Bild
Nästa artikel
Test: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)

Test: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)

Nybilstest

Är en stor sedan ett alternativ till folkhemsgunstlingen nummer ett – kombin? Vi testar storlastande hybriden Toyota Camry mot uppdaterade hangarfartyget Skoda Superb och hybridkonverterade Ford Mondeo.

Sverige och övriga Norden, Tyskland, England samt Schweiz. Större än så är inte Europas kombimarknad, eller rättare sagt, det är de marknader där den traditionella kombin fortfarande står sig stark trots upprepade attacker från suv-maffian. Men om man inte vill ha vare sig kombi, suv eller en korsning där emellan, kan en klassisk sedan vara ett alternativ?

Manad att försvara sedanens ära är Toyota Camry. En klassisk modellbeteckning som återlanseras i Sverige efter över ett decenniums frånvaro. Någon kombikaross av Camry har inte varit aktuell på den här sidan av millennieskiftet och Toyota har med eftertryck meddelat att så kommer det att förbli. Med på testet är Toyota Camry 2,5 VVT-i Hybrid Synergy Drive i Executive-utförande, prislappen förkunnar 364 900 kronor.

 

Test: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)

Ford Mondeo visades i USA 2012 som Ford Fusion. På grund av produktions- och kvalitetsproblem dröjde det till 2015 innan modellen nådde Europa. Inför 2019 putsades modellen till för att formmässigt linjera bättre med familjens yngre syskon. Den stora nyheten är dock hybridversionen. Testbilen lystrar till det tungvrickande namnet Ford Mondeo Kombi Elhybrid Titanium Business Edition, listpriset säger 409 250 kronor. Nära 45 000 kronor mer än Camry. Magstarkt för en visserligen välutrustad men ändå i grunden sju år gammal bil.  

Med på resan genom höstfärgerna är tillputsade Skoda Superb. Nya karossveck fram och bak, ny sofistikerad strålkastarteknik, ny mediaanläggning och annat småplock ska hålla modellens attraktionskraft uppe. Många väntar på laddhybridversionen iV, den kommer till Sverige under första kvartalet 2020. Av det skälet är dagens testbil den hittillsvarande volymsäljaren, Superb Combi 2,0 TDI 190 4x4.

Testbilen är i Laurin & Klement-utförande, något som ger hög utrustningsnivå och en prislapp som matchar – 396 600 kronor. Det är 62 500 kronor mer än för instegsversionen med bensinmotor och halvkombikaross. Men nog med preludier, mot Lunda flygfällt för undanmanöverprover, provlastning, acc- och bromsmätningar.  
 

I Stockholmsområdet är Bogesundsvägens vindlingar klassisk mc-mark. I dag är det sedan som jagar kombi. Vårens ansiktslyft gav Mondeo en ny kromlist över bakluckan.
I Stockholmsområdet är Bogesundsvägens vindlingar klassisk mc-mark. I dag är det sedan som jagar kombi. Vårens ansiktslyft gav Mondeo en ny kromlist över bakluckan.

Ljudlöst rullar Camry ut ur redaktionsgaraget. Toyotas hybridkoncept är väl beprövat. En planetväxel länkar samman elmotor och förbränningsmotor. Camry delar drivlinan med plattformssyskonet RAV4. I Camrys fall innebär det en 177 hästkrafter stark 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor samt en elmotor på 120 hk. Systemeffekten är 218 hk. Med elmotorns 202 Nm i vridmoment blir gasresponsen elbilslik, Camry en rödljusracer, vem hade trott det? Elmotorn storknar snabbt och vid hårdare pådrag fyller förbränningsmotorn i innan hastighetsmätaren hinner visa tvåsiffrigt. Interaktionen mellan motorerna imponerar. Försiktigt framförd måste man i princip titta på färddatorns schematiska skiss för att avgöra hur motorerna kompletterar och överlappar varandra. Samarbetet är effektivt. När vi senare under dagen körde vår förbrukningsslinga fick Camry ett snitt på 5,4 l/100 km, 1,4 liter mindre än vad Ford Mondeo behövde för samma uppdrag.

