Bild
Nästa artikel
Pris för kamremsbyte: Så mycket kostar remmen att byta

Pris för kamremsbyte: Så mycket kostar remmen att byta

Reportage

Att byta kamrem är ett måste för varje bilägare – annars hotar motorhaveri som är betydligt dyrare. Men det är enorma skillnader i pris mellan olika märken och modeller. Se vår lista med 35 populära bilmodeller.

Varje år måste tusentals svenska bilägare byta kamrem och det innebär att kamremmen är en miljardindustri för bilbranschen. Det kan också vara en kassako för verkstäderna.

Men det finns pengar att spara. En jämförelse Vi Bilägare gjorde för åtta år sedan visade att skillnaden mellan olika verkstäder för att byta kamrem kunde vara uppemot 8 000 kronor.

Kamremsbrott är en av de vanligaste orsakerna till motorhaveri – den moderna bilens svaga länk. Därför är det viktigt att byta kamremmen vid de intervall som importören och verkstäderna rekommenderar.

Ett dyrt kamremsbyte kan vara något bilägaren försöker skjuta på eller undvika. Men om remmen inte byts riskerar bilägaren att kostnaderna blir ännu högre genom ett motorhaveri.

Det som kan hända är att remmen går av eller kuggar över. Då brukar ventilerna i topplocket krocka med kolvarna. Resultatet blir rena massakern i motorn. En annan orsak till problem kan vara att kamremmens spännrullar går sönder.

Volvo har nyligen sänkt kamremsintervallet för många av dieselmodellerna med 9 000 mil.
Volvo har nyligen sänkt kamremsintervallet för många av dieselmodellerna med 9 000 mil.

Kortare intervall

Volvo har nyligen kortat ned intervallet för kamremsbyte i många av modellerna. Det handlar om Volvomodeller med dieselmotorn D4204TX ur märkets så kallade ”VEA-motorfamilj” och bilar som antingen bygger på Volvos så kallade CMA- eller SPA-plattformar. Motorn finns i S60, V60, V60 Cross Country, S90, V90, V90 Cross Country, XC40, XC60 och XC90. Den kan heta D2, D3, D4 eller D5. 

Viktigt att nämna är att Volvobilar som inte bygger på CMA- eller SPA-plattformarna – bland annat gamla V70, XC60 och XC70 – fått förkortat kamremsintervall enbart med D4 VEA-motorn (som är fyrcylindrig), inte för D4 AWD eller D5 som hade Volvos gamla femcylindriga motor.

Läs också: Volvos kamremshaverier: ”Fult att de inte tar ansvar”

Även Opel har tidigare kortat ned intervallet för kamremsbyte i märkets 1,6-litersmotor eftersom de dåliga kamremmarna gjorde att många råkade ut för motorhaveri. Kamrem eller spännare gick sönder och orsakade haverier långt innan det rekommenderade miltalet för byte uppnåtts. Då sänkte Opel kamremsintervallen, först till 9 000 mil och senare till 6 000 mil.

Om en motor rasat handlar det om ofta om motorbyte som i vissa fall kan kosta 30 000–80 000 kr, eller ännu mer.

Pris för kamremsbyte: Så mycket kostar remmen att byta

Billigast i Jeep – dyrast i Ford

I den här jämförelsen har vi utgått från testsiffrorna som publiceras i alla Vi Bilägares tester. Där räknar vi alltid fram en milkostnad inklusive service, försäkring och andra utgiftsposter. I samband med det hämtas ofta en prisuppgift för kamremsbyte in.

Allra billigast i vår jämförelse av testbilar från 2018 och fram till i dag är Jeep Compass som föredömligt nog kostar knappt 2 400 kronor att byta kamrem på. Å andra sidan ska det göras förhållandevis ofta: efter 12 000 mil eller sex år.

