Bild
Nästa artikel
Olika priser för GPS-uppdateringen

Olika priser för GPS-uppdateringen

Reportage

Det är ofta lika dyrt att uppdatera en fabriksmonterad GPS som att köpa en portabel. Vi har tittat på när olika bilmärken fick GPS-navigation och vad det kostar att uppdatera systemet. Dyrast är det till Porsche – hela 30 000 kr för äldre modeller. Billigast är det till BMW – under tusenlappen.

För att hitta rätt i trafikdjungeln i främmande städer kan GPS (Global Positioning System) eller navigationssystem som det också heter, vara bra att ha i bilen. Oavsett om du ska hitta fram till en viss adress i Göteborg, Paris eller Blomstermåla hjälper GPS att lotsa dig rätt.

Krångligare för tjuven
Fabriksmonterade GPS kom för mer än tio år sedan, främst hos premiummärken som BMW, Mercedes och Volvo. Sedan dess har nya vägar och områden tillkommit. På de allra flesta bilmärken kan man uppdatera navigatorn med nya kartor, men inte alltid.

Utbudet av navigationssystem är stort och det är svårt att veta exakt vilket system som används i olika bilmärken och modeller. I vissa fall använder tillverkarna flera system även internt.

Vanligast är att GPS kom först i de större, dyrare och lyxigare modellerna. Av Mitsubishis bilar kom GPS först i terrängbilen Pajero under 2003. Men för Peugeot kom GPS faktiskt först i småbilen 206, redan 2001. I de flesta fall har GPS varit tillvalsutrustning från fabrik.

Fördelen med en fabriksmonterad GPS är att man inte riskerar att glömma den någonstans och den är heller inte lika stöldbegärlig. Visst går det att stjäla en fabriksmonterad GPS, men det är mycket krångligare för tjuven och GPS:en går bara att montera i en motsvarande bil.


Många tycker också att det ser elegantare ut med en GPS integrerad i instrumentpanelen än en löstagbar som är kopplad till ett uttag och fäst på vindrutan.

Inte alltid möjligt
Att köpa en löstagbar GPS är förvånansvärt ofta billigare än att uppdatera den fabriksmonterade navigatorn. Priserna på tillbehörs-GPS har sjunkit och jämfört med en fabriksmonterad GPS har den fördelen att den går att använda även till fots eller i andra fordon.

Om man nu ändå vill uppdatera sin fabriksmonterade GPS skiljer sig priserna väsentligt åt mellan olika biltillverkare. Billigast är det till äldre BMW, om man nöjer sig med en karta för Skandinavien, vilket gör att prislappen stannar på 820 kronor.

Porsche är generellt dyrast, främst  de äldsta modellerna där en GPS-uppdatering kostar hela 30 000 kr. Till en Porsche från 2005 eller senare kostar det 4 500 kr.

Om du har en bil med ett äldre navigationssystem är det inte ens säkert att det går att uppdatera. På Audi går det inte att uppdatera GPS på modeller äldre än 2000.

På Jaguar kan de CD-baserade GPS-systemen inte uppdateras, medan det går att göra med de som finns på DVD. Då gäller det att veta vilket system som sitter i den bil man äger eller tänker köpa. Under 2001–2002 fanns båda att tillgå.

På Range Rover och Lexus går de äldsta GPS-modellerna inte att uppdatera, vilket även gäller första generationen av storsäljarna Volvo V70 och S70.

Om du ska köpa en begagnad bil med GPS är det viktigt att kontrollera att uppdateringarna är gjorda regelbundet. Annars finns prutmån enligt tabellen intill. Är du osäker på om den matas med CD eller DVD kan verkstaden hjälpa dig.

Priserna i tabellen är rekommenderade listpriser från generalagenterna. Hos återförsäljarna kan priset variera. Observera att priserna i tabellen här intill generellt gäller per skiva. Du som vill ha hela Europa kartlagt bör därför ha i åtanke att Sverige/Skandinavien och Europa många gånger ligger på olika skivor, vilket påverkar kostnaden.

Tvivelaktigt beg-värde
Om en begagnad bil har GPS kan den vara värd några tusenlappar mer. Men det beror på om kartorna i den bilen nyligen är uppdaterade eller om det alls går att uppdatera.

– Tekniken åldras snabbt. Om det inte går att uppdatera GPS:en med nya kartor så är den knappt värd något alls för begagnatköparen, säger Ola Fagerstedt, VD på bilvärderingsföretaget Inter Global.

