Bild
Nästa artikel

Biltest: Audi A6 Avant, Mercedes E-klass Kombi (2011)

Nybilstest

Har du en rejäl slant över och letar efter en rymlig, bekväm och genomtänkt statuskombi? Då finns bara ett val i duellen mellan Audi och Mercedes. E-klass närmast utklassar nya A6 Avant när det handlar om utrymmen och praktisk användbarhet. Men så var det ju det där med pengar också. Och körkänsla...

Första spontana tanken är att man egentligen inte ens behöver provlasta tetsbilarna för att avgöra vilken som rymmer mest. Det räcker med att låta blicken svepa över karosslinjerna så förstår man; nya Audi A6 Avant kommer att förlora kombimatchen mot Mercedes E-klass.

Så blev det också, med facit i hand. Ögat ljög inte och Audi-kombins flackt sluttande bakparti visade sig vid testlagets mätningar vara gravt hämmande för lastslukarförmågan. Åtminstone när det är fyrkantiga prylar, typ kartonger, som ska baxas in där bak.

Extra tydligt avslöjades A6:ans tillkortakommanden i vårt drickabacktest (se specialartikel i högerspalten). Där fick Audin, trots att den faktisk är längre än E-klass, rejält med stryk av sin stjärnprydda konkurrent.

I fråga om renodlade lastegenskaper är Mercedes-kombin en så solklar segare som någon kan bli i matchen mot A6 Avant. Och det beror inte enbart på att E-klass erbjuder ett generösare och bättre disponerat bagageutrymme. Mersan är också betydligt mer genomtänkt i kombifunktionerna och har en rad lastnyttiga finesser som standard.

Sjusitsig
Till det som ingår i priset hör bland annat luftfjädring bak med automatisk nivåreglering, elmanövrerad baklucka, ett smart vikbart lastgolv och ett listigt konstruerat insynsskydd som följer med bakluckan upp.


Bilen kan dessutom, för 11 400 kronor, utrustas med ett nedfällbart bakåtvänt extrasäte för två barn i lastutrymmet. Vips, så är den sjusitsig!

Som praktiskt bruksfordon, om man nu kan tala i de termerna om bilar för uppåt 400 000 kronor, har den nya Avant-modellen inte mycket att sätta emot Mercedes högkompetenta storlastare.

Men tar man Audin lite mer för vad den är, en för storleken hyfsat rymlig sportkombi, faller bitarna bättre på plats.

A6 Avant är inte formgiven för att sluka optimalt med gods, utan minst lika mycket för att ge ett snitsigt intryck. Fast visst har designteamet ändå sett till att både golfbagarna och en hel del annat ryms därbak i skuffen.   

Stor pondus
Ute på landsvägen rullar både Audin och Mersan med stor pondus och har ett klippstabilt rakt fram-läge. Det gör dem behagligt avspända att forsa fram i under snabba långfärdsetapper och det är inte så konstigt, eftersom de i grunden är konstruerade för att klara farter på över 220 km/tim på Autobahn.

I det sammanhanget är svenskt motorvägstempo närmast att likna vid tomgångskörning. Med andra ord, det finns en viss överkapacitet.

Både Mercedes och Audi har dessutom jobbat hårt med att dämpa däcksbullret och det med lyckat resultat. Till skillnad från sina föregångare klarar både E-klass och A6 numera grov svensk asfalt med fullt godkänt resultat.

En mindre positiv komfortegenskap är att båda bilarna kan upplevas som irriterande stumma och bumpiga i låga farter. Först när hastigheten kommer upp i 70–80 km/tim börjar fjädring/dämpning att fungera harmoniskt. Men då känns å andra sidan avstämningen i balansen mellan stadga och komfort närmast idealisk.

Lågfartsstötigheten är med all säkerhet en följd av kravet på stabil chassikontroll i Autobahn-hastighet och märktes tydligast i Audin, som var utrustad med standardfjädring. Mersan rullade konstigt nog mjukare, trots att vår testbil hade det sportchassi som ingår i Avantgarde-paket för 34 000 kronor. Undrar hur stum A6:an blir med sportfjädring?

I stadstrafik blev E-klasskombin testlagets favorit. Främst för att man sitter högre och ser bättre, men också för att Mersan har en snävare vändradie. I Audin är sikten snett bakåt närmast en katastrof och att backa ut från en snedparkering på en tättbefolkad stormarknad blir ofta till en onödigt nervpirrande manöver.

Perfekt system
En annan bra storstadsegenskap hos Mercedes är det perfekt fungerande stopp/startsystemet. Allra mest imponerande är hur motorteknikerna i Stuttgart lyckats få en dieselmotor att starta så mjukt efter att ha stått stilla, exempelvis vid ett rödljus. Där har såväl Audi-folket som de flesta andra tillverkare en del att lära.

