Bild
Nästa artikel
25 000 kr ska du få om du bygger om bilen till gasdrift.
25 000 kr ska du få om du bygger om bilen till gasdrift.

Så funkar nya konverteringsbonusen: Byt bränsle – och få bidrag

Reportage

Bygg om bilen till etanol- eller gasdrift så står staten för halva kostnaden. Regeringens nya satsning är har dock en viktig begränsning och långt ifrån alla bilar kan i dag konverteras på lagligt sätt.

Det är inte bara nya bilar som ska med i omställningen mot en mer miljövänlig trafik. Även bilarna som redan finns ute på vägarna ska omfattas. Det är tanken bakom den nya ”bygg om-bonusen” som regeringen nu gått ut med.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) vill ge bilägarna en morot för att konvertera sina bilar till att gå på E85 eller fordonsgas.

– Vi har åtgärder på plats för att ställa om nybilsförsäljningen, till exempel bonus/malus. I dag är nästan 30 procent av de bilar som säljs laddbara fordon med låga utsläpp. Detta tar oss en bit mot klimatmålen, men inte hela vägen, säger Per Bolund till Vi Bilägare.

– Av de mer än fem miljoner bilar som finns i Sverige drivs nästan alla med bensin eller diesel. Problemet är att många av dessa fordon kommer att rulla på vägarna under hela 2020-talet och en hel del även efter 2030. Det behövs åtgärder för att även dessa fordon ska kunna bli fossilfria.

Bonus för att byta bränsle

Åtgärden i det här fallet är att staten ska gå in och täcka halva kostnaden för att bygga om bilen. Vinsten att konvertera från bensin till etanol är att utsläppen av klimatuppvärmande koldioxid minskar med ungefär 50 procent. Byte till gasdrift ger en minskning på cirka 80 procent, enligt Energimyndighetens beräkningar.

Rent tekniskt kan även dieselbilar konverteras men några färdiga lösningar finns inte i dag. Detaljerna kring bidraget är ännu inte spikade men stödet kan komma att uppgå till 5 000 kr för etanolkonvertering och 25 000 kr för ombyggnad till gasdrift.

Regeringen hoppas på en nytändning för E85.
Regeringen hoppas på en nytändning för E85.

Betalas ut 2022

Bidraget ska gå att söka under andra halvan av 2021 och planen är att de första utbetalningarna ska göras 2022. Totalt räknar regeringen med att satsa tio miljoner kronor under 2022 och lika mycket 2023. Det räcker för att årligen konvertera 2 000 bilar till etanol eller 400 till gas.

Sett till att fem miljoner bilar finns i trafik torde effekten bli relativt liten.

Varför begränsas satsningen till max ett par tusen bilar per år? 

– Det är för tidigt att säga om tio miljoner kronor per år är mycket eller lite, säger Per Bolund och fortsätter:

– Det finns alltid möjlighet för regeringen att skjuta till med pengar. Vi vet att efterfrågan på konvertering i dag inte är särskilt stor. Med det här stödet bedömer regeringen att intresset kommer att öka. Exakt hur mycket är svårt att förutse, säger Per Bolund.

Satsningen kommer i en tid när många mackar väljer att skrota sina E85-pumpar på grund av dålig försäljning.

– Sverige har fortfarande bland de bäst utbyggda näten av etanolpumpar i världen och svenskproducerad etanol har ett av världens lägsta utsläpp. Vi tycker därför att det är viktigt att vi hittar sätt att behålla den svenska etanolen i Sverige, säger Per Bolund och hoppas på samma uppsving som i Frankrike:

– I Frankrike, som redan infört bygg om-bonus, konverterades 40 000 bilar under förra året. Med samma utveckling i Sverige kommer efterfrågan på etanol att öka och därmed förhoppningsvis också tillgången på pumpar.

Konvertera till etanoldrift

• Så går det till: Den ordinarie bensintanken används för både etanol och bensin. Bränslet leds förbi en sensor som känner av vilken blandning som finns i tanken. En styrenhet reglerar sedan insprutningen i motorn. Installationen tar två–tre timmar.

• Kostnad utan bidrag: Cirka 10 000 kr.

