Bild
Nästa artikel
Vi provkör nya Audi Q7.

Direktrapport – Audi Q7 2015

Provkörning

Vi Bilägares Andreas Jennersjö är just nu i Schweiz och provkör helt nya Audi Q7. Här är en rapport från förarstolen i Audis nya storsuv.

Vi Bilägares Andreas Jennersjö är i Schweiz och provkör nybyggda Audi Q7. Här är första rapporten från de kurviga alpvägarna.

Hej Andreas, vilka är första intrycken av nya Audi Q7?
– Det ser betydligt nättare ut än sin föregångare, om man nu kan säga det om en suv som fortfarande mäter strax över fem meter på längden. Bilen är cirka tre centimeter kortare än första generationens Q7:a, hjulbasen har krympt med fyra centimeter och bilen väger nu cirka 300 kilo mindre.
 
Hur är den att köra?
– Jag har kört nya Audi Q7 med en treliters sexcylindrig turbodiesel och med en lika stor kompressorladdad bensinmotor. Både har runt 300 hk och de går väldigt mjukt och fint, dieseln imponerar kanske mest på den punkten. Alla bilar som funnits på plats här har ställbar luftfjärdring som även den imponerar. Frågan är bara hur nya Audi Q7 upplevs utan detta lyxiga tillval.
 
Några plus och minus?
– Köregenskaperna är mjukt komfortabla, snudd på gungiga i vissa lägen. Det mesta är genomtänkt men här och var har det tagits genvägar, mer om det i tidningen! Styrningen är riktigt trevlig och bilen rullar tyst, i alla fall på de fina vägarna häromkring.
 
Hur mycket kostar nya Audi Q7 och när kommer den till Sverige?
– Billigaste versionen är dieseldriven och kostar från 614 000 kronor, bensinbilen har ett frånpris på 635 00 kronor. Båda dessa bilar kommer till Sverige i juni. I juli ska dieselbilen finnas i ett utförande med några färre hästkrafter, vad den ska kosta är ännu okänt.
 

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 9/2015 som utkommer i butik den 9 juni. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi Q7?

Kommentarer

#1
2015-05-19 08:15

grym j?vla bil!!!

#2
2015-05-19 08:20

Har gillat Audis lite diskreta men sobra design de senaste åren men denna skapelse var näst intill likgiltigt anonym, kanske den gör sig bättre i verkligheten men jag tvivlar.

Kunde lika gärna varit ett Subaru eller Hyundaiemblem i grillen...

#3
2015-05-19 08:54

Lexusinsipirerad grill?

#4
2015-05-19 09:13

Ser ut som en krympt Golf. Totalt likgiltig inför bilen.

#5
2015-05-19 09:52

Skala 1,25:1 ... vad menar jag med detta.. jo denna SUV ser ut som förhöjd kombi tack vare sin längd. Är det en SUV eller en kombi i en annan skala? Grillen var inte alls snygg. Detta blir knappast en konkurrent till XC90.

#6
2015-05-19 09:59

Q7 är fruktansvärt osexig. Kan inte begripa att man inte väljer något annat för pengarna.

#7
2015-05-19 10:20

Mycket pengar för något där all onödig elektronik börjar strula så snart garantitiden gått ut och som i vart fall har gravrost inom tio år. Lägger gärna mycket pengar men då skall det vara på en bil som man med säkerhet vet håller i tjugo år eller så, och har ett andrahandsvärde därefter.

#8
2015-05-19 11:21

Tycker mest att det är en ful klump till bil. Inget jag skulle köpa i alla fall.

#9
2015-05-19 14:24

Väldigt snygg, men ska man vara hård så kanske också lite tråkig!

#10
2015-05-19 14:47

Väljer nya XC 90 före denna odesignade bil, typiskt Audi.

Antifeministen.

Lexus är bilen för dig.

#11
2015-05-19 16:14

Inte mycket nytt under solen även om den är juste så jag väljer också hellre XC90 som har egen karaktär och känns mera valuta för stålarna i den här klassen

#12
2015-05-19 18:58

Får inte riktigt ihop proportionerna, något ser fel ut men jag kan inte riktigt sätta fingret på det. I vilket fall som helst rejält ful, hur kunde denna ta sig igenom designavdelningen?