Efter att ha fått på näsan i några ronder tar A6:an sin revansch när testkörningen flyttar ut från stadsgatorna till de elaka krökarna på testslingans mest utmanande partier. Här kommer Audin till sin fulla rätt och åker ifrån Mersan, knappt men glasklart.

Lite hjälp har A6:an av det standardmonterade körsystemet Drive Select, som ger föraren möjlighet att välja mellan fem inställningar; från ”Efficience” (ekonomi) till ”Dynamic” (sport).

Systemet påverkar gas- och styrrespons samt motor, växellåda och luftkonditionering och ändrar på så sätt bilens karaktär. Däremot berörs inte chassiet, såvida man inte gjort tillvalet adaptiv luftfjädring för 23 790 kronor.

Med ”Dynamic”-läget inkopplat rinner A6-kombin genom de vindlande böjarna kvickt, följsamt, effektivt och med en i stort sett neutral balans. Audis chassitekniker har gjort ett gediget jobb med den nya bilen och både svängvillighet och styrprecision under press är snäppet bättre än Mercedes och flera snäpp bättre än den tidigare ganska framtunga A6-modellen.

Rätt val
Körglädje är måhända en sliten klyscha. Men det finns i alla fall lite mer av den varan i Audis nya lättfotade A6-kombi än i den något trögrörligare Mersan. Så för den som gillar att köra bil och samtidigt vill kunna få med sig familj och last så är Audin rätt val i den här testduellen.

Fast E-klass är inte långt efter. Även den klarar krokvägarna - och undanmanöverprovet – med bravur. Mercedes chassi imponerar dessutom med sin extremt fina följsamhet mot underlaget. Det kvittar nästan hur gropig vägen är, så behåller hjulen greppet om asfalten. Nästan som trolleri.

E-klass har också en fördel i luftfjädringen bak, som fungerar som automatisk nivåreglerare. Det gör att bilen inte knäar när den lastas tungt eller drar släp och det är gynnsamt för köregenskaperna.

Ger vissa fördelar
När man jämför en Audi och en Mercedes är det ofrånkomligt att komma in på den eviga diskussionen om bak- kontra framhjulsdrivning. Helt klart är att bakhjulsdrivningen ger vissa fördelar, i alla fall så länge underlaget är torrt. Styrningen kan helt befrias från irriterande drivkraftsreaktioner och kurvegenskaperna blir ofta smidigare när bakhjulen skjuter på.

Men på halkiga vintervägar blir situationen den omvända. Där har den bakhjulsdrivna bilen ingen chans mot den framhjulsdrivna, varken när det handlar om framkomlighet eller stabilitet vid gas-pådrag. Det spelar ingen roll hur mycket de elektroniska livlinorna i form av antisladd- och antispinnsystem än försöker jämna ut skillnaden; det räcker inte.

En mer udda, men ändå intressant, notering är att Audins och Mersans lite olika karaktärer så tydligt avspeglas i känslan bakom ratten. I A6:an sitter man tajtare, lägre och mer omsluten av bilen. Sportigare, om man så vill. I E-klass är förarpositionen högre, luftigare och lite mer ”ovanpå”. Pampigare, om man så vill.

Sällsynt gediget intryck
Gemensamt för bilarna är att både ger ett sällsynt gediget inre kvalitetsintryck. Här har det inte fuskats, varken med detaljpassningar, sömmar, vaddering av småfack eller känslan i knappar och reglage Men inriktningen är lite olika. E-klass känns spontant lite lyxigare och flärdfullare, medan A6:ans har en stramare och mer minimalistisk elegans.

Förflyttar man sig bakåt i kupéerna hittar man det bekvämaste och rymligaste baksätet i Audin, åtminstone så länge man inte sitter fler än två vuxna där. Men det finns en akilleshäl och det är den extremt breda kardantunneln. Den gör det nästan omöjligt att utnyttja mittplatsen; fötterna får inte plats.

E-klass har bättre bredd i axelhöjd. I kombination med en mindre skrymmande kardantunnel gör det att tre vuxna kan klämma in sig utan större problem. En bra familjefiness är också att baksätet kan kompletteras med integrerade barnstolar, det går inte i Audin.

Som redan avslöjats har Mercedes testets överlägset rymligaste och smartaste kombiutrymme. När det gäller fällningen av baksätenas ryggstöd blir det däremot delad testseger. Ryggstöden i båda bilarna är fjäderbelastade och det räcker med att dra i ett handtag i lastutrymmet för att de automatiskt ska falla ned. Hur smidigt som helst!

Enda lilla missen är att lastytan inte blir helt jämn i någon av bilarna, men närmast ett plant lastgolv kommer A6 Avant.

