Bild
Nästa artikel
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)

Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)

Nybilstest

SUV-modeller får ofta skäll för att vara klunsiga. Nya Mercedes-Benz GLB, Subaru Forester och storsäljaren Volkswagen Tiguan har tagit en väg som kanske kan blidka även motståndarna.

Att ha den fyrkantiga och långsträckta Mercedes-Benz GLB i synfältet och begripa att bilen utgår från samma konstruktion som den kompakta plåtbullen Mercedes-Benz A-klass är inte lätt, men så är det. Nykomlingen är en chosefri stjärnbil som olikt sina syskon knappast slår an på status men desto mer på praktiskt utförande, en formförlängning av gamla fyrkantiga GLK. 

Testexemplaret är en GLB 250 4MATIC SE Edition ”AMG Line” med tvåliters bensinturbofyra, åttaväxlad dubbelkopplingslåda och hela 224 hk. Grundpriset är 419 900 kronor, men den uppklädda testbilen går lös på knappt 510 000. GLB-prislistan är ett epos på 18 tättskrivna A4-sidor, antalet kombinationsmöjligheter, tillval, paket, motorer, klädslar och fälgar övergår antagligen både biltestarens och märkessäljarens förmåga till inlärning utantill. 

Subarus tradition av lådformade bilar sträcker sig långt tillbaka, särskilt i Foresterserien som kom i nytt utförande (snarlikt det föregående) för drygt ett år sedan. Tillägget e-Boxer betyder att en liten elmotor är inbyggd vid växellådan och gör bilen till en mildhybrid, en verkligt mild sådan. Motorn är på 13,5 kWh och ska ge stöttning för att få ned förbrukningen en aning. Det gör den men att köra på enbart el kräver slätt underlag, låg fart och en gasfot av ejderdun.

»Att köra på enbart el kräver slätt underlag, låg fart och en gasfot av ejderdun.«
Christian hinner först till paintballflaggan, men vilken av bilarna blir testlagets förstaval?
Christian hinner först till paintballflaggan, men vilken av bilarna blir testlagets förstaval?

Forester talar traditionellt sett till en given publik. Norr om Dalälven, där som bekant mörka skogar och besvärliga vägar härskar, är modellen en vanligare syn än i de flotta SUV-snåren på Östermalm. Prispolitiken är enkel. Forester finns i fyra utrustningsversioner, alla med samma 150-hästars oladdade bensinfyra och steglös automatlåda med sju ”simulerade växellägen”. Testbilen är den dyraste Summit à 449 900 kronor med metalliclackering som enda extra.

Storsäljaren Volkswagen Tiguan med bensinmotor på 190 hk, fyrhjulsdrift, dubbelkopplingslåda och utrustningspaketet R Line i ryggen kostar från 366 900 kronor och testpriset är 434 500. Just nu är Tiguan lite på paus i väntan på nästa års upplaga, snickrasjälv-funktionen på hemsidan innehåller bara 1,5-litersmotorn som diesel eller bensin.

 

SUV-stilens upphöjda sittposition och fina överblick finns i alla tre men är framträdande i GLB och Forester. I synnerhet den senare erbjuder sikt man minns från förr, karossen är överskådlig även utan andra hjälpmedel än de stora ytterspeglarna. Med backkamerans hjälp (finns i alla tre) och den lilla framhjulskameran i höger ytterspegel blir Forester väldigt lätt att finmanövrera runt buskar och stenar eller vid fickparkering. Både där och vid besvärliga markförhållanden är man betjänt av markfrigången, 22 centimeter. Volkswagen är något lägre, 20 cm, medan Mercedes på 14 är mer som vanliga bilar.

Utrymmena överlag är likartade i trion, grejer och folk man vill ha med går in. Volkswagen har inte riktigt lika gott om plats i lastutrymmet och tröskeln dit är hög men bilen erbjuder å andra sidan det bästa, mest komfortabla baksätet. Både Tiguan och GLB har skjutbara baksäten, men inte Forester. Barnstolar går enkelt in i testbilarna, att Subarus bakdörrar öppnar nästan vinkelrätt är föredömligt. Hemfärder från slalombackar med barnen iförda hyrpjäxorna går fint i alla tre, maken till plats under de främre stolarna har få andra bilar. 