Tekniskt är Fords hybriddrivlina en spegling av Toyotas, men med något svagare motorer. Likt Toyota använder Ford den så kallade Atkinsoncykeln för att pressa ned bensinförbrukningen. Vid låg belastning ändras ventiltiderna något under kompressionsfasen vilket ger mindre motstånd och med det mer kraft sett till den tillförda mängden energi. Elmotorn hjälper till att balansera förbränningsmotorn inom det fördelaktiga belastningsspannet.
 

"Toyota gömmer hybridbatteriet elegant under baksätets dyna utan att det påverkar bilens flexibilitet."

I jämförelse med hybridernas mjuka gång upplevs Skodas dieselfyra som råbarkad, högljudd och daterad. Med sinnena kalibrerade för diesel är den civiliserad och väldämpad. DSG-lådan lämnar en del att önska. Den tidigare så rappa lådan slirar och tvekar innan den låter kopplingen greppa. Fördelen med beteendet är enklare finmanövreringar, men vid start från stopplikt eller när man rullar i låg hastighet mot en rondell kan tvekan bli påfrestande då bilen inte kommer iväg. I högre hastigheter fungerar DSG-lådan lika bra som tidigare generationer.

Mondeo hanterar de norduppländska kurvkombinationerna på typiskt Fordvis. Elegant och kontrollerat, matchvikten på 1 830 kilo har man lyckats trolla bort. Styrningen löper lätt med fin, linjär, känsla. Fjädersättningen är åt det fastare hållet med bra kontroll över karossrörelserna, något som blir tydligare ju högre hastigheten blir.

Tung dieselmotor och fyrhjulsdrift till trots är Superb 150 kilo lättare än Mondeo. Elektroniskt kontrollerade stötdämpare ingår i Laurin & Klement-utförandet. Karossrörelserna är mjuka, bitvis behagligt gungiga. Fjädringen lyckas filtrera en majoritet av de små ojämnheter 19-tumshjulen letar upp. Med stötdämparna i sportläge stramas chassit åt, men den kurv-entusiasm som finns i Mondeo saknas i Superb.
 

Test: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)

Toyotas bilar byggda på TNGA-plattformen räds inte kurvor, Camry är inget undantag. På grusväg glider bakvagnen gärna ut i ett vidare spår för att hjälpa (och underhålla) föraren, men elservot är en trött kypare. Efter den initiala styr-impulsen tar det ett tag innan servot vaknar till. Resultatet blir en knuff i vridriktningen och mer servoverkan än vad föraren tänkt sig.

Fjädringen ger inte riktigt samma avspända mjuka gång som Skodas och inte heller Fords fina chassikontroll över framför allt små ojämnheter. Toyotastolen är generös med behaglig skålning av ryggen, men sittdynan går inte att vinkla så mycket i framkant som vi önskar. Längre ben tycker att lårstödet är i snålaste laget. Lasermätaren säger 49 centimeter, tre centimeter kortare än baksätesdynan. När hände det senast?

På amerikanskt vis har Ford en väl tilltagen stol. Skålningen av ryggdynan i kombination med klädselns mockainlägg håller kroppen stadigt på plats. I jämförelse känns Skodastolen påfallande fast och platt, men likt Ford finns fyrvägs svankstödsjustering. Toyota nöjer sig med tvåvägs. Camryns största komforttillkortakommande är vare sig svankstödsjustering, den svårnavigerade mediaskärmen eller att baksätet saknar konkurrenternas sätesvärme – det är vägbullret. På grov asfalt blir däck- och vägljud besvärande. Superb och Mondeo var utrustade med laminatrutor, Camry har standardglas.  