Som en dans
Var sin extra bukett rosor får Audin och Mersan för tygkvaliteten i golv- och lastrumsmattor. Den håller mycket hög klass och det är välgörande när det är dags för städning. Dammsugningen går som en dans och det får inte underskattas i bilar som ofta körs fulla med folk och last.

Teknisk förfining är en annan gemensam egenskap hos testbilarna. All mekanik lirar med perfekt precision och det ger en behaglig känsla av gediget välbyggd bil. Premium, som tyskarna brukar kalla det.

I det begreppet ingår utrustningen, eller rättare sagt utrustningsmöjligheterna. Visserligen är de modellversioner vi testat hyfsat påklädda redan i grundutförande, men för den som inte nöjer sig med det finns nästan hur mycket som helst att välja på i tillvalslistorna.

Det gör att bilarna kan skräddarsys efter alla upptänkliga behov, såväl elektroniskt som komfort- och säkerhetsmässigt. Fast se upp för att kryssa alltför ivrigt i listorna, då kan slutpriserna lätt som en plätt skena upp i en halvmiljon eller ännu mer.

Både Audin och Mersan kostar dessutom en rejäl slant redan från start, trots att vi valt att testa den billigaste dieseldrivna A6-kombin och den näst billigaste E-klassen. Men det är också dyrt byggda bilar där mycket aluminium använts, såväl i kaross som i chassi.

Huvudskälet är att hålla vikten nere, men lättmetallen har även positiva effekter för förmågan att motstå rostangrepp. Det bevisas inte minst av de höga betyg bilarna får i Vi Bilägares rostskyddstest: en femma för Audi och en stark fyra för Mercedes!

Vi tycker:
Mercedes E-klass är helt överlägsen Audi A6 Avant som rymlig, smart utrustad och praktisk kombi i övre business-klassen. Ändå är den ingen given testsegrare totalt sett. A6:an är roligare att köra, snålare på bränsle, billigare att äga och har ett grundpris som är över 40 000 kronor lägre.

Vårt tips blir: Har du råd, behöver utrymmena och gillar bakhjulsdrivning – slå till på Mersan! Annars är det Audin som gäller.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A6 Avant 2.0 TDI
Mercedes E 220 CDI Kombi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta och ekonomi:

Audi A6 Avant 2.0 TDI

Tillverkningsland: Tyskland.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med stopp/startsystem och bromskraftåtervinning. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabel turbogeometri, kamrem. Cylindervolym 1 968 cm3. Kompression 16,5:1.
Effekt/vridmoment: 177 hk (130 kW) vid 4 200 v/min. Max vridmoment 380 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Steglös automat, Multitronic, finns som tillval.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp. Fram- och bakvagn i aluminium.
Hjul: 225/55 R17 på åtta tum breda fälgar.
Styrning: Kuggstång med elektrohydraulisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,9 m.
Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med understyrningskontroll, och nöd-
bromsassistans.
Prestanda: Toppfart 222 km/tim, 0–100 km/tim 9,0 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: 2,8 FSI/204 hk, 2,8 FSI quattro/204 hk, 3,0 TFSI/300 hk quattro, 3,0 TDI/204 hk, 3,0 TDI quattro/204 hk. Grundpriser från 378 000 kr (2.8 FSI) till 488 000 kr (3.0 TFSI quattro aut.)

Grundpris, kr: 354 000
Testbilens pris, kr: 447 100
Förmånsvärde kr/år: 56 500
Skatt, kr/år: 1 780
Försäkring, kr/år 1): 5 297
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 14 293
Serviceintervall, mil/år: 3 000/2
Kamremsbyte, kr: 11 676
Bytesintervall, mil: 21 000
Garantier, år 2): 2/3/12/mobilitet
Milkostnad, kr 3): 52

1) vid 1 500 mil/år i stad typ Västerås. 2) nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) vid 1 500/år under tre år enligt ViB:s kalkyl. 

Mercedes E 220 CDI Kombi

Tillverkningsland: Tyskland.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med stopp/startsystem och bromskraftåtervinning. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabel turbogeometri, kamkedja. Cylindervolym 2 143 cm3. Kompression 16,2:1.
Effekt/vridmoment: 170 hk (125 kW) vid 2 300-4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 400-2 800 v/min.
Kraftöverförning: Bakhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sjustegad automat, 7G-Tronic, tillval.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp med luftfjädring och automatisk nivåreglering.
Hjul: 225/55 R16 på sju tum breda fälgar.
Styrning: Kuggstång med elekrohydraulisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,3 m.  
Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt adaptivt system med understyrningskontroll, automatisk torkning av skivorna och nödbromsassistans.  
Prestanda: Toppfart 220 km/tim (aut. 216 km/tim). 0-100 km/tim 8,6 s (man/aut).
Övriga versioner: E 200 CGI/184 hk, E 250 CGI/204 hk, E 350 CGI/292 hk, E 350 4Matic/272 hk, E 500/388 hk, E63 AMG/524 hk, E 200 CDI/136 hk, E 250 CDI/204 hk, E 250 CDI 4Matic/204 hk, E 350 CDI/265 hk, E 350 CDI 4Matic/265 hk.