Inredningarna skiljer sig radikalt. Volkswagen är märkestypisk, med ordning och reda på det mesta, hög finish och lågmäld design som mejslats fram ur myriader av VW-modeller. Vinklingsbara ryggstöd i baksätet är en bra finess, liksom tillägget digital instrumentvisning med bland annat kartvy mellan rundlarna, som i sin tur kan visa olika information efter förarens val. Ergonomiska klagomål är svåra att framföra.

Mercedes har inget stuvfack under bagagegolvet och högtalaren ligger helt oskyddad i ett stökigt utrymme.
Mercedes har inget stuvfack under bagagegolvet och högtalaren ligger helt oskyddad i ett stökigt utrymme.
 Multimedia i GLB kan skötas på fyra sätt: knappar i ratten, rösten, styrplatta mellan stolarna och från pekskärmen. Det är overkill.
Multimedia i GLB kan skötas på fyra sätt: knappar i ratten, rösten, styrplatta mellan stolarna och från pekskärmen. Det är overkill.
Oljefiltret högt uppe i Subarus motorrum är nog marknadens mest lättbytta.
Oljefiltret högt uppe i Subarus motorrum är nog marknadens mest lättbytta.
Stora konsoler i framkant av innertaket gör utvikbara solskydd korta och närmast meningslösa i många bilar. Subarus utdragbara skydd är föredömliga …
Stora konsoler i framkant av innertaket gör utvikbara solskydd korta och närmast meningslösa i många bilar. Subarus utdragbara skydd är föredömliga …
liksom kameran som visar närbild på framhjul och -skärm. Underlättar vid såväl ”terrängkörning” som fickparkering.
liksom kameran som visar närbild på framhjul och -skärm. Underlättar vid såväl ”terrängkörning” som fickparkering.
Mercedes-Benz GLA 250 4Matic AMG-Line
Mercedes-Benz GLA 250 4Matic AMG-Line
Instrumentvisningen kan varieras på åtskilliga sätt i GLB, som i andra Mercedes. Rätt kul, men hur ofta behöver man byta?
Instrumentvisningen kan varieras på åtskilliga sätt i GLB, som i andra Mercedes. Rätt kul, men hur ofta behöver man byta?
Påtagligt rapp motorkaraktär, GLB är snudd på GTI-SUV med denna bestyckning. Ett bättre samarbete med den åttaväxlade dubbelkopplingslådan önskas.
Påtagligt rapp motorkaraktär, GLB är snudd på GTI-SUV med denna bestyckning. Ett bättre samarbete med den åttaväxlade dubbelkopplingslådan önskas.
 Hårda, rätt kompakta stolar som kan verka obekväma till en början men som vinner i längden.
Hårda, rätt kompakta stolar som kan verka obekväma till en början men som vinner i längden.
Utmärkt sikt genom stora fönsterytor och överskådlig karossform. Dubbla takluckor av glas kostar rimliga 7 500 kronor extra.
Utmärkt sikt genom stora fönsterytor och överskådlig karossform. Dubbla takluckor av glas kostar rimliga 7 500 kronor extra.
Mercedes-Benz