Det kvider om däcken när testnestor Mikael Schultz lotsar Toyota Camry genom konbanan.
– När gränsen nås bromsas hastigheten kraftigt samtidigt som bilen understyr ur banan i 70 km/tim. Godkänt, varken mer eller mindre, konstaterar Mikael och fortsätter.
– Skoda ger små bromsingrepp vid 65 km/tim för att hålla in bakvagnen som sladdar ut en del för att hjälpa föraren tillbaka in i fållan. När vi närmar oss gränsen runt 73 km/tim räcker inte framvagnsgreppet till och bilen understyr ur banan.
– Ford har full kontroll på chassit, den går faktiskt bättre i 65 än 60 km/tim, ett kanonchassi. När gränsen nås vid 75 km/tim understyr den ut ur banan. Maximalt med krockzon mot objektet som är i vägen, det är precis så vi vill ha det, avslutar Mikael.  

FORD: En för testlaget bekant miljö efter Mondeos år i långteststallet 2015. Minimala skillnader, tyvärr har man inte städat upp i den knappintensiva ratten.
FORD: En för testlaget bekant miljö efter Mondeos år i långteststallet 2015. Minimala skillnader, tyvärr har man inte städat upp i den knappintensiva ratten.
SKODA: Digitalt instrumentkluster och ny skärm är de ”stora” nyheterna i förarmiljön. Mugghållarna döljs under dragjalusien bakom växelväljaren.
SKODA: Digitalt instrumentkluster och ny skärm är de ”stora” nyheterna i förarmiljön. Mugghållarna döljs under dragjalusien bakom växelväljaren.
TOYOTA: Formglad med svepande linjer, ergonomiskt fungerar det fint. Synnerligen rejäl mugghållare. Knappintensiv ratt. Fingeravtryckskänslig svart plast.
TOYOTA: Formglad med svepande linjer, ergonomiskt fungerar det fint. Synnerligen rejäl mugghållare. Knappintensiv ratt. Fingeravtryckskänslig svart plast.

Bakluckan på Mondeo svänger upp. ”Men vad är det här?!” utbrister testförare Klas Skarin förvånat. Mondeo brukar vara en storlastare av format men för att rymma hybridbatteriet har bagageutrymmet fått höjas med 15 centimeter, det motsvarar 122 liter lastvolym. Med lastförskjutningsnätet uppfällt finns volym för att hantera vardagsbestyren, den djupa lasttröskeln och lasthöjden lär irritera mer än lastkapacitetsbegränsningen.

Toyota gömmer hybridbatteriet elegant under baksätets dyna utan att det påverkar bilens flexibilitet. Bagageutrymmet är där efter. Testlaget har svårt att se hur en storlastande småbarnsfamilj inte ska få 524 liter att räcka till för semesterpackningen. Testbarnvagnen gick in lätt och ledigt på alla ledder. Så länge man inte behöver ta höjd för i bur åkande fyrfotingar kan en sedan utan tvekan vara ett gångbart familjebilsalternativ. Men vår Camry var utrustad med elektriskt justerbart baksäte vilket stjäl plats samtidigt som baksätet inte blir fällbart. Eftersom genomlastningslucka saknas och last på taket inte är tillåtet är Camry inget bra val för skidåkare.

Superbbakluckan öppnar högt och blottar 660 liter bagageutrymme. Grund stötfångare, obefintlig lasttröskel, läskbacksvänligt raka sidor – lättlastat. Till skillnad från Camry hittar vi rejäla lastsäkringsöglor, stadiga bärkasshållare och 12-voltsuttag. Behöver man lasta ända upp till taket finns lastförskjutningsnät. Insynsskyddet kan förvaras under bagagerumsgolvet, en funktion Mondeo har fått avstå i samband med hybridkonverteringen. Men inget ont som inte har något gott med sig. Vid fällt baksäte gör upphöjningen för batteriet att Mondeo får plant lastgolv.

