Nästa artikel
Begtest: Peugeot 607
Begbil

Begtest: Peugeot 607

Publicerad 16 augusti 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Peugeot 607 är välutrustad och som dieselbil en föregångare med partikelfilter.

Peugeot 607 visades våren 2000 och började säljas i Sverige samma höst. Modellen ersatte märkets tidigare storbil 605 - och är byggd på samma bottenplatta. Drygt 2 000 exemplar har sålts i Sverige, vilket gör 607 till en ganska udda bil på marknaden.

Motoralternativen är fyrcylindriga bensinmotorer på två liter och 136 hk eller den vanligare 2,2 liter och 158 hk. En V6 bensin på 207 hk samt en 2,2-liters diesel, kallad HDI, finns också att tillgå.

De fyrcylindriga modellerna finns med manuell femväxlad eller fyrstegs automatlåda. V6-varianten finns bara med automatlåda.

Den stora vagnen är framhjulsdriven men väghållningen fick kritik när bilen skulle lanseras i Frankrike. Bakvagnen kunde plötsligt bryta ut i tvära sladdar vid en kraftig undanmanöver, precis som företrädaren 605. Men tillverkaren förbättrade 607 innan den släpptes till köparna och numera är väghållningen bra. Styrningen är snabb och 607 ligger stabilt på vägen. Antisladdsystemet ESP var först tillval, men blev senare standard.

Båda 2,2-litersmotorerna ger bra prestanda. Däremot kan tvålitersmotorn kännas för klen för den stora och tunga bilen. Sikten är dålig, speciellt bakåt är det svårt att avgöra var bilen slutar. 607 är inte bilen för den som ofta fickparkerar i stan.

Bakluckan öppnas genom ett tryck mitt i 607-emblemet, strömbrytaren är dold i nollan. Bagageutrymmet är långt och brett men ganska lågt. Baksätet går att fälla och dela.

Förarmiljön är i stort bra; fin komfort och goda utrymmen är 607:ans starkaste kort. Det är också de punkter som ägarna värderar högst hos bilen. Modell 607 är en mycket bekväm och rymlig bil, såväl inne i kupén som för bagaget.
 
Många exemplar av 607:an är välutrustade med bland annat regnsensor, klimatanläggning, farthållare, färddator, läderklädsel, eldrivna stolar, xenonljus och baksätesvärme.

Krånglande elfönsterhissar är ett relativt vanligt fel, som kan kosta runt 5 000 kr att laga. Många elhissar har dock bytts på förlängda garantiåtaganden. Hjullager fram kan behöva bytas redan efter 6 000 mil, vilket är ovanligt tidigt.

På en del 607:or kan avgassystemet behöva bytas redan efter tre år, också det är ovanligt tidigt.
Elektronikfel drabbar många nya bilar, så även 607. Det handlar ofta om motorstyrdon som får felaktig information. Flera exemplar har fått detta åtgärdat på garanti eller goodwill.

På V6-modellen har tändspolarna behövt bytas, kolla med en verkstad om detta är gjort. På HDI-motorn har det varit fel på partikelfiltret på de första årsmodellerna. En tillsatsvätska, som ska förbättra förbränningen av partiklarna, delades ut i för stora doser. Felet låg i programvaran till partikelfiltret. På dieselmotorn har igensatta bränslefilter också förekommit.

De flesta 607:or har dubbla batterier, ett fram och ett dolt bak. Om bilen mest körs kortare sträckor laddas det bakre batteriet lätt ur. Då kan bilen vägra starta till en början. Men oftast går startmotorn snart igång och efter en stund fungerar också elektroniken. Då bör man köra en längre sträcka för att ladda upp batteriet.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.