Bild
Nästa artikel
Uselt rostskydd i vår Ford Mondeo: "Rostigaste långtestbilen hittills"

Uselt rostskydd i vår Ford Mondeo: "Rostigaste långtestbilen hittills"

Begbil

Vårt unika långtest av Ford Mondeo avslöjar allvarliga rostproblem. Så här skyddar du dig mot obehagliga överraskningar.

En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass.

Långteststallets Ford Mondeo har rullat 16 976 mil på fem år men redan efter första årets rostkontroll noterade vi betydande risker för framtida rost. Begynnande gravrost både inuti motorvaggan och på länkarmarna var inte farligt på något sätt men gav ändå en varningssignal om vad som väntade. Föga anade vi i vilken omfattning det skulle ske. 

Snart upptäcktes rost på insidan av skarvarna i förardörren och ett år senare uppstod samma problem med bakluckan. Rostangreppen under bilen fortsatte att sprida sig, mest kosmetiskt på tjockt gods men också på diverse fästanordningar som pumpen till motorvärmaren.

Med plastskydden demonterade kan rostskyddsexpert Thomas Widström inspektera bilens undersida. Rosten har börjat äta av materialet runt infästningen till bakvagnen. Även trösklarnas bakgolv är angripna av gravrost. Ett resultat av dålig kvalitet på galvning och lack.
Med plastskydden demonterade kan rostskyddsexpert Thomas Widström inspektera bilens undersida. Rosten har börjat äta av materialet runt infästningen till bakvagnen. Även trösklarnas bakgolv är angripna av gravrost. Ett resultat av dålig kvalitet på galvning och lack.

Vår oro för hur det såg ut under Mondeons plastskydd visade sig vara befogad.

Efter att ha rullat som förlagets poolbil sista året är det nu dags att sälja vår långfärdsexpress. Därmed slutinspekteras Mondeon vilket innebär demontering av plastsköldar samt innerskärmar av plast eller filtmaterial. Därefter avfettas och högtrycksspolas plåten ren från smuts. När rostangreppen syns tydligt redan efter ett år är det alarmerande och efter fem år blir domen hård. 

– Tyvärr är detta den rostigaste långtestbilen hittills, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström när vi summerar intrycken.

De bakre innerskärmarna i filt håller inte tätt vilket skapar en rullande trädgårdskompost i hjulhuset. Fuktigt men fritt från rost. Med bortmonterad innerskärm skymtar vi stötdämparinfästningen ovanför bakhjulet. Gravrost på båda sidor. Vi ser också bortrostade fästpunkter till värmeskölden.
De bakre innerskärmarna i filt håller inte tätt vilket skapar en rullande trädgårdskompost i hjulhuset. Fuktigt men fritt från rost. Med bortmonterad innerskärm skymtar vi stötdämparinfästningen ovanför bakhjulet. Gravrost på båda sidor. Vi ser också bortrostade fästpunkter till värmeskölden.

Sedan 1997 har Vi Bilägare lagt ner stora resurser på att granska nya bilars rostskydd. Det har resulterat i ett rostregister som innehåller närmare tusen bilar, samtliga kontrollerade av Thomas Widström. 

Den allvarliga kritiken mot Mondeo rör främst gravrost runt infästningen till bakvagnen. En bärande balk med gravrost vilket innebär att rosten har börjat äta av materialet som är på väg att rosta igenom. 

– Det är alldeles för dåligt på en fem år gammal bil även om det kommer att dröja ett antal år innan det rostar hål, säger Thomas Widström.  

Gravrosten har också satt sig vid stötdämparinfästningen på båda sidor där lacken och galvaniseringen har släppt och rosten tagit vid. Med hjulhusens innerskärmar demonterade noterar vi också rost runt infästningen till fjädringen. Ett resultat av dålig behandling och för dålig miljö bakom innerskärmarna. 

– Filtmaterialet är inte tätt utan släpper igenom smuts och fukt som gör att det börjar rosta tidigare än förväntat.

Även trösklarnas bakgolv har gravrost vilket beror på för dålig kvalitet på lack och galvning när bilen byggdes. Problem med galvaniska strömmar har fått värmesköldens fästpunkter att totalt försvinna vilket leder till att skölden hänger löst. 