Grundpris, kr: 398 900
Testbilens pris, kr: 496 200
Förmånsvärde kr/år: 66 500
Skatt, kr/år: 2 290
Försäkring, kr/år 1): 5 390
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 11 235
Serviceintervall, mil/år: 2 500/1
Kamremsbyte, kr: Kamkedja
Bytesintervall, mil:
Garantier, år 2): 2/3/30/mobilitet
Milkostnad, kr 3): 57

1) vid 1 500 mil/år i stad typ Västerås. 2) nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) vid 1 500/år under tre år enligt ViB:s kalkyl. 

Lastutrymme:

Mercedes E-klass Kombi är helt överlägsen Audi A6 Avant när det handlar om praktisk lastslukarförmåga.

Vi tog till den klassiska dricka-backsmetoden för att testa kombiutrymmena i skarpt läge. Mercedes vann ronden mer eller mindre på knock out och klarade hela 49 backar med baksätet i nedfällt läge. Det är tio fler än vad som gick att stuva in i A6:an.

Med uppfällt baksäte rymdes 24 backar i E-klass, medan Audin bara hade plats för 16. En skillnad på åtta backar.

Det som gör Avanten till drickabackstestets stora förlorare är i första hand det hårt vinklade bakpartiet, som tar bort värdefullt lastutrymme på höjden.

Designen gör också att A6:an inte är särskilt lämplig för hundägare. Soliga dagar blir det stekhett under den flacka bakrutan och någon form av skydd är ett måste om hunden ska må bra.

Kommentarer

#1
Granlund
2011-11-15 10:45

Jag har kört bägge och tycker tvärtom angående vinteregenskaperna. Kör man lite över gränsen för fästet är det väl bättre med en mild sladd som esp häver jämfört med att det går rakt fram i kurvan!

#3
Juppe
2011-11-15 10:55

@Granlund
varför skulle inte antispinn och ESP fungera med framhjulsdrift? En framhjulsdriven bil går inte rakt fram i kurvan såvida du inte trycker gasen i botten kopplar ur hjälpsystemen.

Personligen är jag ganska likgiltigt inställd till fram- eller bakhjulsdrift såvida det inte handlar om en prestandabil.
För har man en gång vant sig vid fyrhjulsdrift så finns det inget annat.

#2
Juppe
2011-11-15 11:09

Som nybliven ägare till nya A6 kan jag bara konstatera att det är den trevligaste bil jag någonsin ägt. Quattro är dock ett måste anser jag.
Synd att testlaget inte fick uppleva den riktigt härliga S-tronic-lådan.

#4
2011-11-15 11:38

Vad ska man säga om detta, nu då? Tja, inte mycket. Man märker direkt på formuleringarna i texten att testlaget har mått utmärkt i dessa premiumvagnar. Alltså, motvalskärringarna får säga vad de vill men det blir inte så mycket bättre än så här! Riktiga bilar, helt enkelt. Gräddan av ingenjörskonst när det gäller bilar.

En liten rättelse dock om priset: Mercedes må vara typ 40 000 kronor dyrare på papperet, men då har den som sagt också luftfjädring bak med automatisk nivåreglering som standard (vilket E-Klassen har haft i fyra generationer, är det väl). Jag är lite osäker om detta kan beställas separat i Audin, för i annat fall blir det väl att köpa adaptiv luftfjädring för 23 790 kronor - och vips så är skillnaden inte så stor (ok att du då också samtidigt får en generell förfining av hela komfortbiten). Och bollar man lite till med utrustningen fram och tillbaka tror jag nog att priset i stort sett går på ett ut.

#6
1 Tysken
2011-11-15 12:47

Vi som har förmågan att se skillnaden mellan en PREMIUM bil och inte använder detta ord med fingertoppskänsla när vi beskrivera en bils speciella känsla och förfining

#7
2011-11-15 13:22

Kul att ni tar upp kvalitéer på sådant som t ex mattor. Det är inte något som syns i specifikationer och sällan ger rättvisa jämfört med billigare bilar. I riktiga premiumbilar finns det gott om dessa attribut. Det är de som gör bilarna till något extra.
Det bästa eller ingenting, råder vad gäller Mercedes kombiytrumme. Så ska det vara. Även de som vill ha en påkostad kvalité kan behöva en riktigt praktisk bil. Mercedes karaktär passar mig som handen i handsken, synd bara att det som vanligt inte testas bilar med det standardmonterade komfortchassit.