När tillverkaren skickar med extra fotpallar för att kortare ben ska få en vilsam vinkel förstår man att även den gängligaste av tonåringar kommer att ge tumme upp för ben- och fotutrymme. Superb har helt enkelt ett exemplariskt baksäte. Tre vuxna åker bekvämast i Camry. Dels för att mittnackstödet kan höjas till full höjd. Dels för att mittplatsen inte är kyrkbänkshård, samt att kardantunneln är så pass låg att det går att vila fötterna på den utan att benvinkeln blir allt för påfrestande. Camrys bakdörrar kunde öppna i en brantare vinkel för att underlätta insteget, nu inbjuder de till att kliva in i en sådan vinkel att man kan nocka sig själv mot den sluttande taklinjen.
 

FORD: Med fällt baksäte blir det möjligt att stuva in 1 508 liter gods. Kraftiga lastsäkringsöglor uppskattas alltid, men varför så liten genomlastningslucka? Djup och repkänslig stötfångare, den extra mattan kan vikas ut och skydda. Högtalaren till höger i bagaget har en utsatt position.
FORD: Med fällt baksäte blir det möjligt att stuva in 1 508 liter gods. Kraftiga lastsäkringsöglor uppskattas alltid, men varför så liten genomlastningslucka? Djup och repkänslig stötfångare, den extra mattan kan vikas ut och skydda. Högtalaren till höger i bagaget har en utsatt position.
SKODA: Med fällt säte sväljer Superb nära två kubikmeter last. Lastnätet (1 500 kr) använder samma bas oavsett om sätet är fällt eller i upprest position, smidigt. Bred genomlastningslucka ger i praktiken 40/20/40 flexibilitet med 40/60 fällning. Det öppningsbara glastaket (11 900 kr) ger rymdkänsla.
SKODA: Med fällt säte sväljer Superb nära två kubikmeter last. Lastnätet (1 500 kr) använder samma bas oavsett om sätet är fällt eller i upprest position, smidigt. Bred genomlastningslucka ger i praktiken 40/20/40 flexibilitet med 40/60 fällning. Det öppningsbara glastaket (11 900 kr) ger rymdkänsla.
TOYOTA: Camrys bagageutrymme sväljer utmärkta 500 till 524 liter bagage beroende på typ av baksäte. Högtalarelementen sticker oskyddade ned från hatthyllan. Gångjärnet stjäl viss lastvolym. Dämpningen görs via gasfjäder. Varför inte platsbesparande gångjärn eller temperatur-okänsliga torsionsstavar?
TOYOTA: Camrys bagageutrymme sväljer utmärkta 500 till 524 liter bagage beroende på typ av baksäte. Högtalarelementen sticker oskyddade ned från hatthyllan. Gångjärnet stjäl viss lastvolym. Dämpningen görs via gasfjäder. Varför inte platsbesparande gångjärn eller temperatur-okänsliga torsionsstavar?

Tidigare konstaterade vi att det skiljer närmare 45 000 kronor mellan Mondeo och Camry. När ekonomikalkylen summeras står det klart att Ford inte försvarar prispåslaget. Stort värdefall slår hårt på milkostnaden. Mondeo kostar över 12 kronor mer per mil jämfört med Camry. För att motivera merkostnaden måste man verkligen uppskatta den trivsamma körupplevelsen i Mondeo. Ford får därför nöja sig med tredjeplatsen.

Camry erbjuder bra komfort, fina utrymmen, en inte oäven körupplevelse och låga driftskostnader. Vill familjen inte åka kombi är Camry ett utmärkt alternativ, men inte testvinnare. Uppdateringen av Superb är av den lättare sorten, men varför ändra på ett vinnande recept? Utrymmen som i det här testet står i en klass för sig, hög komfort, hög säkerhetsnivå och en ekonomikalkyl som inte avskräcker. Det räcker för att Skoda ska säkra ännu en testseger.