– Aluminiumet försvinner när det kommer i kontakt med stål. Även stötdämparinfästningens gravrost är aluminium som ärjar mot stålplåten, här har Ford glömt att isolera materialen, fortsätter Thomas Widström som menar att vår Mondeo ändå är bättre behandlad än de nya bilar som säljs i dag.

Ford i Sverige är väl medvetna om Vi Bilägares kritik men anser att bilarna som tillverkas har ett fullgott rostskydd. 

– Vi kan konstatera att bilen inte på något vis är representativ för Fordbilar med samma ålder och mätarställning, säger Erik Lindham, informationschef för Ford i Sverige. 

För att kunna ge ett heltäckande svar på vad som kan ha hänt med bilen vill Ford nu låta sina egna tekniker titta på bilen. Utifrån de bilder som Vi Bilägare skickat till Ford verkar det också som att delar av rosten kan komma att omfattas av rostskyddsgarantin.

– Sett till bilderna kan jag säga att vi skulle ta allt på rostskyddsgarantin, meddelar Erik Lindham i ett mejl.

Rostskyddsexpert Thomas Widström och bilreporter Klas Skarin konstaterar att värmesköldens fästen rostat bort av galvanisk påverkan.
Rostskyddsexpert Thomas Widström och bilreporter Klas Skarin konstaterar att värmesköldens fästen rostat bort av galvanisk påverkan.

Vi Bilägare får ofta tillgång till de först producerade bilarna i långtestverksamheten och oftast är det här barnsjukdomar rättas till. 

Som långtestbil har Mondeo rullat på riktigt bra. Den har uppskattats för sin komfort och fina drivlina med en dieselmotor som legat på beskedliga 0,55 l/mil i bränsleförbrukning.

När vi summerar milkostnaden hamnar den på låga 28,77 kronor per mil trots en kraftig värdeminskning på 71 procent. Modellen tilltalar många med sin sportiga front men för att ett begagnatköp ska bli intressant krävs en rostkontroll av bilens chassi. I landet finns ett antal rostskyddstationer som kan hjälpa dig. Även om du som bilägare aldrig hinner uppleva några problem med ett rostigt chassi är det inget du ska behöva betala dyra pengar för.

Uselt rostskydd i vår Ford Mondeo: "Rostigaste långtestbilen hittills"
Hör av dig!

Äger du en Ford Mondeo av årsmodell 2015 eller senare? Hör av dig till vår reporter Klas Skarin.

Ford Mondeo 2,0 TDCI

Registreringsdatum: 19 januari 2015
Mätarställning, mil: 16 976
ViB:s förbr. l/100 km: 5,5
Officiell förbr. l/100 km: 4,5
Garantier, år: 5/3/12
Serviceintervall, mil/år: 3 000/2
Inköpspris, kr: 336 800
Inbytespris, kr: 97 300
Marknadsvärde, kr: 113 100
Värdeminskning, kr: 239 500
Bränsle, kr: 134 355
Service/reparation, kr: 32 076
Däck, kr: 23 476
Skatt/besiktning, kr: 7 930
Försäkring, kr: 32 577
Underhåll, kr: 18 448
Totalt, kr: 488 362
Totalt/mil, kr: 28,77

Siffrorna i långtestet

Räkenskaperna visar vad våra testbilar har kostat oss genom åren sedan de köptes som nya, vissa med omfattande extrautrustning. 

Värdeminskningen bygger på det inbytespris som oberoende värderingsinstitutet Autovista Inter-Global värderade bilarna till i december 2019. 

Inbytespriset är det pris som icke-märkessäljare rekommenderas att använda vid inbyte. Marknadsvärdet är sålunda högre, en näringsidkare har normalt en marginal på 15–20 procent på begagnat.

Under posten service/reparation redovisas de kostnader vi haft för respektive bil, med undantag för skador som testförarna själva orsakat eller rena försäkringsärenden. .

Bränslekostnaden bygger på ett snittpris under 2019, 15,57 kr/liter för blyfri 95, 16,01 för diesel och 1,53 kr/kilowattimme för batteridrift.

