som VW:s MQB-arkitektur ska MLB kunna härbärgera åtskilliga Audimodeller av alla möjliga storlekar och med allt möjligt teknikinnehåll och olika drivsystem.


I nya A4 uppges 90 procent av alla delar vara nykonstruerade och man ska enligt tekniske projektledaren Burkhard Wiegand få en känsla av ”teknik som syns”.
Samtidigt betonas komforten – vindbruset ska vara lika lågt som i Audi A8 – och ”sportigheten”. Den låga vikten, en nykonstruerad bakvagn, möjligheten att välja ”dynamisk styrning” (liten rattvridning i låg fart, större i högre fart), olika chassisättningar (varav två ganska olika ”sportlägen”) är faktorer bakom det senare.

Kupén är rymligare än förr, framför allt i baksätet. Även bredden fram har ökat märkbart. Inredningsstilen är typisk för Audi, samtidigt med lagom mycket nytt för att kittla sinnena. Mittkonsolens vred och tangenterna för multimediefunktionerna har ny och utmärkt utformning. Mot tillägg kan man förstås få ”Virtual cockpit” – den innehållsrika vyn för exempelvis navigation mellan de båda rundlarna i instrumenthuset framför föraren, samt Head Up-display i vindrutan. En diskret rad med touchtangenter mitt på panelen innehåller ofta använda funktioner, snyggt och prydligt. Utförandet är högklassigt, en estetiskt tilltalande miljö att känna igen sig i och gilla.
 
Jag inleder med en TDI-diesel på två liter, 150 hk och tilläggsbeteckningen ”ultra”, en snålversion som ska klara under ”0,4 liter milen” i blandad körning. Det är en anmärkningsvärd utfästelse för en så här stor bil.

Ett inledande parti på autostradan norr om Venedig bekräftar att ljudnivån verkligen är låg – på detta släta underlag. Vi får se hur det blir i Sverige. Balansen känns ny, på några riktiga kurviga avsnitt rör sig nya A4 verkligt välbalanserat. Bilen går exakt som jag vill, dit jag vill. Det är en ny sensation, redan i förra modellen hade man flyttat drivpaketet en smula bakåt för att få mindre framtung balans men jag tyckte inte då att det blev lika tydligt som nu. Plötsligt, en Audi riktigt rolig att ratta!

Intrycket förstärks i en 252-hästars tvåliters bensinturbo med fyrhjulsdrift och sjuväxlad S tronic växellåda. Den gör 0–100 under sex sekunder och har vilsam, samtidigt urstark karaktär till ett kraftfullt men inte överdrivet motorljud. Min favorit, särskilt med provbilens dynamiska styrning som arbetade mjukt och väl avvägt i låg fart och tillräckligt responsivt i hög.
 
Helheten är att A4 precis som förr är en mogen, nonsensfri bil, men nu har den än mer teknikinnehåll och programmet är så omfattande att varje tänkbart önskemål kan snaras in. Det blir dock långt från instegsprisets 299 000 kronor till den nivå där man till fullo kan åtnjuta allt godis – billig blir A4 inte.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A4?
Audi A4 2,0 TDI ultra

Pris, från kr: 299 000.
Modell: Fyradörrars sedan.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 473/B 184/B 143.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 500.
Motor: Längsmonterad 4-cylindrig turbodiesel, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, direktinsprutning. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 250–4 200 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 500–3 250 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
Deklarerad förbrukning: 3,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 99 g/km.
Konkurrenter: BMW 3-serien, Mercedes-Benz C-klass, Volvo S60, Jaguar XE.

Plus: Köregenskaper, inredningsfinish, åkkomfort, säkerhetssystem.
Minus: Med alla nya finesser blir priset högt.

Vad nytt? Rymligare, snålare och mer körglad Audi A4.
För vem? Förmånsbilförare som gillar åkkomfort och Audi.

Kommentarer

#1
2015-11-09 13:18

0.23 Cw värde? Hur? Ser ju EXAKT likadan ut som föregångaren som hade betydligt högre (0.28 för TDI).
Någon måste sätta detta på prov.
Vem kan lita på VAG nuförtiden!?

