Bild
Nästa artikel
Servicefakturor högt uppe i det blå? 
Att få sitt fordon kontrollerat kostar många tusenlappar, men inte hos alla.
Servicefakturor högt uppe i det blå? Att få sitt fordon kontrollerat kostar många tusenlappar, men inte hos alla.

Servicekampen avgjord: Så mycket kostar bilarnas service

Reportage

Vi Bilägares fem långtestbilar har varit inne på service – med helt olika kostnader. BMW, Mazda, Renault, Tesla och Toyota gör upp i en intressant servicekamp.

De fem långtestbilarna som Vi Bilägare köpt in och kör under ett års tid har hittills rullat omkring 3 000 mil vardera sedan årsskiftet. Därmed har alla besökt en märkesverkstad för en schemalagd service och inspektion.

Nåja, nästan alla. Vår Tesla är ett undantag. Men mer om det lite senare.

Service – sällan har ett ords betydelse används så felaktigt som i bilsammanhang. Det är inte mycket ”service” ägaren får av en bilverkstad. Man måste i regel själv pussla ihop ett besök i stadens yttre industriförorter för att betala åtskilliga tusenlappar för ny olja, filterbyte samt okulära kontroller. Att besöka en verkstad är ett omak som bilägare gärna slipper.

Flest besök hos bildoktorn kräver vår hybridbil Toyota Corolla. Intervallet är var 1 500:e mil, eller minst en gång per år. Tyvärr kan vi inte se att arbetet skulle vara billigare hos Toyota bara för att man lämnar in den oftare. 

Vår första service vid 1 500 mil gick på 2 814 kr. Det andra servicetillfället kommer äga rum några dagar efter att dessa rader går i tryck och vi har fått ett kostnadsförslag på 5 061 kr. Skillnaden mot gången innan är tillkomsten av bromsvätskebyte och kontroll av bromsok. Det betyder att Toyota vill ha cirka 7 875 kronor under bilens första 3 000 mil. 

Detta kan jämföras med Renault Clio som har längst intervall i gänget – 3 000 mil – där den första inspektionen kostade 4 515 kr. Utslaget på antalet mil har Corollaägaren betalt 2,63 kr/mil i service medan Clio-ägaren har kommit undan med 1,51 kr/mil.

Läs också: Gå inte på servicemissen – så dyr är din nya bil att serva

»Tyvärr är Toyota inte billigare bara för att man lämnar in den oftare.«

Mazda 3 har hittills varit ännu billigare. Den avancerade Skyactiv-X-motorn till trots, vars förbränningscykel påstås vara ett mellanting mellan en bensin- och dieselmotor, blev priset för den årliga 2 000-milasmörjningen 3 515 kr. Det ger 1,17 kronor per mil vid 3 000 mil.

BMW har under många år haft fri service i 3 år eller 6 000 mil. Denna förmån har nu skärpts till att bara gälla upp till 4 500 mil. Bilen säger själv till om servicebehov uppstår, senast 2 500 mil eller två år.

Vi kunde köra vårt exemplar fram till 2 500-milagränsen innan det var dags besöka en mekaniker – en visit som alltså var kostnadsfri. På förfrågan meddelade verkstaden att besöket hade kostat omkring 4 300 kr ifall vi skulle ha bekostat det själva. Dyrt för bara olja och filter.

Frågan är hur det blir vid det andra servicetillfället som verkar bli vid 5 000 mil och således när BMW-ägaren själv får stå för notan? Vi tvivlar på att BMW kommer att vilja serva någons bil vid 4 450 mil bara för den goda sakens skull.


  BMW Mazda Renault Tesla Toyota
Ringa verkstad Ja Ja Ja Nej Ja
Boka online Ja Ja Ja Nej Ja
Boka via app Ja Ja Ja Ja Ja
Serviceintervall, år/mil 2/2 500 1/2 000 1/3 000 Vid behov 1/1 500
Godkända övermil 250 250/2 mån 300/3 mån Ingen begränsning 300
Faktiska kostnader, 3 000 mil 0 kr 3 515 kr 4 515 kr 0 kr 7 875 kr
Milkostnad, 3 000 mil 0 1,17 1,51 0 2,63
Toyotan är överlägset dyrast att serva i vår jämförelse.
Toyotan är överlägset dyrast att serva i vår jämförelse.

Den enda som inte varit inne på schemalagda service är vår elbil, Tesla Model 3. Anledningen är att Tesla inte har något servicekrav för att garantierna ska gälla.

Däremot finns det rekommenderade underhållningsarbeten. Vartannat år bör bromsvätskan kontrolleras. På platser med vägsalt (alltså hela Sverige) tillråds man att smörja bromsoken efter 12 månader. Därtill ska kupéfiltret bytas efter två år. 

Tesla har en gör det själv-guide på sin hemsida som förklarar hur man själv kan byta kupéfilter utan att behöva uppsöka verkstad. Model 3 är alltså något så ovanligt som en ny bil man får – och uppmanas att – ta hand om själv!

Fast det är knappast av altruistiska skäl som Tesla har en avslappnad servicepolicy. Sanningen är snarare att företagets bästa råkar linjera med kundernas bästa. Som nystartat företag är det dyrt att bygga upp en omfattande verkstadssupport. Då är det billigare att uppdatera bilarna där de står parkerade online samt hålla servicebehovet till ett minimum.