Grundpris: 419 900 kr

Milkostnad: 52,10 kr

Körkänsla: 3/5

Ekonomi: 3/5

Komfort: 3/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 3/5

Subaru Forester E-Boxer Summit
Subaru Forester E-Boxer Summit
Titta, analoga mätare med riktiga visare existerar fortfarande! Färddatorn mellan rundlarna är måttligt genomtänkt och grafiken är utan linje överlag.
Titta, analoga mätare med riktiga visare existerar fortfarande! Färddatorn mellan rundlarna är måttligt genomtänkt och grafiken är utan linje överlag.
Oväntat snål, visst, men Subaru skulle behöva en rejäl hästkraftspark för att motorkaraktären skulle leva upp till bilens övriga goda egenskaper.
Oväntat snål, visst, men Subaru skulle behöva en rejäl hästkraftspark för att motorkaraktären skulle leva upp till bilens övriga goda egenskaper.
Mycket sköna stolar med elinställning i Summitversionen. Nackskydd med enkel vinklingsfunktion.
Mycket sköna stolar med elinställning i Summitversionen. Nackskydd med enkel vinklingsfunktion.
Gammaldags manuellt skjutbart solskydd för panoramataket går mycket snabbare än elektrisk rullgardin.
Gammaldags manuellt skjutbart solskydd för panoramataket går mycket snabbare än elektrisk rullgardin.
Subaru Forester E-Boxer Summit

Grundpris: 449 900 kr

Milkostnad: 53,30 kr

Körkänsla: 3/5

Ekonomi: 3/5

Komfort: 4/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 3/5

Volswagen Tiguan TSI 190 DSG 4Motion
Volswagen Tiguan TSI 190 DSG 4Motion
Volkswagens digitala instrumentvisning "Digital Cockpit Por" är en trivsam och bra finess à 5 600 kronor.
Volkswagens digitala instrumentvisning "Digital Cockpit Por" är en trivsam och bra finess à 5 600 kronor.
En motor som gör sitt jobb, varken mer eller mindre. Påtaglig reaktionsskillnad mellan normal- och sportläge i dubbelkopplingslådan.
En motor som gör sitt jobb, varken mer eller mindre. Påtaglig reaktionsskillnad mellan normal- och sportläge i dubbelkopplingslådan.
Väl utformade, nedfällbara bord i framstolarnas ryggstöd är en källa till glädje för unga mediekonsumenter i baksätet.
Väl utformade, nedfällbara bord i framstolarnas ryggstöd är en källa till glädje för unga mediekonsumenter i baksätet.
Alla tre har utmärkta baksäten med rejäl plats för huvud., ben och (inte minst) fötter. Vi gillade Tiguans bäst, det är skjutbart och klädseln är behaglig.
Alla tre har utmärkta baksäten med rejäl plats för huvud., ben och (inte minst) fötter. Vi gillade Tiguans bäst, det är skjutbart och klädseln är behaglig.
Volkswagen Tiguan TSI 190 DSG 4Motion

Grundpris: 366 900 kr

Milkostnad: 50,60 kr

Körkänsla: 4/5

Ekonomi: 3/5

Komfort: 4/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 3/5

Subaru har en del knepigheter i knappologi och displayer. Nere till vänster på panelen finns en samling knappar med svåravlästa symboler och vill man stänga av filbytesvarnaren får man leta en stund – knappen är placerad i taket. Ovanpå instrumentpanelen finns en mindre display med menyer att bläddra bland via en knapp på ratten. Somliga symboler i den kräver ett starkt förstoringsglas för att synas. Å andra sidan är inredningen överlag mer ombonad och påkostad än i tidigare Forestergenerationer. Det råder en avspänd lite ”gammaldags” stil snarare än modernitet bara för sakens skull.

 

Mercedes inredning är bitvis en gåta. Helheten är lik andra modeller från märket. Instrumenteringen med jättestor liggande skärm, den smidiga växelväljaren på rattstången, mångfalden av styrmöjligheter av multimedia och annat känns bekant och fungerar oklanderligt. Stolarna i AMG Line är kompakta och utpräglat hårda. Man kan uppleva dem som rent obekväma till en början. Efter en stunds resa ger de lite av klassisk Mercedeskomfort, hög och uthållig men knappast insmickrande. Det gäller även baksätet, dynorna är hårda, korta i sitsen men sköna efterhand även om man sitter upprätt.

Den som designat de fula inre dörrsidorna och ansvarat för deras finish i GLB måste däremot göra om jobbet. Panelerna består av hårda, handovänliga ytor av spretande, plastiga material och finishen är bedrövlig. Det knarrar och sviktar varje gång man tar i det spattiga innerhandtaget och mittkonsolen knarrar när man kör över gupp. Mercedes? Tjena. 