• Möjligt för vilka bilar: Bensinbilar med motorer utan direktinsprutning. I dag finns inga typgodkända konverteringssatser för nyare bilar med utsläppsklass Euro 5 eller senare. Transportstyrelsen håller dock på att se över regelverket för att kunna godkänna fler ombyggnadssatser.

Konvertera till gasdrift

• Så går det till: Bilen förses med ett separat bränslesystem för gas. En gasanslutning för påfyllning installeras under tanklocket och trycktankar monteras under bagageutrymmets golv (som kan behöva höjas). Gasen går via en regulator och styrenhet som sköter flödet till motorn. Installationen tar 14–18 timmar.

• Kostnad utan bidrag: Cirka 50 000 kr. Beror bland annat på antal gastankar och räckvidden på gas (normalt 30–50 mil).

• Möjligt för vilka bilar: Bensinbilar med insprutningsmotorer. Typgodkända konverteringssatser finns till många äldre och nyare bilar.

Gastankarna placeras i regel under golvet i bagageutrymmet. Risken för rostangrepp, som vi rapporterat om tidigare, blir därför minimal.
Gastankarna placeras i regel under golvet i bagageutrymmet. Risken för rostangrepp, som vi rapporterat om tidigare, blir därför minimal.
Bilens ordinarie bränslesystem lämnas intakt vid konvertering till gasdrift. Det går bra att köra  på bensin även efter ombyggnaden.
Bilens ordinarie bränslesystem lämnas intakt vid konvertering till gasdrift. Det går bra att köra på bensin även efter ombyggnaden.

Olagligt

Det finns dock ett byråkratiskt hinder för att storskalig ombyggnad till E85 ska bli möjlig. Många bilar kan nämligen inte konverteras på lagligt sätt som regelverket ser ut i dag. Transportstyrelsen godkänner endast konverteringar för äldre bilar med utsläppsklass Euro 4 eller tidigare, det vill säga bilar som registrerades innan 2011.

För att konvertera en nyare bil måste bilägaren själv bekosta ett dyrt laboratorietest av bilens utsläpp. Transportstyrelsen har dock fått i uppdrag att se över reglerna för att även kunna godkänna konverteringssatser till nyare bilar.

Ett företag som står i startgroparna för att erbjuda konvertering på bred front är Autoexperten.

– Får vi regelverken på plats och möjligheten att kommunicera till konsumenterna om de stora fördelarna och hur enkelt det är att konvertera, då tror jag att det här kan bli stort, säger Hanna Bühlmann, chef för verkstadskonceptet och hållbarhet.

Tidigare var etanol förknippat med vissa problem men inte längre, enligt Hanna Bühlmann.

– Vi skulle inte sätta vårt varumärke på prov om vi inte visste att situationen är annorlunda den här gången. Nu är etanolen svensktillverkad och mycket renare än  tidigare. Konverteringssatserna har också blivit bättre på att styra bränsleinsprutningen. Problemet som fanns tidigare, att motorn kunde klägga igen av dålig etanol, det finns inte längre.

Dyrare med gaskonvertering

Konvertering till gasdrift är dyrare och innebär större ingrepp men typgodkända lösningar finns för många nyare och äldre bilar. Konvegas i Växjö är ett företag som i dag konverterar omkring 500 bilar per år.

– Jag tror att potentialen är betydligt större, säger vd Alexander Enulescu.

– Ska vi verkligen ställa om och bli fossiloberoende har vi mycket mer att göra. Biogasen som vi tillverkar i Sverige har ju exempelvis en potential att driva ungefär en miljon gasbilar.

»Med det här stödet bedömer regeringen att intresset kommer att öka.«
Styrenhet, etanolsensor, kablage och kopplingar – det som behövs för att konvertera till etanoldrift.
Styrenhet, etanolsensor, kablage och kopplingar – det som behövs för att konvertera till etanoldrift.
Tänk på detta vid konvertering

• Konverteringssatsen måste vara typgodkänd, annars måste bilen genomgå ett omfattande och dyrt utsläppstest för att konverteringen ska vara laglig.

• Eventuella garantier och försäkringar påverkas med största sannolikhet av konverteringen. Kontrollera om företaget som gör ombyggnaden tar över dessa delar.

