Bild
Nästa artikel
Årsmöte för tidningens yngsta testpatrull. Närvarande: Herman 6 år, Elsa och Vera 5 år, Edgar 3 år, Vina 2 år och Lou 2 månader.
Årsmöte för tidningens yngsta testpatrull. Närvarande: Herman 6 år, Elsa och Vera 5 år, Edgar 3 år, Vina 2 år och Lou 2 månader.

Test: Säkraste bilarna för barnfamiljer – Tesla snuvas på vinsten

Barnsäkerhet

Det är dags att se bilvärlden från ett barns ögon. Vilken bil är säkrast för de små? Och hur ser man till att barnen färdas så tryggt som möjligt? Läs vår granskning så får du koll på barnsäkerheten.

Barnsäkerhet är en prioriterad fråga för Vi Bilägare. Förutom att granska säkerhetsfunktionerna i varje modell som passerar testverksamheten, gör vi varje år en extra fördjupning av våra långtestbilar.

Tyvärr verkar inte barnens väl och ve vara lika prioriterad för biltillverkarna. Fortfarande med foten inne i 2000-talets tredje decenium väntar vi på en bil som har all säkerhetshöjande utrustning för barn som standard.

En bra familjebil handlar om fler faktorer än ett stort bagageutrymme. Att kombibilarna BMW 320d och Toyota Corolla är rymligare än Mazda 3 och Renault Clio ligger i sakens natur.

Men kompakta halvkombibilar tjänstgör ofta som hushållets andrabil för transporter nära hemmet – resor där barnen är med i bilen. Därför är det av viktigt att barnen färdas lika tryggt i den påkostade familjekombin på semesterresan som i extrabilen på väg till fotbollsträningen.

1. Vår Corolla må se ut som en rymlig familjebil, men trångt baksäte gör att bakåtvända bilbarnstolar inte får plats bakom en normallång förare. || 2. Renault Clio är ensam i gänget med Isofixfäste fram. Det ger fler säkra placeringsalternativ för bilbarnstolen eller babyskyddsbasen. || 3. Tesla har både ett hundläge och ett campingläge som håller kupén sval i sommarsolen medan föraren springer iväg på ett ärende. Det gör att barnen kan stanna kvar i bilen (med en vuxen!) under tiden.
1. Vår Corolla må se ut som en rymlig familjebil, men trångt baksäte gör att bakåtvända bilbarnstolar inte får plats bakom en normallång förare. || 2. Renault Clio är ensam i gänget med Isofixfäste fram. Det ger fler säkra placeringsalternativ för bilbarnstolen eller babyskyddsbasen. || 3. Tesla har både ett hundläge och ett campingläge som håller kupén sval i sommarsolen medan föraren springer iväg på ett ärende. Det gör att barnen kan stanna kvar i bilen (med en vuxen!) under tiden.

I årets långteststall är det ingen av bilarna som sticker ut sett till barnsäkerhet, varken i positivt eller negativt. Som så ofta saknas sidokrockkuddar bak i samtliga bilar.

Endast Renault Clio erbjuder Isofix-fäste i passagerarstolen fram – den enda platsen i bilen med sidokrockkudde och mer avancerade bältessträckare och bälteskraftsbegränsare.

Länge löd rekommendationerna att barnen åker säkrast bak. Men bilarnas krockskydd har förbättrats väsentligt. En modern bil har inte samma inträngningsrisk som förr. Numera förespråkar trafikforskarna ingen speciell plats i bilen.

Istället är det viktigare att titta på barnens ålder och vilken skyddsutrustning som finns tillgänglig.

För framåtvända barn, som använder bilens egna bälte, brukar framstolen ha högre säkerhetsfinesser. Speciellt för äldre barn då framsätet ger mycket bättre möjligheter att justera höjden för både stol och bälte så att det löper korrekt över axeln.

Tyvärr saknar BMW 3-serie möjligheten att justera bältets höjd fram. Snålt.