#9
2011-11-15 16:08

Avantgarde-paketet som testbilen är utrustad med är den vanligaste versionen av E klass, har för mig att det rör sig om runt 45% Avantgarde, 35% standard och 20% Elegance.
Själv tycker jag Avantgarde är ett ganska korkat val, 34.000:- dyrare än standardversionen, dessutom stötigare, högre ljudnivå från däcken samt mer spårkänslig. Dom svarta träpanelerna får knappast några skönhetspoäng heller.
Elegance-paketet för c:a 20.000:- är klart mer prisvärt, komfortchassi och mindre hjul ger suverän komfort, även interiören ger ett betydligt mer exklusivt intryck med bla träpaneler i valnötsrot.
Elegance-interiören med valnötsrot kombinerad med den svaga nattbelysningen i dörrsidor och instrumentpanel tillsammans med ljusbeige läderklädsel ger en närmast perfekt upplevelse vad lyx innebär.

#10
2011-11-15 16:51

Jag vet inte vad man ska säga om leifer ... Jag tror att leifers liv skulle bli så mycket lättare om han överger denna grundmurade antiinställning och i stället försöker tänka mer öppet. Alla måste inte gilla King Elvis, Michael Jackson, Beatles, ABBA m.fl, men säljer man så många skivor och drar så mycket folk så måste det ju vara något - rent objektivt. Samma sak är det med premiumtyskarna. Man säljer inte så många dyra bilar, har så många "snillen" som kunder och får motorjournalisterna att skriva superlativ i långa rader (läs gärna texten i testet ovan en gång till och markera alla "wow"-beskrivelser) om det inte är något. Det syns ju på långt håll i texten att testlaget mådde som prinsar i de här bilarna - att jämföra med hur det låter i texten när de har kört några "vanliga" bilar som Ford Mondeo, Opel Astra. Men för leifer är allt detta helt omöjligt att ta in. Man kan fråga sig vad det egentligen beror på.

#11
2011-11-15 17:08

Noterar att jag delar testlagets vurm för den excellenta automatlådan i MB med start/stopp-funktion. Körde en C-klass i Tyskland för några veckor sedan och blev mycket imponerad. Bilen startar ju faktiskt "innan man tänkt tanken", eller hur man nu ska uttrycka sig.

#14
2011-11-15 19:32

Jag inrättar mej i ledet bakom Kapten. 100 miljarder flugor kan inte ha fel. Ät skit! Därmed har jag inte påstått att de som lassar pengar på så kallade premiumbilar,(eller märkesparfymer), har omdöme i klass med flugor. (Men de kanske är lite lättlurade.)

#15
2011-11-15 19:56

Det äro ofint att svära i kyrkan leifer.
Toyota, vare sig med eller utan automatiserad växellåda tillika japansk läderinrättning, ska icke nämnas när folk talar Mercedes E eller Audi A6.

#23
2011-11-15 21:46

Henrik från HH, håller med dig tillfullo, så ska en Mercedes vara.

Jag tror att anledningen till att Avnatgarde säljer så mycket är att generalagenten bestäm sig för att fronta den modellen i sin marknadsföring och med paketlösningen Business. Den finns alltid i lager. Ska man ha en Elegance får man fråga efter den och nästan alltid fabriksbeställa den. Den marknadsförs inte heller med några prisvärda utrustningspaket. Jag tror att anledningen är att Avantgarde lättare ska ta kategorin BMW-köpare till Mercedes. BMW har lyckats bra här i Sverige. Men i hemlandet Tyskland är det Mercedes som dominerar.

#25
2011-11-16 07:42

Varje gång leifer öppnar munnen visar han hur totalt isolerad han är i sitt lilla hörn. Nu säger han sig inte ens förstå poängen med MB som märke ... Rent inbillsk antiinställning.

Men alla vi andra har ju förstått sambanden. Bra så.

#27
2011-11-16 08:42

Irrelevanta kommentarer bortrensade.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#28
1 Tysken
2011-11-16 08:54

"Leifer" sätt dej i din 940, en likkista till fortskaffningsmedel och ta dej till en handlare som säljer tyska premiumbilar ..ser du inte skillnaden på det du finner där och det du åker i och dessa nya tyska bilar skall du inte kalla dej bilintresserad, utan då kan du mer kalla dej för "tondöv" gällande förmåga att kunna urskilja nyanser, förfining av passform , materialval och känsla.
Lycka till med uppvaknadet till en ny upplevelse och välkommen till skaran som kan kalla sig riktiga bilfantaster.