Uppgifterna här gäller för bilar som sålts som nya i Europa. Notera att prisuppgifterna i tabellen gäller för uppdatering av GPS, inte vad det kostar att köpa en GPS.

För den som köper en privatimporterad bil från USA så bör man kontrollera med generalagenten för respektive GPS-leverantör om det går att uppdatera kartor till Europastandard.

I undersökningen ingår bara GPS-system för europamarknaden. Vissa tillverkare har system även för exempelvis Turkiet eller Sydafrika om man nu ska ta bilen dit.

Men många länder i Afrika saknar infrastruktur för GPS, så vägen till Sydafrika kan bli rätt svår ändå.

Så mycket kostar uppdateringen

Audi

Kom först i: A8, 1997.
Går att uppdatera?: Ja, från 2000.
Pris: 2 095 kr (Skandinavien +Finland), 3 565 kr (Europa).

BMW

Kom först i: 7-serien, 1994.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 820 kr (CD, Skandinavien), 1 650 kr (CD, Europa), 3 625–3 775 kr (DVD, skiva), 1 325–1 775 kr (DVD-uppdatering), 2 015 kr (hårddiskbaserad kod).

Cadillac
Kom först i: CTS,SRX,STS, 2003.
Går att uppdatera: Ja, från 2007.
Pris: 3 633–4 084 kr.

Chrysler/Jeep/Dodge

Kom först i: Voyager/Grand Voyager, 300 M, PT Cruiser och Grand Cherokee, 2002.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 2 500–3 875 kr (beroende på system).

Citroën

Kom först i: C5,C8 2003.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: Cirka 1 500 kr (Skandinavien), cirka 3 000 kr (hela Europa).

Ford

Kom först i: Mondeo, 2001.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 3 428 kr (2001–2007), 3 100 kr (efter 2007, DVD), 2 700 kr (efter 2007, SD-kort).

Honda

Kom först i: Accord, 2003.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 2 165 kr, 2 167 kr (röststyrda GPS), 2 795 kr (prenumeration på två GPS-uppdateringar).

Hyundai

Kom först i: Santa Fe, ix35, ix20, 2010.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: Ej fastställt.

Jaguar

Kom först i: XK8/XKR, XJ, 1998.
Går att uppdatera: Ja, från 2001 (DVD).
Pris: 1 800 kr (Sverige), 2 500 kr (Europa).

Kia

Kom först i: Cee´d, 2007.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 5 787 kr.

Land Rover

Kom först i: Range Rover, 1995.
Går att uppdatera: Ja, från 2002.
Pris: 999 kr (före 2005, Skandinavien), 1 679–2 399 kr (efter 2005).

Lexus

Kom först i: LS och GS, 1998.
Går att uppdatera: Ja, från 2001.
Pris: Cirka 1 500 kr.

Mazda

Kom först i: Mazda 6, RX-8, 2002.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 2 656 kr (Mazda 6, RX-8), 3 397 kr (Mazda 5, Mazda 3, Mazda 6 från 2005), 3 155 kr (Nya Mazda 6, 3MPS, CX7).

Mercedes

Kom först i: S-klass, E-klass, 1995.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 1 713–2 700 kr (2 400 kr för vanligaste GPS).

Mitsubishi

Kom först i: Pajero, 2003.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 1 400 kr.

Nissan

Kom först i: Primera, 2002.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 2 000 kr (DVD-skiva), 1 700 kr (SD-kort).

Opel

Kom först i: Vectra, 1995.
Går att uppdatera: Ja, fast Opel vet inte från vilken årsmodell.
Pris: 1 400–2 000 kr (Skandinavien), 1 200–2 300 kr (Europa).

Peugeot

Kom först i: 206, 2001.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 1 100–2 800 kr (beroende på system).

Porsche

Kom först i: Alla modeller, tillval 1998.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 30 000 kr (98–01), 8 000 kr (2002), 5 000 kr (03–04), 4 500 (05–09).

Renault

Kom först i: Laguna, Espace, Mègane, Clio, Scenic, 2009
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 1 375–3 125 kr.

Saab

Kom först i: 9-3 Sportsedan, årsskiftet 02/03.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 2 729 kr.

Seat

Kom först i: Leon, Toledo, Alhambra, 2001.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 1 400 kr.

Skoda

Kom först i: Octavia, 2002.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 1 600 kr (CD) cirka 2 500 kr (DVD).