Vi tycker:

Svårt att säga nej

1. Det är svårt att tänka sig en mer komplett kombi till ett rimligare pris än Skoda Superb. Hög rullkomfort, de flesta säkerhetsfunktioner är standard eller kommer i rimligt prissatta tillvalspaket. Kluriga finesser som isskrapa i tanklocket, paraplyer i framdörrarna och förvaringsutrymme under passagerarstolen underlättar i vardagen. Säkra köregenskaper och fyrhjulsdrift är ytterligare argument. Sen har vi det fenomenala baksätet, väldisponerade bagageutrymmet, höga dragvikten, tydliga mediaanläggningen och möjligheten att koppla upp bilen mot telefonapp och internet. Gillar man inte kombikarossen finns en nästan lika praktisk halvkombiversion och om några månader är laddhybriden här. Behövs det något mer? 

2. Toyota Camry är trevligt avspänd, men varför så bullrig? Den bränsleeffektiva drivlinan är en måttstock i hybridklassen, men det är den strålande ekonomikalkylen som säkrar silverplatsen. Tänk vilken potentiell succé det hade varit om den hade funnits som kombi.

3. Det är lätt att gilla Ford Mondeo. Bekväma stolar, behaglig körkomfort och en lyckad hybriddrivlina. Eftergifterna för hybridiseringen är i största laget. Para det med den högsta milkostnaden och det kan inte bli mycket annat än en tredjeplats.

Kommentar:

Nils Svärd, testförare: Det är svårt att hitta något negativt med Superb. Ändå längtade jag alltid efter hybridbilarnas silkeslena gång och startstarka elmotorer. Mest imponerar Camrys drivlina som är snål även i motorvägsfart. Men Toyota visar varför biltillverkare inte ska göra egna menysystem– usch vad krångligt – och vägbullrets vassa frekvenser på grövre asfalt stör friden. Min favorit är Mondeo hybrid. Lättkörd, supersköna stolar, fin komfort och kurvglad. Synd på priset. Begfynd?

Anders Helgesson, testledare: Jag uppskattar en mjuk hybriddrivlina, både Mondeo och Camry ger behagligt avspända och bränslesnåla mil. Men. Mondeos ålder går inte att bortse från och Camry får inte ha dragkrok eller takräcke. Samtidigt är Superb något av den ”ultimata” bilen för rikssnittets gemene man. Vettigt prissatt? Check! Kombi med bra utrymmen? Check! Fyrhjulsdriven? Check! Hög säkerhet? Check! Komfortabel? Check! Mitt val är den lite grå, men trots allt käcka tjecken.

Sverige och övriga Norden, Tyskland, England samt Schweiz. Större än så är inte Europas kombimarknad, eller rättare sagt, det är de marknader där den traditionella kombin fortfarande står sig stark trots upprepade attacker från suv-maffian. Men om man inte vill ha vare sig kombi, suv eller en korsning där emellan, kan en klassisk sedan vara ett alternativ?

Manad att försvara sedanens ära är Toyota Camry. En klassisk modellbeteckning som återlanseras i Sverige efter över ett decenniums frånvaro. Någon kombikaross av Camry har inte varit aktuell på den här sidan av millennieskiftet och Toyota har med eftertryck meddelat att så komme

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Autoindex – Ägarna tycker:

Toyota kom totalt på 1:a, Skoda på 11:e och Ford på 12:e plats bland 23 märken i AutoIndex 2019 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav. 

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Toyota som 4:e, Skoda som 12:e, och Ford som 13:e märke. Lojalitetsenkäten gav Toyota 4:e, Skoda 11:e, och Ford 13:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 1:a plats för Toyota, 11:e plats för Skoda och 13:e plats för Ford. I verkstadsenkäten kom Toyota på 2:a plats, Ford på 7:e och Skoda på 9:e plats. Undersökningen genomfördes januari–mars 2019 och gäller årsmodellerna 2012–2018.