• Efter konverteringen måste bilen registreringsbesiktigas (cirka 1 600 kr). Intyg om att bilen uppfyller utsläppskraven med det nya bränslet ska visas.

• En etanolkonverterad bil kan köras på E85, bensin eller valfri blandning av de två. E85 innehåller mindre energi än bensin, vilket ger en merförbrukning på cirka 30 procent.

• En gaskonverterad bil startar alltid på bensin men slår automatiskt över till gas när gasen är tillräckligt varm. Motorvärmare påskyndar skiftet. Vid besiktning ska gastankarna friläggas för inspektion men eftersom tankarna ligger under bagagegolvet räcker det att lyfta ett lock. Placeringen gör att tankarna är skyddade mot rost.

Så hög blir bränslekostnaden

För att kunna jämföra bränslekostnaderna för bensin, E85 och fordonsgas krävs lite matematik och att man räknar med skillnaden i energimängd hos de olika drivmedlen.

E85 innehåller ungefär 30 procent mindre energi jämfört med bensin, vilket gör att man måste tanka 1,3 liter för att komma lika långt. Så även om pumppriset är lägre än bensin blir jämförelsepriset betydligt högre.

Fordonsgas säljs i kilo och ett kilo gas innehåller ungefär 50 procent mer energi än en liter bensin. Ett kilo gas motsvarar alltså 1,5 liter bensin och jämförelsepriset hamnar klart under bensinpriset.

När det gäller E85 finns också ett frågetecken. I dag är bränslet skattebefriat men detta slutar att gälla vid årsskiftet om Sverige inte får ett nytt tillstånd av EU. Frågan är ännu inte avgjord. Om skattebefrielsen skulle försvinna blir etanolen flera kronor dyrare per liter.

Pris på macken*:

Bensin 95 oktan: 14,18 kr/l
Etanol E85: 13,89 kr/l
Biogas: 18,34 kr/kg

Jämförelsepris i liter:

Bensin 95 oktan: 14,18 kr
Etanol E85: 18,06 kr
Fordonsgas: 12,23 kr

* OKQ8, 22 september 2020

Taggar: Reportage

Det är inte bara nya bilar som ska med i omställningen mot en mer miljövänlig trafik. Även bilarna som redan finns ute på vägarna ska omfattas. Det är tanken bakom den nya ”bygg om-bonusen” som regeringen nu gått ut med.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) vill ge bilägarna en morot för att konvertera sina bilar till att gå på E85 eller fordonsgas.

– Vi har åtgärder på plats för att ställa om nybilsförsäljningen, till exempel bonus/malus. I dag är nästan 30 procent av de bilar som säljs laddbara fordon med låga utsläpp. Detta tar oss en bit mot klimatmålen, men inte hela vägen, säger Per Bolund till Vi B

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-28 16:32

Varför betalar inte staten 100 procent för konvertering av bensinbil? Eftersom det är Per Bolunds vilja och därmed regeringens vilja, så borde staten stå för 100 procent !

#2
2020-09-28 21:19

Varför verkar regeringen ointresserad av HVO? Är det för enkelt? Jag har kört min gamla Volvo på HVO i snart ett år utan problem. Kan man helt enkelt inte subventionera HVO så tror jag de flesta börja tanka HVO istället för diesel. Kan inte Vi Bilägare testa HVO i gamla bilar, många är rädda att inte motorn tål HVO.

#3
2020-09-28 21:25

Vanvettet.
Men högre förbrukning mer skövlande av skog m,m.
Skattepengar som borde gå till sjukvården skolor äldrevården
Port med miljöpartiet. Då blir det en stor besparing för staten
slippa utgifter för dessa inkompetenta personer.

#4
2020-09-29 16:08

Vår bil går att köra på HVO100 men varför ska vi göra det.
Priset är högre och den höga årliga bilskatten ändras inte om vi kör på HVO100.
Sänk priset på HVO100, och ta bort bilskatten o lägg den direkt på bränslet kanske ?

#5
2020-09-29 16:10

Kanske ta bort bilskatten o lägga den på bensin o dieselpriset.
Då blir etanol, gas och HVO100 billigare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.