Subaru

Kom först i: Legacy, 2004.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: 3 375 kr (till och med 2007). 3 175 kr (Legacy/Outback från 2008), 3 375 kr (Tribeca, alla årsmodeller).

Toyota

Kom först i: Avensis, 2002.
Går att uppdatera: Ja.
Pris: Toyota vet inte vad det kostar.

Volkswagen

Kom först i: Passat, 1997.
Går att uppdatera: Ja, från 99–01 (beroende på modell).
Pris: 2 310 kr (CD), 3 240 kr (DVD).

Volvo

Kom först i: S/V70, 1997.
Går att uppdatera: Ja, från 2000 (V70 N/S80).
Pris: 2 000–2 500 kr.

Taggar: Reportage,

Kommentarer

#1
Kalle
2010-12-10 10:20

Inbyggt GPS är ungefär lika smart som att köpa en beg. Saab, bara massa tjafs och fel.

#2
789
2010-12-10 10:22

det optimala är en inbyggd GPS och varför inte tex i en SAAB, Volvo, Audi eller VW? Bra grejer att lita på och njuta av!

#3
Raymond K
2010-12-10 10:24

Min gps funkar alltid utmärkt och kostar bara nån hundralapp. Den är fyrkantig med färgranna sidor man kan veckla ut. Kan ibland vara svåra att vika ihop igen men det är ju lite kul med att försöka vika ihop den igen.

#4
789
2010-12-10 10:24

Glömde säga att uppdateringarna är ohemult dyra varför det egentligen är bäst att ha en portabel GPS i tex sin Iphone eller Garmin även om risken finns att de blir stulna....

#5
789
2010-12-10 10:28

Toyota måste vara ett seriöst bilmärke som inte ens vet vad det kostar att uppdatera GPSen...

#6
j a r l
2010-12-10 10:28

Betalar man verkligen genom CD-inkastet?

#7
Raymond K
2010-12-10 10:32

Om man stoppar in pengarna i cd:n, hur får säljaren dom då?

#8
789
2010-12-10 10:33

Jarl:
I Toyota gör man det... Det är därför man inte vet vad det kostar om man är så dum att man köpt ett Toyota skrälle.....

#9
j a r l
2010-12-10 10:35

Portabelt är bäst, att uppdatera 10 år gammal teknik är aldrig smart. Utvecklingen sker exponentiellt inom detta område.

#10
j a r l
2010-12-10 10:36

Raymond... Kanske tycker säljaren på "Eject" vid nästa service?

#11
j a r l
2010-12-10 10:36

*trycker

#12
Raymond K
2010-12-10 10:43

Japp Jarl
Där har vi det

#13
j a r l
2010-12-10 10:43

Testade precis att peta in en femhundring via CD-inkastet på Toyotan, och till min förvåning har jag nu full tank igen! :D

#14
Raymond K
2010-12-10 10:49

Jag petade in en hundring och fick in Japansk radio

#15
2010-12-10 10:49

Kul att ni gillade bilden! Vad tycker ni om artikeln?

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#16
j a r l
2010-12-10 10:57

Artikeln? Just ja... Det enda rimliga är att uppdateringar tillhandahålls gratis i säg 5-6 år. Efter det har enheten ändå (mer eller mindre) spelat ut sin roll/funktion.

#17
Raymond K
2010-12-10 11:12

Gps är inte speciellt dyrt att köpa idag men uppdateringarna är oftast en "rip off" enligt mig

#18
2010-12-10 11:33

Idag när man har GPS i telefonen behöver man inte ha en fast i bilen, mer än om man använder den i yrket. Hur ofta använder Svensson sin GPS i bilen för att verkligen hitta? Vid de tillfällen duger telefonen alldeles utmärkt. Det är hutlösa priser på de fabriksmonterade. Sjukt dyrt. Då speciellt när de portabla inte är dyrare än vad de är.

#19
Pedahlen
2010-12-10 12:12

Jag skall beställa en Volvo V60 nästa vecka och till den GPS'en ingår 2 uppdateringar som man får lägga när man vill i tiden, t.ex en efter 2 år och en efter 4 år.

#20
2010-12-10 12:22

Lösa navigationssystem har väl inte alltid samma möjligheter som dom fasta har, där man kan tala in var man vill åka eller välja adress genom att bara trycka telefonnumer. Sen användes skärmen till backkamera se på film eller tv med mera.

