Bild
Nästa artikel
Tre heta svenska rallyhopp

Tre heta svenska rallyhopp

Reportage

Svenska Rallyt var en smaskig förrätt. Tre internationellt mycket erfarna svenska rallyförare klappar nu på dörren för att bli inbjudna till fler dukade bord. PG Andersson och 2 x Patrik – Sandell och Flodin – kör för titlar och fabrikskontrakt säsongen ut.

Svensk rallysport behöver en nytändning och symptomatiskt nog kommer hjälpen och uppbackningen från så skilda håll som Tjeckien, Ryssland – och Malaysia. Det visar också på hur viktigt det är att synas i internationella sammanhang.

Andersson, Sandell och Flodin har under de senaste åren tävlat på hög nivå på alla jordens kontinenter, men ännu saknas pricken över i:et – fabrikskontrakt i något av de stora VM-stallen.

Problemet i dag är det finns för många bra förare – och för få fabrikssitsar, i praktiken bara fyra platser i den stora VM-klassen, just nu vikta åt sjufaldige världsmästaren Sébastien Loeb och Sébastien Ogier i Citroën och åt de båda finländarna Jari-Matti Latvala och Mikko Hirvonen i Ford.

Konkurrenskraftiga är ytterligare en handfull förare, bland andra Petter Solberg och Kimi Räikkönen, men här det privata satsningar som möjliggör starter i den stora VM-klassen.

Allra närmast ett riktigt VM-kontrakt ligger värmlänningen PG Andersson som för några år sedan var fabriksförare i Suzuki och som vid flera tillfällen mätt sina krafter med de stora, senast i Svenska Rallyt.

– Ja, suckar han. Jag var ruggigt nära ett kontrakt i höstas, men då kom en spansk bank från Santander in i bilden och då hade man inte längre trumf på hand.


Pengarna styr
Ett tredje VM-stall har aviserat sitt inträde i stora klassen under säsongen, BMW-ägda Mini med nya Countryman. PG var länge aktuell för en av sitsarna, men med en stark sponsor i ryggen togs den sista platsen av förre Citroën-föraren Dani Sordi.

Det är pengarna som styr, och det är genom privata initiativ, inte minst tack vare ett upprop i Värmland, som PG fick chansen att ratta en Ford Fiesta WRC i Svenska Rallyt. Bilen hyrdes från brittiskkopplade fabriksstallet M-Sport. VM-starten kostade i runda slängar en miljon kronor.

– Jag är hur tacksam som helst, förhoppningsvis kan pengarna som jag fick in till och med räcka till ytterligare ett VM-rally. Men sedan blir det nog svårt.

PG Andersson har ändå sitt på det torra denna säsong, tack vare oväntad hjälp från Malaysia. PG har kontrakt för att köra full säsong i utbrytarserien IRC (International Rally Challenge) som inleddes med Monte Carlo-rallyt i januari.

PG ska köra en för oss européer okänd Proton, som närmast kan liknas med en Mitsubishi Colt. IRC-seriens största nummer är klassen Super 2000 och sett till konkurrensen blir den serien tuffare än motsvarande klass i VM.

– Jag kände att motor och stötdämpare inte räckte till i Monte Carlo, men från Malaysia har de lovat att vi ska få bättre grejer längre in på säsongen.

Vassaste bilen
Även Patrik Sandell, förra årets VM-tvåa i klassen, kommer att styra in mot IRC-serien, nu med rutinerade kartläsaren Staffan Parmander vid sin sida, Det blev klart strax innan Svenska Rallyt och precis som ifjol fortsätter jämtlänningen med en Skoda Fabia Super 2000, men med den stora skillnaden att han numera blir uppbackad med senaste nytt från Skoda Motorsport i Tjeckien. Skodan anses i nuläget vara den vassaste bilen i klassen.

– Jag vet att jag att jag ska köra sju av tolv tävlingar med början på Korsika i april, säger Patrik. Men något mer VM-rally i år lär det inte bli. IRC-serien känns mer spännande, ett 40-tal bilar och minst 15 förare som kan vinna enskilda rallyn.

Patrik Sandell har genom åren skaffat sig internationell rutin, förra året var han på resande fot 200 dagar. Utöver VM-serien blev det också fem deltävlingar i det kinesiska rallymästerskapet där han körde en Subaru.

– Att bygga rutin och erfarenhet är viktigast av allt om man ska vara med och konkurrera om VM-styrningar.

Patrik hoppas att bra resultat i IRC på sikt ska leda till att Skoda på nytt ger sig in i stora VM-klassen.

Mästare och TV-kändis
Patrik Flodin från Ilsbo utanför Hudiksvall har inlett sin resa mot den efterlängtade VM-titeln. Flodin har till stor del haft Ryssland och Kina som arbetsfält under de senaste åren, mycket tack vare att han kör för det ryska URT-teamet i en grupp N-Subaru.

– Jag var VM-tvåa ifjol och vill gärna ta klivet högst upp innan jag för gott lämnar den här klassen, säger Patrik.

Utöver mästerskapen i Ryssland – där han blev mästare och TV-kändis redan 2009 – och Kina – väntar VM-rallyn i Portugal, Argentina, Finland, Spanien och Wales.

– Först VM-titeln, sedan måste jag gå vidare. Och just nu pekar det mesta på IRC också för mig.

Taggar: Reportage,

Kommentarer

#1
Gert Andersson
2011-03-08 11:09

Väntar på att få dukade bord...

Skaffa ett jobb. Köp en gammal rally-240 och tävla när ni vill. För småpengar.

Sladda och ha kul istället för att sitta sönderstressade för att fjäska åt era stora sponsorer som annars ger er sparken.

#2
Gert Andersson
2011-03-13 10:18

Simon no1 påstår sig ha erfarenhet av exakt allt. Snart skriver han väl t o m att han har erfarenhet av rally. Bara för att trolla.

#3
2011-03-13 10:39

Re Mytomanen Gert Andersson
Du har läst min presentation så sluta löjla dig, till skillnad från dig vet jag att man inte kan bygga om sin frus avensis så att den passar för nya motorn och sen fortsätta att köra med den gamla.....!

#4
Gert Andersson
2011-03-13 10:53

Mytomanen och löjla. Vilket ordförråd!

Jag orkar inte med dig. Dock måste jag avslöja lögnerna på t ex din sida för att alla ska veta vem du är och inte tro på dig. Du ska få skämmas ännu mer och de få som inte vet vem du är ska även dem få reda på allt om dig.

Vadå fortsätta köra med den gamla? Den gamla är självklart bortplockad när jag satt i en ny motor. Hur många gånger skall jagh förtydliga allt åt dig? 7 gånger är tydligen inte tillräckligt.

Eller så trollar du bara.

Jobbigt att svara på samma sak hela tiden men jag vill att folk ska få veta att det är du som är en sjuk mytoman.

#5
2011-03-13 11:00

Re Gert Andersson
Men du har ju tydligen fortfarande inte förstått att den nya motorn inte passar i din bil, och du har hittils inte förklarat hur du modifierade för att få dit den, altså är allt bara ljug.....

Vem jag är får du gärna berätta, jag lyssnar spänt....

#6
2011-03-13 16:32

Re Gert.
En 240Grp H kostar ca 100000-150000kr så precis småpengar är det inte!
Sen kostar tävlingarna o rep,däck mm.
Men nöjer man sig med en 240Voc så kostar den bara 30000-50000kr men det är inte roligt att åka
odiffat!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.