#13
2015-05-19 20:13

@ Shogun

Är det? Skall ärligt talat säga att jag aldrig tittat värst mycket på Lexus. Har alltid trot att det var tvärtom. På vilket sätt är Lexus för mig? Ingen elektronik och bra roskskydd? Verkligen?

#14
2015-05-19 20:35

En trampbil i plast måste vara idealet, rostar inte och ingen avancerad teknik.

#15
2015-05-19 20:51

Tror att L West slog huvet på spiken där...:)

#17
2015-05-19 21:34

Den breda grillen gör att fronten ser för låg och personbilsaktig ut. Bilen har tappat i princip alla SUV-attribut som gjorde föregångaren till en succé.
Det här var inte speciellt bra, enligt mig. Åtminstone inte på bild ...

#18
2015-05-20 09:39

Swemba, du kanske såg mitt inlägg om skala och om detta verkligen är en SUV? Eller är det bara en "förvuxen" kombi. I vilket fall som helst så börjar jag verkligen ifrågasätta dess existens, går det i så fall inte lika bra med en vanlig A4/A6 kombi som väger flera hundra kilo mindre och som är mer i harmoni med resten av bilparken? Tyvärr kommer det sluta som i USA, där alla kommer att köpa dessa nya "förvuxna" bilar av rädsla. Det har redan börjat med allt fler Pick-up's som vardagsfordon. Folk köper stora MPV:er för att de inte vill ha en opraktisk SUV. Ingen kommer att vinna på detta...

#19
2015-05-20 09:42

@Styggavargen, nya Audi Q7 borde väl snarare tilltala dig? En rymlig bil med sju sittplatser som inte ser ut som en SUV.

#20
2015-05-20 14:54

Svulstig och ful. Audis hittills klart fulaste bil.

#21
2015-05-20 18:12

Grillen är direkt ful och för stor för bilen. Ser påhängd ut trots att den är integrerad.

Annars är det intressant att flera tillverkare backar flera år i design.
Istället för spejsade kilformer med veck på alla ledder (typ Volvo och Mercedes) så har flera sansat sig. VW var väl först med de lite mer yxiga linjerna, följt av Peugeot och Volvo.
Känns kanske lite tråkigt men samtidigt mer förnuftigt - och det vinner i längden.

#22
2015-05-21 12:55

Swemba, vad är fördelen med en Q7 mot tex en Sharan? Som jag sagt tidigare, dessa SUV's är onödigt tunga. Varför inte istället en MPV som väger under 2 ton? Jag är emot SUV mest av 3 anledningar, för tunga, för höga och de passar inte in i våran nuvarande bilpark...de är inte kompatibla i höjd och vikten gör att övriga bilar får ta smällen. SUV handlar mest om rädsla och status. Man skiter i andra och i miljön, så tänker jag. Men visst, fortsätter denna trenden med 2 tons bilar måste jag tyvärr mot min egen vilja också köpa en SUV eller något tungt för att ha en chans när jag krockar. Men förhoppning är att SUV trenden försvinner och återgår till vad de en gång startade med, att vara bruksfordon som användes av de som verkligen behövde dem (antagligen ute på landet av en bonde).

#23
2015-05-21 13:04

Styggavargen, jag håller faktiskt med dig i stora drag.
SUV:ar är ofta högre mest på grund av högre markfrigång. Har man samma begränsade höjdmått inne i kupén så har man ju inte vunnit något i utrymme.
Jag gillar dock en del hybrider. Det har sina fördelar att sitta högt med bra överblick. Får man även upp strålkastarna lite högre så ger de en bättre ljusbild med mindre slagskuggor.
Fanken vet om jag ändå inte skulle välja en Citroën C4 Picasso. En av få kvarvarande MPV:er.

#24
2015-05-21 13:12

Roy J, Citroën C4 Picasso såg jag idag den nyaste versionen, riktigt snygg och jag blev väldigt nyfiken. Angående SUV så får vi med våra vanliga personbilar allt svårare då fler köper denna typen av fordon. Inne i städerna ser man ingenting längre. Som du säger, man vinner inget i utrymme i dessa SUV's/Crossovers. Provåkte min brors XC60 och den känns betydligt mindre än min Octavia invändigt, och den är tung ... uppåt 2 ton, vad vinner man med en sådan bil? Inget borde tala för SUV ... men alla köper det utan att vara kritisk eller se nyktert på det!? Jag är nog snart ensam om att ha dessa tankar.