Effektövertaget i Mercedes märks genomgående, GLB 250 är rask så det förslår. Oftast harmonierar den starka kraftutvecklingen med automatlådans arbete, men inte efter kallstart och heller inte i stadstrafik. Det blir ryckigt, slumpartat när och varför. Det finns egentligen gott om vridmoment i maskinen men växellådan tycks ibland inte begripa det utan växlar glatt ned ett eller två lägen även när normal- eller ekonomiläge är valt bland körprogrammen. I längden blir det irriterande att drivningen är så ”på”, oftast vill man köra med ett lugnare flyt.

 

Subaru erbjuder 22 centimeter markfrigång, Volkswagen 20 och Mercedes 14 centimeter.
Subaru erbjuder 22 centimeter markfrigång, Volkswagen 20 och Mercedes 14 centimeter.

Mercedesbilar brukar klara momentet bra, 4MATIC fördelar oftast mer kraft till bakhjulen än framhjulen. GLB har ett annorlunda system som tekniskt sett påminner om Borg Warner-kopplingen. Orsaken är förstås att bilen bygger på A-klass som är framhjulsdriven i grundutförande. Andra 4MATIC brukar utgå från bilar som är bakhjulsdrivna. 

Framhjulen får mest kraft vid normalkörning med GLB och vid hjulspinn skickas kraften bakåt. Systemet klarar alla moment utom när endast ett hjul har fäste. Då spinner hjulen utan att greppa och bilen driver i sidled av rullarna. Det blir godkänt ändå, men sämst av testbilarna. 

Volkswagens motor och växellåda är egentligen inte mycket att orda om, drivningen gör sitt jobb. I låg fart finns en del ryck typiska för DSG-lådan, men förbrukningen är rimlig, kraftutvecklingen lagom, skillnaderna i körprogram tydliga men inte överdrivna. Helheten är en vardagsbekantskap som inte lägger sig i, perfekt för den som vill tänka på annat.

Subaru med boxermaskin och den speciella växellådan är mer av en särling. Något överraskande blev Forester bränslesnålast i trion. Oftast gör motorerna (bensin och el) och låda sina uppgifter galant, men vid småmanövrer finns det ryckighet också här och framför allt saknas tillräckligt med kraft; bilen är slö. En knapp märkt SI på ratten kan ställa om mappningen för mer kraftkänsla men skillnaden är högst marginell. Forester skulle må väl av 30-50 hk ytterligare, inte minst med tanke på att modellen ofta används som släpdragare. 

 

»Då spinner hjulen utan att greppa och bilen driver i sidled av rullarna.«
Ägarna tycker

I årets Autoindex placerade sig Subaru på första plats, Mercedes på 4:e och och Volkswagen på 15: plats av 23 märken när svenska bilägare får tycka till om sitt bilinnehav. Subaru rankas även högst i Autoindex tyngsta kategori "Bilen", där köregenskaper, kvalitet och kostnader är avgörande. Här slutade Mercedes 3:a och Volkswagen på 16:e plats. Framförallt är det bilens kvalitet i förhållande till pris som Subaru 3:a, Mercedes 15:e och VW på 20:e plats. Både Mercedes och VW får bottenbetyg när det gäller hantering av garantier och goodwill.