Även Opel och Citroën ligger hyfsat bra till i vår jämförelse, medan Seat, Audi och Ford har högst snittpris för kamremsbyte. Volvo placerar sig ungefär i mitten med ett snittpris på knappt 8 400 kronor.

När vi jämförde priser för kamremsbyte 2012 kostade det ungefär 3 800 kronor att byta kamrem på Volvo V70, V50 eller S60 med 2,4-litersmotorn. I dag går det inte att komma under 6 400 kronor för kamremsbyte på en auktoriserad Volvoverkstad och det gäller för XC40 D4 AWD. Dyrast bland Volvomodellerna är laddhybriden V60 T6 Twin Engine där Volvo vill ha nästan 10 000 kronor för att byta kamrem.

Många nya bilmodeller har så kallad kamkedja istället för kamrem. Den ska enligt biltillverkarna vara underhålsfri, men i värsta fall kan även den haverera – något som lett till allvarliga motorproblem hos exempelvis Volkswagen. I de allra flesta fall är dock kamkedjan underhållsfri och ska ”sköta sig själv” utan att bilägaren behöver göra något.


Taggar: Reportage

Varje år måste tusentals svenska bilägare byta kamrem och det innebär att kamremmen är en miljardindustri för bilbranschen. Det kan också vara en kassako för verkstäderna.

Men det finns pengar att spara. En jämförelse Vi Bilägare gjorde för åtta år sedan visade att skillnaden mellan olika verkstäder för att byta kamrem kunde vara uppemot 8 000 kronor.

Kamremsbrott är en av de vanligaste orsakerna till motorhaveri – den moderna bilens svaga länk. Därför är det viktigt att byta kamremmen vid de intervall som importören och verkstäderna r

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Så funkar kamremmen

En kamrem eller kamkedja driver kamaxeln i en fyrtaktsmotor och är en av de komponenter som styr ventilernas arbete.

Fördelen med kamrem är att den är tyst, billig och lätt. Nackdelen är bristande driftsäkerhet och att den måste bytas. Därför har kamkedja blivit allt populärare, trots att den är tyngre och dyrare att tillverka.

Byt i tid – undvik motorhaveri

Om kamremmen inte byts kan den gå av eller kugga över. Då brukar ventilerna i topplocket krocka med kolvarna. Resultatet är rena massakern i motorn.

Att byta motor är ofta en affär på 30 000–80 000 kr, beroende på bilmodell. När ett haveri inträffar är vanligen garantierna förbrukade och det är inte alltid skadan täcks av maskinskadeförsäkringen.

Pris för kamremsbyte: Så mycket kostar remmen att byta

Kommentarer

#1
2020-04-15 07:21

Ja kamrem är inget man fuskar bort bytet och service är riktigt viktig så att rem och alla spännhjulsmekanismer och alla lagringar brythjulen kollas och likaväl eventuell vattenpump i kretsen.
Att en rem havererar beror ofta på en sekundär orsak som som går sönder.

Men en byteskostnad på 5-8000:- och innefattar alla dessa komponenter och om man nu tar tex vag som har byte på 20000 och många på 24000 mil då blir kostnaden per mil liten.

Jag har bytt kamremmar i 30 år och renarna i dag på tex vag är nog dubbelt så grova som dom var 1990.

Och när man pratar kedja så har ju vag motorer på vissa bilar och många fabrikat haft små problem med dessa.
BMW mfl har ju haft haverier.
Och det kan bli lika förödande men ett motoröra an höra tendensen här innan haveri om bilen ifråga har kedja.

#2
2020-04-15 07:22

Golf 1,5 TSI: 24000 resp. 21000 mil, förklara det!

#3
2020-04-15 08:00

Och Kamiq 30000 mil, medan de andra har 21 eller 24tusen.
308 har 10000 mil, medan Grandland har 15000. Det är väl likadana motorer?
Märkligt.

#4
2020-04-15 12:22

Mycket påhitt, de har troligtvis inte en aning om hur länge den håller i vardaglig trafik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.