#29
Juppe
2011-11-16 09:41

Leifer, Pender m.m.

Ja, de sk "premiummärkena" är dyrare än genomsnittsbilen. Uppskattar man de egenskaperna och den känsla som BMW, Audi, MB m.fl har och förmedlar, så är man villig att betala för det. Uppskattar man det inte så tycker man bilarna är onödigt dyra och väljer något annat märke.

Jag ligger inte sömnlös om nätterna och funderar på varför vissa gillar Lakrits. Det är ju skitäckligt! Smakar som tjärad båt blandat med härsken korv. Jag skulle aldrig betala för det ... Men för det så anser jag inte att de som gillar lakrits är lättlurade idioter. Jag förstår att smaken är olika och att man prioriterar olika saker här i livet.
I en demokrati har vi valfrihet. Det finns något för alla och människor är olika. Acceptera det bara!

#30
2011-11-16 10:33

Juppe, jag har inte svårt att acceptera att det finns de som i de flesta lägen "premium". Vare sej det gäller bilar, jeans eller parfym. Men tror man dessutom att man får t.ex. 200.000 kr mer bil om man väljer E-klass istället för t.ex. Superb, så är man en av många lurade. Fast de som mår bra av den extra respekt de inbillar sej få i en E-klass, har kanske gjort ett vettigt köp. (Gäller bara att vara immun mot alla som tycker man är lika fåfäng som tanter i minkpäls.)

#31
2011-11-16 11:03

Pender, att man köper en Mercedes för att få respekt är verkligen att inbilla sig. Man köper bilen för det extra man får jämför med t ex en Skoda.

Jag såg i en undersökning att de som väljer Mercedes i första hand värdesätter säkerhet. Och ett bilmärke som infört deformationszoner, airbag, ABS, ESP, mm. får sin kundkrets av det, inte för att de vill ha respekt. Däremot så har bilarna ett högre pris, beroende av påkostade tekniska lösningar, och det gör att bilen där igenom även blir en symbol för att ägaren kan lägga ett större kapital på bilköpet. Det kan svida hos vissa och personer som måste vända på varje krona tycker då att man får mer för sina pengar om man köper något billigare.

#32
2011-11-16 12:09

Man får inte fler hjul på en Audi än på en Skoda. Kanske t.o.m. är tvärtom om man räknar reservhjulet? ;)
Är man ute efter ett bra transportmedel, men vill hålla nere kostnaden så är Skoda ett bra val.

För den som vill ha mer än ett transportmedel och sätter stort värde på påkostade material etc. så är t.ex. Audi ett bättre val.
Själv tillhör jag den senare kategorin.

Testet mellan Merca och Audi visar tydligt att resp. bil har en viss kundgrupp. De är väldigt olika i karaktären etc.

Den beskrivning som Vib har gjort stämmer ganska väl med min syn på bilarna.

I mitt fall är Audi (med quattro) det självklara valet, på alla punkter.

#33
2011-11-16 12:09

Vi tänker oss en helt osannolik fantasifigur. Som köper en MB pga pockande längtan efter status. Denne blir tillfrågad i en undersökning, varför han valde just en MB? Hur stor är då sannolikheten att han svarar: "Jag är fåfäng och vill ha respekt från andra"?
Men nåt vi kan vara överens om, både vi som ler överseende mot de som betalar för "premium", och ni som beundrar dem och deras bilar, är att tillverkarna är genier. Fullt i klass med de som kan hälla åsnepiss i en parfymflaska, och sälja det för 1000 kr/cl.

#36
2011-11-16 13:59

http://www.vibilagare.se/nyheter/tyskar-mest-nojda-med-lexus-35022

;o)

#37
Juppe
2011-11-16 16:20

@Shogun

Självklart! Är man en pensionerad tysk lottomiljonär som åkt Toyota Corolla tidigare blir man nog överväldigad av alla funktioner och lyx som Lexus erbjuder. Allt handlar om förväntningar.

- Kolla Mutti, man behöver inte handveva fönsterrutorna!!

;-)

#38
2011-11-16 17:56

Juppe.

Vilket argument. Men visst saknas det argument så kommer det sådana här kommentarer.........;o)

Japaner bättre än premium tyskar hur känns det?

#39
2011-11-16 19:34

Det är väl tur att bilar som kostar nästan 500000kr känns lyxiga,det vore konstigt annars.Däremot är lyxkänsla inte samma som bilens kvalitet-den är minst lika bra på andra bilmärken som kostar hälften.