#25
2015-05-21 15:16

@Styggavargen, fördelar med Q7 jämfört med Sharan (som ju utgått ur programmet).
Tja, fyrhjulsdrift, utrustning, lyx och prestanda? Saker som en del är beredda att betala extra för. Dessutom väger de ungefär lika mycket.

#26
2015-05-22 10:24

Swemba, Sharan väger ca 1800 kg och denna Audi Q7 börjar på 2000 kg... så det är minst 200 kg i viktskillnad och då lastar Sharan antagligen mer än den där Q7:an. Sorry to say... SUV blir aldrig effektivare än vanliga personbilar och MPV det borde man inse. Det blir alltid klumpigare och tyngre med en SUV och det är mest nackdelar det för med sig på alla plan. Jag kan hålla med om att både Volvo och de andra "premium" märkena har börjat få ned vikterna på dessa SUV's just för att få dem effektiva. Men jag tycker att SUV spelat ut sin roll, de körs på vanliga vägar som personbilar och det är inga fördelar med en SUV över en MPV/personbil.

#28
2015-05-22 16:11

@Styggavargen,
Varför köpte du en Skoda Octavia? Det finns billigare, lättare och "mer effektiva" bilar än den.

#29
2015-05-23 12:51

Jag kan tycka att det är helt OK att angripa någon ganska hårt om det gäller farliga åsikter om trafikbeteende och liknande, men här handlar det ju faktiskt mest om tycke och smak. Så varför ta till överdrivna kommentarer?

En stor SUV kan mycket väl vara rymlig och är den så väldisponerad som Volvo XC90 så är det en utmärkt familjebil.
Men hade den byggts mer som en MPV så hade den sannolikt varit ännu rymligare, varit lite lättare och kanske haft något lägre luftmotstånd.
Lyx och utrustning har väl ingenting alls med konceptet att göra.
De fördelar en SUV har är något bättre trafiköverblick än en MPV, bättre framkomlighet i de få fall det verkligen behövs och - ja, det var väl det.

Skulle jag då tacka nej till XC90 om jag fick en? Absolut inte! Är jag inkonsekvent? Ja, lite. Men det är kanske marknadens mest olycksförebyggande bil och säkerligen en av de mest krocksäkra.
Skulle jag tacka ja till Q7? Mindre troligt.
Och C4 Picasso är fortfarande en mycket trevlig och ombonad bil i en betydligt rimligare prisklass.

#30
2015-05-25 10:46

@RoyJ, "lyx och utrustning" var exempel på saker som möjligen kan få folk att välja Q7 framför Sharan, vilket var Styggavargens fråga. Andra saker kan vara design och prestanda.

Vissa gillar SUV'ar. Andra gillar kupéer, kombibilar, sedaner, sportbilar osv. Alla biltyper är förknippade med något som de av annan smak upplever som "onödigt". Ja en Q7 är tyngre, större och törstigare än exempelvis en BMW 5-serie, precis som att en Skoda Octavia är tyngre, större och törstigare än en Toyota Yaris.

Alla gör vi olika val!

Att sitta och raljera om hur värdelösa SUV'ar är i varenda tråd, bara för att man själv värderar en liten och lätt bil framför allt annat, är bara löjligt och provocerande.

#31
2015-05-25 11:00

Jag tror att styggavargen menar samma sak som jag ser i trafiken att så många sitter och åker ensamma i sina stora Suv, ofta vid pendling till jobbet.
Känns ju lite onödigt att ha en stor Suv om man mestadels kör ensam.
Att man köper en Suv för att man gillar den är ju annars som alla säger en smaksak.