Fakta och betyg (1-5)

Ford Mondeo Elhybrid

Grundpris: 409 250 kr
Milkostnad: 52,69 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 2/5
Komfort:4/5
Säkerhet: 4/5 Miljö: 3/5

Skoda Superb 190 TDI 4x4

Grundpris: 396 600 kr
Milkostnad: 48,40 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 3/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 2/5

Toyota Camry 2,5 VVT-i HSD

Grundpris: 364 900 kr
Milkostnad: 40,55 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 5/5
Komfort: 3/5
Säkerhet: 4/5
Miljö: 4/5

FORD MONDEO:

SKODA SUPERB:

TOYOTA CAMRY:

Kommentarer

#1
2020-02-24 08:23

När jag testade Camry kändes det som en billigare variant av en KIA Optima...

#2
2020-02-24 08:53

Superb är en märklig bil. Första gången jag satte mig i den tyckte jag den var stor och klumpig, stolarna var hårda, nästan som Passats, långt från den mjukhet som finns i Mondeon. Men efter bara några kilometers körning satt jag riktigt bra och bilen kändes betydligt mindre och efter några mil kändes den liten och smidig. En bil som är lätt att tycka om.

#3
2020-02-24 11:06

Tycker nog Camry är mer än ett strå vassare än ålderstigna Optima. Finns inget bättre hybridsystem. Synd bara att inte Camry finns i kombiversion, men den kommer nog ändå sälja bra som taxi.

#4
2020-02-24 11:18

Visst blir det lite märkligt när man berättar att Forden är 12 kr dyrare per mil än Camry men inte nämner milkostnaden för Skoda som man anser vara testvinnare?
Dyrare drivmedel och hög skatt borde göra den till dyrast i testet, men det nämner man inte, synd att de uppfattar Camryn som bullrig, körde den själv för bara ett par veckor sen och tyckte den gick tyst

Ps. ni verkar ha snurrat till det med bilderna i högerspalten :)

Så VIB anser alltså att diesel är något att satsa på år 2020?

#5
2020-02-24 13:07

Hade Camry funnits som laddhybrid hade jag valt en sån, men Toyota vill inte ha mig som kund. Det fick bli tysk bil istället.

#6
2020-02-24 14:55

#5, Hade Camryn funnits som laddhybrid hade jag ändå valt den vanliga hybriden. Bättre att ha låg förbrukning hela tiden, för om man inte kan kan ladda hemma är det inte värt besväret att åka en mil och vänta en halvtimma för att få ett par mils körning på el. Har i.o.f.s. ingen personlig erfarenhet av laddhybrider, men de jag talat med som har och vad man kan läsa om så verkar laddhybrider ofta dra mer soppa när elen tar slut så att ge dessa bilar "miljöbonus" vid köp är minst sagt tveksamt!
Att ViB kan rekommendera en oljebrännare som bästa köp 2020 är också förvånansvärt.

#7
2020-02-24 16:28

Behöver man en laddhybrid när Camry är såpass effektiv som den är och till ett vettigt pris förhållandevis innan man kör in merkostnaden för laddhybriden?

Ja, Simon no1 det är en märklig slutsats VIB kommer med vad gäller Skoda, men VAG kanske betalar bra för slutsatsen? Milkostnaden för den VIB är ju ca 8kr dyrare per mil än Camry....!! Gör om gör rätt, som jag ser det i bilägandet.

#8
2020-02-24 17:19

Camry. Ingen kombi, ingen skidlucka och ej fällbart baksäte.
Inget på taket ingen kula ❓
En bil för vem❓ Slipsnissarna kanske men dom bryr sig väl inte om kostnaden och dom vill åka tyst.
Nja konstigt koncept och i min värld en helt värdelös bil i Sverige.
Trots diesel så finns det bara en bil här i testet.
Och den finns ju som laddhybrid numera.

#9
2020-02-24 16:37

Ni vet väl att milkostnad inte är allt? Att många är beredda på att betala mer för en bil de föredrar?