#40
2011-11-16 19:51

Fina kärror, men jag kan inte låta bli att känna olust inför den där tredje sätesraden där man ska stuva in ungarna eller kanske svärmor. Oavsett om det är MB, VW, Toyota eller någon annan sitter man längst bak i en deformationszon. Jag vill inte tänka på hur det skulle bli vid en påkörning bakifrån. Kanske har jag fel men jag undrar om detta verkligen kan vara trafiksäkert?

#41
2011-11-16 20:11

leifer undrar vad Mercedes säljer på?
Mercedes säljer på sin unika smak leifer. Och på det ärorika i att göra sin mindre lyckosamma granne, som leifer avundsjuk.
Jag äro icke enbart bilkunnig utan äfen lite slängd i mänskligt beteende och i den psykologiska reaktion när Achmed Pizzabagare kan köra en flådigare bil än Leifer Toyotaberg.

#42
Juppe
2011-11-16 20:24

@Shogun
Hur ska jag kunna svara på hur det känns när det bara är en sanning i dina våta drömmar?

#43
2011-11-16 22:04

Juppe.

:o) Tyskarna tycker ju det också uppenbarligen,det verkar vara så i deras våta drömmar också. Och i de flesta andra undersökningar också,tänk så många våta drömmar det finns runt om i världen.......det måste vara en mardröm för dig alla dessa undersökningar som säger att Lexus är bättre än premium tyskarna.

Men det kan jag ta trots att jag åker BMW. Det är trots allt fina bilar vilket man än väljer. Men jag har inget problem med att något är bättre än det jag själv äger för tillfället.

#44
2011-11-17 00:10

Här kommer en bil som sätter en ny standard. Den har visserligen inte så mycket att göra med de två premium tyskarna i denna artikel. Det här är lite mer än Premium.......

http://www.dinside.no/882179/lexus-lfa-en-ny-standard

Kanske har man kopierat tyskarna..........;o)

#45
2011-11-17 13:29

Fin bil helt klart. Förstår inte det där med mer premium dock?
Menar du att allt kolfiber som de smetat ned dörrsidan med? ;)

För mig är det lika tilltalande som att få kebabtallriken dränkt i blandad sås eller en oxfile med en matta av grillkrydda.
Man får mycket på tallriken och det smakar mycket, men det saknar balans och känsla.

Men det är min åsikt.

Åter till synpunkter gällande testet mellan Mercan och Audin.

#46
Juppe
2011-11-17 15:34

@Shogun
Nej, tyskarna tycker inte det. Det har du hittat på alldeles själv. Om du inte vet vad ordet nöjd betyder så får du slå upp det.
Min 75-åriga mor är nöjd med en 26" tjock-tv och VHS.
Det innebär inte att det är bättre än en 60" Kuro med blu-ray-spelare.

#47
2011-11-17 16:48

Juppe.

http://www.vibilagare.se/nyheter/tyskar-mest-nojda-med-lexus-35022

Läs vad det står här,"Tyskar mest nöjda med Lexus" klarare kan det inte stå att tyskar är mest nöjda med Lexus. Och detta är bara en i raden av alla undersökningar som säger samma sak från jordens alla hörn,men det är väl bara en slump och alla är pensionärer. Varför försöka bortförklara hela tiden,det är ganska löjligt. Visa på något själv som säger motsatsen! Har du någon egen hemvävd undersökning som är en sanning för dig själv!?

Men i denna undersökning så jämför man bilar och inte tv apparater. Man kan anta att dessa som kört Lexus tidigare kört andra premiumbilar troligtvis tyska sådana. Och det är dom de jämför mot just Lexus. Det är inte troligt att man tidigare kört ett "lågprismärke" och sedan går upp till Lexus eller annan premium tysk från ett lågprismärke. Utan man håller sig med den typen av bilar hela tiden när man väl vant sig. Och även har de de pengar som trots allt krävs för att köpa dessa premiumbilar de må heta Audi,BMW,Lexus,Mercedes. Om nu inte varenda en av dom är nyblivna lottomiljonärer och tidigare bara kört VW Golf, Opel Astra,men det är inte troligt........;o)

Att det hela tiden ska vara så svårt att acceptera bara för att en japan slår en tysk i en undersökning. Jag är inte ett dugg förvånad över detta resultat som stämmer med min egen erfarenhet mellan dessa märken.

#48
2011-11-17 17:19

Mest nöjda är inte samma sak som mesta begär .. Shogun.
Fråga Tysken vilken bil han/hon egentligen suktar efter ... och du hör inga ord som påminner om , varken Lexus eller Toyota ;o)
För den som kan välja finns inte dessa plastprodukter .. Tror nog jag läste om en fotbollsmiljonär precis som valde bilar ... Lustigt nog fanns en Volvo med i listan men, inte så överraskande inte en Asiat så långt bokstäverna räckte till ;o)

#49
2011-11-17 17:32

Jes.

