Bild
Nästa artikel
Nya fel efter sju månader på verkstad

Nya fel efter sju månader på verkstad

Konsumenträtt

Bilen stod på verkstad i över sju månader innan felet hittades. När Olof Wallo fick tillbaka bilen fungerade inte AC-anläggningen som den skulle. Verkstaden hävdar att felet på AC-anläggningen fanns där före bilen lämnades in. "Verkstaden tar inget ansvar för vad de har åstadkommit", säger Olof Wallo.

Olof Wallo i Södertälje har en Hyundai Sonata från 1999. När bilen skulle besiktas i juli förra året blev den underkänd på grund av för höga avgasvärden. Olof Wallo tog bilen till Hyundai-verkstaden i Södertälje, Bilfirma Lars Pettersson AB. Där blev bilen stående – i mer än sju månader.

– Kundmottagaren ringde tillbaka till mig efter en vecka och sa att det troligen var en sensor som det var fel på. Det skulle kosta 4 500 kronor, säger Olof Wallo. Jag sa att det var okej att de bytte sensorn. Veckan efter ringde de tillbaka och sa att det var kanske fel på ett styrdon istället. Det skulle kosta 15 500 kr. Jag sa ja till det också, eftersom jag ville ha bilen klar till min semesterresa till Norrland.

Men så blev det inte. Olof Wallo ringde flera gånger till verkstaden, men fick hela tiden olika besked om varför hans bil inte var färdig. Styrdonet visade sig inte hjälpa mot felet. I december fick han beskedet att Hyundai hjälpcenter var inkopplat för att försöka hitta orsaken till varför avgasvärdena var för höga.

Olof Wallo:
– Jag har kronisk förmaksflimmer och får inte bli upprörd, då kan det gå illa. Men det är lätt att bli upprörd ändå av det här. Deras attityd mot mig som kund har varit väldigt nonchalant, de har mest frågat hur mycket jag kan betala. Verkstaden påstod att de hade världens bästa tekniker, men de klarade knappt av att reparera min bil.


Det var först i mars 2011 som Olof fick tillbaka sin Hyundai Sonata. Notan var på 11 108 kr.

Varför tog det sju månader att laga den här bilen?
– Jag håller med om att det är alldeles för långt tid, säger Peter Forsberg, VD på Bilfirma Lars Pettersson. Vi har gjort en omfattande felsökning, vi har plockat bort en massa grejer på bilen, men fick ändå inte värdena att stämma. Bilen gick bra. Men avgasvärdena var för höga.

– Vi beställde ett nytt styrdon från Korea, det tog ett tag att få hit det. Sen visade sig att det ändå inte var det som behövde bytas.

– Vi har lagt ner 100–120 timmar på den här bilen, men har inte kunnat ta betalt fullt ut för det. Så det här är en dålig affär för oss också, vi har förlorat massor med pengar på det här

Vad var det för fel på bilen?
– Det var ett konstigt fel, en liten spricka i en slang mellan vänster ventilkåpa och insugsröret efter luftmassemätaren, säger Göran Höijer, verkstadschef på Bilfirma Lars Pettersson AB. Då drar motorn magert och får för mycket luft för att kompensera för luftläckaget.

Lars- Olof Larsson, tidigare servicechef, säger:
– Det är bedrövligt att det skulle ta sju månader att hitta det här felet. Men vi hade inte fått någon tidsgräns av kunden. Vi trodde inte att det var någon större brådska med bilen. Så det har inte varit prioriterat högst av oss. Bilen har gått bra, om den hade gått ryckigt hade det varit lättare att hitta felet.

Men Olof Wallo är ändå inte nöjd med verkstaden, även om bilen till slut blev lagad:
– Jag märkte att varvräknaren inte fungerade och det gjorde inte heller luftkonditioneringen. Jag hade tidigare haft problem med AC:n och det hade samma firma åtgärdat i juni. Luftkonditioneringen fungerade perfekt när jag lämnade in bilen i juli, men det gör den inte nu längre, säger han.

Det skulle kosta 12 500 kr att laga luftkonditioneringen och 5 000 kr att laga varvräknaren. Det innebär reparationer på totalt över 28 500 kr – på en bil som är värd ungefär lika mycket.