Skulle större arbeten krävas finns serviceställen på fem platser i Sverige, från Malmö till Umeå. Som komplement har Tesla en ambulerande verksamhet med servicebilar som åker hem till kunderna för att utföra arbeten som ej kräver en hel verkstad. Tesla hävdar att 80 procent av verkstadsbehovet kan utföras med hembesök.

All kontakt med verkstaden sker via Teslas app. Modernt och opersonligt så det förslår.

»Model 3 är alltså något så ovanligt som en ny bil man får – och uppmanas att – ta hand om själv!«

Att serviceunderhållet inte är kopplat till Teslas nybilsgaranti ger också viss stresslindring. Man behöver inte planera in semestern efter bilens intervall och är fri från att hamna i kläm i långa verkstadsköer.

Mest nitisk att hålla det officiella intervallet är Mazda som tillåter 200 ”övermil” för att alla garantier ska vara intakta. BMW säger 10 procent över för både mil och tid.

Desto mer liberal är Toyota som godkänner upp till 20 procent extra körsträcka – för vår bil 300 mil. Även Renault godtar att körsträckan går 300 mil över den officiella gränsen.

Läs också: Elbilen billigare att serva – men fortfarande för dyr

Tesla har inget officiellt servicekrav och har en flik på sin hemsida med Gör Det Själv-guider – här visas hur man själv kan byta kupéfilter.
Tesla har inget officiellt servicekrav och har en flik på sin hemsida med Gör Det Själv-guider – här visas hur man själv kan byta kupéfilter.

De fem långtestbilarna som Vi Bilägare köpt in och kör under ett års tid har hittills rullat omkring 3 000 mil vardera sedan årsskiftet. Därmed har alla besökt en märkesverkstad för en schemalagd service och inspektion.

Nåja, nästan alla. Vår Tesla är ett undantag. Men mer om det lite senare.

Service – sällan har ett ords betydelse används så felaktigt som i bilsammanhang. Det är inte mycket ”service” ägaren får av en bilverkstad. Man måste i regel själv pussla ihop ett besök i stadens yttre industriförorter för att betala åtskilliga tusenlappar för ny olja, filterbyte samt okulära kontroller. Att besöka en verkstad är ett

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-11-02 16:39

Att Toyota ska in varje år eller efter 1500 mil brukar löna sig i längden vad gäller hållbarhet.

#2
2020-11-02 17:28

Min Octavia 1,0tsi känns som ett fynd både i pris och driftskostnader mot corollan.
Ca 2800:- kostade mina första två år och 3000mil i service och dom få centilitrarna corollan tar mindre äts snabbt upp av servicekostnaden.
Dessutom slipper man den sega och ljudliga karaktären I checken som japanen dras med.

#3
2020-11-02 17:58

Inte bara priserna som är höga, man kan bli förvånad av annat med.

Hämtade ut min tjänstebil från service häromveckan. Jag påpekade ett fel vid inlämningen som hade med displayen att göra och killen bakom disken sa att det var ett känt problem och att det fanns en återkallningskampanj på just detta felet. En uppdatering av programvaran helt enkelt. Bilen ifråga är knappt ett år gammal ska tilläggas.

När jag hämtade bilen sa jag att det skulle bli kul att kolla om bilen blivit bättre med den nya programvaran. Då säger han att de inte gjort den för att "då skulle de behövt ha bilen 4-8 timmar längre inne på service". Jaha sa jag då åker jag hem igen och kommer tillbaka när bilen är klar då. Men se det gick inte heller för nästa lediga tid var om en månad !!

Kan säg att det är inget lågprisfabrikat heller, det är ett av "premiummärkena"

Jag har inte beställt någon ny tid.

#4
2020-11-02 18:07

Skulle vara kul att veta om var bilen har lämnats in på service! Känner inte igen mig med dom höga servicekostnaderna som Vi Bilägare har för Toyota. Däremot vet jag som boende i en mindre stad söder om Stockholm att servicepriset är klart lägre här! Annars skulle det inte komma så många Toyotaägare från Stockholm som gör sin service här. Dessutom finns en annan faktor som påverkar och det är att man har ett stort förtroende och en personlig relation med de tekniker som utför service och reparation på min bil så dom får ta hand om min RAV4 i fortsättningen också eftersom jag är nöjd!

#5
2020-11-02 18:43

Hade Toyota i början av 2000-talet och i vår stad (Västerås) var servicekostnaden hög för Toyota och på den auktoriserade Toyota-verkstan på den tiden så mina erfarenheter överensstämmer med ViB's och de gör de även gällande Mazda eftersom vi har en sån också och där är servicekostnaden högst överkomlig.

#6
2020-11-03 10:42

Toyota,s kortare serviceintervall lönar sig i längden då den håller längre. Håller inte med om att långa serviceintervaller ger billigare ägande på sikt. I varje fall bör motorolja o filter bytas dubbelt så ofta som rekommenderat. Vilket man gör bäst och billigast själv.

#7
2020-11-03 12:28

Man kan undra vilken kvalitet Toyota har på sin bromsvätska när den behöver bytas inom 3000 mil och i detta fall när den är yngre än 1 år...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.