Jag vet inte om jag tar en dansk pajas på så stort allvar.......

#50
Audi A5 SD
2011-11-17 18:47

Idag fyller frugan år. Det firades med kaffe och tårta.

Tyvärr inte i Audin då den skurit. IGEN!

Nej, nu blir det Toyota, det är premium!

#52
2013-12-13 06:49

Efter att ha ägt en A6 Avant 3,0 tdi (208hk) Quattro automat kommer här ett litet omdöme efter mina 2500 mil och 6 månader.

Utseende - tycker att den ser bra ut, dock ser den nog lite dyrare ut än vad den är vilket kan vara negativt.
Motor - fantastisk maski - går som ett skott och är snål, ligger på 0,62/l.
Automatlådan - Mjuk och behaglig, men sävlig och trist, tar tid på sig att växla ner och tar tid på sig att byta håll drive till back osv - irriterande.
Trost sportstolarna går det inte att få en bra sittställning, vilket gjort kronisk ryggvärk. Köpa ny stol och sätta i var enligt Audi inget dom rekommenderar, pga deras egna regelverk - idioti.

Skrammel ibland i dörrar - irriterande - ingen premiumkänsla.
Lastskyddet i bak är manuellt, snurrar upp sig så man blir skitig om knäna när man ska försöka nå - Ingen premiumkänsla.
Generellt när man suttit i bilen ett tag och sätter sig i en annan "premium bil" och sedan tillbaka i Audin igen är känslan påtaglig - ingen bra premiumkänsla.

Irriterande funktioner som Audi byggt in, öppnar man förardörren om man ex sskall backa eller tala med någon så dör bilen. Irriterande, ingen som sa något innan jag köpte bilen.

Överlag känns det inte som att det är npgot speciellt värde för pengarna, har lånat en BMW 525d touring under några veckor - bättre stolar, ryggont försvann, bättre premiumkänsla rakt igenom, bekvämare och trevligare bil.

Prislappen på tillbehören är löjeväckande, Audi är den enda biltillverkaren som tar 30,000 kr för navi, när både skärm och reglage redan sitter. Löjligt.
Elreglerad baklucka - 10,000 kr

Sammantaget - inget jag rekommenderar, för dessa pengar om man vill åka tyskt - Köp en BMW.

#53
2013-12-13 16:16

Tillägas skall till mitt omdöme om min Audi A6.
Jag har lämnat in bilen till Audi för att få bukt med marackas dörrarna - dom säger sig ha gjort något, men oljuden är kvar..

Angående överdragsskyddet så är jag 181 väger 85 kg, relativt normal Svensk till min kroppsbyggnad.

En funktion som tydligen är Standard på Audi är att bilen stänger av sig om man öppnar förardörren, detta har även hänt när jag lagt i P läget - med autoavstängningen av. Riktigt irriterande funktion. Detta kan man få bortkopplat till den facila kostnaden av 2500 kr.

Kort - Audi A6 är inte värd pengarna som en ny bil, för 460,000 kan man köpa sig mycket trevligare bilar. Visst motorn & 4 hjulsdriften är riktigt trevlig, men det förtas lite av den sömniga lådan.

#54
2014-01-04 20:54

Trodde att det var en bättre bil än vad det faktiskt är.
Bagareutrymmet är mer eller mindre ett skämt, man får inte in speciellt stora saker - dragkrok är ett måste. Inget för folk som har båt eller liknande - om man inte gillar släp. Jag visste att bagageutrymmet var mindre, men inte att det var så mycket mindre..
Växellådan som man tvingas på när man har 4hjulsdrift är en manuell låda med dubbelkoppling (S-tronic) seg och sävlig mellan växlarna, bilen rullar iväg om man inte trycker på knappar i tid och otid. Växellådan känns lynnig och opålitlig.
Parkeringsvarnaren måste aktiveras varje gång man skall parkera (om man inte backar) Varför?
MMI systemet är ok, speciellt mycket val har man inte. Men varför envisas man med en skärm som går upp å ner helatiden? Trycker man ner den så man slipper se den kan man inte sköta funktionerna på mmi. byter man funktion så åker skärmen upp igen - irriterande.
Radion saknar all form av logik. Alla kanaler som finns får man bläddra emellan, det går inte som i alla andra normala bilar att spara och bara visa "sina kanaler" - Varför??
Stolarna kan jag hålla med om dom sitter man inte speciellt bra i (sportstolar).
Att detta är en premium bil känns som ett skämt.
Har aldrig haft en bil där man måste trycka på så förbaskat mycket knappar hit och dit helatiden.
Köp inte - inte värt pengarna alls. Sista Audin som jag köper! Kör hellre en Ford eller Lada istället för en Audi!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.