#2
2015-11-09 13:37

Säkert inte den ända bluffen ;)

#3
2015-11-09 13:39

Filips: Skaffa glasögon ;-)

#4
2015-11-09 13:40

Var på en förhandstitt av denna bil för en månad sen, ska bli kul att provköra i helgen som kommer.

#5
2015-11-09 13:59

Nya A4 är verkligen intressant och det verkar som man sätter en ny standard när det gäller ljudisolering i klassen.

Dock ett stort frågetecken kring motorerna just nu.

#6
2015-11-09 14:08

En given klassledare! Bäst kvalitet och underbar komfort. Dessutom med fyrhjulsdrift och högmodern teknologi. Vem kan matcha?

MVH AL

#7
2015-11-09 14:08

Är det här en provkörning eller en annons?
Maken till superlativ i en bil recension har jag aldrig läst.. lugna ner er nu ViB.. det är en vanlig bil..

#8
2015-11-09 14:09

@MVH AL
jag såg inte ironin först :)

#9
2015-11-09 14:11

@mw73, håller med men det är ju så här på Vi bilägare, man är extremt positiv till alla VAG-produkterna. Finns inget bättre enl tidningen, alltid bäst i test etc.

#10
2015-11-09 14:34

Om Carlquists artikel är konsumentupplysning är det förunderligt att han inte med emfas betonar att det f n är mycket stora frågetecken kring VAG:s motorer och utsläpp.

#11
2015-11-09 14:44

Köp denna och känn skammen när alla undrar om det bara är form med fel på motorns utsläpp. Köp en Tesla och var stolt som en tupp!

#12
2015-11-09 14:49

@Lars A, klassiskt när en biljournalist får sätta sig i en lite finare bil av finare märke än normalt, man blir lyrisk, som ett barn på julafton. Recensionen blir därefter.

#13
2015-11-09 15:00

Audi har i vilket fall utvecklat en produkt som kan bli bra, kvalitetsnivån är redan hög (enligt tillgängliga data). Hur den sedan blir rent kördynamiskt (som ju egentligen är mer intressant) får framtida tester utvisa.

MVH AL

[Redigerad//Deeds]

#14
2015-11-09 15:32

Uj va snygg
Finns den i diesel eller är den "portad" i väst?

#15
2015-11-09 16:20

Klart den finns med diesel. Läs artikeln

#16
2015-11-09 16:24

Lars A: Artikeln är i oförändrat skick hämtad ur Vi Bilägare och skriven innan dieselskandalen i VW-koncernen blev känd.
Till "Vidstige": Att vara biljournalist är förvisso väldigt roligt men efter 30 år i branschen och efter att ha kört i stort sett jordens alla bilmärken kan jag lova dig – vem du nu är – att inte ens en ny Audi A4 känns som att hamna i en "finare" bil. =)

#17
2015-11-09 16:30

"Helheten är att A4 precis som förr är en mogen, nonsensfri bil, men nu har den än mer teknikinnehåll och programmet är så omfattande att varje tänkbart önskemål kan snaras in. Det blir dock långt från instegsprisets 299 000 kronor till den nivå där man till fullo kan åtnjuta allt godis – billig blir A4 inte."

Man kan ju fråga sig vad i detta som folk tycker är superlativ och en annons istället för en artikel.
Men det är väl som vanligt, det beror på vad man har för inställning innan man läser texten.

#18
2015-11-09 16:36

@Calle Carlquist, du låter "härligt" luttrad, bra så! Men varför ska ni då jämt utse VAGs produkter som vinnare i tester i tidningen? Tänk på att många bilägare som läser tidningen fokuserar på bilar som håller i längden och som kräver lite reparationer, då är inte VAG bäst. Men det finns ju också ett mångfaldsperspektiv som borde göra att det är större variation på vilka bilar som vinner tester (i konkurrens med VAG då). Era konkurrenter Teknikens Värld och Auto Motor o Sport är klart mer kritiska till VAG och har varit det länge. Och Vi bilägare är väl den biltidning som signalerar att man är bäst på konsumentupplysning i Sverige och att man står på den lilla bilägarens sida, ofta då personer som äger lite äldre bilar privat.

