Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Har motorn gått sönder?

Publicerad 28 juli 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
”Är det någon idé att byta bara remmen, eller har motorn tagit sådan skada att det inte är lönt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Kamremmen på min Peugeot 607 med 2,2 l-motor har gått av. Är det någon idé att byta bara remmen, eller har motorn tagit sådan skada att det inte är lönt? Om kolven har slagit i ventilen så är väl även kolven lite ihoptryckt så kolvringarna kan ha fastnat. Kan inte höra att det har slagit i. Bilen bara stannade.
Björn

Svar
Vi kollade för säkerhets skull med en Peugeotverkstad, J Bil i Haninge. Där förklarade biltekniker Johan att, tyvärr det blir ett haveri när kamremmen går av. Och så illa går det med alla moderna motorer. Det här är ju en 16-ventilsmotor med två överliggande kamaxlar. Det går naturligtvis att renovera toppen, men risken är att det också finns skador på vevstakar, lager etc. Därför brukar det bli billigare att leta rätt på en begagnad motor. Det finns säkert en sådan att få tag på. Johan ifrågasätter däremot om det är ekonomiskt försvarbart, med tanke på att bilen trots allt är från 2002. Det klokaste är att bita i det sura äpplet – skrota bilen och köpa en ny!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2018-08-30 08:34
snabb95

En idiotisk konstruktion! Helt onödigt på en bruksmotor som aldrig körs vid max varvtal/effekt. Det är en så liten förändring som behövs för att ventil och kolv inte skall kollidera. Några moderna motorer klarar detta.

#2 • 2018-08-30 09:49
L. Mäkinen

Finns väl ingen anledning att konstruera motorer så att de håller för misshandel som exempelvis bristande service.
Byt rem i tid eller stå ut med konsekvenserna.

#3 • Uppdaterat: 2018-08-30 10:38
Tobo

Det finns en del moderna motorer som klarar kamremshaveri, googla "non-interference engine".

#4 • 2018-08-30 10:54
L. Mäkinen

Visst finns såna motorer, men då har man gjort en kompromiss av någon anledning. Ingen bygger sånt som går sönder utan anledning. Utformning av förbränningsutrymmen är oerhört viktigt för hur en motor med bränsleförbrukning och kraftfördelning ska te sig och att då göra kompromisser för att användare ska kunna strunta i satta serviceintervall är rena dumheter.

#5 • 2018-08-30 17:30
snabb95

L. Mäkinen @ Ingen vet hur länge remmen håller, inte ens tillverkaren. Trots att de försöker med stora marginaler (vilket i onödan ger höga underhållskostnader) händer det att remmen går innan rekommenderad bytesintervall.
Med en "non-interference engine" skulle bytesintervallen utan risk kunna ökas till minst det dubbla (eller byte ske först vid ett ev. rembrott). Det skulle ge en lägre mil kostnad vilket åtminstone jag skulle uppskatta.

#6 • Uppdaterat: 2018-08-31 08:59
saabnisse

Om bilen är bra i övrigt är det ju idiotiskt att skrota den. En beg motor från Bildelsbasen går att få från 5000:- och bytet går säkert att få för samma pengar hos Kalle i kröken.
Det höjer knappast saluvärdet så mycket, men om man jämför med skrotvärdet är det ju en avsevärd skillnad och man bör ju också se till bruksvärdet, bilen har säkert många mil kvar.

#7 • Uppdaterat: 2018-08-31 05:51
mso 1000

Peugot sjukan.
Dom motorerna brukar knappt gå att demontera och enda alternativet är en motor på skroten.
Förmodligen enklast med lämna på skroten eller som repobjekt för någon dum händig lyckligt ovetande.

#8 • Uppdaterat: 2018-09-02 08:35
hultarn

Ja, saabnisse har bra poäng. Trivs man med bilen, och den för övrigt är i gott skick, är det ju ingen jättekostnad, inte mer än vad en storservice kostar på vissa nya bilar.
607:an rullar skönt och länge.

#a • 2020-07-28 08:12
Raphael

Varför byttes inte remmen i tid?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.