Bild
Nästa artikel
Teknik

Volkswagen bygger med moduler

Publicerad 10 maj 2012 (uppdaterad 10 maj 2012)
Nyligen visade Audi sin nya A3. Den ser ut precis som den förra, men det är en revolutionerande bil för VW-koncernen. Det nya sitter under skalet. A3 är byggd av moduler som ska användas i många modeller. Nästa Golf till exempel.

VW-koncernens nya sätt att bygga bilar kallas MQB, vilket betyder Modularer Querbaukasten. Fritt översatt: modulbyggsystem för (modeller med) tvärställda motorer.

I fortsättningen ska alla nya bilar från Volkswagen, Audi, Skoda och Seat som har framhjulsdrift och tvärställda motorer byggas av gemensamma komponenter enligt samma mönster. Oavsett storlek. Under skalet kommer Passat och Polo att se ungefär likadana ut och de ska kunna sättas ihop vid samma löpande band i alla VW:s fabriker.

– Vi har gjort moduler av exempelvis elektriska komponenter, säkerhetssystem, motorer, chassier, inredning och avgassystem, förklarar Rainer Brüggeman-Heuter som basat för MQB-utvecklingen.

De moduluppbyggda fram- och bakpartierna hålls ihop av en mellandel som varierar i storlek beroende på bilmodell. Oavsett bilens storlek sitter fästpunkterna för olika komponenter på bestämda ställen. Det är en förutsättning för att olika stora bilar ska kunna skruvas ihop vid samma produktionslina.

Med modulsystemet har antalet komponenter kunnat minskas kraftigt. Produktionschefen Henning Jacob visar som exempel upp en liten komplicerad plåtprofil som ska sitta inuti instrumentbrädan på flera modeller:

– Den ska ersätta fyra plåtar i fem bilmodeller. I dag har samma detalj olika utseende i alla bilarna.

VW-teknikerna har gått igenom detalj för detalj och konstruerat nya komponenter; de flesta enklare och lättare. Höghållfast stål och aluminium har använts i stor utsträckning. Med MQB-modulerna blir bilarna minst 40 kilo lättare än i dag. Nya Audi A3 har bantats 80 kilo jämfört med förra modellen.

– En fjärdedel av bränsleförbrukningen beror på vikten. Ska bilarna bli snålare, måste vikten minska, säger Rainer Brüggeman-Heuter.

Nya motorer som är både lättare och renare är en viktig ingrediens i VW:s modulstrategi. Även drivsystemen är uppbyggda av moduler och de monteras på exakt samma sätt i alla bilmodeller.

– I dag har vi åtta serier komponenter. Med modulsystemet kan vi använda gemensamma avgassystem, drivaxlar och transmissioner för både bensin- och dieselmotorer, förklarar dieselmotorchefen Jörn Kahrstedt.

Dieselmotorerna är tre- och fyrcylindriga, från 48 (i en hybrid) till 190 hästkrafter och blir uppåt tio procent snålare än i dag. I den snålaste bensinmotorn sänks förbrukningen med fyra deciliter på tio mil med en helt ny teknik. När den körs med lätt gas, stängs två av de fyra cylindrarna av. Det sker helt omärkligt. När föraren trycker hårdare på gasen blir 1,4-litersmotorn åter fyrcylindrig och 140 hästkrafter stark.

Ett 60-tal VW-modeller kommer så småningom att baseras på MQB-teknik. Modulbyggande ska på sikt införas i alla koncernens 90 fabriker. För bilar med längsmonterad motor utvecklas ett annat modulsystem. Det finns massor av pengar att spara på ett förenklat sätt att bygga bilar. Besparingar på uppåt 50 miljarder kronor per år har nämnts.

Modulsystemet innebär förstås stor risk för att VW-koncernens bilar bli ännu mer lika varandra än de är i dag. Däremot lär de inte bli billigare, trots alla besparingar. Rainer Brüggman-Heuter:

– Tekniken i bilarna blir ju alltmer komplex och dyr. Men genom att använda moduler kan vi erbjuda avancerade system även i mindre och billiga modeller.  

Till de första MQB-byggda modellerna aviseras ett 20-tal modulbaserade nyheter inom säkerhet och infotainment. Nästa MQB-bil blir VW Golf, som visas på bilsalongen i Paris i oktober. Den kan bland annat utrustas med en elektroniskt styrd diffbroms som ger stabilare kurvtagning, trafikskyltsläsning, trötthetsvarnare, adaptiv farthållare och autobroms som slår till om bilen riskerar att krocka.

Diskutera: Vad tycker du om VW-koncernens nya teknik?

Kommentarer

#1 • 10 maj 2012
Irvor
Verkar vara ett smart sätt att bygga bilar på. Men frågan är om inte VW-koncernen har lite för många modeller/märken ? Väntar med spänning på nya Golf, intressant att se om VW vågat ta ut svängarna i designen.
#2 • 10 maj 2012
Hanzzon
Jag hoppas även detta ger mer lättskruvade VAG-modeller under skalet även om jag tyvärr tvivlar... Jag tillbringade tex gårdagen åt att byta en kan tyckas simpel temperaturspjällmotor i en Passat-06:a då ägaren inte gillade att ha full värme i bilen kostant som inte gick att reglera... För att byta denna spjällmotor fick halva instrumentbrädan rivas medans vissa delar av instrumentbrädan är ihoplimmade/ihopsmälta(!) så att dessa inte kan demonteras och även om man river allt som går att riva så sitter dessa spjällmotorer av tveksam kvalitét helt idiotiskt placerade bakom en svetsad balk som håller instrumentbrädan där man inte får in fingrarna i mellan springan... -Genomtänkta kontruktioner! Jag hoppas man börjar anställa kontruktörer/ingenjörer som arbetat sig upp från golvet och har en verklighetsuppfattning av vad man konstruerar vilket VAG tyvärr inte har i dag.
#3 • 10 maj 2012
Roy J
Modulbyggande var det Saab skulle genomföra. Säkert har även andra tillverkare såna tankar. Det här behöver inte alls betyda att alla bilarna får samma köregenskaper. Chassiavstämningar görs feter målgrupp.
#4 • 11 maj 2012
Peugo
Faran (att ta efter Toyota och andra) är att om/när det hittas ett fel i nån modul så kommer det att kosta skjortan att åtgärda för felet finns då i en massa olika bilmodeller. Alla bilfabrikat har ju, mer eller, mindre redan hållit på med samma "nya" ide som VW nu kommer med (kanske inte i samma utsträckning men ändå) men kanske just VW behöver en sån här mest för att få bort onödiga platformar som dom har mycket mer av än vad andra tillverkare?
#5 • 12 maj 2012
N-iklas
1910 införde VW ständiga Nemesis… och nagel i ögat... ett modulbaserat bygglådesystem. Karosserna kunde lätt förses med olika chassin och drivlinor, vilket gjorde det möjligt att på kort tid ta fram nya modeller och versioner till låga utvecklingskostnader.
#6 • 10 maj 2012
milkylainen
Snart kommer alla VW, Audi, Skoda etc ha samma hjulupphängning, motor, chassilåda, styrinrättning. Det kommer kännas precis likadant att köra en Polo som att köra en Audi A6. Hejja VW! Tunna ut bilkänslan ännu mer i kostnadsbesparingens namn!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.