#32
2015-05-25 11:19

Inte köper man en Audi Q7 för utrymmet i bilen, flera biljournalister har skrivit om att den är mindre inuti än Audi A4 som jag tycker är rätt trång invändigt. Inte heller tycker jag att min Lexus RX 350 är något under av lastutrymme, möjligen något mer lättlastad än bilar med vanligt djupt lastutrymme där man måste lyfta lasten över en kant. Volvos tidigare SUV har även den varit alltför tung, borde inte väga lika mycket som en Lexus RX 450h med alla sina elmotorer och batterier. Under tvåtusen kg borde dessa bilar högst väga vilket gamla lyxbilar med stor V8 klarar.

#33
2015-05-25 11:50

@PREVIA, mindre än en A4 kan jag garantera att den inte är. Du måste blanda ihop den med Q5 eller nåt. Q7 är över 5 meter lång och märkbart större än t ex A6 och 5-serien.

Men nej, ingen lär nog köpa Q7 _enbart_ för dess innerutrymmen, precis som att ingen väljer RX450H _enbart_ för att det är en hybrid. Som med de flesta bilval så är det en kombination av egenskaper som gör att köparna väljer just den bilen.

#34
2015-05-26 09:40

Swemba:
Trång invändigt
"Faktum är att Q7 är trång invändigt. De enormt tjocka dörrarna snor massor av plats. Sidoväggarna i bagagerummet likaså. Nya Audi A4 ger betydligt mer utrymme för sina passagerare än jätten. Lillebror är också betydligt trevligare att ha att göra med på vägen. Q7:ans enorma omfång och klumpiga kaross gör det svårt att positionera bilen på vägen, för att inte prata om att fickparkera...m"
http://www.aftonbladet.se/bil/article12150034.ab
Även TeknikensVärld skriver om hur trång Audi Q7 är ,även om yttermåtten är jättelika.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-audi-q7-42-fsi-123095/
Många har faktiskt påtalat om hur trång Audi Q7 är där mittplatsen i baksätet inte ens rymmer tre normala personer.

#35
2015-05-26 10:09

@PREVIA,

för det första är det gamla Q7 båda dina länkar handlar om. Jag kan hålla med om att insidan inte lever upp till utsidans gigantiska intryck, men att den skulle vara mindre än en A4 är befängt.
Jag har åkt 6 vuxna i en Q7, med packning, 50 mil och det var inga problem. Det är en omöjlighet i en A4 ...

#36
2015-05-26 13:14

Swemba: Du har kört bilen och provat på utrymmet i den och säger att den är rymlig så är det självklart så,jag har bara läst om de som tyckte att den tidigare Q7 var trång sett till yttermåtten och att den sista radens stolar skulle vara svåra att få plats i för annat än barn om vuxna satt i mittenraden ,men den nya som tappat över trehundrak kg i vikt skall ju vara mycket rymligare än den äldre trotts mindre yttermått skriver man i testerna om den.

#37
2015-05-26 19:38

Två läger här, det var inte meningen att ni skulle bråka om SUV's. Jag anser det är ett onödigt klumpig bilmodell som borde tillhöra forna tider, men icke.. allt fler köper de här "dunderklumparna". Men jag tror de flesta som köper SUV gör det för att de är rädda. De kan knappast köpa den för att man kan lasta mer för då borde man hellre skaffa en stor kombi (Superb eller liknande) eller en MPV.

Rädsla gör att folk beter sig irrationellt. Jag är övertygad om att SUV kriget är förlorat, ingen kommer att vilja åka omkring i en vanlig personbil om 5-10 år. Vi kommer alla blir förlorare pga dessa modell serier (Volvo XC, BMW X-serie, Audi Q-serie osv). Det märkliga var att USA var så långt före oss när det gäller SUV, det har funnits där i över 15 år...men det är som jag tyst bruka säga för mig själv, vi apar efter USA i nästan allt nuförtiden.

#38
2015-05-27 15:27

@Styggavargen, alla kanske inte är så tråkigt rationella som du? Jag köpte en X5 för att jag tycker den är snygg! Jag gillar körkänslan, sittpositionen, överblicken, känslan i inredning och detaljer, prestandan i kombination med att den rymmer min familj med packning när vi åker till stugan.
Om jag varit totalt ointresserad av bilar, bara räknat utrymmen per krona och endast ville ha en så billig, bränslesnål och osexig personfraktare som möjligt, så hade jag köpt en Toyota Avensis ... eller kanske en Skoda Octavia ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.