Bild
Nästa artikel

Testvärden: Hyundai Kona Electric, Kia e-Soul och Nissan Leaf

Nybilstest

Här kan du läsa mer om elbilarnas utrustning, mediefunktioner, modellfakta, rostskyddsprognoser och mycket mer.

Föredömligt enkel kombination av tryckknappar, vred och pekfunktioner. Systemet medger fler inställnings- och avläsningmöjligheter än man först anar.
Kias funktioner och gränssnitt är i stort sett de samma som i Hyundai, men tryckknapparna saknas. Till Kia hör numera också en app för diverse fjärrfunktioner.
Nissans nya skärm är en tum större än tidigare och alla funktioner är helt invändningsfria, kombinationen vred och knappar utmärkt. Men oj vilka speglingar!

Rostskyddsprognos

Hyundai:  Kaross av stålplåt, men motorhuven är av aluminium. Invändig vaxbehandling i baklucka och alla dörrar. Tätningen av bakluckan får godkänt, men hörnpartierna i dörrarna har dålig tätning (bild 1). Dålig inpassning av dörrarna ger risk för blästerskador. Innerskärmar av plast fram och bak. Hjulhusens skarvar har välgjord tätning och de bakre skärmkanterna en utformning som inte samlar smuts. Aluminium har använts i främre krockbalk och i länkarmar fram, övriga hjulupphängningar av stål. Batteripaketet är klätt i aluminium. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv med dålig tätning, men det finns skyddande vax inne i dem.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3

Kia:  Kias rostskydd är stort sett identiskt med Hyundais, men motorhuven är av vanlig stålplåt. Invändig vaxbehandling i baklucka och alla dörrar. Tätningen av bakluckan får godkänt, men hörnpartierna i dörrarna har dålig tätning. Dörrarnas inpassning klart bättre än Hyundais (bild 2). Innerskärmar av plast fram och bak. Hjulhusens skarvar har välgjord tätning och de bakre skärmkanterna en utformning som inte samlar smuts. Aluminium i främre krockbalk och i länkarmar fram, övriga hjulupphängningar av stål. Batteripaketet är klätt i aluminium. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv med dålig tätning, men det finns skyddsvax inne i dem.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3

Nissan: Hela karossen är gjord av stålplåt. Det saknas invändig behandling i motorhuv, baklucka och dörrar. Hörnen i huv och baklucka är dåligt tätade. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Skärmkanterna bak har en smuts- och fuktsamlande hylla. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv men den är rostskyddsbehandlad. Stora plastsköldar under bilen, ingen invändig behandling i balkarna och slitskydd finns bara på vissa, särskilt utsatta ställen. Batteripaketet finns i en särskild stålkonstruktion som har tveksam tätning (bild 3). Inga stänklappar. Dörrarna är illa inpassade och det finns blästringsrisk vid främre dörrar och bakre takstolpe.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2

Modellfakta

Hyundai Kona
Electric 64 kWH
Premium

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Elektrisk synkronmotor.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 395 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Enväxlad automatlåda med reduceringsväxel.

Batteri: Litiumjon polymer, 64 kWh. Vikt 445 kg. Vätskekylning.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, undre triangellänk, bak mulitlänk.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.

STYRNING: Elektrisk servo. Vändcirkel 10,6 meter, 2,5 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 167 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Kona Electric Trend med 39 kW-batteri/136 hk 359 900 kronor, 64 kW-versionen i utförande Trend 409 900 kronor (före rabatt).

Kia e-Soul
64 kwh
Advance Plus

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Elektrisk synkronmotor.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 395 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Enväxlad automatlåda med reduceringsväxel.

Batteri: Litiumjon polymer, 64 kWh. Vikt 457 kg. Vätskekylning.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, undre triangellänk, bak mulitlänk.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.

STYRNING: Elektrisk servo. Vändcirkel 10,6 meter, 2,5 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 167 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Kia e-Soul i utrustningsversion Advance 437 900 kronor (före rabatt).

Nissan Leaf
e+ 62 kwh
Tekna

TILLVERKNINGSLAND: England.

MOTOR: Elektrisk synkronmotor.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 214 hk (160 kW). Max vridmoment 340 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Enväxlad automatlåda med reduceringsväxel.

Batteri: Litiumjon, 62 kWh. Vikt ingen uppgift. Luftkylning.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring. Fram MacPherson fjäderben, undre triangellänk, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/50 R17.

STYRNING: Elektrisk servo. Vändcirkel 10,4 meter, 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 157 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Batteri 40 kWh: Acenta från 397 000 kronor, N-Connecta fr. 410 500 kr, Tekna fr. 426 000 kr. 62 kWh-batteri: e+ N-Connecta fr. 461 500 kr.

Föredö

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.