Mercedes: Gräll förarmiljö i testbilen, blankpaneler som ser ut som konfektyrpapper. Dörrsidorna knakar och flexar – noll Mercedeskänsla för halvmiljonen.
Mercedes: Gräll förarmiljö i testbilen, blankpaneler som ser ut som konfektyrpapper. Dörrsidorna knakar och flexar – noll Mercedeskänsla för halvmiljonen.
Stort lastutrymme, rejäl ståhöjd under öppen baklucka, skjutbart baksäte och tredelat bakre ryggstöd för större flexibilitet - inte mycket att knorra över här inte. Men kromblaffan på stötskölden repas snabbt.
Stort lastutrymme, rejäl ståhöjd under öppen baklucka, skjutbart baksäte och tredelat bakre ryggstöd för större flexibilitet - inte mycket att knorra över här inte. Men kromblaffan på stötskölden repas snabbt.
Subaru: Steg för steg kommer allt mer ombonad förarmiljö i Subarus modeller och det mesta är enkelt att nå i Forester. Utmärkt finish, suverän sikt runt om.
Subaru: Steg för steg kommer allt mer ombonad förarmiljö i Subarus modeller och det mesta är enkelt att nå i Forester. Utmärkt finish, suverän sikt runt om.
Bästa backlastaren i trion. Det är inte förrän man kommer nära Forester man inser hur mycket volym den höga karossen faktiskt representerar. Lite vimsigt insynsskydd och ett mittbälte bak som på gammaldags vis dras ned från taket. Tvådelat bakre ryggstöd.
Bästa backlastaren i trion. Det är inte förrän man kommer nära Forester man inser hur mycket volym den höga karossen faktiskt representerar. Lite vimsigt insynsskydd och ett mittbälte bak som på gammaldags vis dras ned från taket. Tvådelat bakre ryggstöd.
Volkswagen: Grundform och funktioner är bekanta för miljoner VW-bilister. Bra rattknappar, lätt att hitta rätt körställning men rattens lutning passar inte alla.
Volkswagen: Grundform och funktioner är bekanta för miljoner VW-bilister. Bra rattknappar, lätt att hitta rätt körställning men rattens lutning passar inte alla.
Tiguan har bäst lastvolym i dm3 
räknat när det tvådelade ryggstödet är uppfällt men med läskbackar mätt är utrymmet minst i trion. Hög lasttröskel, sluttande takstolpar. Både GLB och Tiguan kan extrautrustas med en tredje sätesrad för sjusitsighet.
Tiguan har bäst lastvolym i dm3 räknat när det tvådelade ryggstödet är uppfällt men med läskbackar mätt är utrymmet minst i trion. Hög lasttröskel, sluttande takstolpar. Både GLB och Tiguan kan extrautrustas med en tredje sätesrad för sjusitsighet.

I konbanan på flygfältet erbjuds vitt skilda upplevelser, framför allt i Mercedes. Bilarna har tre personer ombord och cirka 180 kg ytterligare last i testet. I låg fart, ca 55 km/tim, klipper GLB:s antisladdsystem in stenhårt på vänster framhjul direkt efter första konfållan och bromsar ned bilen så kraftigt att den gungar till rejält och blir omöjlig att styra in i den sista fållan, trots att farten är så låg. 

När vi ökar farten går bilen plötsligt bättre, ESP-verkan blir mer avvägd, hanterligheten ökar och vi klarar mer normala 74 km/tim innan den slutliga greppgränsen nås. Helheten får godkänt, men uppträdandet liknar ingenting annat.

Subaru har också ett påtagligt ingrepp från antisladdsystemet och bromsar framför allt höger bakhjul markant. Den mjuka fjädringen ger en hel del kaross-krängning och styrningen förmedlar knappt någon känsla alls, men på säkerheten är det ändå inga fel. Vid 73 km/tim är gränsen för hanterlighet nådd.

Volkswagen klarar också 73 km/tim, understyr sedan ut ur banan. Tiguan känns då tung som en curlingsten men har trions klart bästa, mest närvarande och välavstämda styrning och ett ESP-system som griper in nästan omärkligt men ändå effektivt.

 

Kan ekonomin avgöra det här? Kanske inte ändå. Subarus grundpris för toppversionen är verkligen tilltaget, men bilen saknar egentligen ingenting i utrustningsväg. Till och med läderklädsel är standard. Mercedes i testutförande kostar en dryg halvmiljon, medan VW trots en hel del utrustning är ”billigast”, under 400 000. 

Förbrukningen skiljer inte i utslagsgivande mån, inte milkostnaden heller. Vår expert spår att Mercedes får lägsta värdefallet, medan Subaru och Volkswagen är likvärdiga. Det är också utrymmena, medan köregenskaperna är karaktärsskilda men bekväma och trygga i alla tre.

Avgörandet handlar som så ofta om tycke och smak. Mercedes med mer välgjord interiör-finish vore svårare att runda, liksom en Subaru med mer kraftfull motor. Båda faktorerna finns i Volkswagen Tiguan, som tar hem matchen ganska klart. Det är inte så konstigt att man ser modellen överallt.