#19
2015-11-09 16:40

Nybilstester är ju en sak, visar det sig att en bil är bättre än en annan i siffror eller i uppträdande så ska den ju vinna. Spelar ingen roll vad det står i nosen.
ViBilägare kör ju sitt långtidstest också, där kan det bli andra svar.
Svårt att veta svaren innan de testat eller hur?

#20
2015-11-09 16:47

Peter E, inte ens när t.ex. Toyota Auris HSD var med i långtest och var enda bilen som var helt felfri så vann den över en VAG-bil. Tror den kom tvåa dock. Den fick dessutom beröm för bränslesnålhet och körsmidighet. Så vad krävs, långtestet utökas till 15 år och 30,000 mil???

Visst ska man prata om egenskaper men detta är ju också ofta mycket subjektivt och en vanesak. Vi gillar ju som människor ofta saker vi är vana vid.

#21
2015-11-09 16:51

Vidstige: Tack för synpunkterna. Nybilstesterna är inte platsen för spekulationer om hållbarhet över tid. Hur bilar håller eller inte finns regelbundet att läsa om på andra ställen i tidningen, till exempel i långtesterna och – kanske framför allt – i varje nummer artiklar om "fall" där enskilda bilkonsumenter haft alla möjliga fel på sina bilar, hur de blivit bemötta, om de fått "rätt" osv. Vi har också vårt unika AutoIndex som redovisar djupgående analyser om märkenas "position" i ett antal för bilekonomin och ägandet kritiska frågor. Nybiltester med utgångspunkt i förutbestämda meningar sysslar vi inte med.

#22
2015-11-09 16:52

Det är ju det som är bra med långtester, vill man ha en felfri bil så var tex Auris HSD ett utmärkt val.
Om man var ute efter en mer mångsidig bil så kanske inte just den är det rätta.
Tester och långtester ger ju lite olika svar, men man kan genom att studera siffror och andra testresultat nog ganska enkelt komma fram till vilken bil som är *bäst för mig*

#23
2015-11-09 16:53

Nuförtiden finns ju det en uppsjö av information att ösa ur genom internet.
Bara att välja det man tror på.

#24
2015-11-09 17:00

Tack för ett snabbt svar Calle! Oaktat det kan jag tycka att ett tillägg i nätupplagan kunde ha varit på sin plats.

#25
2015-11-09 17:01

För att återgå till A4.
Har provsuttit och provklämt en sedan och en Avant.
Det mesta känns mycket bra, baksätet har fått de där behövliga cm här o där.
Sittställningen var dessutom bättre(behövdes).
Instrumentpanelen mycket fin....men.....den där skärmen i mitten kunde gott varit nedsänkbar.
Helhetsintrycket på bilen var dock att det här är något nytt.
Vid jämförelse med en gammal A4 så ser man avsevärda skillnader som kanske inte syns så tydligt på bilder.
Ska bli kul att provköra.
Dock stämmer det som står i artikeln angående priset att när man plussat på det man känner sig ha behov av så har priset rusat iväg.
Men det var väntat.

#27
2015-11-09 17:27

Och framförallt - de som stör sig på att VAG-produkter vinner nybilstester i ViB och gång på gång klagar på detta kanske skall se sig om efter nån annan bilhemsida att "häcka" på. Flera av er prenumererar inte heller vad jag förstått så ni stödjer varken tidningen eller hemsidan - så varför klaga ? Det kan ju faktiskt vara så att VAG prickat väldigt mycket rätt gentemot många människors krav och då kan man väl inte låta en annan modell vinna bara för att vara demokratiska...

#28
2015-11-09 17:34

Mycket snygg,förutom en stor detalj..
Grillen är fortfarande ful,men inte Lexusanskrämlig som tur är.

#29
2015-11-09 18:27

@Calle Carlquist, ok då är ditt svar att ni kommer fortsätta precis som förut med noll förändring? Då kan ni glömma mig som prenumerant i alla fall. Men förvisso, kvar blir väl då läsare som vill se VAG vinna varje test.

Jag nämnde just långtester, inte bara nybilstester, men att ni ändå utser VAG till vinnare trots fel under testperioden.