Försäkringskostnaden är uppgifter från Folksam, där bilägaren är 50+ och bor i en mellanstor stad. Vissa av bilarna är miljöklassade och skatte-befriade de första fem åren.

Garantiåren är i tur och ordning nybilsgaranti, vagnskadegaranti och rostskyddsgaranti.

Bakgrund: Så funkar långteststallet och rostskyddstestet

Vår långtestverksamhet med begagnade bilar bestod under 2019 av totalt fem bilar. Tre av dessa går nu under klubban och det är teststallets Ford Mondeo, Volkswagen Passat och Volvo XC40 som får nya ägare. Samtidigt fortsätter vår Kia Optima laddhybrid och Volvo V90 att långtestas på svenska vägar. 

Med hjälp av vår omfattande testverksamhet, med tillhörande rostskyddsinspektioner, får vi snabbt svar på vilka bilar som svenska bilägare ska se upp med. Årets tydligaste exempel är vår Ford Mondeo som efter 16 976 mil har drabbats av omfattande rostproblem.

Sedan vi började med våra rostinspektioner för 22 år sedan har vår rostskyddexpert Thomas Widström aldrig stött på en bil med så omfattande gravrost. Ett resultat av dålig kvalitet på lackering och galvning av bilens underrede som får det ännu tuffare bakom de plastkåpor som samlar på sig smuts och fukt och effektivt döljer hela härligheten. Därför granskar Vi Bilägare rostskyddet vid varje nybilstest. Prognoserna samlar vi därefter i vårt rostregister med motivering samt betyg från 1 till 5.  

Taggar: Begbil, Ford Mondeo

En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass.

Långteststallets Ford Mondeo har rullat 16 976 mil på fem år men redan efter första årets rostkontroll noterade vi betydande risker för framtida rost. Begynnande gravrost både inuti motorvaggan och på länkarmarna var inte farligt på något sätt men gav ändå en varningssignal om vad som väntade. Föga anade vi i vilken omfattning det skulle ske. 

Snart upptäcktes rost på insidan av skarvarna i förardörren och ett år senare uppstod samma problem med bakluckan. Rostangreppen under bilen fortsatte att sprida sig, mest kosmetiskt på tjockt gods men oc

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-01-21 18:38

Uppenbarligen har Ford inte höga ambitioner gällande rostskydd på sina bilar-har aldrig haft. Det är inte svårt att förstå att informationschefen i detta läge tar allt på rostskyddgarantin, men vilket svar får alla andra vanliga Fordägare när de får rostproblem? Mitt intryck av artikeln är att det är svårt och mycket kostsamt att fullt ut åtgärda alla skador bl a i bärande balkar. Hur omfattande kommer eventuella reparationer att vara? Har ägt 2 stycken Focus, generation 1 årsm-01 och generation 2 årsm-06. Var nöjd med bilarna de rullade mellan 10-15000 mil vardera. Måste ge en eloge till Ford gällande första Focusen, Upptäckte rostskador i nederkant på dörrarna efter 4 år ( ett känt problem ) och fick dem utbytta utan diskussion och kostnad-fick t.om gratis lånebil under reparationstiden. En bra hantering som bidrog till ännu en Ford vid nästa byte, men är numera en mycket nöjd ägare av annat märke.

#2
2020-01-21 20:32

Jojo, nu har Ford jättegenerösa rostgarantier helt plötsligt eftersom det är en tidning som skriver om bilen. Vore intressant höra vad som sagts om en privatperson hört av sig med en precis likadan bil med samma rostproblem. Då lär det ha låtit helt annorlunda.

#3
2020-01-22 12:48

Frågan är väl om detta bara är toppen på ett isberg, eller om denna bilen är ett måndagsexemplar? Hur som helst tycker jag att Ford borde ta tillbaka bilen analysera skadorna och sen skrota den. Tyvärr verkar man inte vilja ta till sig det minsta av kritiken utan stoppar huvudet i sanden likt strutsen..

#4
2020-01-22 18:20

Ford har mycket dåligt rostskydd. Det är väl för att det kostar pengar. Ford gjorde extra rostskydd på bilarna till Sverige för omkring 10 år sedan slutade Ford. Det blev för dyrt !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.