Nästa artikel
Rostproblem i Ford Mondeo: Servomotorn kan lossna
Reportage

Rostproblem i Ford Mondeo: Servomotorn kan lossna

Publicerad 9 februari 2021
Långteststallets rostdrabbade Ford Mondeo är tillbaka efter en ordentlig skönhetskur. Ford höll sitt ord och har försökt åtgärda bilens rostiga undersida inom ramen för den tolvåriga rostskyddsgarantin. Dags att kontrollera resultatet.

”Hej Vi Bilägare! Jag har läst att ni har en 2015 Mondeo som långtestbil. Har ni den kvar så vill jag varna om att bultarna som håller servomotorn riskerar att gå av!”

Så inleddes ett läsarmejl som fick oss att undersöka konstruktionsfelet närmare. Problemet upptäcktes redan 2015 i USA vilket ledde till en massiv återkallelse av modellen, där Mondeo heter Fusion. 

Drabbade bilar är tidiga Mondeo av femte generationen, årsmodell 2015, där elmotorn till servostyrningen är monterad med aluminiumskruvar i styrväxeln. Enligt Ford innebär detta att en eller flera bultar kan gå av i områden med risk för korrosion samt områden med vägsalt. 

Skulle servomotorn lossna från styrväxeln innebär det att bilen tappar sin servoverkan vilket kan vara nog så överraskande i trafiken. Ford i England gick ut med en säkerhetsåterkallelse i början av året och efter att Vi Bilägare uppvaktat Ford i Sverige återkallas nu även svenska bilar. 

Återkallelsen innebär att fyra originalskruvar i aluminium byts ut mot nya i stål. Vi Bilägares egen Mondeo visar inga tecken på korroderade skruvar. Bilder från vår läsare vittnar snarare om att problemet beror på att fukt tar sig in mellan servomotor och styrväxelns rack. Korrosionen får ytorna att separera vilket gör att aluminiumskruvarna går av.

Fords informationschef Erik Lindham meddelar att åtgärden nu omfattar hela Europa och består av montering av nya skruvar. Svenska ägare till berörd årsmodell ska ha fått hem ett brev om åtgärden. 

– En sak som är viktig att notera är att Ford bedömer detta som en återkallelse baserad på bekvämlighet och inte på grund av risk för säkerheten. Det är
servoverkan som kan påverkas och inte styrförmågan, meddelar Erik Lindham.

Skulle anläggningsytorna mellan servomotor och styrväxel visa sig vara skadade av korrosion byter Ford hela styrväxelracket.  

– På bilar som inte uppvisar några skador byter vi skruvar, rengör och applicerar tätningsmedel. Om skruvarna går av vid demontering byter verkstaden hela styrväxeln.

Läs också: Usla betyget: "Rostigaste långtestbilen hittills"

Servomotor på svensk Ford Mondeo av årsmodell 2015. Korrosion till följd av vatteninträngning har fått servomotorn att lossna från styrväxelns fäste.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.