Att ni inte bedömer kvalitet i nybilstester stämmer inte heller, ni gör ju prognos om rostskydd och väger in det i testet, eller hur? VAG brukar få pluspoäng där (trots rapporter om dålig lackkvalitet). Skulle ju inte var särskilt svårt att väga in ett märkes historik vad gäller allmän kvalitet även i nybilstester för att på så sätt få Sveriges bästa konsumentupplysning. Det skulle då också möjligen tvinga fram en uttalande om kvalitetsförbättring från tillverkaren om sådan finnes och sånt kan ju då också vägas in, i alla fall om det är ett konkret tekniskt uttalande.

Fundera på detta, jag tror absolut det går att värdera. Men också förbättra objektivitet i testerna så att fler tillverkare kan vinna. Jag tycker ett test också ska vara tydligt med egenskaper och då möjliggöra för läsaren att själv välja en vinnare, beroende på vad man prioriterar, fast har man inte med kvalitetsaspekten så är det ju omöjligt.

En sak som finns är i alla fall märkesförsäkringens villkor för maskinskada, den kan ni i alla fall väga in i testet. Tyska märken har typiskt 8 år medan japanska märken typiskt har 10 år där. Dvs väg in i betyget bilar som har bättre försäkringsvillkor i längden.

#30
2015-11-09 18:58

@Calle Carlquist, lägger till två frågor till dig här som du kan fundera på och som jag inte får ihop.

1. Om ett märke underpresterar kvalitetsmässigt år efter år efter år, blir det då inte löjligt att påstå att man inte kan bedöma kvalitet vid nybilstester?

2. Om det är sant som du påstår att man inte alls bryr sig om kvalitet och kvalitetsrykte vid nybilstester, varför vinner nästan aldrig franska eller italienska märken i nybilstesterna?

Vi kanske nån gång kan ha en större diskussion om kvalitet, denna tråd är väl inte rätt plats men tyckte detta var centralt och särskilt som testet av ännu en VAG-bil här vara så ensidigt positivt.

#31
2015-11-09 18:56

Vidstige eller Leifer jag gillar inte att kasta skit på folk men som du klagar på Vibilägare och uttrycker dig i flera trådar så kan man tro att du har någon dold agenda med dina inlägg. Ibland ger du mig intrycket att du jobbar för en viss konkurrent som försöker sno marknadsandelar från VAG.

Ser fram emot en provkörning så att man kan jämföra A4:an med 3-serien och C-klass,

#32
2015-11-09 19:02

Vidstige: Läste du senaste testet?

#33
2015-11-09 19:13

" Men också förbättra objektivitet i testerna så att fler tillverkare kan vinna. "

E som att säga till Usain Bolt att springa långsammare så andra får vinna... :-)

#34
2015-11-09 19:38

Vidstige = Leifer?

#35
2015-11-09 19:41

"underpresterar kvalitetsmässigt år efter år ..."

Ungefär så här menar du?
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130222/audi-a4-ar-bast-a...

#36
2015-11-09 19:47

det finns inga opartiska bil tidningar numera, bara marknadsföringskanaler. det finns inga genuina bil journalister som sysslar med konsument upplysning numera, bara typer som jeremy clarkson. De som kommenterar, vissa av de är lobbyister som får betald per inlägg. ha detta i åtanke när ni läser, inte minst när ni köper bil.

#37
2015-11-09 19:54

Ett stort problem när man bedömer nya bilar är att ingen kan se in i framtiden. Om ingen kan förutse alla fel som komma skall, hur skall man då kunna utforma någon form av bedömningsgrund vid jämförande nybilstester? Vad skall man gå på rent konkret? Varumärket?

Det man möjligen kan gå på är historiska data (d.v.s prognosintervall). Problemet är då att dessa ofta är rätt mångdimensionella, med stora variationer och med enormt stora slumpmässiga avvikelser. Data är på tok för osäker. De som ändå är någorlunda tillförlitliga (jmfr Bilprovningen) är då starkt avgränsade.

