Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Har motorn gått sönder?

Bilfrågan: Har motorn gått sönder?

Bilfrågan

”Är det någon idé att byta bara remmen, eller har motorn tagit sådan skada att det inte är lönt?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Kamremmen på min Peugeot 607 med 2,2 l-motor har gått av. Är det någon idé att byta bara remmen, eller har motorn tagit sådan skada att det inte är lönt? Om kolven har slagit i ventilen så är väl även kolven lite ihoptryckt så kolvringarna kan ha fastnat. Kan inte höra att det har slagit i. Bilen bara stannade.
Björn


Svar
Vi kollade för säkerhets skull med en Peugeotverkstad, J Bil i Haninge. Där förklarade biltekniker Johan att, tyvärr det blir ett haveri när kamremmen går av. Och så illa går det med alla moderna motorer. Det här är ju en 16-ventilsmotor med två överliggande kamaxlar. Det går naturligtvis att renovera toppen, men risken är att det också finns skador på vevstakar, lager etc. Därför brukar det bli billigare att leta rätt på en begagnad motor. Det finns säkert en sådan att få tag på. Johan ifrågasätter däremot om det är ekonomiskt försvarbart, med tanke på att bilen trots allt är från 2002. Det klokaste är att bita i det sura äpplet – skrota bilen och köpa en ny!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?

Kommentarer

#1
2018-08-30 08:34

En idiotisk konstruktion! Helt onödigt på en bruksmotor som aldrig körs vid max varvtal/effekt. Det är en så liten förändring som behövs för att ventil och kolv inte skall kollidera. Några moderna motorer klarar detta.

#2
2018-08-30 09:49

Finns väl ingen anledning att konstruera motorer så att de håller för misshandel som exempelvis bristande service.
Byt rem i tid eller stå ut med konsekvenserna.

#3
2018-08-30 10:38

Det finns en del moderna motorer som klarar kamremshaveri, googla "non-interference engine".

#4
2018-08-30 10:54

Visst finns såna motorer, men då har man gjort en kompromiss av någon anledning. Ingen bygger sånt som går sönder utan anledning. Utformning av förbränningsutrymmen är oerhört viktigt för hur en motor med bränsleförbrukning och kraftfördelning ska te sig och att då göra kompromisser för att användare ska kunna strunta i satta serviceintervall är rena dumheter.

#5
2018-08-30 12:18

Ventilsallad!

#6
2018-08-30 17:30

L. Mäkinen @ Ingen vet hur länge remmen håller, inte ens tillverkaren. Trots att de försöker med stora marginaler (vilket i onödan ger höga underhållskostnader) händer det att remmen går innan rekommenderad bytesintervall.
Med en "non-interference engine" skulle bytesintervallen utan risk kunna ökas till minst det dubbla (eller byte ske först vid ett ev. rembrott). Det skulle ge en lägre mil kostnad vilket åtminstone jag skulle uppskatta.

#7
2018-08-30 19:15

Om bilen är bra i övrigt är det ju idiotiskt att skrota den. En beg motor från Bildelsbasen går att få från 5000:- och bytet går säkert att få för samma pengar hos Kalle i kröken.
Det höjer knappast saluvärdet så mycket, men om man jämför med skrotvärdet är det ju en avsevärd skillnad och man bör ju också se till bruksvärdet, bilen har säkert många mil kvar.

#8
2018-08-31 05:51

Peugot sjukan.
Dom motorerna brukar knappt gå att demontera och enda alternativet är en motor på skroten.
Förmodligen enklast med lämna på skroten eller som repobjekt för någon dum händig lyckligt ovetande.

#9
2018-09-02 08:35

Ja, saabnisse har bra poäng. Trivs man med bilen, och den för övrigt är i gott skick, är det ju ingen jättekostnad, inte mer än vad en storservice kostar på vissa nya bilar.
607:an rullar skönt och länge.

#10
2020-07-28 07:56

Skrota skiten

#11
2020-07-28 08:09

Fransk konstruktörer bygger engångsgrejor, köp smarta konstruerade bilar istället med 16 ventilsmotorer istället typ Toyota så slipper ni problemen. Franska bygger allt bak o fram mot hur det ska byggas med tanke på servicevänlighet och hållbarhet i längden.

#12
2020-07-28 08:12

Varför byttes inte remmen i tid?

#13
2020-07-28 08:32

Glöm inte byta rem direkt på motorn som kommer från skroten...;)

#14
2020-07-28 09:21

Shogun, minnet är inte så långt... Toyota har också haft problem....
https://www.vibilagare.se/reportage/allvarliga-motorfel-pa-toyota-35798

Jag hade en Avensis 06:a som jag hade svårt att sälja privat tack vare köparna var rädda för att topplocket skulle gå... fick sälja till Skoda försäljaren där jag köpte min Octavia och fick inte mycket betalt för den.

Jag körde sönder topplocket på en Nissan Bluebird -88.. allt vattnet "gick" och kunde genom kontakter renovera motorn för 5000 kr, vilket var typ minst halva priset mot normalt.