1. Ajaj! Mazda 3 saknar klämskydd på fönsterhissen fram, vilket stuntman ”Leo” demonstrerar. || 2. Med framåtvända barn är det viktigt att bältet löper korrekt över axeln. Tyvärr saknar BMW justerbar bältesinfästning fram. || 3. Många olyckor med barn sker i låga hastigheter nära hemmet. Backkameran är en viktig säkerhetsfiness som synliggör de små som inte alltid syns i backspeglarna – här Teslas akterbild.
1. Ajaj! Mazda 3 saknar klämskydd på fönsterhissen fram, vilket stuntman ”Leo” demonstrerar. || 2. Med framåtvända barn är det viktigt att bältet löper korrekt över axeln. Tyvärr saknar BMW justerbar bältesinfästning fram. || 3. Många olyckor med barn sker i låga hastigheter nära hemmet. Backkameran är en viktig säkerhetsfiness som synliggör de små som inte alltid syns i backspeglarna – här Teslas akterbild.

Rätt information är avgörande i säkerhetsfrågor. Därför blir vi besvikna på Renaults instruktionsbok som ger intrycket att barnen kan färdas framåtvända redan vid två års ålder! Bakläxa, Renault.

Inte lika allvarligt, men nog så irriterande i vardagen, är att Renault har snålat in på belysning till baksätet.

Tesla erbjuder flest komforthöjande finesser. Den är ensam med elektriska barnlås för bakdörrarna som kan aktiveras från förarplats (men varför Tesla inte har separata barnlås för respektive bakdörr är en gåta). Klimatanläggningen kan hålla kupén sval medan bilen står parkerad i stekande sommarsol.

Clio (vänster) kompenserar sitt korta baksäte med smidig nackstödsutformning som ger plats åt barnstolen. BMW:s nackstöd (höger) är desto mer skrymmande.
Clio (vänster) kompenserar sitt korta baksäte med smidig nackstödsutformning som ger plats åt barnstolen. BMW:s nackstöd (höger) är desto mer skrymmande.

Trots att Tesla gärna framhåller sina självkörande funktioner har den svårt att bromsa i tid för ett utspringande barn. Detta visade sig när europeiska krocksäkerhetsinstitutet Euro NCAP satte den automatiska nödbromsen i Model 3 på prov.

Dessutom gav Tesla högre krafter på nacken till den ”10-åriga” krockdockan i krockproven. Det förhindrar Tesla att bli korad vinnare i Vi Bilägares test av barnsäkerhet.

Högst betyg för barnens krocksäkerhet från EuroNCAP gick till Mazda 3. Förutom den obegripliga fadäsen att elhissen till passagerarframdörren saknar klämskydd hittar vi inga stora anmärkningar när vi synar bilens övriga säkerhetsdetaljer.

Den är inte rymligast men Mazda 3 tar ändå en knapp, men välförtjänt, delseger i barnsäkerhetsronden.

Många moderna nödbromssystem kan även tvärnita för utspringande barn. Men funktionen fungerar sämre i Tesla och Renault än i BMW, Mazda och Toyota.
Många moderna nödbromssystem kan även tvärnita för utspringande barn. Men funktionen fungerar sämre i Tesla och Renault än i BMW, Mazda och Toyota.

Så ska barnen sitta

Svensk lag säger att alla barn under 135 cm ska sitta i någon form av skyddsanordning i bilen. EU:s rekommendation är upp till tolv år och 150 cm. Skyddsanordningen kan vara en bilbarnstol eller en kudde.

Exakt hur barnet ska sitta för att färdas så säkert som möjligt beror på barnets ålder.

1. Babyskydd kan monteras med bilens egna bälte eller – allra helst – på en bas med Isofixfäste. || 2. Bakåtvänd bilbarnstol är det säkraste färdsättet. Framsätet ger bättre plats åt långa barn. || 3. Från cirka fem år kan barnen sitta framåtvända i en bältesstol.
1. Babyskydd kan monteras med bilens egna bälte eller – allra helst – på en bas med Isofixfäste. || 2. Bakåtvänd bilbarnstol är det säkraste färdsättet. Framsätet ger bättre plats åt långa barn. || 3. Från cirka fem år kan barnen sitta framåtvända i en bältesstol.