#21
2010-12-10 14:26

Jag är övertygad om att Kalle har en beg. SAAB 99 1974 års modell med som han tror inbyggd GPS:)...

#22
Lennart Sandberg
2010-12-10 16:21

Alla pratar om lös eller fabriksmonterad GPS. Varför kollar man inte GPS-tjänster hos t.ex. telecombolagen. Ex Telia Navigator (Tele2 och Telenor har likartade tjänster). Två års abonnemang inkl fri uppdatering kostar oftast mindre än ett köp av lös GPS och med nya smart-phones får man bra display också.

#23
Lennart Sandberg
2010-12-10 16:22

Alla pratar om lös eller fabriksmonterad GPS. Varför kollar man inte GPS-tjänster hos t.ex. telecombolagen. Ex Telia Navigator (Tele2 och Telenor har likartade tjänster). Två års abonnemang inkl fri uppdatering kostar oftast mindre än ett köp av lös GPS och med nya smart-phones får man bra display också.

#24
Begnt
2010-12-10 17:33

Vad menas med att Afrika saknar infrastruktur för GPS? GPS i sig fungerar i princip överallt på jorden. Saknas det vägar? Eller, vad jag tror, saknas det kartdatabas för GPS?

#25
SM811
2010-12-10 19:42

Jag har en Honda Accord 2009 och tänkte kolla om den nya kartan hade några ändringar.
I med skivan och kollade. Mycket återstod så jag tänkte behålla min gamla skiva ett tag till.
Men där tog det stopp.
Den gamla skivan gick inte att installera efteråt utan jag fick beskedet att jag måste köpa den senare skivan.
Snopet att det inte gick.
Det var bara att pröjsa c.a 2000kr

#26
Kålle i Götet
2010-12-10 20:43

BMW först med fabriksmonterad GPS och billigast med uppdateringar! Är inte det premium?
Nu får jag väl stryk, men jag har en BMW xxx -00 med GPS Mk II. I den har jag en CD-skiva Europa, som jag köpte 08 och fungerar alldeles utmärkt efter uppdatering av mjukvaran!

#27
kads
2010-12-10 21:25

Köp en Nokia N8 eller C7 så får man fria kartuppdateringar fri röstnavigation utan
en massa dyr datatrafik när du är utomlands.
Vilket du får med Telia navigator odyl.
Du har även fartkameror direkt i kart materialet.
Syncar rutter o favoriter till en webbsida där du kan hantera semester resan o lägga up rutter i lugn o ro.
Det är Navteqs kartor (Nokia äger Navteq)

#28
Magellan
2010-12-11 19:51

Beräknar rutt.... Beräknar rutt... Gör en laglig U-sväng så snart det är möjligt... Beräknar rutt... Beräknar rutt... Beräknar rutt... Gör en laglig U-sväng så snart det är möjligt... Beräknar rutt... Beräknar rutt... Gör en laglig U-sväng så snart det är möjligt...

#29
Anonymus
2010-12-12 21:59

Pedahlen, problemet är att du aldrig kommer att få användning av GPS:en eftersom din Volvo kommer att stå på verkstaden mesta tiden.

#30
Stellan Petré
2010-12-13 09:59

Varför tar man så mycket betalt för en uppdatering?
Saknade den frågan i Er artikeln. Fråga om igen!
Till min SAAB 9-3 2004 skall man ha 5000kr.
Enligt kundmotagningen är detta en kostnad som kunden inte kan förstå utan blir istället förbannand. Hur mycket tid bråk kostar inte detta.

#31
Christer W_.
2010-12-13 21:27

Stå på verkstad hela tiden skriver du till "Pedahlen". Jag har haft min V70 i snart 1.5 år nu och min har inte varit på verkstaden ännu förutom en gång på service och vid däckbyte.

Vilken statistik grundar du den kommentaren på?

#32
VolvoSven
2011-02-06 17:02

Premiummärken som blablabla. Typiskt ViB att framhäva Volvo och tyskar som nåt speciellt. Vare sig Volvo eller ovan nämnda tyskar har nånsin gett mig känslor av premium när jag kört dem. Volvo är fula(min smak är min egen) och tyskarna är oergonomiska med plastiga spakar och knäppa lösningar för bl.a. mediasystem och reglage. Premium är inte bara högglanspolerad plast med träimitation. Det likaväl är användarvänlighet och genomtänkt funktion. Såna bilar finns men skriver man namnet så får man genast skit kastat efter sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.