#10
2020-02-24 16:39

Mso 1000

Som taxibil passar den bra.

#11
2020-02-24 17:18

Apex. Camry Taxi❓ med ett brevinkast till skufflucka ❓
Kanske det men fyra gubbar på flyget med var sin resväska och lite handbagage då blir det inte kul.
Tror ändå att Superben med bränslevärmare och stor kombi är mer taxi ändå.

#12
2020-02-24 17:27

Mso 1000

524L skulle jag inte kalla för brevinkast. Sedaner som taxi fungerar bra i övriga världen(till och med som familjebilar), ser ingen anledning till att den inte skulle göra det även här.

#13
2020-02-24 18:19

Apex. Lucka som ett brevinkast och högtalarelement som sticker ner som på gamla Audi 80 för 30 år sedan och gångjärn som viker ner sig i väskorna.
Nä det ser riktigt dåligt ut för en modern bil 2020.
Japanerna är duktig men ändå inte ibland.
Superb sedan har 625 liter och dessutom inget brevinkast utan halvkombilucka.

#14
2020-02-24 18:13

Mso 1000

Som sagt, alla behöver inte en kombi och sedaner som taxi fungerar utmärkt i övriga världen och det finns ingen anledning till att de inte skulle fungera här.

#15
2020-02-24 18:20

Gissar att många taxibilar har dragkrok - om inte annat så för att sätta en cykelhållare i. Och det klarar inte Camry.

#16
2020-02-24 22:06

Camry och Corolla sedan fungerar som taxi här i Thailand.....inte en enda Skoda här, hur överlever dom......VIB tester finns inte heller...;o)

#17
2020-02-25 08:06

Shogun,
Inte sitter du väl och gnäller på att Kina är en diktatur och följer upp det med att semestra i Thailand?

#18
2020-02-25 09:08

Mäkinen.

Det är precis det jag gör, var svårt att komma in i Kina nu.....och jag gör det med gott samvete med alla thailändare vi hjälper på så sätt i brist på kineser här. Viss skillnad på diktatur och diktatur, som jag ser det, andra tycker olika om bilar också endel bättre och sämre än andra, endel bygger bättre hybrider än andra tex.....;o)

#19
2020-02-25 09:45

Hyckleri är vad det är, men då vet vi var du står egentligen och kan bortse från dina kommentarer om Kina framöver.

#20
2020-02-25 12:28

Mäkinen.

Har du huvudet under armen? Är det hyckleri att gynna lokala thailändare här som nu går på knäna, många utan jobb pga mindre turister etc. Den enda hycklaren är du med dina oneliners....som inte ger något, iallafall inte till fattiga thailändare. Du borde ta mig fan skämmas.

#21
2020-02-25 12:46

Shogun

Runt 80 miljoner kineser lever på mindre än 1 dollar om dagen. Kina är en skurkstat men det gör inte hela befolkningen till skurkar.

#22
2020-02-25 13:16

Shogun,
Vet inte om du läser det jag skriver eller bara gissar vad jag menar. Folk får gärna åka till Thailand och semestra, men då ska de inte gnälla över andra diktaturer som Kina eller Saudiarabien. Jag både köper från Kina och Thailand och säljer till båda länderna och hycklar inte med det.

#23
2020-02-25 13:21

Apex.

Och det är inte de thailändare vi hjälper heller.....skurkar alltså, alltså ibland undrar man hur endel fungerar, därför jag svarar som jag gör mot okunnighet och korkade kommentarer ovan.

#24
2020-02-25 13:32

Mäkinen.

Klart du kan gnälla på diktatuer som Kina och Saudiarabien, även om du åker till Thailand på semester eller som hjälparbetare eller vad som helst. Vi ska fan inte vara tysta bara för att korkade personer tycker det med märklig agenda.

Nu ska vi ut och göra en god gärning igen, så kan du fundera vidare.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.