
Efter långtestet: Så klarade sig vår Volkswagen Passat – och så blev milkostnaden
Efter fem år och nästan 17 000 mil vet vi exakt hur mycket vår Volkswagen Passat kostade att äga. Faktum är att den blev billigare att tanka än en diesel-Volvo.
Vår fullutrustade Volkswagen Passat, med snålmotor på 150 hk, rullade in i långteststallet redan 2015. På fem år lyckades vi köra 16 875 mil. Rekordåret 2018 slukade 6 414 mil vilket motsvarar fyra års brukande för en svenska normalbilist.
Med cylinderavstängning och 1,4 liters volym landar motorns totala bränsleförbrukning på 6,6 l/100 km. Räknat på årets snittpris för diesel (16,01 kr) blir den därmed billigare att köra än långteststallets Volvo V90 D3. Även fordonskatten gynnar Passaten som kostar 536 kronor om året mot Volvons 1 989 kronor.
Vår Passat med bensinmotor visar därmed hur svårt det är att förutspå de faktorer som styr drivmedelspriset på bensin och diesel. Men för den som ska köpa en begagnad bil och kan tänka sig leva utan dieselmotorns generösa vridmoment är det värt att slå sig ner vid köksbordet med miniräknaren.

Efter första året ändrade Volkswagen serviceintervallet från 3 000 till 1 500 mil och de tätare olje- och filterbytena kostar på. Bilens bensinmotor är den uppdaterade versionen med kamrem. Tidigare generationer av motorn hade bekymmer med kamkedjesträckarna, något som kunde leda till allvarliga motorskador redan vid låga miltal.
Vår motor har hittils gått som en klocka och Passaten har uppskattats mycket för sina generösa utrymmen och sköna åkkomfort.
Överlag rullar Passaten på som ett gammalt urverk och åldrandet har skett med bravur. Vår testförare hade förväntat sig några oförutsedda överraskningar efter att ha passerat 15 000 mil men besvikelsen uteblev utan dramatik.
– Bilen rullade vidare, vinter blev vår och vår blev sommar. Service, nya filter och färsk olja, inget mer. Vintertid har den uppfört sig stabilt i alla väglag även utan stabiliserande fyrhjulsdrift.
Rostinspektionen visar på gravrost längs bakaxelvaggan som bör åtgärdas. Inte någon säkerhetsrisk än med tanke på godsets tjocklek. Vi noterar också en mindre lackblåsa på höger framdörr.
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Kommentarer
En snål bensinmotor är ett bra val om man vill ha en bil med låg förbrukning.
Vill man ha ännu lägre förbrukning köper man en hybrid.
Bästa bilen jag har ägt. Inga problem hittills första tre åren. DSG lådan som en dröm trots att man läst om motsatsen. Stora sidofönster som ger en härlig runtomsikt. Rymlig, tyst och bränslesnål. Blir nog ingen mer Volvo.