»Vår expert spår att Mercedes får lägsta värdefallet, medan Subaru och Volkswagen är likvärdiga.«
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
»Knappast sista skriket i hantering eller design men efterhand lär man sig att hitta.«
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Mercedes: MBUX-systemet har oöverskådligt många finesser och funktioner. Krispig grafik! Testbilens ljudanläggning (Burmester, 4 800 kronor extra) lät ovanligt bra.
Mercedes: MBUX-systemet har oöverskådligt många finesser och funktioner. Krispig grafik! Testbilens ljudanläggning (Burmester, 4 800 kronor extra) lät ovanligt bra.
Subaru: Knappast sista skriket i hantering eller design men efterhand lär man sig att hitta. Bra knappar och vred. Subaru är alltjämt försedd med cd-spelare, en raritet numera.
Subaru: Knappast sista skriket i hantering eller design men efterhand lär man sig att hitta. Bra knappar och vred. Subaru är alltjämt försedd med cd-spelare, en raritet numera.
Volkswagen: VW har i senaste versionen av sitt system spolat fysiska knappar till förmån för touchkontroller. Enkelt och bra genomgående, men många fingeravtryck blir det.
Volkswagen: VW har i senaste versionen av sitt system spolat fysiska knappar till förmån för touchkontroller. Enkelt och bra genomgående, men många fingeravtryck blir det.
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
I Mercedes ryms barnstolarna lätt – precis som i Subaru och VW.
I Mercedes ryms barnstolarna lätt – precis som i Subaru och VW.
I ALLA tre är det också enkelt att stänga av passagerarkrockkudden.
I ALLA tre är det också enkelt att stänga av passagerarkrockkudden.
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)

 

Mercedes Halvljus Helljus
Längd, m 106 229
Bredd, m 26 35
Betyg 3/5 5/5

Spolning: Nej.

Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)

 

Subaru Halvljus Helljus
Längd, m 124 183
Bredd, m 27 25
Betyg 5/5 2/5

Spolning: Ja.

Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)
Test: Mercedes GLB, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2020)

 

Volkswagen Halvljus Helljus
Längd, m 100 230
Bredd, m 27 21
Betyg 4/5 4/5

Spolning: Ja.

Kommentar: Alla tre har bra strålkastare överlag men Subaru har som så många asiatiska bilar halvdan längd på helljuset. Halvljuset däremot är starkt och brett. GLB:s halvljus är föredömligt. Jämnast nivå: Tiguan. Svagt av Mercedes att inte ha strålkastarspolning.

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18

 

Rostskyddsprognos

(Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Mercedes
Mercedes

Mercedes

GLB har grundkaross, dörrar och baklucka av stålplåt. Motorhuv och framskärmar är av aluminium. Vaxbehandling i dörrar och baklucka, överlag är all tätning i huv, baklucka och dörrar väl utförd. Bakdörrarna är en del av skärmkanten där smuts kan samlas. Framdörrarna var feljusterade i nederkant på testbilen – blästerrisk. Plast runt skärmkanter och tröskellådor kan samla smuts och fukt. Plastsköldar täcker underredet, inget slitskydd under dem (bild 1). Vaxbehandling i hålrum och väl tätade skarvar överlag. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Fuktsamlande ljuddämpning bakom främre innerskärmar.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Betyg: 3/5

Subaru
Subaru

Subaru

Forester har grundkaross, dörrar och baklucka av stålplåt. Motorhuv och framskärmar är av aluminium. Tätningen av skarvar i baklucka, huv och dörrar är OK, men behandling saknas i baklucka och dörrar. Plastlister runt hjulhus och trösklar, bakdörren en del av skärmkanten bak – smuts och fukt kan samlas (bild 2). Plastsköldar täcker underredet, slitskydd saknas och trösklarnas nedåtvända skarvar är sparsamt skyddsbehandlade. De flesta skarvar har dock OK behandling. Chassit saknar aluminiumdetaljer och någon behandling i hålrum undertill finns inte. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Stänklappar saknas. Bensintank av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Volkswagen
Volkswagen