#15
2020-07-28 15:11

607an spöar valfri toyota i komfort;)

#17
2020-07-28 21:33

Shogun: Så du menar att en Toyota klarar sig utan problem om kamremmen går? Annars är ju din kommentar totalt överflödig då det var det som det handlade om i detta fallet.
Sen är ju knappast Toyota speciellt problemfria heller, känner flera stycken som körde Toyota förr när de var det och nu har flytt märket, konstigt nog alla efter att ägt Avensis och vart supermissnöjda så det måste vart en lite sämre bil. De kör ni varierande märken från Volvo, Honda, Tesla och Renault och är nöjdare och har mindre problem.

#18
2020-07-28 21:34

Ola: För en gångs skull tror jag du har rätt i ett inlägg, 607:an var en riktigt bekväm bil. Ful men otroligt bekväm för prislappen.

#19
2020-07-29 04:57

Henrik M.

Ja, det brukar låta så att man känner någen eller har en fasters moster som hade en Toyota 1900 kallt när man inte har något att visa upp som bevisar motsatsen när man jämför märken, så även denna gång. Se länken nedan istället, där fler än dina vänner och andras mostrar och fastrar är med med sina bilar. Men man kan ju välja att blunda för resultaten även denna gång.

Ja, rent generellt är Toyota mer befriade från att ta skada om kamremmen brister. Det är på ett fåtal modeller detta sker, oftast på dieselmodeller eller Lexusmodeller med de motoralternativen som vi oftast inte ser i Sverige. Länken jag skickade var den senaste i raden genom åren av maskinskador. Studerar man tidigare års maskinskade rapporter så ser man ett genomgående mönster vilka märken man ska köra om man vill undvika kostnader i så stor utsträckning som möjligt. Detta om man är förmögen att lägga ihop 2+2 och se en röd tråd från maskinskaderapporter, andra undersökningar, samt vilka som har mest nöjda ägare genom åren återkommande i toppen i undersökningar, har kontakt med bilmekaniker som kan tala om hur saker och ting ligger till i verkligheten. Då ska man undvika fransk skit, för det är vad det är i jämförelse här. Men det är ju upp till var och en om man ff tror på franska produkter som Peugeot 607 och vill kosta på en reparation på en sådan. Om man känner en vän som bilmekaniker kommer han bli din bästa vän då ni kommer träffas ofta.....

https://www.lansforsakringar.se/varmland/privat/forsakring/bilforsakring...

Som du ser svarar jag oftast på frågor eller om jag lovat något tidigare. Hur går det med din kalkyl som du tidigare lovat vad gäller Tesla och Rav4 hybrid? Nu måste du ha tid att svara när du förekommer här så ofta och kan inte skylla på brist på tid.

#20
2020-07-29 09:37

Shogun, det här står också i det du länkade till:
Att ett visst bilmärke har låg skadefrekvens i undersökningen betyder inte nödvändigtvis att skador inte inträffar, utan också att tillverkarna tar ansvar för eventuella fel genom garantier och generös goodwill.

Bilarna som kostar mest och minst att laga
Lägsta reparationskostnaderna

Honda
Toyota
Hyundai
Peugeot
Renault

Hoppsan, två japanska, ett koreanskt och två franska!

#21
2020-07-29 21:47

Saabnisse.

Ja, vi kan ju säga det dit du vill komma att japanska är de sämsta bilarna...... Visa på något någon gång som bevisar motsatsen att japanska ligger sämst till. Klarar du det en enda gång att länka till något sådant resultat? Vad jag kan se ligger japaner (Toyota)oftast i topp, jag förstår att det är frusterande för många här som inte kan ta in det. Men huvudsaken är att man trivs med sina skräpbilar.....och att alla bilmärken är lika bra numera......jo,det vill man gärna tro när man kör de sämre märkena....

Tillägg. Numera sedan bra många år har Toyota gått ifrån kamrem och över till kamkedja till de flesta modeller stegvis.

#23
2020-07-30 15:08

Shogun, jag har aldrig påstått att de japanska var de sämsta bilarna!
Det var du som hade åsikter om de franska och jag visade bara ett resultat från det du länkade till.

#24
2020-07-30 18:53

Haha du länkar till scotty kilmer Shogun, gubben är ju ett skämt....
100% partisk toyotagalning, kanske som du....
Tycker att det är lite väl nedlåtande att hålla på att kalla andra bilar för sämre, och för skräpbilar.
Är det svårt att förstå att en Toyota inte uppfyller kraven för en annan?

#25
2020-07-30 19:29

Alla bilfabrikat har mer eller mindre problem med nåt.

#26
2020-07-30 19:59

rover micke.

Då måste du har märkliga krav, som tex vad? Att bilen ska gå sönder ofta då möjligtvis.

Nöj dig du med skräpbilar, tex franskt och italienskt Scotty Kilmer har nog mer erfarenhet av bilar än många som läser och skriver här som bilmekaniker. Sanningen svider alltid, skjut budbäraren i detta fallet Scotty.

#27
2020-07-31 18:37

Komfort, elegans, bra fjädring, pålitlighet, att den har en "själ", intressant teknik, klassledande vägegenskaper, snygg och gärna spännande interiör, bra plåt och lackkvalitet, bra kvalitet på skruvar och muttrar så att de inte rostar ihop.
Det finns Yototor som är ok, och de är LS400 samt Land Cruiser 100 (som har hydraulfjädring) men de har fortfarande konkurrenter som är mer intressanta. För min del är de dock inte ekonomiskt försvarbara att äga.

PS, var god håll nivån över sandlådan..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.