Nästa artikel
Direktrapport: Renault Talisman (2015)
Provkörning

Direktrapport: Renault Talisman (2015)

Publicerad 23 november 2015 (uppdaterad 2 december 2015)
Vi Bilägares Calle Carlquist vid sedanmodellen av Renault Talisman.
Förstahandsintrycket är maffigt med gott om utrymme. Läs mer i direktrapporten från provkörningen av Renault Talisman.
Vi Bilägares Calle Carlquist befinner sig just nu i trakterna av Florens för att på toskanska vägar provköra Renaults nya hopp i det så kallade D-segmentet: Renault Talisman. Det är en bil som ersätter den måttligt framgångsrika Laguna och som ska konkurrera med bland andra Ford Mondeo och Volkswagen Passat.

Hej Calle! Vilka är dina första intryck?
– Talisman är en ganska stor sedanmodell som ger ett riktigt maffigt förstaintryck. Bilens plattform är delvis bekant från Renault Espace. Karossen är ca 485 centimeter lång och har ett axelavstånd på 281 cm. Utrymmena är riktigt bra, Stolarna fram är verkligen omslutande och behagliga och i baksätet är det riktigt skönt att sträcka ut.

Vad har du kört för versioner?
– Jag har ännu så länge bara provat en 200-hästars bensinare med direktinsprutning, programmets vassaste motor åtminstone tills vidare. Den passar fint med bilens karaktär av långfärdsexpress. Sedan finns en dubbelturbodiesel på 160 hk att köra också, en motor som bara ska dra 0,44 liter milen. Hoppas att det stämmer! En udda finess från 1980-talets slut gör också comeback i Talisman – fyrhjulsstyrning!  Jag berättar mer om den i tidningen.

När kommer bilen till Sverige och vad ska den kosta?
– Lanseringen sker i april-maj nästa år och priserna är inte fastställda ännu. Givetvis kommer också en kombiversion men den finns inte att köra här nere, bara att titta på. Den ser både elegant och lite ”hungrig” ut, kan nog skapa uppmärksamhet även i Sverige vad det lider.

Läs hela provkörningen av Renault Talisman i Vi Bilägare 18/2015 som utkommer i butik den 15 december. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Talisman?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-11-24 09:44
Hackenbush

Gillar Japsens smarta uttömmande inlägg.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-24 09:54
Vidstige

Synd att Renault verkar ha missat lite med ljudisoleringen, tror jag är en viktig sak i Sverige med våra bullriga vägar. Audi verkar ju ha fått till en mycket fin isolering i nya A4 och som kanske alla andra nu måste förhålla sig till i premiumklassen. Och Renault har ju numera såna uttalade ambitioner.

#a • Uppdaterat: 2015-11-24 10:54
Roger Skagerström

Ja den här väcker sannerligen habegär! Synd att det är franskt skit ;) ;)

Nä men främst synd att den troligen blir dyr. Ska man räkna med en bit över 300 för den där till synes trevliga bensinaren?

Enda designfelet jag kan se är att den där skarven mellan huv och framskärm inte riktigt lirar med hjulhusets linjer. Sen får man hoppas att framöverhänget inte märks så mycket IRL. Jobbigt med bilar som tex C5 som är snygga i grunden men sen inte ser riktigt kloka ut för att framhjulen sitter vid A-stolpen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.