Bild
Nästa artikel

Rosttest: Peugeot 607 2.2 (2000)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nya Peugeot 607 är i grunden bra konstruerad för att motstå rost. Karossen har få skarvar, motorhuven är i aluminium och resterande plåtar är till 95 procent galvaniserade med ett 10 my tjockt zinkskikt. Vissa andra utsatta delar har en galvtjocklek på hela 20 my. Bensintank och reservhjulsbalja är av plast och innerskärmar finns både bak och fram.

Trots detta får bilen bara en trea i betyg av Vi Bilägares rostskyddsgranskare Thomas Widström. Orsaken är att 607:an helt saknar behandling i hålrummen. Peugeot litar uppenbarligen helt på galvaniseringen och det är vanskligt i nordiskt klimat. En annan brist är att underredets slitskydd slutar redan vid bakaxeln. Att dräneringshålen i dörrarna täcks av gummilisten är inte heller bra, eftersom kondensvattnet då får svårt att rinna ut. Det gäller även bakluckan, där dräneringshålen inte sitter på luckans lägsta punkt.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Peugeot 607

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.