Under 9 månader: Bebisar ska sitta i speciella babyskydd. Placera babyskyddet i så upprätt läge som möjligt för att avlasta nacken vid en krock. Kolla så att bilbältet når runt babyskyddet.

Vissa bilar kan ha bälten bak som inte når runt ett babyskydd, speciellt om barnet placeras på mittplatsen. Enklast är att använda en bas med Isofixfäste som babyskyddet sätts fast på.

Säkerheten är densamma, men det vardagliga handhavandet blir enklare med en babyskyddsbas och risken för felmontering minskar betydligt.

<1–5 år: När barnet kan sitta själv utan stöd kan man byta från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol. I Sverige är rekommendationen att barn ska åka bakåtvända upp till minst 4 års ålder, gärna 5 år.

Så länge passagerarkrockkudden är avstängd spelar det ingen roll om barnet åker fram eller bak. De större barnen (3–5 år) har ofta mer benutrymme i framsätet. I många bilar blir ytterbackspegeln dold, men en vanlig husvagnsspegel löser problemet.

5–11 år: Barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt. Mellan 4–5 års ålder, eller när barnet börjar växa ur sin bilbarnstol och inte längre får rätt stöd för nacken, är det dags att vända på barnet till en framåtriktad bältesstol av en typ som använder bilens bälte.

I framsätet ska passagerarkrockkudden vara avstängd så länge barnen är under 140 cm. Ställ gärna in passagerarstolen högt och långt bak för bästa möjliga krockskydd.

9–12 år: När barnen blivit tillräckligt långa kan de byta ut bältesstolen mot en bilkudde. Viktigast är att se till att bältet sitter bra över axeln på barnet.

Det är enklast i framsätet där många bilar – men inte alla – har höj- och sänkbar passagerarstol och bältesinfästningen på dörrstolpen kan justeras i höjdled. När barnen är över 140 cm kan man aktivera passagerarkrockkudden.

Kläder: Ta av ytterplaggen innan du spänner fast barnet! Med bylsiga kläder får inte bältet rätt kontakt med kroppen och krockvåldet vid en olycka ökar. Det finns också risk att barnet glider ur stolen.

Speciellt med overaller riskerar bältet att hamna fel över höfterna. Om varma kläder är ett måste, se till att midjebältet dras åt ordentligt över höfterna (inte magen!) samt öppna dragkedjan på jacka/overall så att diagonalbältet ligger tätt inpå kroppen.

Till sist: se till att det finns reflexvästar till hela familjen i bilen i fall ni måste röra er utanför bilen vid ett nödstopp. Det finns reflexvästar i barnstorlek i de flesta fritidsaffärer.

Test: Säkraste bilarna för barnfamiljer – Tesla snuvas på vinsten
Test: Säkraste bilarna för barnfamiljer – Tesla snuvas på vinsten
Test: Säkraste bilarna för barnfamiljer – Tesla snuvas på vinsten

Barnsäkerhet är en prioriterad fråga för Vi Bilägare. Förutom att granska säkerhetsfunktionerna i varje modell som passerar testverksamheten, gör vi varje år en extra fördjupning av våra långtestbilar.

Tyvärr verkar inte barnens väl och ve vara lika prioriterad för biltillverkarna. Fortfarande med foten inne i 2000-talets tredje decenium väntar vi på en bil som har all säkerhetshöjande utrustning för barn som standard.

En bra familjebil handlar om fler faktorer än ett stort bagageutrymme. Att kombibilarna BMW 320d och Toyota Corolla är rymligare än Mazda 3 och Renault Clio ligger i sakens natur.

Men kompakta

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-06-24 16:51

Mazda är bäst.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.