– Vi reparerar aldrig en bil över vad den är värd. Men bilen kan ha ett högre värde för kunden än dagsvärdet, säger Peter Forsberg. Bilen är enormt fin, han får inte motsvarande bil för samma pengar som det kostar att få den lagad.

– Att AC:n inte fungerade vet vi ju sen tidigare när han haft problem med den. Den är inställd på 24 grader och går inte att ändra.

– Vad jag har förstått så har kunden avböjt reparation här. Och att varvräknaren inte fungerar har inte med oss att göra, det gjorde den inte när han lämnade in bilen hos oss.

Olof Wallo har anmält bilverkstaden till Allmänna reklamationsnämnden som får ta ställning till om han bör få någon ersättning från verkstaden.

– Är det så att man måste ha svart på vitt exakt vilket skick bilen är i innan man lämnar in den på verkstad? undrar han.

Kommentarer

#1
2011-07-13 10:21

Luftläckage är ju bland det första man kontrollerar om avgasvärdena är konstiga. Om läckan är liten sätts ingen felkod (man räknar ju med att luftmassmätaren åldras), men det går ju att avläsa bränslekorrigeringen. Från det är inte steget långt till att dra slutsatsen att man har en luftläcka någonstans.

#2
2011-07-13 13:45

Att det tog sju månader att få bilen lagad går inte att försvara. Företagets serviceanda och bortförklaringar är ren skandal.

#3
2011-07-13 16:58

Ungefär samma fel på min tidigare Passat, en sprucken gummislang gav höga värden men bilen gick bra ... kanske lite slö med facit i hand ..
Det tog 20 minuter att hitta felet efter diagnosen som inte hittade det!
.
Naturligtvis är det surt för en verkstad med udda fel som kostar mycket tid ... men då får man ta det som läropengar och inte debitera kunden. Att kunder ibland är tålmodiga och inte stressar verkstaden är én sak .. men att inte prioritera en bil som stått ett halvt år verkar vara lite oseriöst. AC'n och varvräknaren borde verkstaden titta på som plåster på såren ... även om ord står mot ord.
Nöjda kunder återkommer och i regel tjänar man mest på dem ...

#5
2011-07-13 18:59

Åtar firman sig att laga bilen anser dom väl sig ha kompetensen, annars bör man avböja. Detta oavsett hur gammal bilen är. Verkar ju vara gissningar som låg till grund. Skandal att kunden skall betala för de delar man gissade skulle behövas. Dessutom är ju bilen från en period innan man plockade in en massa alltför avancerade saker i bilarna.

#6
2011-07-13 20:13

Stackars Olof Wallo, han har verkligen haft otur och varit för snäll mot bilverkstaden. Hemskt att en verkstad kan utnyttja kunderna så.

Jag hade liknande felaktiga avgasvärden på en av mina bilar, en Renault Mégane II, en fransk kvalitetsbil. ;) Det tog verkstaden fem minuter att hitta felet. Slarv på fabriken: läckage i grenröret. Men ändå sa de att det där behövde man inte åtgärda nu, bums, utan bara hålla under uppsikt. Det gav ett seriöst intryck.

Så: bli inte lurad! Rösta med fötterna. Om en verkstad inte sköter jobbet, anlitar du bara en annan.

#7
2011-07-13 20:49

Även jag har erfarenheter som Hyundai-ägare men även som Ford-ägare på 80-talet av den här bilverkstaden.
Jag trodde att Hyundai hade ambitioner att växa på den Svenska marknaden men med en sådan bilverkstad i Södertälje kommer man få det tufft.
Jag kommer nog inte att välja Hyundai nästa gång men det beror inte på att jag är missnöjd med bilen, det är nog den bästa bil jag har haft.

Det här är bilverkstädernas motsvarighet till "Fawlty Towers".
Man kan bara spekulera i vem som är Manuel och Basil.

#8
2011-07-13 23:22

Kan det vara orsaken att Hyundai håller sej nära botten i Autoindex? Verkstäder med noll kompetens.

#9
2011-07-14 00:20

En sak har man lärt sig av detta och annat genom åren: Om bilen måste in på verkstad för reparation av vad det månde vara måste man se till att först ta med kundmottagaren ut på en provkörning och visa att allt annat fungerar och sedan "tvinga" honom/henne att skriva under ett papper på att allt fungerar.

#10
2011-07-14 09:41

varför lägger man ner över 30000 på en bil som inte är värd det? tycker det är delvis hans eget fel att låta sig betala notan.