Så åter: Hur skall man kunna se in i framtiden med en ny bilmodell? Mig veterligen kan man inte det, i alla fall inte med dagens metoder, och därför får man skriva om sådant som man kan bedöma, komfort, förbrukning, kördynamik o.s.v.

Och som vi alla kan se och känna, så är Audi synnerligen skickliga på att producera bilar med fin komfort och bra kördynamik. Dessutom känns de kvalitativa.

MVH AL

#38
2015-11-09 20:04

Ja Swemba: Helt korrekt uppfattat #34

MVH AL

#39
2015-11-09 20:10

Leifer lär väl inte ha läst nåt test i tidningen eftersom jag vill minnas att nämnt att han inte prenumererar.

#40
2015-11-09 20:35

0.23 cw får man bara om man är slätare än en falukorv.
Med den där grillen/flinet når man inte 0.23cw... såvida man inte i klassisk VW-maner tejpade igen grillen vid test-tillfället.

#41
2015-11-09 21:03

@Calle Carlquist, du menar att det finns mer text i senaste numret? Finns testet att köpa på nätet eller måste jag köpa tidningen i butik? Och vad är det jag ska läsa? Ni brukar inte utse Audi till testvinnare då den är lite dyrare (out of scope) än Skoda/Seat/VW, som ju är dom tre "olika" bilmärken som vinner alla tester i Vi bilägare. I alla fall under dom 10 år jag prenumererade. Säg gärna till om det skett någon förändring sen dess, annars är det ju som vanligt, dvs totalt förutsägbart.

#42
2015-11-09 21:22

Bra "om" Audi sätter ribban vad det gäller ljudnivån, för då "måste" andra biltillverkare hänga på. För jag älskar tysta bilar.

#43
2015-11-09 21:48

Vidstige: I det senaste testet är Citroën Grand C4 Picasso placerad först, före Volkswagen Touran och BMW 218d Gran Tourer. Det får bli min slutkommentar i den här frågan.

#44
2015-11-09 23:49

@Calle Carlquist, ok då ska jag köpa senaste numret! Men jag hoppas att nybilstesterna i framtiden på nåt sätt kan få med driftkvalitet och problemfrihet som en faktor och att då exempelvis världens största biltillverkare just nu, Toyota (som är kända för att göra bilar som bara funkar), kan vinna ett nybilstest i Vi bilägare. Då i konkurrens med Skoda/Seat/VW förstås. Tycker överhuvudtaget Vi bilägare borde trycka hårdare på problemfrihet i långa loppet och då även vara en blåslampa på tillverkarna för att gå i den riktningen mera. Kanske ett bra sätt att föryngra tidningen och ge den mer energi. Over and out.

#45
2015-11-10 08:53

Motor och växellåda är samma byggt som Volkswagen. Audi kvalitet är högre och service sköter sig bra än Volkswagen lägre kvalitet och fusk service. Audi har hög servicekostnad än Volkswagen därför fusk. Jag har provkört sommar 2013 en ny demobil Audi A1 1.6 TDI och S - Tronic. Den är söt och kul att köra men drivlina är rycker krypkörning och normal körning när jag släpp gas känns motorbroms ryck lite hårdare sättet. Det blir inte för mig att köpa Audi istället annan CVT och HSD är att älska köra igen!

#46
2015-11-10 09:13

Inom vag står Audi för 20% av försäljningen. Men hela 50% av vinsten.

#47
2015-11-10 15:30

@Calle Carlquist, ursäkta ett inlägg till men vill bara säga att jag skapat en tråd på forumet där jag gav lite mer synpunkter och där ni på redaktionen gärna får kommentera eller fundera på det jag skrivit. Med hopp alltså om en ännu bättre tidningen i framtiden. Se

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/webbplatsen-vibilagare...

Mvh

#48
2015-11-10 15:33

@GF

Fel!

#49
2015-11-10 17:45

@Swemba

Fel!

#50
2015-11-10 17:45

Snålare ja. Undrar vad den drar på riktigt?

#51
2015-11-10 18:30

Nya modellen har blivit riktigt snygg: börjar likna en Skoda! :)

#52
2015-11-10 23:24

Blir säkert dyr när man laddat på lite gottigott, men garanterat värd varenda krona!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.