Volkswagen

Tiguans hela kaross är tillverkad av stålplåt. Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti. Tätningarna är däremot väl utförda. Dörrarnas dräneringar under gummilisten är svåra att kolla och rensa. Nedåtvänd tröskelskarv med bra PVC-skydd. Innerskärmar av plast fram och filtplast bak. Ljuddämpande kuddar under innerskärmen fram binder fukt (bild 3). Bra slitskydd men ej under plastsköldarna, där heller inte alla skarvar är tätade. Gäller också bakom innerskärmarna. Mycket bra behandling i hålrum/balkar. Stänklappar fram. Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk. Hjulspindlar av aluminium. Bränsletank av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Modellfakta

Mercedes-Benz GLB 250 4Matic AMG-Line
Mercedes-Benz GLB 250 4Matic AMG-Line
Mercedes-Benz GLB 250 4Matic

Tillverkningsland: Mexico.

Motor: Tvärställd rak fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Volym 1 991 cm3. Borrning/slag 83/92 mm. Kompression 10,5.

Effekt/vridmoment: Max effekt 224 hk (165 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm mellan 1 800 och 2 400 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Motorvarv per min vid 110 km/tim på högsta växeln ca 1 650.

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram undre triangellänk, MacPherson fjäderben. Bak multilänk.

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R18.

Styrning:  Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,7 m. 2,9 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda: Toppfart 236 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,9 s (fabriksuppgifter).

Övriga varsioner: Från GLB 180 d, grundpris från 358 900 kronor, till GLB 35 AMG 4MATIC, grundpris från 502 900 kronor.

 

»En bil som är svår att beslå med några större fel.«
Subaru Forester
E-boxer Summit
Subaru Forester E-boxer Summit
Subaru Forester E-Boxer Summit

Tillverkningsland: Japan

Motor: Längsmonterad fyrcylindrig bensinboxer, direktinsprutning. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Volym 1 995 cm3. Borrning/slag 84/90 mm. Kompression 12,5.

Effekt/vridmoment: Bensin: Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 600–6 000 v/min. Max vridmoment 194 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor: Max effekt 13,5 kW. Max vridmoment 66 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda, sju förprogrammerade lägen. Motorvarv per min vid 110 km/tim ca 1 800.

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

Hjul: Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R18.  

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m. 2,7 rattvarv.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,8 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Base från 374 900 kronor, Active 399 900 kr, Ridge 429 900 kr.

Volkswagen Tiguan TSI 190 DSG 4Motion
Volkswagen Tiguan TSI 190 DSG 4Motion
Volkswagen Tiguan TSI 190 DSG 4Motion

Tillverkningsland: Tyskland.

Motor: Tvärställd rak fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Volym 1 984 cm3. Borrning/slag 82,5/92,8 mm. Kompression 11,6.

Effekt/vridmoment: 190 hk (140 kW) vid 4 200–6 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 500–4 100 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Motorvarv per min vid 110 km/tim på högsta växeln ca 1 900.

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

Hjul: Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/40 R20.   

Styrning: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 11,5 m. 2,2 rattvarv.  

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda: Toppfart 214 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,5 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Just nu erbjuds enbart 1,5-motor antingen som bensin eller diesel, priser från 289 900 kronor resp. 349 900 kr.

 GLB är udda i konbanan. I låg fart smäller ESP-systemet till så att bilen vill stanna innan manövern är klar. I högre fart löper den snyggt igenom, max 74 km/tim.
GLB är udda i konbanan. I låg fart smäller ESP-systemet till så att bilen vill stanna innan manövern är klar. I högre fart löper den snyggt igenom, max 74 km/tim.
 Subaru kränger mest och bromsar kraftigt men är lätt att lotsa rätt till 73 km/tim.
Subaru kränger mest och bromsar kraftigt men är lätt att lotsa rätt till 73 km/tim.
VW känns tung men trygg, klarar 73 km/tim som mest.
VW känns tung men trygg, klarar 73 km/tim som mest.

