Bild
Nästa artikel
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)

Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)

Nybilstest

Det blev en jämn fight mellan Audi Q5, Volvo XC60 och Mercedes GLC, men Q5:an knep till slut förstaplatsen. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för respektive bil.

Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Audis multimediasystem rymmer mängder av funktioner. Krispig grafik och enkelt handhavande, både från vred/fingerplatta och knappar på ratten.
Audis multimediasystem rymmer mängder av funktioner. Krispig grafik och enkelt handhavande, både från vred/fingerplatta och knappar på ratten.
Även Mercedes har fristående skärm och i princip samma manövrering som Audi. Snabba reaktioner, tydlig grafik och flera manövrerings-möjligheter.
Även Mercedes har fristående skärm och i princip samma manövrering som Audi. Snabba reaktioner, tydlig grafik och flera manövrerings-möjligheter.
Volvos pekskärm ”Sensus” kräver möjligen lite mer övning än de tyska systemen men är överlag ändå enkelt och logiskt att använda. Skärmkladdet är en skönhetsfläck.
Volvos pekskärm ”Sensus” kräver möjligen lite mer övning än de tyska systemen men är överlag ändå enkelt och logiskt att använda. Skärmkladdet är en skönhetsfläck.
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Att Audi erbjuder Isofix också i framsätet är värt en blombukett.
Att Audi erbjuder Isofix också i framsätet är värt en blombukett.
Även Volvo får en kvast för sina utmärkta fästöglor för barnstol.
Även Volvo får en kvast för sina utmärkta fästöglor för barnstol.
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)
Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

AUDI
Motorhuv och baklucka av aluminium, övrig kaross av stålplåt. Invändig behandling och skarvtätning saknas i motorhuv och baklucka. Bra limning i dörrskarvar. Stänklappar saknas, men plastlister fram och bak skyddar mot stenskott. Underredet täcks nästan helt av filtskivor (bild 1). Bra slitskydd på utsatta ställen, mycket bra invändig behandling i balkarna. Nästan alla skarvar är väl tätade. Bromsrör och bränslerör är normalt monterade i bottenplattan. Länkarmar fram och bak av aluminium, liksom i fjädertornen fram. Även hjulnaven och bromssköldarna är av aluminium. Båda ljuddämparna och slutröret i avgassystemet är av rostfritt stål. Rostskyddsgaranti: 12 år.

MERCEDES
Motorhuv, framskärmar och tak av aluminium, baklucka och dörrar av stålplåt. Genomgående mycket välgjorda limskarvar som löper ut i hörnen mellan karossplåtar i huv, baklucka och dörrar. Vax på insidan av bakluckan och dörrarna. Bra skärmkanter med rak profil. Innerskärm av filt bak, av plast fram. Väl tätad skarv innanför bakre innerskärmar. Undersida täckt av plastskivor. Under dem finns rostskyddande vaxbehandling (bild 2). Samtliga skarvar är väl tätade. Tank av plast, upphängd i rostfria band. Väl behandlade balkar, även tvärbalken bak är behandlad. Om dörrarna varit av aluminium hade betyget blivit fem. Rostskyddsgaranti: 30 år.

VOLVO
Motorhuv och framskärmar av aluminium, baklucka av plast, övrig kaross av stålplåt. Bra stänklappar. Dörrar med invändig behandling, tveksam skarvtätning. Nederkant av dörrar har smutssamlande list. Bakdörrarna bildar del av bakre skärmkanten, en konstruktion som samlar smuts. Plastskivor täcker underredet som har bra slitskydd på utsatta ställen, men flera skarvar saknar tätning. Sparsam behandling i balkarna. Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast fram. Aluminium i länkarmar fram/bak och i fjädertornen fram. Bromsrör, bränslerör och diverse elmoduler fästade i plastsköld undertill, en potentiellt utsatt lösning (bild 3). Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testvärden: Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC (2017)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Audi Q5 2,0 TDI Quattro Sport 190

TILLVERKNINGSLAND: Mexiko.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylind-rig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slag 81/95,5 mm. Kompression 15,5.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800–4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, fyrhjulsdrift. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal i 110 km/tim på högsta växeln: 1 650.

HJULUPPHÄNGNING: Luftfjädring. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 235/65 R17. Testbilen 255/45 R20 (Pirelli Scorpion).

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,7 m, 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 218 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Tre utrustningsnivåer (standard, sport design). Två motoralternativ (2,0 TDI, från 426 000 kr, och 2,0 TFSI, från 459 000 kr).

Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC Coupé

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylind-rig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Cylindervolym 2 143 cm3. Borrning/slag 83/99 mm. Kompression 16,2.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 000–4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 400–2 800 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, fyrhjulsdrift. Nioväxlad automatlåda. Varvtal i 110 km/tim på högsta växeln: 1 450.

HJULUPPHÄNGNING: Luftfjädring. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 235/65 R17. Testbilen 255/40 R20 (Michelin Latitude Sport S).

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,7 m, 2,2 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA coupé 4MATICVERSIONER: GLC 250, 477 900 kr. GLC 300, 517 900, AMG GLC 43 658 900, GLC 250 d 486 900, GLC 350 d 533 900, GLC 350 e (hybrid) 551 900.

Volvo XC60 D4 AWD Inscription

TILLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylind-rig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Cylindervolym 1 969 cm3. Borrning/slag 82/93,2 mm. Kompression 15,8.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, fyrhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Varvtal i 110 km/tim på högsta växeln: 1 750.

HJULUPPHÄNGNING: Luftfjädring. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R19. Testbilen 255/40 R20 (Michelin Latitude Sport S).

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,7 m, 2,2 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: T5 AWD 422 900 kr. T6 AWD 491 900, T8 AWD Inscription 658 800, D5 AWD 465 900.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.