#11
2011-07-15 10:03

En bra bilverkstad lämnar ett kostnadsförslag på reparation, och man lämnar det kostnadsförslaget när man vet vad felet är. I det här fallet har ju verkstaden haft olika idéer om vad felet är och bytt olika saker som inte hjälpt och så har de låtit kunden betala för det. Skrämmande hanterat!

#12
2011-07-15 20:22

En mardröm utan dess like för Olof och givetvis finns det inga ursäkter för det inträffade.
Att Acc och varvräknare skulle lägga av p.g.a att bilen stått på verkstad är dock konstigt....Oavsett vilka kostnader verkstaden har haft p.g.a sin klantighet så kunde man ju tycka att de ändå skulle ha löst även dessa fel för att försöka kompensera. ( säkert ingen dyrare historia än vad det blev nu )
"aafaan": Vad vet du om den här bilens värde? ...En äldre välskött bil kan lätt vara värd dessa pengar för en brukare,..men som sagt framgår inget mer än att det är en Sonata utav årgång -99 i ett oerhört bra skick....
En Sonata kan säkert kosta allt mellan 10 - 50.000kr utav denna årsmodell.
Dessutom har ju Olof tydligt klargjort att han inte accepterar dessa kostnader genom att gå till media.

#13
2011-07-16 10:34

Ni som spyr galla över verkstaden bör tänka på att det blir allt svårare att tex ge ett kostnadsförslag i synnerhet på ett elfel eller liknande då det kan kosta allt mellan himmel och jord beroende på vad det är och det kan i bland vara väldigt svårt att hitta grundfelet till ett problem som kan bero på massor av olika orsaker, dessutom får man i regel inte lämmna tillbaka elkomponenter så det kan bli väldigt dyrt om man börjar köpa delar som sedan inte visar sig göra bilen bra vilket givetvis varken är bra för verkstaden eller kunden men så börjar verkligheten se ut när bilarna blir allt mer avancerade och när diagnosdatorn inte kan avgöra vad felet beror på.

Vi hade tex. för ett par veckor sedan in en annan Hyundai av tidigt 00-tal på verkstaden där motorlampan tändes och bilen går därmed inte igenom bilprovningen.
Ägaren hade varit till tre olika verkstäder som hade testat allt möjligt tänkbart med ingen hade lyckats hittat orsaken till detta som låg någonstans inom Evap-systemet och även vi höll på att misslyckas trots att vi fick råd från våra väldigt kompetenta killar på vår tekniska support när jag till slut fick en idé om att kolla under plasten i hjulhuset bak där takröret går, och där lyckades jag hitta ett litet rosthål på ett avluftningsrör till tanken, vi bytte röret och sen slocknade till slut motorlampan och vi kunde äntligen besiktiga bilen...
Sådana fel är tyvärr i princip helt omöjliga att ge ett seriöst kostnadsförslag på.

#14
2011-07-16 16:59

Men det måste väl ändå vara verkstadens ansvar Hanzzon? Vad ska kunden annars göra än att anlita ... och lita på sin verkstad?
På min tid, nu låter jag som min farfar :o), för 25 år sedan, när jag var bilmek, då var det bara att bita i det sura äpplet när någon reparation blev minus ... "läropengar"!
I detta fallet har verkstaden legat på jobbet i 7 månader, det är inte acceptabelt, speciellt inte när kunden inte är nöjd!

#15
2011-07-17 11:02

Hanzzon, överlag är verkstäderna väl värda allt skäll de får. Det saltas och det dribblas (särskilt om kunden är äldre och/eller kvinna) ...

#16
1 Tysken
2011-07-18 09:12

Poblemet med dagens verkstäder är att det finns inga "riktiga" bilmekaniker kvar, idag är 99% reservdelsbytare. merparten kan inget om bilar , men de är duktiga att snacka och ta betalt.
Det är alltid väldigt komplicerat att byta den delen, eller att felsöka .
Men timpriset är högt eftersom man måste skaffa så dyra analysverktyg.
Problemet är nog att intresset att fördjupa sig och lära sig har för länge sedan försvunnit.
Förr var det intresset för bilar som styrde in många i bilmekyrket...idag är det dom som inte klarar skolan som blir bildelsbytare, förutsättningen att misslyckas är stor när man inte kan läsa eller skriva.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.