Sammanfattning

1
1

Plats 1. Att Volkswagen Tiguan är en tilltalande modell upptäcker man ganska snart. En bil som är svår att beslå med några större fel. Solid känsla överlag, enkel och logisk att hantera, bra utrymmen, jämförelsevis närvarande körkänsla för biltypen och rimligt pris tillika ägandekostnader hör till bilden. De valbara mediesystemen känns moderna och är lättskötta, övriga tillval är rikliga och finns ofta i välkomponerade paketerbjudanden. Någon muntergök är det väl inte men vardagskraven uppfylls med råge. Det är inte så konstigt att Volkswagen tillverkat drygt fem miljoner exemplar av de båda generationerna.

2
2

Plats 2. En Subaru är det närmast självklara valet för somliga bilköpare, särskilt för dem med krav på trygg fyrhjulsdrift, bra rykte för hållbarhet och solitt utförande. Forester lockar med utmärkta utrymmen och som mildhybrid minskas dessutom bränsletörsten.

3
3

Plats 3. En Mercedes som kan slå an på den som är ute efter en påtagligt praktisk bil från märket. Bra utrymmen, pigg att köra, modern känsla och konkurrenskraftig ekonomi. Helheten är dock en smula splittrad och vi skulle önska oss ett bitvis bättre kvalitetsintryck.

Christian Ellmark (testförare): Volkswagen Tiguan är svårslagen i den här matchen, bilen är bra på det mesta. Mercedes GLB är bra på flera punkter, men helhetsintrycket är inte övertygande. Om jag skulle välja själv blir det självklara valet Subaru Forester. Den har bäst fyrhjulsdrift i det här gänget, bra markfrigång, fin komfort och hög kvalitet. Ett vettigt val för den som kör på dåligt underlag. Men underredesskydd borde vara standardutrustning och inte tillval som nu.

Calle Carlquist (testledare): Tiguan är en allrounder om någon, en svårslagen helhet till anständigt pris. Svaga punkter? Tja, säg det. GLB är en udda Mercedes-Benz, kul att se och med många praktiska fördelar. Kvick – men samspelet med växellådan borde vara bättre och inredningen har bitvis skämmigt dålig finish även om det gällde ett lågprismärke. Mitt val skulle falla på Subaru, men i en enklare version. Rostskyddet är en svaghet men det går ju att åtgärda.

Att ha den fyrkantiga och långsträckta Mercedes-Benz GLB i synfältet och begripa att bilen utgår från samma konstruktion som den kompakta plåtbullen Mercedes-Benz A-klass är inte lätt, men så är det. Nykomlingen är en chosefri stjärnbil som olikt sina syskon knappast slår an på status men desto mer på praktiskt utförande, en formförlängning av gamla fyrkantiga GLK. 

Testexemplaret är en GLB 250 4MATIC SE Edition ”AMG Line” med tvåliters bensinturbofyra, åttaväxlad dubbelkopplingslåda och hela 224 hk. Grundpriset är 419 900 kronor, men den uppklädda testbilen går lös på knappt 510 000. GLB-prislistan är ett epos på 18 tättskrivna A4-sidor, antalet

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-23 18:28

Endast Subaru har förstått att ratten ska vara rund!

#2
2020-09-23 20:50

Volkswagen Tiguan har bästa rostskyddet.

#3
2020-09-23 22:03

Ack dessa tester av 4WD på rullar, testet har uppfunnits av Subaru och de vinner alltid därför att de ska alltid drivning på fyra hjul. Men när man hänger på ett släp i svag lutning uppför så är det drivning på ETT hjul, det som har sämsta fästet. När det hände trodde jag att det var fel på systemet, men både verkstaden och Subaru sa att det inte var något fel.

#4
2020-09-24 11:47

stigadam...det du behöver är diffspärr, och då kan man bara köra låga farter och inte styra så mycket. Kanske en 11:a bil ifrån försvaret kan vara något?

#5
2020-09-25 11:43

HOV , HOV I HAR GLEMT DEN BEDSTE TOYOTA RAV4 4X4 BÅDE HYBRID OG PLUG IN..??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.